Gezocht: versnellingsspecialisten...

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Gezocht: versnellingsspecialisten...

#1 Bericht door Mugtango »

Wie van jullie kan zijn/haar weg terugvinden in 'gear ratio's' en andere mogelijke cijfers die je ziet opduiken als je versnellingen wil vergelijken? Ik heb me intussen suf gezocht en gelezen, maar kan voor mezelf geen overtuigend antwoord formuleren.

Wat is mijn concreet probleem?

Ik bezit reeds 10 jaar een open ligger, een Optima Dragon. Destijds tweedehands gekocht en de voorbije jaren vooral een stofvanger. (100km over 3 jaar is toch weinig, niet?) Sinds dit voorjaar langzaam maar zeker beginnen forenzen en een dikke 600 km bij elkaar gefietst. Vorige donderdag in het huiswaarts keren brak de ketting. Een schakel brak gewoon in 2.

Gezien de leeftijd en de mooie haaientanden op de achterste cassette lijkt het mij tijd om eens alles te vervangen: ketting + cassette.

OF..... ik kies direct voor een minder onderhoudsintensief alternatief in de vorm van een naafversnelling zoals de Alfine 8-speed. (Rohloff nog wat te duur, volhouden en oplopend km-aantal moet nog bewezen worden, plus naaf zou duurder zijn dan de rest van de fiets)

De oorspronkelijke situatie : 3*7 , zijnde s-ram intern 3 met cassette 12/28 (12 -14 - 16 - 18 - 21 - 24 - 28) en één tandwiel voor : 38 tanden . De naafversnelling blijft zo goed als altijd op '2' staan (middenstand) en zo is de kleinste versnelling voor mij net klein genoeg om een brug en de hellingen op mijn traject boven te komen, en de grootste net groot genoeg om na het afdallen van een brug nog even mee te trappen tot zo'n 43 km/u. Ik gebruik dus in normale omstandigheden enkel die zeven versnellingen, maar dan wel vrij intensief: ik geef de voorkeur aan een voldoende snelle cadans (90 à 100 rpm) met weinig krachtinspanning boven een constante snelheid.

Als ik nu die 3*7 vervang door bijv die Alfine 8-speed, welk tandwiel moet er achteraan dan op om ongeveer in dezelfde range te zitten als die 7-speed cassette. En volstaat alleen het aanpassen van het tandwiel achteraan of moet ik ook een ander voorblad gaan zoeken?

Graag jullie (onderbouwde) reacties, persoonlijke voorkeuren mag je ook vermelden maar ik luister bij voorkeur naar de wetenschappelijk correcte info :wink:

Ook eventuele opmerkingen over een kosten/baten analyse (kostprijs naaf vs cassette, onderhoudskosten enz....) zijn welkom.

Met dank bij voorbaat.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Gezocht: versnellingsspecialisten...

#2 Bericht door Mugtango »

Toch nog iets doorzoeken leverde het volgende op:

http://www.gear-calculator.com/?GR=SNI8 ... 8&UF2=2050

Als ik de vergelijking maak met de huidige set-up en de Alfine 8-speed met een 18-tands wieltje achteraan heb ik de meeste gelijkenis. 4-de op casette en 5-de op Alfine zouden zelfs zo goed als identiek zijn, maar op het eerste zicht wel een grote sprong op de Alfine van 5 naar 6 (22%).

Kan iemand beamen of ik de gevonden cijfers juist interpreteer? En is een stap van 22% inderdaad zo groot als het cijfer doet vermoeden?

Alvast bedankt.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2570
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Gezocht: versnellingsspecialisten...

#3 Bericht door CapoJan »

Iets anders om rekening mee te houden: het rendementsverschil tussen de diverse versnellingssystemen. De grafieken vind je hier. En ja: dat voel je wel degelijk.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie