Welke GPS?

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Welke GPS?

#31 Bericht door scuri »

Uit deze test (2016) blijkt de Garmin Oregon 600 goed te scoren. Minus: prijs. Falk is voor ons een eerder onbekende, heb er al veel goeds over gelezen. Noch met Garmin noch met Falk heb ik ervaringen (te duur, teveel twijfelen in combi met wat ik er maar mee zou doen). Voor wat het waard is. :|
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Welke GPS?

#32 Bericht door scuri »

hmmm schreef:
(...) Ik zie absoluut geen reden voor een aparte fiets GPS.
Ik vind dit ook, waarom zou ik nog een ander bijkomend duur toestel kopen als ik de smartphone mee heb. Kan je nog wat tips geven?
- Gebruik je android? Zo ja, welke fietsapp/kaart?
- GPS signaal vreet energie, welke usb-accu zou je aanraden?
- Een goede houder?
- Weerbescherming? (en toch nog het touchscreen kunnen bedienen)
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#33 Bericht door Wouter D »

tot nog toe was de smartphone gebruiken als gps niet mogelijk. Die windowsphone trok dat niet. Mijn nieuwe zal dat wel kunnen, maar ik heb een gps die ik wel graag gebruik... kan je eigelijk harslagmeter op je smartphone aansluiten. bvb met Bleutooth of zo.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#34 Bericht door bicky »

spruitje schreef: kan je eigelijk harslagmeter op je smartphone aansluiten. bvb met Bleutooth of zo.
ja dat kan, kost zo een 50€
zelf gebruik ik mijn android phone voor navigatie met osmand app.
ik heb een gsmhouder van den Action eerst opgevuld met hotglue aan de achterkant zodat er meer velcro opkon en deze dan op de wielkas bevestigd.
tegen de regen heb ik een velomobiel gekocht, zo wordt mijn gsm niet nat

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#35 Bericht door CapoJan »

Allebei al gebruikt:
- Garmin Oregon 450 (oud model dus) als gps
- Sony Xperia ZR als smartphone (is 'rugged' model: waterdicht, stofdicht en schokbestendig)
Bij allebei gebruik ik voor lange verplaatsingen een powerbank (Xiaomi 16000 mAh), waardoor ritten van drie dagen en meer geen probleem vormen.

Laatste keer dat ik de telefoon gebruikte voor navigatie ging dat niet zo goed: tracks tonen was niet denderend. Voor geleide navigatie (route) werkt het prima. Zo doe ik het ook op een tablet in de auto. Ondertussen zette ik een nieuwe versie van OSMAnd op de telefoon. Binnenkort test ik dat nog eens uit.

Houder: RAM mount heeft voor ongeveer alles een oplossing. Niet echt goedkoop, maar oerdegelijk en door het modulaire concept makkelijk aan te passen.

Met andere woorden: ook na al die tijd ben ik er nog niet uit. De Oregon is degelijk - het is tenslotte een outdoor model - en op zijn taak berekend; de smartphone is veelzijdig, heeft een veel hogere resolutie en in combinatie met een powerbank is de autonomie absoluut geen probleem. Alleen werkt, naar mijn ervaring, het navigatieprogramma minder makkelijk, maar dat kan evengoed aan mij liggen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#36 Bericht door hmmm »

scuri schreef:
hmmm schreef:(...) Ik zie absoluut geen reden voor een aparte fiets GPS.
Ik vind dit ook, waarom zou ik nog een ander bijkomend duur toestel kopen als ik de smartphone mee heb. Kan je nog wat tips geven?
- Gebruik je android? Zo ja, welke fietsapp/kaart?
- GPS signaal vreet energie, welke usb-accu zou je aanraden?
- Een goede houder?
- Weerbescherming? (en toch nog het touchscreen kunnen bedienen)
Ik gebruik inderdaad Android. Volgens mij is Strava een populaire app, maar ik gebruik IpBike. Je kan het gratis uitproberen voor een duizendtal kilometers. Ik moet erbij vermelden dat toen ik IpBike voor 't eerst op mijn telefoon installeerde ik dacht "wat een gedrocht" en het bijna niet had getest vanwege de op het eerst zicht afgrijselijke user interface. De app kan zeker een rewrite naar modernere "material" theme gebruiken, al ben ik de eenvoudige en erg flexibele user interface, zeker tijdens het fietsen, gaan waarderen. Tenslotte werkt witte tekst op een zwarte achtergrond uitstekend voor de leesbaarheid. Veelal teken ik op voorhand een gpx track op de computer en deze kan IpBike weergeven. Voor echte navigatie Osmand of LocusMaps. Sinds Nougat is "split screen" een optie, dat heb ik nog niet in praktijk getest maar zou ideaal zijn (IpBike als echte fietscomputer met een goede kaartapplicatie er eventueel onder). Zo verdeel ik het scherm nu ook.

Het is niet het GPS-signaal wat energie vreet, maar het scherm. Zo meteen ga ik een rondje rijden, ik zal voor- en nadien een screenshot nemen van het batterijgebruik om je een idee te geven! Het merk Anker heeft een goede reputatie, en gebruik ik met veel plezier. Afhankelijk van de trip een Anker powercore 10050 of een zware 20Ah anker accu.

Zoals hierboven al staat, RAM heeft een aantal goede houders in het gamma. Even de ogen dichtdoen bij het afrekenen van enkele stukjes plastiek :shock:.

Gezien ik op dit moment door een blessure enkel met een velomobiel onderweg ben is weer niet zo'n issue. Tevens heb ik een waterdichte (ip68) telefoon. Mijn ervaringen met Garmin (oregon 650) waren trouwens ook weinig positief. De waterdichtheid van het usb kapje is erg matig (en niet los te verkrijgen!!) en met regendruppels kreeg ik constant een pop-up dat het gescherm vergrendeld was....

De hoofdreden om telefoon te gaan gebruiken was dat mijn garmin oregon 600 "geen ondersteuning" had om getallen van de ant+ vermogensmeter te tonen (lees: softwarematig ingekort tov de fietsmodellen). De huidige oplossing is niet perfect (ik had liever een volledig opensource oplossing gezien, maar zowel ant+ libraries als ipbike zijn closed source software).

De lijst van waterdichte smartphones, met ant+ is trouwens erg kort.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Welke GPS?

#37 Bericht door scuri »

@ CapoJan en hmmm: dank voor jullie ervaringen en input! Zeer interessant.

Op Android gebruik ik voor de wagen Sygic (betalend) en vind ik veel beter dan Locus of OsmAnd. Maar voor de fiets... Er zijn heel wat goede fietskaarten apps, maar turn-by-turn fietsnavigatie waarbij je ook aardewegjes ziet (was zo op mijn woon-werk verkeer) is een heel andere zaak; ik denk dat je ze op één hand kunt tellen. Maar als men een route uitstippelt en het bestand (gpx bv. ngl. de app) naar de smartphone zet, dan volgt de gps ook mooi waar je zit?
Ik meende gelezen te hebben dat het GPS-signaal veel resources vrat en als dit bij mij aan staat op de achtergrond bv., gaat de accu snel leeg. Natuurlijk, bij navigatie staat het scherm continu aan ook, dus dat vreet zeker ook heel wat op. De energiebron blijft de achilleshiel van al die toestelletjes.
Ik ga RAM mount en Anker accu eens bekijken . Dan nog een goed navigatie fiets app met bij voorkeur OpenCycle/StreetMaps (want daar zie je heel wat wegeltjes op) en een cover tegen de regen - maar een velomobiel als 'cover' zie ik niet zitten. :) Tjah, die electronica gadgets zijn een duur grapje toch he. :(
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#38 Bericht door CapoJan »

Voor Anker kun je best eens bij Amazon.de kijken. Mijn Xiaomi haalde ik in China. Kreeg prima beoordelingen en is met zijn aluminium behuizing vrij stevig (maar het krast wel snel).
Op de Seiran doe ik het anders: daar zit een naafdynamo in en via de B+M Luxos U voedt die de smartphone of gps. Als je toch niet over een VM beschikt, kan dat een alternatief zijn. Voor de naafdynamo bestaan trouwens behoorlijk wat systemen om - al of niet met een bufferaccu - stroom te leveren voor accessoires. Dit systeem paste ik in september toe tijdens een uitstapje rond Zeeland met de Seiran.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Welke GPS?

#39 Bericht door scuri »

CapoJan schreef:
Voor Anker kun je best eens bij Amazon.de kijken. Mijn Xiaomi haalde ik in China. Kreeg prima beoordelingen en is met zijn aluminium behuizing vrij stevig (maar het krast wel snel).
Op de Seiran doe ik het anders: daar zit een naafdynamo in en via de B+M Luxos U voedt die de smartphone of gps. Als je toch niet over een VM beschikt, kan dat een alternatief zijn. Voor de naafdynamo bestaan trouwens behoorlijk wat systemen om - al of niet met een bufferaccu - stroom te leveren voor accessoires. Dit systeem paste ik in september toe tijdens een uitstapje rond Zeeland met de Seiran.
OK, thx ivm kooptips! Grappig dat een amazon.nl of .be niet bestaat he, maar via .de lukt alles goed. Xiaomi ook even bekeken, wat een goede machientjes lijken mij dat - nu al verkrijgbaar bij o.a. bol.com. (Ik heb sedert een 4-tal jaar een Samsung galaxy III, waarop de originele beschermcover nog zit).
Ik zat ook aan te denken aan voeding via een naafdynamo met tussenvoeding. Welk systeem of merk/type zou jij aanraden?
Als ik op een (toekomstige) ligfiets een middenmotor zou plaatsen, kan men vanuit de accu voeden? Technische voor/nadelen? (Ja, ik weet het, ik spring wat van het een naar het ander.)
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#40 Bericht door CapoJan »

Scuri

wat aan te raden valt, hangt af van de uitgangssituatie. Toen ik de Seiran 24 in huis haalde, zat er geen verlichting op. Dat is makkelijk, want zo kon ik ervan maken wat ik wilde. Dat werd dus een Shutter Precision naafdynamo (SD_8), gecombineerd met B+M verlichting. Vooraan zit een Luxos U, die beschikt over een (bedrade) afstandsbediening en - van belang in deze discussie - een usb-voeding. Ook het achterlicht (B+M Toplight Line Brake Plus) wordt door de naafdynamo van energie voorzien.
Je kunt ook de koplamp en de usb-voeding los van elkaar houden. B+M E-werk hoort nog altijd bij de top op dat vlak, maar de Duitse Forumslader schijnt ook prima te zijn en bestaat in heel wat varianten.
Het leuke bij Shutter Precision is dat je makkelijk kunt mailen met de ontwikkelaars. Je beschrijft waar je naar op zoek bent en ze helpen nadenken over een oplossing. Bij mij was de twijfel of die SD-8, bedoeld voor kleine wielen, geschikt was voor 24" wielen. In de praktijk lukt dat aardig, aangezien de kruissnelheid met een ligfiets toch wat hoger ligt.

Indien je ondersteuning inbouwt op je fiets, kun je in principe aftakken voor de verlichting. Op pedelecs is dat vaak zo voorzien. Normaal gezien schakelt het systeem de ondersteuning uit een keer de spanning onder een bepaalde drempel zakt, maar er blijft voldoende over voor de verlichting. Ik neem aan dat dit met een Bafangmotor ook moet kunnen, maar dat heb ik nog niet bekeken.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#41 Bericht door hmmm »

Gisteren nog even een langere tocht gemaakt en het batterijverbruik wat gedocumenteerd. Voor ik vertrok stond de accu op zo'n 70% (ik was reeds gaan werken 's ochtends). Mijn excuses voor de erg grote screenshots, tijd ontbreekt mij even om bbcode te vinden om ze netjes te verkleinen.

Afbeelding

Vervolgens ben ik een lange tocht gaan rijden. Een echte kronkeltocht omdat ik enkele (veloviewer) tegeltjes wilde gaan verzamelen. Net geen 4u gereden tijd en een totale tijd van 4u30.

Afbeelding

Met nog 2 screenshots van het batterijverbruik:

Afbeelding
Afbeelding

Tijdens de rit heb ik exact 60% accu verbruikt. Het eerste uur was het buiten nog licht en stond de helderheid van het scherm op ongeveer 30%, nadien werd het donker en ging de helderheid op het minimale. Dit helpt natuurlijk het verbruik. Muziek stond ongeveer de helft van de rit op. Er werden nog geen verdere optimalisaties gedaan (performantie beperken, resolutie verlagen, etc). Het uitzetten van mobiele data zou ook nog een stuk schelen.

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#42 Bericht door Jo2p »

Volgens mij kunnen deze gegevens niet kloppen tenzij jouw telefoon een eigen gps systeem heeft. Maar over het algemeen wordt de positie van de telefoon bepaald door het opvragen van meerdere locatiegegevens van zendmasten. Dus Phone 4.53 minuut kan dan niet kloppen.
Globaal dit onderwerp gelezen. Het is altijd beter om een gps apparaat te gebruiken dan een mobiele telefoon. De laatste zend signalen uit met een behoorlijke sterkte en recente onderzoeken wijzen uit dat dit niet zonder gevolgen is voor het menselijk lichaam. Het is beter om het mobiel gebruik van dergelijke apparaten tot het minimum te beperken of helemaal niet. Dat is natuurlijk een ongemakkelijke boodschap, dus het wordt zo veel mogelijk uit de pers gehouden en providers spreken dit tegen, maar die hebben daar uiteraard belang bij. Ik heb op kantoor een link, zal deze is naar mijn eigen pc sturen en dan hier plaatsen, dan kun je zelf je conclusies trekken.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

gentenoare
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
Postcode: 3040
Fiets: WAW 263
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#43 Bericht door gentenoare »

ik blijf gebruik maken van Komoot.de , is gebaseerd op open streetview kaarten en voor ik denk €25 krijg je de kaart voor volledig Europa. Je kan verschillende fietstypes aanduiden om zo een aangepaste route te krijgen. Ik selecteer racefiets voor mijn trips met de velomobiel en krijg altijd goed berijdbare wegen. Routes kan je makkelijk en supersnel voorbereiden op pc en krijg je automatisch onder jou account in de app op de smartphone. Je kan ze downloaden voor offline gebruik.

Hoogteprofielen en type bestrating worden weergegeven en je kan die stukken makkelijk op de kaart identificeren om na te gaan of ze echt een probleem vormen (kaart kan in google maps, opencycle map en komoot modus getoont worden)

Herwerken en kopiëren is piece of cake, spraakondersteuning is Engels en niet altijd zo duidelijk verstaanbaar (maar ondertussen ben ik gewoon aan de instructies en rij ik meestal met spraakondersteuning, 1 oortje in, (zonder kaart op scherm) wat heel wat energie bespaart. Je kan de app ook instellen dat het beeld wakker wordt bij een volgende instructie, zoniet blijft het scherm in sleep mode.

Ook registreren van je rit gaat makkelijk.

De interface is duidelijk, eenvoudig en aanpasbaar
Het multimediadeel laat ik aan me voorbijgaan

Nadelen: dorpsnamen worden in bepaalde schalen niet weergegeven zodat je soms niet goed weet waar je zit.

De recente updates hebben de gebruiksvriendelijkheid verbeterd.

Prima tool voor mij
E WAW 263
E WAW 263

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#44 Bericht door hmmm »

Jo2p schreef:Volgens mij kunnen deze gegevens niet kloppen tenzij jouw telefoon een eigen gps systeem heeft. Maar over het algemeen wordt de positie van de telefoon bepaald door het opvragen van meerdere locatiegegevens van zendmasten. Dus Phone 4.53 minuut kan dan niet kloppen.
Globaal dit onderwerp gelezen. Het is altijd beter om een gps apparaat te gebruiken dan een mobiele telefoon. De laatste zend signalen uit met een behoorlijke sterkte en recente onderzoeken wijzen uit dat dit niet zonder gevolgen is voor het menselijk lichaam. Het is beter om het mobiel gebruik van dergelijke apparaten tot het minimum te beperken of helemaal niet. Dat is natuurlijk een ongemakkelijke boodschap, dus het wordt zo veel mogelijk uit de pers gehouden en providers spreken dit tegen, maar die hebben daar uiteraard belang bij. Ik heb op kantoor een link, zal deze is naar mijn eigen pc sturen en dan hier plaatsen, dan kun je zelf je conclusies trekken.
Tegenwoordig hebben zowat alle smartphones GPS aan boord (volgens de Tweakers pricewatch nog 180 smartphones zonder tegenover 1320 met). Met GPS en GLONASS zelfs tegenwoordig, dat geeft een erg nauwkeurige plaatsbepaling op. Ik heb nog geen slechte plaatsbepaling kunnen vaststellen via mijn telefoon, desondanks dat de telefoon wat 'verborgen' zit achter alle koolstofvezel van de fiets. Zoals ik eerder al heb vermeld, moet je HEEL erg selectief zijn bij het kiezen van een smartphone wil je hem als fietscomputer gaan gebruiken (ant+, waterdicht, barometrische druksensor, ...).

Het gebruik van een smartphone als fietscomputer maakt absoluut geen verschil ten opzichte van een aparte GPS op het vlak van straling (wie gaat er immers nog fietsen zonder telefoon? En GPS is een passief systeem).

Hier helemaal niet on-topic, maar ik ben wel benieuwd naar een goede wetenschappelijke studie over het onderwerp straling.

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#45 Bericht door Jo2p »

hmmm schreef:Hier helemaal niet on-topic, maar ik ben wel benieuwd naar een goede wetenschappelijke studie over het onderwerp straling.
Ik heb de link gevonden https://www.youtube.com/watch?v=eyG15kzm-RI. Uiteraard zijn er veel geluiden die deze uitzending afkraken etc. Ik ben zelf gevoelig, dus nog niet hooggevoelig, en merk dat de trein voor mij de laatste tijd taboe is vanwege dat iedereen met zijn mobiel bezig is met bellen, internetten etc. Ik hoop dat mijn fiets er dit jaar nog is, wat zal dat een rust geven.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Plaats reactie