bagagedrager?

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
svdaele
Helper
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

bagagedrager?

#1 Bericht door svdaele »

Voor een kleine fietsreis wil ik graag een bagagedrager monteren op mijn raptobike midracer. Het frame voorziet (uiteraard) in bevestigingspunten boven de wielas. Bij de specifieke raptobike bagagedrager worden de nokken van de V-brakes gebruikt als bijkomende steunpunten. Aangezien ik V-brakes heb en geen schijfremmen, is dat uiteraard geen optie.
Heeft er iemand ervaring met het monteren van een bagagedrager op een fiets waarvan het frame daar geen bijkomende bevestigingspunten voor heeft? wordt dat een gaatje boren in de stoel, of hoe doen jullie dat?

extra info 1: ik heb ook nog geen deftige drager. Wat dat betreft zijn er misschien dus wel specifieke ligfietsdragers die daarvoor in aanmerking komen. Suggesties welkom
extra info 2: ik wil er een kinderstoeltje op kunnen monteren (wat tevens de reden is waarom mijn tailbox daarvoor niet voldoet), dus het moet stabiel genoeg zijn...
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

svdaele
Helper
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: bagagedrager?

#2 Bericht door svdaele »

Even naar boven brengen. Niemand tips over fietsstoeltje monteren op ligfiets??
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: bagagedrager?

#3 Bericht door CapoJan »

Mijn lieverds zijn 18 en 23. Fietsstoeltjes liggen heel ver in het verleden, voor mijn ligfietstijd :?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: bagagedrager?

#4 Bericht door Wouter D »

iemand nog een degelijk fietsstoeltje liggen? dan kan ik het wel gebruiken, wil geen nieuw kopen omdat het voor occasionneel gebruik is, gebruik meestal de bakfiets

svdaele, gewoon op bagagedrager zetten, kind heeft het voordeel dat hij/zij boven papa's hoofd uitkijkt, wel helmpje opzetten en beet aankleden want kleine zit niet uit de wind
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

svdaele
Helper
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: bagagedrager?

#5 Bericht door svdaele »

spruitje schreef: svdaele, gewoon op bagagedrager zetten, kind heeft het voordeel dat hij/zij boven papa's hoofd uitkijkt, wel helmpje opzetten en beet aankleden want kleine zit niet uit de wind
Bij Elan lieten ze mij weten dat de bagagedrager voor de midracer niet geschikt is voor een kinderstoeltje. Daarom dat ik me afvraag of a) andere mensen (ik heb er al zien rijden in Gent) hun kind dan op een ongeschikte bagagedrager durven zetten, of b) welke bagagedrager dan wel geschikt zou kunnen zijn...
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: bagagedrager?

#6 Bericht door Martin »

Ik heb nog een stevige bagagedrager die bij werd geleverd door Crystalyte toen ik vorige maand mijn motor kocht. Je kan deze hebben als je wil.
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: bagagedrager?

#7 Bericht door Wouter D »

Is de midracer geveerd? In dat geval zou je moet proberen je bagagedrager niet aan de stoel maar aan de achterbrug te bevestigen. Wat ook een optie kan zijn is het zijspan van Graddus. Bij hem stond die op Hurri. Kweet niet of die bij jou erop kan, anders zijn Hurri erbij kopen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

svdaele
Helper
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: bagagedrager?

#8 Bericht door svdaele »

Nope, niet geveerd.
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: bagagedrager?

#9 Bericht door Wouter D »

Dan zou ik opteren een bagedrager te nemen waar je bvb stevige ortliebtassen kan aanhangen. Bestigd aan of in de omgeving van je achteras en aan de bovenste bevesting van je stoel.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: bagagedrager?

#10 Bericht door Pleeboy »

Of een fietskar? Zwaartepunt gaat wel hoog zijn met kleientje bovenop...
Er zijn dragers van bukfietsen waarvan de "poten" in lengte/hoogte verstelbaar zijn, en dan de andere bevestigingen ipv aan frame, gewoon aan zitje vastmaken
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: bagagedrager?

#11 Bericht door Wouter D »

als ik het goed heb, heeft ie zijn fietskar nog maar net verkocht :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

svdaele
Helper
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: bagagedrager?

#12 Bericht door svdaele »

één fietskar is verkocht, maar ik heb er nog een :D

De fietskar is handig, maar gebruik ik momenteel enkel voor de bukfiets (krassen op mijn vorig ligfietsframe...)
Bovendien vindt onze dochter het leuker om op een stoeltje te zitten en is een fietskar niet zo handig met de wagen te vervoeren als je al 2 fietsen moet meenemen.
Fietskar wordt dus zeker overwogen (en wordt dus al gebruikt), maar ik zou graag de keuze hebben. Ik ben me ervan bewust dat het zwaartepunt anders zal liggen, maar ben niet van plan om zwaar in een bocht te duiken met een kind achterop :)

Ik denk dat ik gewoon de bagagedrager van de HighBaron zal kopen en hopen dat dit er gaat zonder al te veel gepruts...
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gideon

Re: bagagedrager?

#13 Bericht door Gideon »

oeps en beetje laat....

op mijn lowracer heb ik het zo gedaan
http://www.ligfiets.net/homebuild/665/b ... racer.html

om te proberen had ik eerst een alu. bagagedragertje gemonteerd. De aluminium staaf is bevestigd aan de stoel bevestigingsbeugel.

Afbeelding

Op mijn midracer heb ik de bagagedrager bevestigd aan de zwart alu plaat (om de hoogte van de stoel in te stellen)
Afbeelding

Plaats reactie