10% minder weerstand in de lagers !
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
10% minder weerstand in de lagers !
http://www.gizmag.com/greaseless-ball-b ... adb/37689/
Hoeveel van het vermogen tijdens fietsen gaat er naar lagerweerstand ?
Hoeveel van het vermogen tijdens fietsen gaat er naar lagerweerstand ?
Stop Fueling Around
- PatRecumbent
- Kopman
- Berichten: 521
- Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
- Postcode: 3010
- Fiets: Go-One Evolution
- Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
- Contacteer:
Re: 10% minder weerstand in de lagers !
Heel weinig. Ik zou er me niet direct zorgen om maken.
Ik heb geprobeerd een studie te vinden maar heb niet zo onmiddellijk resultaat.
Ik heb geprobeerd een studie te vinden maar heb niet zo onmiddellijk resultaat.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.
-
- Junior
- Berichten: 73
- Lid geworden op: do 03 dec 2009, 12:22
- Postcode: 2870
- Fiets: WAW049
- Locatie: Kalfort
- Contacteer:
Re: 10% minder weerstand in de lagers !
Ik hecht eigenlijk weinig geloof aan deze theorie dit door het feit dat we met een verticale as-belasting zitten en deze kogeltjes dan niet meer onder de as doorkunnen
Krijgen we juist meer speling op onze lagers
Krijgen we juist meer speling op onze lagers
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
Re: 10% minder weerstand in de lagers !
oewildezegge ?Dailan schreef:Ik hecht eigenlijk weinig geloof aan deze theorie dit door het feit dat we met een verticale as-belasting zitten en deze kogeltjes dan niet meer onder de as doorkunnen
Krijgen we juist meer speling op onze lagers
Stop Fueling Around
-
- Junior
- Berichten: 73
- Lid geworden op: do 03 dec 2009, 12:22
- Postcode: 2870
- Fiets: WAW049
- Locatie: Kalfort
- Contacteer:
Re: 10% minder weerstand in de lagers !
Tja, hoe moet ik dat uitleggen?
Op het filmpje laten ze zien dat de kogeltjes zich beginnen te regulariseren kwa afstand.
Echter wanneer men stilstaat zullen dus alle kogeltjes bovenaan de lager gaan zitten daar de as naar beneden gaat in de lager.
Aldus krijgt de lager een grotere speling tov de as
Dit doordat de kogeltjes zich ophopen en meer wrijving gaan vertonen in het begin.
Een tekening verduidelijkt dit mss beter, doch dan moet ik zien hoe ik dit hier kan plaatsen
Op het filmpje laten ze zien dat de kogeltjes zich beginnen te regulariseren kwa afstand.
Echter wanneer men stilstaat zullen dus alle kogeltjes bovenaan de lager gaan zitten daar de as naar beneden gaat in de lager.
Aldus krijgt de lager een grotere speling tov de as
Dit doordat de kogeltjes zich ophopen en meer wrijving gaan vertonen in het begin.
Een tekening verduidelijkt dit mss beter, doch dan moet ik zien hoe ik dit hier kan plaatsen
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
Re: 10% minder weerstand in de lagers !
zou me verbazen dat al die kogeltjes naar boven kruipen tijdens stilstand.
Stop Fueling Around
-
- Junior
- Berichten: 73
- Lid geworden op: do 03 dec 2009, 12:22
- Postcode: 2870
- Fiets: WAW049
- Locatie: Kalfort
- Contacteer:
Re: 10% minder weerstand in de lagers !
Echt veel zal het mss niet schelen, doch de kooi die er normaal inzit zorgt voor de spreiding van de kogeltjes
Afwachten wat de productie zegt en hoe de slijtage is op termijn
Afwachten wat de productie zegt en hoe de slijtage is op termijn
- PatRecumbent
- Kopman
- Berichten: 521
- Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
- Postcode: 3010
- Fiets: Go-One Evolution
- Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
- Contacteer:
Re: 10% minder weerstand in de lagers !
Bij het bekijken van het filmpje kan je zien dat de groeven die op het loopvlak van de kogels getrokken zijn de kogels even tegehouden. Hierdoor wordt hun onderlinge afstand terug iets groter. Dat betekent wel dat de kogel die even tegengehouden wordt op dat moment glijdt over de binnenring. Dat is niet gunstig voor de levensduur.
Wat me tevens wantrouwig maakt is dat de lagers horizontaal liggen. Wat gebeurt er wanneer ze rechtop staan en draaien? Dat is misschien wat hierboven bedoeld werd, nl. dat de kogels allemaal onderaan zouden gaan zitten.
Als de kooi van een kogellager teveel wrijving genereert dan zou geen enkele fabrikant daarvoor nylon gebruiken.
Wat me tevens wantrouwig maakt is dat de lagers horizontaal liggen. Wat gebeurt er wanneer ze rechtop staan en draaien? Dat is misschien wat hierboven bedoeld werd, nl. dat de kogels allemaal onderaan zouden gaan zitten.
Als de kooi van een kogellager teveel wrijving genereert dan zou geen enkele fabrikant daarvoor nylon gebruiken.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.