bicky schreef:Mijn toerkap kwam pas een jaar na de vm, zo wordt de kost toch een beetje gespreid.
een echte kap is ideaal voor een dagelijkse vm rijder.
maar je moet toegeven, het ziet er bloedmooi, cool uit en maakt de "raket" volledig af.
't Staat de fiets inderdaad heel goed, al is de toerkap boven alles heel praktisch. Vooral in de winter. Een flinke klets regen op mijn kalend hoofd vind ik tijdens de zomer best wel eens aangenaam. Afgelopen zomer moest ik voor mijn vrouw wat materiaal halen in Pittem - ja, ik ben een gehoorzaam man
- en bij het naar huis fietsen kwam ik in een enorme wolkbreuk terecht. Hemelwater in overvloed, maar dan warm en aangenaam! Ik heb er toen van genoten.
Er zijn evenwel omstandigheden waarbij je niet half of helemaal doorweekt wilt aankomen. Wat was ik maar al te gelukkig dat er op de test-WAW een stevige kap zat toen ik in december naar het Kortrijkse moest. Guur weer. Bij het doorgaan tegenwind en regen bij de vleet. Met zo'n kap boven je hoofd kom je toch netjes aan en niet als een net ondergedompelde dweil.
Met de Versatile heb ik altijd met volle overtuiging "dakloos" blijven rijden, al waren er wel eens momenten dat een stemmetje in mijn hoofd me verwijtend toesprak. Het zeiltje van de Versatile bleek niet echt waterdicht te zijn. Na verloop van tijd zocht het water zich een weg door de rits, terwijl de regen zich ook langs de nog resterende opening aan de nek een weg naar beneden zocht. Een sjaal verhielp gedeeltelijk het probleem. In het begin bestonden er nog geen Versatilekapjes en, buiten de WAW, was er in die tijd ook nog geen sprake van toerkappen. Op zulke momenten dacht ik wel eens aan de aankoop van een Leitra. Lekker knus onder de kap...
Wim -de roetsende schreef:Ik reageerde op bovenstaande tekst en daar wordt toch echt melding gemaakt van een integrale motorhelm.
Zo'n helm, trouwens geen enkele helm, kan wat mij betreft de vergelijking aan met een VM-kap. Een helm houdt alleen je hoofd droog. Een kap houdt de bestuurder en de binnenkant van de vm droog.
Zo'n cape/poncho moet je ook nog maar zo weten vast te maken dat er nergens water naar binnen kan komen. Dat systeem kennen we nog wel van de Alleweders en Allert heeft niet voor niets later de Quest bedacht.
Eerlijk gezegd deed het zeiltje van mijn AAW een uitstekende job. Naar regenbescherming vond ik het zelfs beter uitgewerkt dan bij de Versatile. Bij Leo Visser van Alligt had ik immers een speciaal zeiltje laten maken dat netjes aansloot rond de nek. Wel was het een waar gewroetel en goochel - Cirque du Soleil kon er iets van leren
- om de zijritsen toe te krijgen eens je het zeiltje achteraan had bevestigd. Echt handig bleek het niet, al was het wel meer dan doeltreffend.
Het voordeel van zo'n toerkap is dan weer overduidelijk, al heb ik toch ook wel gemerkt dat het een ander gevoel geeft. Net alsof je weer op legermanoeuvers zit en door een schietgat moet loeren. Ik overdrijf misschien wel wat, maar dat vrije zicht en gevoel mis ik onder de kap dan weer. Tja, de volmaaktheid zal wel niet van deze wereld zijn, zeker?!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)