10% minder weerstand in de lagers !

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

10% minder weerstand in de lagers !

#1 Bericht door crash-quest-dummy »

http://www.gizmag.com/greaseless-ball-b ... adb/37689/

Hoeveel van het vermogen tijdens fietsen gaat er naar lagerweerstand ?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: 10% minder weerstand in de lagers !

#2 Bericht door PatRecumbent »

Heel weinig. Ik zou er me niet direct zorgen om maken.

Ik heb geprobeerd een studie te vinden maar heb niet zo onmiddellijk resultaat.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Dailan
Junior
Berichten: 73
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 12:22
Postcode: 2870
Fiets: WAW049
Locatie: Kalfort
Contacteer:

Re: 10% minder weerstand in de lagers !

#3 Bericht door Dailan »

Ik hecht eigenlijk weinig geloof aan deze theorie dit door het feit dat we met een verticale as-belasting zitten en deze kogeltjes dan niet meer onder de as doorkunnen
Krijgen we juist meer speling op onze lagers

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: 10% minder weerstand in de lagers !

#4 Bericht door crash-quest-dummy »

Dailan schreef:Ik hecht eigenlijk weinig geloof aan deze theorie dit door het feit dat we met een verticale as-belasting zitten en deze kogeltjes dan niet meer onder de as doorkunnen
Krijgen we juist meer speling op onze lagers
oewildezegge ?
Stop Fueling Around

Dailan
Junior
Berichten: 73
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 12:22
Postcode: 2870
Fiets: WAW049
Locatie: Kalfort
Contacteer:

Re: 10% minder weerstand in de lagers !

#5 Bericht door Dailan »

Tja, hoe moet ik dat uitleggen?
Op het filmpje laten ze zien dat de kogeltjes zich beginnen te regulariseren kwa afstand.
Echter wanneer men stilstaat zullen dus alle kogeltjes bovenaan de lager gaan zitten daar de as naar beneden gaat in de lager.
Aldus krijgt de lager een grotere speling tov de as
Dit doordat de kogeltjes zich ophopen en meer wrijving gaan vertonen in het begin.
Een tekening verduidelijkt dit mss beter, doch dan moet ik zien hoe ik dit hier kan plaatsen :-)

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: 10% minder weerstand in de lagers !

#6 Bericht door crash-quest-dummy »

zou me verbazen dat al die kogeltjes naar boven kruipen tijdens stilstand.
Stop Fueling Around

Dailan
Junior
Berichten: 73
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 12:22
Postcode: 2870
Fiets: WAW049
Locatie: Kalfort
Contacteer:

Re: 10% minder weerstand in de lagers !

#7 Bericht door Dailan »

Echt veel zal het mss niet schelen, doch de kooi die er normaal inzit zorgt voor de spreiding van de kogeltjes :-)
Afwachten wat de productie zegt en hoe de slijtage is op termijn

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: 10% minder weerstand in de lagers !

#8 Bericht door PatRecumbent »

Bij het bekijken van het filmpje kan je zien dat de groeven die op het loopvlak van de kogels getrokken zijn de kogels even tegehouden. Hierdoor wordt hun onderlinge afstand terug iets groter. Dat betekent wel dat de kogel die even tegengehouden wordt op dat moment glijdt over de binnenring. Dat is niet gunstig voor de levensduur.
Wat me tevens wantrouwig maakt is dat de lagers horizontaal liggen. Wat gebeurt er wanneer ze rechtop staan en draaien? Dat is misschien wat hierboven bedoeld werd, nl. dat de kogels allemaal onderaan zouden gaan zitten.
Als de kooi van een kogellager teveel wrijving genereert dan zou geen enkele fabrikant daarvoor nylon gebruiken.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Plaats reactie