waar onderdelen aankopen

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

waar onderdelen aankopen

#1 Bericht door fcapri »

ik zou een hoop onderdelen willen gaan vervangen op de alleweder en vroeg me af waar je die kan vinden?
oa zou ik de zitting willen veranderen, maar heb geen idee wat er passend te maken is voor een alleweder.
ook het overgrote kettingtandwiel vooraan moet eruit, ik kan amper vanuit stilstand vertrekken en lichtjes bergop rijden valt de snelheid terug tot 11km/h (en kan ik amper trappen).een achterwiel met naafversnelling erin zou eventueel wel een oplossing kunnen zijn voor dat probleem, maar zoveel 20" wieltjes met naafversnelling waar ik dan ook nog derailleurversnelling op kan gebruiken vind ik ook niet direct online terug.

de derailleur achteraan is ook versleten. veel zijdelinkse speling waardoor die bij hobbeltjes in de weg continue zit te verschakelen. nu dacht ik eraan om onder het wiel een geleidertandwieltje te steken, en de derailleur achteraan in de hoogte te steken (zodat die zo laag niet meer zit). derailleur kan ik wel in de lokale winkel vinden (molecule is vlak bij mijn deur)

blackarmor
Public Relations
Berichten: 985
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: waar onderdelen aankopen

#2 Bericht door blackarmor »

sram heeft een dual drive naaf en die kan je perfect in een 20" (laten) inspaken
tandwiel vooraan is normaal ook een standaard model , dus eens erafhalen, (hier heb je wel een speciale sleutel voor nodig maar die kan je makkelijk vinden ) en nameten hoevee gaten en hoever ze uiteen staan en het aantal tanden .

zitting ga je of zelf moeten maken /aanpassen of naar de fabrikant gaan
deri dat zoveel zijdelingse speling heeft dat hij van versnelling verspringt :shock: als je spanning genoeg hebt op je ketting zou die die redelijk recht moeten trekken en houden )
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: waar onderdelen aankopen

#3 Bericht door fcapri »

nu zit er een tandwiel vooraan van 70 tanden.
op de lichtste versnelling (28t) achteraan haal ik met een vlotte cadans al 20-21km/h.
als ik zo zoek achter de ideale cadans wordt meestal 90-100 aangeraden.
100rpm pedalen x 70T / 28T = 250rpm van het achterwiel.

40x406 achterband legt 1,526meter af per toer.
250rpm x 1,526m = 381meter/minuut of 22,9km/h. en dat is dan mijn lichtste versnelling.
als ik dan op mijn normale fiets kijk, die zijn midden tandwiel vooraan is 34t, achteraan de lichtste een 28 en een 700x37band.
dan zou die op 100rpm aan de pedalen aan 17km/h rijden. om gelijk te zitten, zou ik dan een 55t vooraan moeten steken op de alleweder?

of ik zou ook andere tandwielen vanachter kunnen steken. bv een 14-34. dan zou ik met die 70 vooraan en die 34 achteraan op 100rpm pedalensnelheid maar aan 18,8km/h meer geraken en dat is gelijkaardig met de lichte versnelling van mijn gewone fiets. dus voor bergop te rijden veel beter.
misschien een combinatie van beide? een 65 vooraan en een 14-34 achteraan ofzo? of zou dat geen goed idee zijn voor één of andere reden?

want ik denk zo, als ik de voorste van 70T verander naar 55T, gaat ook mijn topsnelheid ferm omlaag. maar als ik achteraan een casette steek met grotere verschillen in de tandwielen, krijg ik een groter bereik. (maar dan wel grotere sprongen tussen elke versnelling)

Gebruikersavatar
Michel
Junior
Berichten: 40
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 11:18
Postcode: 2340
Locatie: Beerse
Velomobiel: WAW174
Contacteer:

Re: waar onderdelen aankopen

#4 Bericht door Michel »

Op mijn alleweder staat vooraan een 65 tandwiel en achter een (standaard) 3x8 dualdrive
Ik persoonlijk vind 65tand in kombinatie met 3x8 te zwaar.

Misschien kan deze reken tabel een hulp zijn
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... edit#gid=0

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: waar onderdelen aankopen

#5 Bericht door CapoJan »

Je zou eens bij fietser.be te rade kunnen gaan. Zij hebben, als ik het goed heb, vaak tandwielen van Alligt op voorraad. Zijn ze niet voorradig, dan kun je ze daar bestellen.

Achterwiel: waarom niet zelf eentje maken? Voor een velomobiel heb je wel een groot bereik nodig, dus denk ik aan
- SRAM Dualdrive
- Shimano Alfine 11
- een Rohloff is ook prima, maar 'een beetje' duur voor zo'n oude velomobiel

Een geschikte velg haal je dan bij Ginkgo in Duitsland. Ook voor vele andere fietsonderdelen zijn daar veel interessante webshops te vinden; vaak veel goedkoper dan hier.

Tenzij, natuurlijk, indien jouw exemplaar er eentje is met een enkelzijdige ophanging, dan is het minder evident.

Ik had het al gemeld: de combinatie derailleur/20" wiel vind ik niet gelukkig, want de derailleur (en ketting) hangen dan erg laag. Je zou ook kunnen kijken of het bij jouw Alleweder niet mogelijk is om vooraan met twee tandwielen en een voorderailleur te werken.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: waar onderdelen aankopen

#6 Bericht door Brechtix »

Een Rohloff is de beste oplossing om je knieën niet kapot te helpen in een AW.
Als je een enkelzijdig opgehangen achterwiel hebt is er nog deze mogelijkheid: Shimano had vroeger voorderailleurs die je tussen het bracket en de bracketring kon steken. Als je die nog vindt.
Of de redneck solution, bioshiften!
70t kettingblad met rand rechts, daarnaast aan de binnenkant een 52t met rand links. Downshiften doe je door met de hiel de kettingbuis van groot naar klein te wippen, omhoogschakelen doe je bergaf.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: waar onderdelen aankopen

#7 Bericht door fcapri »

ik heb het laaghangen van de derailleur al wat verbeterd door de kettingbuis achteraan ook omhoog te hangen.
nu dacht ik eraan om de derailleur meer ACHTER het wiel te hangen en waar de derailleur nu zit, gewoon een geleidingswieltjes maken op verschuifbaar asje.

2 tandwielen vooraan zou ook handig zijn.
bv een 55-65 vooraan, en achteraan een dan een MTB cassette met grotere verschillen. zodoende kan ikde kleine plateau vooraan gebruiken met de grote achteraan, en de grote plateau vooraan met de kleintjes achteraan.

die dual's vind ik nog best prijzige dingen. 150-200€ voor die naaf alleen, dan nog 30€ voor een freewheel cassette, hoop spaken, velgrand en laten samensteken...

enkelzijdige ophanging achteraan heb ik wel, maar is geen probleem. kan ik zo aanpassen (ik las zelf een trike in elkaar, dan zal een achterbrugje aanpassen niks voorstellen).
bioschiften is niet direct mogelijk, ik heb geen kettingbuis vooraan. ik heb aan het stuur een kettingwiel steken, en da loopt de ketting open. geeft je hele schone tatoes op je scheenbeen

ikheb zelf zo een excel sheet gemaakt om tandwielen te vergelijken, en met een 55T vooraan heb ik quasi dezelfde 'lichte' versnelling als op de gewone fiets, en ligt de top ongeveer 6km/h lager.
met een 60T vooraan ligt de top gelijk, maar is de lichte versnelling op de AW bijna dezelfde als op mijn gewone fiets als ik vooraan de grootste plateau neem, en achteraan ook de grootste van mijn gewone fiets. doenbaar maar toch al heel zwaar

Plaats reactie