Ombouwen stuursysteem mango/quest/strada

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
De ligfietser
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 10:51
Postcode: 8200
Locatie: Brugge
Contacteer:

Ombouwen stuursysteem mango/quest/strada

#1 Bericht door De ligfietser »

Heeft er ooit al iemand een poging (al dan niet geslaagd) ondernomen om het centraal stuur van een mango/quest/strada (of een andere velomobiel met een centraal stuur) om te bouwen tot een systeem met 2 stuurknuppels (zoals in de waw/orca/...)?
Laatst gewijzigd door De ligfietser op ma 02 mar 2015, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim

Challenge Hurricane Tour (bovenstuur)
Challenge Hurricane Sport (onderstuur)

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Stuursysteem mango/quest/strada

#2 Bericht door Brechtix »

Ja, maar de grootste problemen worden opgelost door de remmen te ontkoppelen op twee remhendels - daar eindigen die projecten meestal...
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
De ligfietser
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 10:51
Postcode: 8200
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: Stuursysteem mango/quest/strada

#3 Bericht door De ligfietser »

Brechtix schreef:Ja, maar de grootste problemen worden opgelost door de remmen te ontkoppelen op twee remhendels - daar eindigen die projecten meestal...
Euhm, welke grote problemen :?:
Wim

Challenge Hurricane Tour (bovenstuur)
Challenge Hurricane Sport (onderstuur)

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Ombouwen stuursysteem mango/quest/strada

#4 Bericht door Brechtix »

De meeste vragen voor upgrades van de besturing bij Allewederachtigen komen voort uit de stabiliteitsproblematiek. Maar dat ligt minder aan de tiller (enkele stuurknuppel) dan aan een smalle wielbasis, hoog zwaartepunt en gekoppelde remmen. Aan de eerste twee kan je weinig doen behalve vroeger in de remmen gaan. De remproblemen zijn het minst voorspelbaar en dus katastrofaal van karakter.

Bij het remmen in een bocht komt er minder druk op het binnenste wiel, waardoor dat doorslipt en je effectief maar met één wiel kan remmen in een bocht. Dat is vergelijkbaar met een tweewieler met enkel een voorrem: het werkt maar weinig controle. Een minder probleem is dat de remkracht meestal iets minder is met een enkele remhendel. Het koppelen van de voorremmen is historisch gegroeid omdat enkele decennia geleden het begrip van de stuurgeometrie nog niet (overal) op punt stond. Door het koppelen bleef een multitrack voertuig mooi rechtdoor rijden bij het remmen, wat een comfortabele indruk gaf. Voor rustig gebruik voldoet het wel min of meer.

De oplossing wordt dikwijls gezocht in grotere/zwaardere remmen vanwege een verkeerd begrip van de dynamica - dat helpt dus nauwelijks (behalve iets meer thermische massa en koeloppervlak). Kortste methode is een dubbel remhendeltje Links en Rechts op het stuurtje, telkens naar één rem, aan de kant van de remhendel, voor alle duidelijkheid.

Bij Quests in Belgie steken we ook meestal hardere veren vooraan, soms achteraan, bij Alligt en Flevo Alleweders eerder achteraan (dribbelen), Mango en Strada enkel vooraan indien elektrificatie.

Ongetwijfeld zal er wel weer iemand religieus beledigd zijn door deze technische uitleg, ik stel voor dat die het eerst eens in de praktijk omzet.

tldr: stuurhendels op de Alleweders zetten is mogelijk maar tijdrovend, meest rendabel is remmen splitsen.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
De ligfietser
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 10:51
Postcode: 8200
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: Ombouwen stuursysteem mango/quest/strada

#5 Bericht door De ligfietser »

bedankt Brechtix voor deze technische uitleg.

Mijn vraag om het stuursysteem om te bouwen heeft eigenlijk niets met het remsysteem te maken. (al kan dat idd wel beter)
Het stuursysteem van de waw/orca/... lijkt me comfortabel(er)

Ik wou dus gewoon weten of het (vrij eenvoudig) mogelijk is om het middenstuur om te bouwen naar 2 stuurknuppels (al dan niet met een ontkoppelde rem)
Wim

Challenge Hurricane Tour (bovenstuur)
Challenge Hurricane Sport (onderstuur)

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Ombouwen stuursysteem mango/quest/strada

#6 Bericht door aiai »

Dank inderdaad voor deze duidelijke uitleg. Maar ik puzzel al een tijd met gedachten over mijn remmen en die puzzel is er door je post net wat lastiger op geworden voor me.

Je geeft aan
Brechtix schreef:Kortste methode is een dubbel remhendeltje Links en Rechts op het stuurtje, telkens naar één rem, aan de kant van de remhendel, voor alle duidelijkheid.
.

Heb ik over zitten denken, maar tijdens dat denken dacht ik na over ongelijk inknijpen van de hendels, waardoor je ongewenst kan afwijken naar links of rechts. Is daar ervaring mee? Valt dat mee en rem je meestal toch "recht"?

Ik rij met een Flevo Alleweder met "ouderwets" V-knuppeltje. Maakt dat de kans groter op "scheef" remmen?

Mijn remkracht zou zeker groter mogen. Ik merkte zelf ook al dat je niet altijd met volle kracht remt met die ene remhendel op het stuur. Grotere trommels (90 mm) staan op mijn verlanglijst, want fiets, bagage en ik wegen samen makkelijk 150 kilo. Als ik een helling af kom (nee, geen berghelling, die hebben we in Noord-Holland uiteraard niet) merk ik dat de remmen net niet/net wel de vereiste remkracht hebben.

Maar zeg jij nu eigenlijk dat dat ook, of beter, op te lossen is met twee remhendels? Of zou ik het bij dit gewicht in een combinatie moeten zoeken? De betreffende hellingen (-kjes ;-) liggen op mijn woon-werk route en de meeste zijn geen bocht. De oneven grip van de voorwielen zou dan geen rol moeten spelen. Omdat ik ze goed ken kan ik meestal goed uit de voeten met snelheid, gewicht en remcapaciteit, maar.....voor mijn gevoel zit ik wel tegen de grens aan van wat die remmen beremmen kunnen en dan moet er niets iets al te onverwachts gebeuren....

Ben benieuwd of daar ervaringen mee zij (en bij twee remhendels moet ik dan ook een andere plek voor mijn commandeur gaan bedenken....)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Ombouwen stuursysteem mango/quest/strada

#7 Bericht door CapoJan »

In de Alleweder had ik één remhendel; in de Orca zijn dat er twee. Het voordeel van dat laatste is dat je de druk/kracht per rem kunt regelen. Theoretisch kan je VM dus effectief ongewenst afwijken, maar in de praktijk maar ik er net gebruik van om bij te sturen door de remkracht te variëren. Het is in elk geval véél comfortabeler remmen, vind ik.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Ombouwen stuursysteem mango/quest/strada

#8 Bericht door Brechtix »

@aiai: je zou inderdaad beter investeren in een dubbel remsysteem dan in grotere remtrommels. Zet twee bar ends op je V-stuurtje en je hebt een perfect ergonomisch instelbaar stuur. Die oude Alleweders hebben ook al de ophanging waar de meeste velomobielen nog mee rijden (ook de WAW), met een virtuele fusee-as (kingpin) dus gaan die redelijk rechtuit bij het remmen. Door de positieve schuurstraal is er een lichte afwijking naar de remmende kant maar dat is goed voor de feedback en voor het sturen in snelle bochten.
Gebruik wel goed materiaal: jagwire buitenkabels bijvoorbeeld, geen rommelremmen :-).

@Deligfietser: zo voor de vuist weg: twee 10mm aluminiumplaten aan de wielkasten bouten, stuurknuppels op een dwarse as (glijlagers op bout) in het midden zetten, onderkant stuurknuppels simpelweg schuin verbinden met stangkoplagers en draadstang met de 'bell-crank' (plaatje waar de bolkoppen op zitten van je stuurstangen).
Is niet zo moeilijk allemaal maar tijdrovend. Ik schat een dag werk bij Fietser.be
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Ombouwen stuursysteem mango/quest/strada

#9 Bericht door aiai »

Hè Brechtix,

Dank voor deze informatie. Gaf mij een Cruijffiaanse ervaring in de zin van "je gaat het pas zien als je het door hebt", namelijk je opmerking over de bar ends. Nooit aan gedacht en het is zo eenvoudig (waarschijnlijk hangt dit samen ;-).

Ga ik eens op zitten contempleren.

En dan eerst dubbele remhendels regelen (bedankt ook Capojan voor je feedback, het lijkt dus geen probleem te zijn) en als ik dan nog steeds meer remkracht wil kan ik alsnog 90 mm trommels nemen. Maar eerst bar ends en extra remhendel (inclusief goede binnen- en buitenkabels) installeren.

Dank. Als het zo ver is laat ik het weten!

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Ombouwen stuursysteem mango/quest/strada

#10 Bericht door aiai »

Brechtix schreef:@aiai: je zou inderdaad beter investeren in een dubbel remsysteem dan in grotere remtrommels. Zet twee bar ends op je V-stuurtje en je hebt een perfect ergonomisch instelbaar stuur. Die oude Alleweders hebben ook al de ophanging waar de meeste velomobielen nog mee rijden (ook de WAW), met een virtuele fusee-as (kingpin) dus gaan die redelijk rechtuit bij het remmen. Door de positieve schuurstraal is er een lichte afwijking naar de remmende kant maar dat is goed voor de feedback en voor het sturen in snelle bochten.
Gebruik wel goed materiaal: jagwire buitenkabels bijvoorbeeld, geen rommelremmen

Afgelopen week is mijn oude V-stuur omgebouwd tot een stuur met horizontale buis (licht gebogen voor de ergonomie). Het stuurt erg prettig en ik ben blij met deze tip :-)

Wel kwamen we gisteren tijdens het klussen een uitdaging tegen die we niet vooraf bedacht hadden. Als ik remhendels plaats op het stuur (om iedere rem met een hand te bedienen en zo mee remkracht te genereren) dan gaan de kabels mijn benen in de weg zitten:-( Die kabels moeten immers met een nette flauwe bocht naar de remmen.

Nu zal ik of een centrale remhendel moeten aanschaffen die ook in de Quest etc gebruikt wordt of een oplossing voor die bekabeling moeten bedenken. Mijn oude remhendel is niet lang genoeg om als centrale remhendel te dienen. Het gaat wel, maar een langere remhendel is veel beter.

Iemand ideeën of tips uit ervaring of "uit" theorie?

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Ombouwen stuursysteem mango/quest/strada

#11 Bericht door crash-quest-dummy »

foto's please
Stop Fueling Around

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Ombouwen stuursysteem mango/quest/strada

#12 Bericht door aiai »

Bijgevoegd wat foto's.
De fiets stond op zijn parkeerrem, vandaar dat de hendel zo dicht op het stuur zit.
Bij een Quest zitten de shifters volgens mij horizontaal, dus wellicht dat Quest gebruikers ervaring hebben met kabels in wijde bochten ;-)
Brecht gaf in een PB aan dat hij het indertijd niet als hinderlijk ervoer.
Om niet al te veel shock te veroorzaken heb ik mijn spijkerbroek aangehouden ;-)
Bijlagen
IMG_2817.jpeg
IMG_2817.jpeg (27.18 KiB) 2636 keer bekeken
IMG_2816.jpeg
IMG_2816.jpeg (21.32 KiB) 2636 keer bekeken
IMG_2815.jpeg
IMG_2815.jpeg (23.57 KiB) 2636 keer bekeken
IMG_2814.jpeg
IMG_2814.jpeg (20.49 KiB) 2636 keer bekeken
IMG_2813.jpeg
IMG_2813.jpeg (25.8 KiB) 2636 keer bekeken
IMG_2812.jpeg
IMG_2812.jpeg (28.77 KiB) 2636 keer bekeken
IMG_2811.jpg
IMG_2811.jpg (30.17 KiB) 2636 keer bekeken

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Ombouwen stuursysteem mango/quest/strada

#13 Bericht door CapoJan »

Kan je die remkabels niet gewoonweg met een spanbandje (tie-rap) aan de stuurstang vastleggen? Dat wordt meer gedaan en dan gaan ze geen eigen leven leiden.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Ombouwen stuursysteem mango/quest/strada

#14 Bericht door eeuwige reiziger »

CapoJan schreef:In de Alleweder had ik één remhendel; in de Orca zijn dat er twee. Het voordeel van dat laatste is dat je de druk/kracht per rem kunt regelen. Theoretisch kan je VM dus effectief ongewenst afwijken, maar in de praktijk maar ik er net gebruik van om bij te sturen door de remkracht te variëren. Het is in elk geval véél comfortabeler remmen, vind ik.
Is er op dat vlak een verschil tussen de Orca en zijn oudere broer, de Versatile? Bij de Versatile heb je een remhendel per stuurstang, maar die zijn wel aan elkaar gekoppeld. Ik had indertijd niet de indruk dat er veel verschil was in de kracht die je per rem kan overbrengen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Ombouwen stuursysteem mango/quest/strada

#15 Bericht door Brechtix »

Orca is niet meer gekoppeld.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Plaats reactie