Welke GPS?

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Welke GPS?

#61 Bericht door scuri »

tegenligger schreef:
(...) Ik heb zelfs overwogen om een waterdichte Android telefoon te kopen speciaal en alleen bedoeld voor het fietsen. Maar eerlijk gezegd heb ik tijdens al mijn woon werk ritjes dit jaar nog maar twee keer mijn telefoon moeten opbergen i.v.m. regen.
Doe-het-zelf waterdichte tasjes van hersluitbare vershoudzakjes schijnen goed te werken. Het ene concept is al ingenieuzer dan het andere. https://youtu.be/yCxNHupRaiE, https://youtu.be/3J055jfuiOk, https://youtu.be/npd6oE4P4Tk, enz. Eén of twee van die zakjes bij zich hebben om rond de smartphone te doen bij regen is volgens mijn geen slecht idee.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Welke GPS?

#62 Bericht door scuri »

Jo2p schreef:
(...)Ook de robuustheid van mobiele telefoons moet met zorg worden bekeken. Op het stuur staan die onderdelen bloot aan trillingen en apparatuur die daar niet op is voorbereid gaat dan stuk. En mobiele telefoons worden niet getest op een fietsstuur met de hele dag de trillingen van het wegdek. GPS is daar veel meer op voorbereid omdat die apparatuur daar speciaal voor is ontwikkeld.
Deze meneer heeft anti-vibratiemateriaal getest met een smartphone op een drone: https://youtu.be/h3y4Clyf1cw Moongel blijkt een der beste te zijn. Dit materiaal wordt gebruikt in de muziekwereld (drum). Tussen de smartphone en de houder geplaatst kan het dus goede diensten bewijzen.
Een andere, maar duurdere zaak is een zgn. gyroscoophouder ('gimbal stabilizer').
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#63 Bericht door CapoJan »

Hoewel het aanbod wat beperkt is, zijn er wel degelijk smartphones die waterbestendig, schokbestendig en stofdicht zijn. Motorola, Sony ... Dan hoeven al die extraatjes niet.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#64 Bericht door Jo2p »

CapoJan schreef:Hoewel het aanbod wat beperkt is, zijn er wel degelijk smartphones die waterbestendig, schokbestendig en stofdicht zijn. Motorola, Sony ... Dan hoeven al die extraatjes niet.
Toch wel even oppassen. Waterdicht, wat ik tot nu toe zie is dat er statisch getest wordt. Maw ze laten een mobiel in een tank water zakken. Regen met 30 km/u is dan toch wel wat anders. Schokbestendig. Men laat een mobiel vallen van een zekere hoogte en dan mag de mobiel niet stuk gaan. Deze schokbestendigheid is iets heel anders dan langdurig de soms kleine trillingen op een fietsstuur. Dat is een geheel andere belasting.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
frank8265
Junior
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 19:09
Postcode: 4554bl
Fiets: Trident Stowaway
Locatie: Westdorpe
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#65 Bericht door frank8265 »

Ik heb een Cat B15Q smartphone, die altijd op het stuur van m'n fiets staat tijdens een rit. Off road tochten leveren geen problemen op en (slag) regens ook niet. Prima"rugged" toestel voor sportief gebruik: gps, fietscomputer, camera onderweg en zelfs bellen indien nodig. :)

Gebruikersavatar
luki
Helper
Berichten: 399
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
Postcode: 2910
Fiets: QUEST Rood
Locatie: Essen Wildert
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#66 Bericht door luki »

Ik gebruik sedert enkele maanden een Edge 1000, het topmodel van Garmin. Zoals alles bij Garmin is de handleiding bijzonder mager en moet je veel tijd investeren om dit toestel onder de knie te krijgen. Maar het loont want het is een schitterend stukje techniek, met tal van mogelijkheden.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Welke GPS?

#67 Bericht door scuri »

luki schreef:
Ik gebruik sedert enkele maanden een Edge 1000, het topmodel van Garmin. Zoals alles bij Garmin is de handleiding bijzonder mager en moet je veel tijd investeren om dit toestel onder de knie te krijgen. Maar het loont want het is een schitterend stukje techniek, met tal van mogelijkheden.
Een toptoestel, da's waar. Maar duur he (400 à 500 EUR, voor een dedicated toestel).
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#68 Bericht door Wouter D »

ik gebruik sinds enkele maanden mio cyclo 505 en heel tevreden over,
in het begin wilde ik te veel met mijn scherm spelen wat problemen gaf, hetgeen ik nu dus verleerd ben.
en het online programma wil om onbekende reden niet op elke pc/laptop volledig draaien.

verder geen klachten
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie