CAD-CAM voor HPV ontwerpen !

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: CAD-CAM voor HPV ontwerpen !

#31 Bericht door SCORPION »

Hi eeuwige,

Het overmatig zweten is er bij het rijden op mijn Scorpion helemaal niet bij ! De motorisatie is krachtig genoeg om bij pedaleren met matige inspanning een snelheid van 20 à 23 km/u aan te houden. De sensor in de trap-as meet constant de inspanning op de trappers en zet die om in een veelvoud daarvan als tractie van het achterwiel. Je moet natuurlijk wel trappen anders gebeurt er niks. In noodgevallen, als mijn benen het plots moesten opgeven, dan kan ik toch nog thuis geraken boven op de Kluisberg met duimgas alleen.

Straks op 23 en 24 april is het weer SPEZI in Germersheim. Als het een beetje lukt zou ik er wel eens willen gaan kijken naar alle mogelijke en haalbare oplossingen voor 'n multi-funktionele bescherming genre Wildcat. We zien wel !

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: CAD-CAM voor HPV ontwerpen !

#32 Bericht door eeuwige reiziger »

SCORPION schreef:Het overmatig zweten is er bij het rijden op mijn Scorpion helemaal niet bij ! De motorisatie is krachtig genoeg om bij pedaleren met matige inspanning een snelheid van 20 à 23 km/u aan te houden. De sensor in de trap-as meet constant de inspanning op de trappers en zet die om in een veelvoud daarvan als tractie van het achterwiel. Je moet natuurlijk wel trappen anders gebeurt er niks. In noodgevallen, als mijn benen het plots moesten opgeven, dan kan ik toch nog thuis geraken boven op de Kluisberg met duimgas alleen.
Dat is nu wel het leuke aan ondersteuning. In het verleden heb ik ook al eens de fiets van mijn vrouw gebruikt. Er zijn soms gelegenheden waar zweet niet echt sociaal aanvaard wordt. Dan haal ik toch liever een fiets met altijd-wind-mee uit de stal dan het blik op vier wielen.

Hoe gedraagt de ondersteuning zich op de Kluisberg? Daar zitten toch wel stukken in met een stijgingspercentage dat hoger is dan 10%, niet?!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: CAD-CAM voor HPV ontwerpen !

#33 Bericht door SCORPION »

Hoe gedraagt de ondersteuning zich op de Kluisberg? Daar zitten toch wel stukken in met een stijgingspercentage dat hoger is dan 10%, niet?![/quote]

Om de Kluisberg op te rijden heb je verschillende toegangswegen met elk hun eigen hellings %. Om bij mij thuis te geraken is er maar één berijbare toegangsweg en 't is er eentje van 16%. Dus heb ik 3 verschillende trikes getest op dit laatste stuk. Een e-Hasebike was hopeloos te licht gemotoriseerd en verloor nog kracht door een te weinig belast voorwiel met als gevolg verlies van grip op de weg. Een e-Scorpion met 250 W ging met moeite aan 4 km/u naar boven, en halverwege moest ik stoppen bekaf van het pedaleren. Bij de kinesist haal ik 60 W bij 60 RPM voor 20', en dan is het ook voorbij voor 'n tijdje. Een trike van Van Raamdonk kon het wel maar was zeer onstabiel door een veel te hoog gelegen zwaartepunt, ronduit gevaarlijk op de Kluisberg.

Dan maar een HP Scorpion fs 26" gekocht, en er een Crystalyte HT 3525 met 2x48V16A batterijen laten inbouwen door Crystalyte Europe in Bornem. Die Cargo-Bike motor brengt mij naar boven aan 25 km/u en ik hoef mij helemaal niet dood te pedaleren. In geval van nood als ik geen benen meer heb, ga ik toch nog aan 16 km/u naar boven en trek dan 1250 tot 1300 W met handgas. MTW +- 160 kg, mijn trailer met rollator inkluis ( +-20 kg ) ! FYI een doorsnee wielertoerist gaat aan 6 km/u naar boven, en een VM aan 4 km/u. Ik zit dus helemaal goed ! Dergelijk terrein vergt wel veel van de batterijen en na 50 à 60 km moet ik om-switchen naar de verse batterij. Prachtig als dit kan al rijdend !

Nu nog een bescherming tegen regen en kou, en de cirkel is rond ! Hiervoor ben ik nog op zoek. . . . SPEZI brengt misschien een oplossing !

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: CAD-CAM voor HPV ontwerpen !

#34 Bericht door SCORPION »

Het eindwerk van Simon Bühler aan de Universität des Bundeswehr in 2013, ging over een bekleding aangepast aan de Scorpion trike en kwam in een recordtijd klaar ( 17-04 t/m 20-08-2013 ). Het loont de moeite een kijkje te nemen naar de realisatie van deze jonge burgerlijk ingenieur die " from scratch " en zonder enige ervaring op dit domein een opvallend mooie velomobiel creëerde. Een intense correspondentie met het Duitse Liegeradforum.de bracht hem nuttige informatie die hij verwerkte in zijn creatie.
Zijn eindwerk werd gepubliceerd op enkele tientallen exemplaren, en op e-Bay aangeboden.

Enjoy !

@+
scorpion
Bijlagen
32504-c59c2955c3110b745cb74f9d39bb0b6d.jpg
32504-c59c2955c3110b745cb74f9d39bb0b6d.jpg (6.21 KiB) 2419 keer bekeken
32503-51e62e22650f55fcbbc63461c40d70d1.jpg
32503-51e62e22650f55fcbbc63461c40d70d1.jpg (7.95 KiB) 2419 keer bekeken
32502-2ccce09b99f680554985188c53d96bbe.jpg
32502-2ccce09b99f680554985188c53d96bbe.jpg (5.47 KiB) 2419 keer bekeken
Laatst gewijzigd door SCORPION op za 30 jan 2016, 14:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: CAD-CAM voor HPV ontwerpen !

#35 Bericht door SCORPION »

Bijlagen
index.jpg
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: CAD-CAM voor HPV ontwerpen !

#36 Bericht door SCORPION »

Na doorlezen van de Master-Thesis van Simon, ben ik des te meer bewust geworden dat CAD-CAM kompleet boven mijn petje gaat van computer analphabeet.
Het blijven niettemin mooie tekeningen, die wie weet na hoeveel uren zweet en tranen op de computer, als bij " wonder " uit de printer rollen.
Bijlagen
ENGINEER - DRW0001.pdf
(111.5 KiB) 104 keer gedownload
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: CAD-CAM voor HPV ontwerpen !

#37 Bericht door SCORPION »

Dan ben je eigenlijk nog nergens, en kan je beginnen mallen maken van de vormen die je moet uitsnijden in HD Styropor. Al die vormen worden dan aan elkaar gelijmd en bekomt men een blok Styropor die grosso-modo de VM voorstelt. Dan na vele uren raspen krijg men al een beter zicht op het model van de VM. ( Hier bovenste en onderste helft )
Bijlagen
page101image4040.jpeg
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: CAD-CAM voor HPV ontwerpen !

#38 Bericht door CapoJan »

De onwetendheid van velen is groot (niet op iemand persoonlijk bedoeld, hoor). Hoe vaak krijg je als velonaut niet de vraag: 'En: zelf gemaakt?' Als je ziet dat er een contramal en een mal gemaakt moeten worden, dat dit niet op vijf minuten gedaan is en dat je pas dan kunt beginnen... Dan is het nog zoals Brechtix zegt: dan maak je wellicht alle fouten opnieuw die de fabrikanten er met jaren ervaring uit gekregen hebben.
Als ik daarnaast zag hoevele uren opleiding zoonlief vorig jaar kreeg om iets te kunnen doen met autoCAD...
Maar evengoed heb je soms genieën met een fenomenaal ruimtelijk inzicht, die, zomaar uit het niets, een quasi perfect object maken.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: CAD-CAM voor HPV ontwerpen !

#39 Bericht door SCORPION »

Er komt nog een geïllustreerde korte inhoud over de bouw van Simon Bühler's velomobiel. Stapsgewijs komt het vele werk in beeld en krijgt men een beter gedacht van de impact van zo'n project op de vrije tijdsbesteding van een zelfbouwer. Het is een alles opslorpend doel dat misschien 12 tot 18 maanden kan duren, tenzij Bob de bouwer op pensioen is, en dan nog blijft het een hele opzet. Ook het gezinsleven komt onder druk te staan en eist veel van vrouw en kinders. Het is niet denkbeeldig dat na afloop van zo'n langdurige prestatie Bob de bouwer eindelijk een prachtige velomobiel heeft, maar helaas geen vrouw meer !

Aan alle Bobs die staan te popelen om er aan te beginnen : " Verzint eer ge begint "


@+
scorpion
Laatst gewijzigd door SCORPION op zo 14 feb 2016, 13:47, 33 keer totaal gewijzigd.
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: CAD-CAM voor HPV ontwerpen !

#40 Bericht door eeuwige reiziger »

SCORPION schreef:Het eindwerk van Simon Bühler aan de Universität des Bundeswehr in 2013, ging over een bekleding aangepast aan de Scorpion trike en kwam in een recordtijd klaar ( 17-04 t/m 20-08-2013 ). Het loont de moeite een kijkje te nemen naar de realisatie van deze jonge burgerlijk ingenieur die " from scratch " en zonder enige ervaring op dit domein een opvallend mooie velomobiel creëerde.
CapoJan schreef:Dan is het nog zoals Brechtix zegt: dan maak je wellicht alle fouten opnieuw die de fabrikanten er met jaren ervaring uit gekregen hebben.
Kennis en kunde komen inderdaad niet uit de lucht vallen: je bouwt het door vallen en opstaan allemaal met de jaren op. Daarom vrees ik dat afstudeerprojecten niet altijd even interessant zijn als ze lijken. Bühlers stroomlijn ziet er echt wel heel gelikt uit - mmm, lijkt die niet verdacht veel op de lijn van de Versatile/Orca...? - maar ik stel me wel de vraag wat dit zal geven in de praktijk.

Heel de bovenschaal klapt bijvoorbeeld naar achter open. Als je eenmaal neerzit, lijkt het toch niet echt handig zo'n groot geheel dicht te klappen. Er moet toch wel een reden zijn waarom het scharnierpunt van kappen, dakjes, vizieren... bij alle velomobielmodellen nu eenmaal vooraan gemonteerd is, niet?!

Stel je trouwens eens voor wat er met zo'n enorme windvanger gebeurt als het getal op de schaal van Beaufort omhoog gaat...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: CAD-CAM voor HPV ontwerpen !

#41 Bericht door SCORPION »

Hi Eeuwige Reiziger,

Als jonge burgerlijk ingenieur aërodynamica stond hij er niet alleen voor in de Technische Universiteit van de Bundeswehr, hij kon een waaier aanverwante disciplines raadplegen en gebruik maken van de werkplaatsen uitgerust met vacuüm installatie, spuitcabine, verwarmde werkplaats om de gelamineerde vormen te laten uitharden, windtunnel enz. Allemaal zaken waarvan je als DIY bouwer alleen maar kunt van dromen. In de fotoreeks over de realisatie merk je wel een en ander van die hebbedingen. Als ik straks de knepen van Post-Image door heb, komt er een foto reportage van de verschillende stappen in de constructie van een velomobiel.

De opening in een stuk, naar achter toe opklappend is een reuzegroot windzeil en uiterst gevaarlijk bij hevige wind. Stel je voor wat dat geeft aan zee bij een lekker weertje maar toch met geregeld windvlagen ?
Het bovendeel kan in een ruk uit de bevestigingen scheuren en in een dolle vaart heel wat schade aanrichten ! Ik mag er niet aan denken . . . . . Een ander nadeel is het feit dat je niet kan in/uitstappen in je garage bij slecht weer. De top van de kap komt zeker +- 3,50 m hoog, ofwel moet je beschikken over een hangar.

Bij de nieuwe Cab Bike van Pima klapt het voorste deel rechtop naar voor, en het kofferdeksel naar achteren toe. Lijkt mij een stuk veiliger, en heb het doorgegeven aan Simon voor wijziging aan het origineel ontwerp. Wat trouwens met weinig ingrepen perfekt te doen is. Daar deze overkapping op een Scorpion gebouwd is, lijkt dit mij een interessant uitgangspunt !

Op 23 & 24 April is er in Germersheim de jaarlijkse SPEZI, beurs voor speciale ligfietsen en velomobielen. Het loont zeker de moeite ofwel de zaterdag of de zondag eens langs te lopen. Doen ! Ook de nieuwe Cab Bike is er ondermeer te zien. De voor mij gangbare modellen wil ik testen op het in/uitstappen, deugdelijkheid van de gebruikte materialen en uitrustingen, hun moderne looks en kleuren, en tenslotte ook de prijs en leveringstermijn.

@+
scorpion
http://cabbike.pl/produkt/cab-bike-hawk-classic/
Laatst gewijzigd door SCORPION op zo 14 feb 2016, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: CAD-CAM voor HPV ontwerpen !

#42 Bericht door SCORPION »

[quote="SCORPION"]Er komt nog een geïllustreerde korte inhoud over de bouw van Simon Bühler's velomobiel. Stapsgewijs komt het vele werk in beeld en krijgt men een beter gedacht van de impact van zo'n project op de vrije tijdsbesteding van een zelfbouwer. Het is een alles opslorpend doel dat misschien 12 tot 18 maanden kan duren, tenzij Bob de bouwer op pensioen is, en dan nog blijft het een hele opzet. Ook het gezinsleven komt onder druk te staan en eist veel van vrouw en kinders. Het is niet denkbeeldig dat na afloop van zo'n langdurige prestatie Bob de bouwer eindelijk een prachtige velomobiel heeft, maar helaas geen vrouw meer !

Aan alle Bobs die staan te popelen om er aan te beginnen : " Verzint eer ge begint "



Na het ontwerpen van een velomobiel in CAD-CAM, kunnen de plannen best afgedrukt worden in delen op een " groot printer " op schaal 1/1 en nadien samengebracht worden tot een geheel.
Stapsgewijs komt het vele werk in beeld en krijgt men een beter gedacht van de impact van zo'n project op de vrije tijdsbesteding van een zelfbouwer.

1°Dan ben je eigenlijk nog nergens, en kan je beginnen mallen maken van de vormen die je moet uitsnijden in HD Styropor. Al die vormen worden dan aan elkaar gelijmd en bekomt men een blok Styropor die grosso-modo de VM voorstelt. ( Hier bovenste en onderste helft )
Afbeelding

2° Na dagen hard labeur met de rasp en de stofzuiger komt er ooooooh wonder boven wonder, een mooie aërodynamische vorm te voorschijn. Dat is een hele opsteker, en de overtuiging groeit dat het misschien toch nog iets kan worden !
" Every block of marble has a statue inside it, its the task of the sculptor to discover it ! " dixit Michelangelo Buonarroti !
Afbeelding

3° Om de kwetsbare HD Styropor mal te beschermen tegen beschadiging en iets stootvaster te maken wordt een laag glasvezel aangebracht.
Afbeelding

4° De GFK-laag wordt opnieuw effen gewreven, en de overblijvende oneffenheden met spatel en vulmateriaal weggewerkt ! Dan opnieuw effen wrijven enz enz enz tot het oppervlak perfekt is!
Afbeelding

5°Om een volledig gladde en poriënvrije oppervlakte te bekomen worden de twee helften van het basismodel gelakt en vervolgens gepolierd !
Afbeelding

6° Na de behandeling met ontvormings produkt worden de zgn. tooling-gelcoat lagen aangebracht voor de negatief-vorm !
Afbeelding

7° De gelcoat hecht zich beter aan de daaropvolgende lagen laminaat wanneer men deze bestrooid met glasvezel snippers voor deze uitgehard is !
Afbeelding

8° Een 0°/90° Carbon weefselmat komt als eerste laag op de bovenste negatiefvorm !
Afbeelding

9° Sandwich elementen ( witte stroken ) worden op de kritieke plaatsen aangebracht om de stijfheid te verhogen !
Afbeelding

10° De negatief vormen worden onder vacuüm gecureerd. Gedurende dit proces ziet men dat de donkere plaatsen op het groene vlies reeds doordrenkt zijn !
Afbeelding

11° Na uitharding spuit men water in de spleet tussen de negatief en de eigenlijke vorm om deze los te maken !
Afbeelding

12° De infusie van de onderste helft onder vacuum !
Afbeelding

13°Eens de vormen klaar komt het einde in zicht en wordt het geheel afneembaar gemonteerd op een HP Scorpion trike !
Afbeelding

14° Naderhand kan men volgens inspiratie eventueel een twee-kleuren patroon opspuiten om beter op te vallen in het verkeer !
Afbeelding

Dit is een poging om een beknopt overzicht te geven van de verschillende stadia die bij de constructie van eigen ontwerp VM komen kijken. Sommige handelingen zijn te herhalen volgens het aantal lagen laminaat die men wenst op te leggen. Het lijkt allemaal tamelijk eenvoudig maar vergt naast kennis en ervaring om dit tot een goed einde te brengen, een goed uitgerust atelier met alle nodige apparatuur ! Een droom voor de meeste aspirant-zelfbouwers !

Proficiat aan Simon die het allemaal van A tot Z wist te klaren in een voltijdse job van 4 maand en 3 dagen !

@+
scorpion
Laatst gewijzigd door SCORPION op zo 14 feb 2016, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3860
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: CAD-CAM voor HPV ontwerpen !

#43 Bericht door bicky »

mooi =D>
een knappe prestatie en mooie uitleg.

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: CAD-CAM voor HPV ontwerpen !

#44 Bericht door SCORPION »

Hey Bicky,

Dankjewel voor de technische assistentie ! Prachtig !

Het is er nog beter op geworden en aantrekkelijker. Iedere keer aanklikken om het beeld te zien en dan terugkeren naar het onderwerp was vervelend en tijdrovend.
Kan je me eens uitleggen hoe ik de beelden direct op het forum krijg ? Het was eigenlijk mijn bedoeling het zo te doen maar ik heb de truc slechts half begrepen.

Tot wederhoren !

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Plaats reactie