Flevobike Alleweder

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#151 Bericht door aiai »

Dat kan nu ook al. Maar geheel voor eigen risico ;-)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#152 Bericht door CapoJan »

Groot gelijk: oefenen op het materiaal van iemand anders. Pas als je het onder de knie hebt, je eigen machine onder handen nemen :mrgreen:
Bij de voorbereiding voor de lezing op Cycle Vision leerde ik uit mijn eigen historiek dat vooral de eerste stappen moeilijk zijn. Daarna gaat bijleren steeds sneller (en je beseft steeds beter, zoals bij alles, dat je eigenlijk veel te weinig weet). Zo'n Alleweder heeft een zeer groot voordeel: (bijna) alles is makkelijk toegankelijk en eenvoudig.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#153 Bericht door aiai »

De boel is vervangen. Nog niet gefietst, dus nog geen weet van verbeteringen of niet merkbare effecten.
Heb het voor op de stoep uitgevoerd. Dat is bij demonteren nog wel te doen (ik was eigenwijs en heb het achterwiel etc. gewoon laten zitten), maar bij het monteren was het een tour de force (of eigenlijk een tour de enorm pielwerk ;-). Maar uiteindelijk is het gelukt (op een nagenoeg onbereikbare plaats een ringetje en brogmoer plaatsen terwijl je een donkere ruimte in kijkt tegen de zon in en je handen voor je ogen zitten, ik had het me weer eens makkelijk gemaakt......

Nieuwe bout (een lager zat volledig vast en is in de bout gaan "slijten", de andere lager lag gewoonweg uitelkaar), ringetjes en moer en uiteraard ook twee prachtige nieuwe lagers (fijn, zo'n groothandel in lagers en zo meer in de buurt :-)

Morgen echter de moer weer wat losser draaien, volgens mij heb ik de nylon rol nu te vast gedraaid (automatisme, lekker vastzetten alles). En dan uiterlijk maandag ondervinden wat het effect is naast een hoop minder herrie.

Wanneer moest ik die velomobielen van jullie ook al weer demonteren? ;-)

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#154 Bericht door aiai »

Nou, het is zo ver.

Laatst de mijlpaal van 10.000 woon-werk kilometers overschreden, maar gisteren de mijlpaal van meeste woon-werk kilometers in een jaar gepasseerd. Dat wil in mijn geval zeggen meer dan in 2013 en meer dan in 2014 (die laatste was niet zo lastig, de velomobiel heeft toen ruim 5 maanden stil gestaan :-(

Tevens dit jaar een hogere gemiddelde snelheid dan in 2013 en in 2014. De conditie en "lig-souplesse" zijn er op vooruit gegaan (en inderdaad de woon-werk routes geoptimaliseerd).

Stand tot nu toe (en ik mag vanmiddag nog naar huis fietsen :-)
11.205,01 kilometer (vooral die 0,01 doet het hem!) met een gemiddelde snelheid (totale reis, niet de bewogen tijd) van 25,20 kilometer per uur.

Hierna zal de kilometer toename een tijdje stagneren. Mijn Alleweder heeft wat liefde en aandacht nodig.
Voor de geïnteresseerden:
- Gisteren bij Alligt twee composiet wielen met Sturmey 90 mm trommelremmen besteld, die gaan er binnenkort op (wordt ik een soort van testrijder :-)
- Remhendel vervangen op het stuur (lassen)
- De "doos" waar de stoel op staat vervangen door sterker aluminium (doos is nu echt flink aan het inscheuren)
- Popnagels nalopen en vervangen (er zijn er inmiddels een aantal naar de eeuwige popvelden en dat komt de "structural integrity" niet ten goede ;-)
- De "klipjes" waar het zeiltje mee vast gezet wordt verplaatsen, want mijn nieuwe zeiltje heeft toch iets andere afmetingen dan de oude en dat heeft "inregenen" tot gevolg :-/
- Nog wat ditjes en datjes en eventueel zaken die al langer op de planning staan (richtingaanwijzers, bedieningspaneel verlichting, velomobiel dakje "repareren").

Al met al is het nog steeds niet zeker of ik de 11de mee fiets. Dat wordt een last minute beslissing. Waarschijnlijk heb ik dan nog geen nieuwe wielen met nieuwe banden (want mijn bandjes zijn inmiddels ook volledig opgesleten). Maar als de Alleweder er weer even tegen kan zal ik een foto plaatsen met de nieuwe spaakwielen van Alligt (nooit meer gebroken spaken :-).

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#155 Bericht door aiai »

Vandaag nog wat informatie ingewonnen over de spuitgietwielen/Composietwielen van Alligt die ik onder mijn Alleweder wil plakken. Ik zal nog minimaal twee weken geduld moeten hebben voordat ze gemonteerd kunnen worden.

Hoe snel ik daarna de wielen kan testen weet ik nog niet. Vanmiddag bij het fietsen langs de smid die ik ook nodig heb zag ik een scheurtje in het frame bij de wielkast, daar waar de bodem aan de wielkasten is gepopt. Vermoedelijke oorzaak: enkele popnagels hebben het daar begeven en moeten vervangen worden.

Vooralsnog dus even niet meer fietsen met de ouwe trouwe bak. Eerst de planning in orde krijgen, waarbij ik afhankelijk ben van drie personen.... Een vriend van mij die ook fietsenmaker is (popnagels vervangen), de smid (remhendel op stuur lassen en zetel op rails bevestigen. Althans, dat laatste is het plan ter vervanging van de "doos" waar de zetel nu op staat. Maar die scheurt helemaal in inmiddels), Leo Visscher voor het monteren van de wielen en nieuwe 90mm trommels.

Als ik de fiets goed stevig kan krijgen met nieuwe popnagels gaat de fiets door naar de andere twee stations. Zo niet, dan wordt ik gewoon depressief ;-)

Mijn streven is de Oliebollentocht te rijden. Want en de maiden-LIA-trip, en de Oliebollentocht laten schieten wordt toch wat te veel van het goede (anders lijk ik langzamerhand op een fata velomogana ;-)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#156 Bericht door CapoJan »

Ik ben niet zeker of het zo is dat popnagels het zomaar begeven. Het lijkt me dat aluminium ook gaat verouderen, brozer wordt. Metaalmoeheid, heet dat dan. Ik herinner me bij mijn A2 dat popnagels eruit kwamen. Als die vervangen waren, kwamen weer andere los (precies aan die wielkasten was dat). Uiteraard heb je dat eerst op de plaatsen waar de meeste materiaalspanning optreedt.

Misschien moet je gaan denken aan het recept dat ik gebruikte: de hoeken versterken door er glasvezel/aramide/carbon op te lamineren, nadat je er nieuwe popnagels in gezet hebt. Het weegt amper iets, is niet onderhevig aan corrosie en maakt je fiets sterker dan hij ooit geweest is.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#157 Bericht door aiai »

CapoJan schreef:Ik ben niet zeker of het zo is dat popnagels het zomaar begeven. Het lijkt me dat aluminium ook gaat verouderen, brozer wordt. Metaalmoeheid, heet dat dan. Ik herinner me bij mijn A2 dat popnagels eruit kwamen. Als die vervangen waren, kwamen weer andere los (precies aan die wielkasten was dat). Uiteraard heb je dat eerst op de plaatsen waar de meeste materiaalspanning optreedt.

Misschien moet je gaan denken aan het recept dat ik gebruikte: de hoeken versterken door er glasvezel/aramide/carbon op te lamineren, nadat je er nieuwe popnagels in gezet hebt. Het weegt amper iets, is niet onderhevig aan corrosie en maakt je fiets sterker dan hij ooit geweest is.
Over zoiets zat ik al te denken, daar mijn velomobiel nog een hele tijd moet fietsen als ik die nieuwe wielen er in zet. Ik hoop binnenkort tijd te hebben om hem goed te bekijken. Die vriend van me is autoschade herstel expert geweest en heeft wel kijk op metaalmoeheid en dergelijke.

Maar eerst eens kijken en nagaan hoe ernstig het is en of reparatie waarschijnlijk tot voldoende extra kilometers leidt. Uiteindelijk zal de ouwe trouwe bak het ooit begeven, maar ik hoop hem nog een paar jaar rijdend te houden :-/

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#158 Bericht door aiai »

Goed nieuws uit aluminium-land. De door mij geconstateerde scheur is bekeken door een vriend van mij die niet alleen fietsenmaker is (en mij regelmatig helpt met knutselen, zo combineren wij het nuttige met het aangename ;-), maar in een vroeger leven ook autoschade-herstelexpert. Hij is bijzonder goed met "plaatwerk" en gaf aan dat het scheurtje op een "goede" plek zit en ik me geen zorgen hoef te maken. "Allemaal goed te repareren", zo zei hij. Het ziet er dus naar uit dat de Alleweder nog vele kilometers mee zal gaan.

Dus vandaag de helmstok gedemonteerd en naar de lokale smid gebracht, die mij al eerder heeft geholpen, om een andere remhendel te laten plaatsen (lassen). Mijn plan om de nieuwe spuitgietwielen van Alligt te gaan plaatsen gaat dus door :-)

Zodra ik de nieuwe wielen er onder heb liggen zal ik weer eens een foto maken en plaatsen ('t kan echter even duren, er zijn een hoop popnagels aan vervanging toe).

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#159 Bericht door Pleeboy »

Zijn het de popnagels zelf die breken? Of de omgeplooide rand die uitlubbert en uitscheurt? In dat geval kan je, als je de ruimte hebt, best een grotere maat nemen...
Wanneer je volledige delen losmaakt, kan je de randen ook eerst lijmen om extra sterkte en duurzaamheid te geven.
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#160 Bericht door aiai »

Ik moet nog een grondiger inspectie doen, maar het lijken de popnagels te zijn. Er lijken er een paar te ontbreken (wel een gaatje, geen popnagel). Dit is het geval links voor in de "cabine" waar de bodemplaat aan de linkerwielkast is gemonteerd. Ik zal eens een foto maken voor de fans van scheurend aluminium (dat worden dan twee foto's, een van het scheurende aluminium en een van scheurend aluminium).

Ik fiets momenteel dus niet met de Alleweder :-( En dat terwijl hij momenteel zo soepel loopt :-(

Voor wat betreft het lijmen zal ik eens babbelen met die vriend van me of hij daar ervaring mee heeft. Dank voor de tip.

'T zal allemaal wat tijd kosten omdat ik voor alles wat moet gebeuren afhankelijk ben van Leo Visscher van Alligt, de smid voor diverse werkzaamheden, die vriend van mij en mijn eigen agenda..... Maar het gaat gelukkig in orde komen!

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#161 Bericht door CapoJan »

Mijn ervaringen leidden tot de volgende theorie: zodra een popnagel verdwenen is (gat uitgesleten of popnagel gewoon gescheurd door metaalmoeheid), verhoogt de spanning op de aansluitende popnagels, waardoor die snel ook loskomen. Dan krijgen de volgende in de rij het nog harder te verduren, etcetera
Hierdoor vervormen ook de aansluitende aluminium platen. Die vervorming moet je wegwerken voor je nieuwe popnagels gebruikt. Anders heb je binnen de kortste keren hetzelfde probleem of beginnen de platen te scheuren.

Lijmen of lamineren is dan een prima oplossing. Epoxy schijnt heel goed te hechten op aluminium, dus het resultaat wordt nog sterker dan het origineel. In de wielkasten van mijn A2 werkte dat prima.

Succes met de verdere werken.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#162 Bericht door aiai »

Werkje 1 is bijna af. Nieuwe remhendel op de helmstok.

Voor de geïnteresseerden:
Je ziet duidelijk dat het een bijgewerkt origineel Flevobike Alleweder stuur is. Een oud "V-stuur". Daar is enige tijd geleden de gebogen buis op gezet en afgelopen week de remhendel.
De stang op de remhendel heeft de smid er op mijn verzoek ook op gezet. Die is waarschijnlijk te breed, maar dat hebben we in goed overleg gedaan. Ik kan hem altijd nog wat kleiner maken door er wat af te zagen. De remhendel zelf is ook zo ver mogelijk naar boven geplaatst, daarvoor is tussen het smalle gedeelte van de V nog wat "opgelast".

Afgelopen week ook Leo Visscher gesproken van Alligt. De huidige set spuitgietwielen die hij heeft voldoen niet. Ze zijn iets te groot. Een nieuwe set is in de maak, maar zal nog enkele weken op zich laten wachten....
Zoals ik in een ander bericht (over de Oliebollentocht) schreef zit de smid ook al vol tot het einde van het jaar.....

Kan ik nog wel de "structural integrity" verhogen door popnagels te vervangen en wat andere kleinere zaken die moeten gebeuren, maar het lijkt er sterk op dat de Alleweder de Oliebollentocht niet gaat redden :-(
Bijlagen
IMG_3182.jpeg
IMG_3182.jpeg (23.96 KiB) 1943 keer bekeken
IMG_3183.jpeg
IMG_3183.jpeg (21.96 KiB) 1943 keer bekeken

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#163 Bericht door aiai »

Hieronder foto's van het grotere werk, namelijk het scheurtje die mij de stuipen op het lijf joeg en de missende popnagels.

De eerste drie foto's laten de linker wielkast zien vanuit de cabine. De scheur in de doos waar de zetel op rust is flink groter, maar die baart mij geen zorgen. Nieuwe "bekisting" laten maken en klaar. Dat onderdeel is redelijk eenvoudig te vervangen omdat het enkel de zetel draagt.
Duidelijk te zien is dat er wat popnagels ontbreken en dat er wat ruimte zit tussen de bodem en de onderkant van de linkerwielkast.
Op de derde foto is het scheurtje te zien in de wielkast. Het scheurtje waar ik echt van schrok, maar mijn kameraad die er meer verstand van heeft niet. En toen was ik ook weer wat rustiger.

Op de vierde en vijfde foto zelfde popnagel euvel, maar dan bij de rechter wielkast.

De scherpe schaduwen zijn veroorzaakt door de lamp die ik op mijn hoofd had om de boel wat bij te lichten voor de foto. En voor hen die verder nog wat vreemd vinden aan de foto's, maar het niet helemaal kunnen duiden; de helmstok ontbreekt nog. Die moet ik nog inbouwen, maar dinsdag nog eerst even langs de ijzerhandel voor wat bouten, moeren, ringetjes en dergelijke. Die vervang ik, want er zit wat speling op. Hoe minder speling op het stuur hoe prettiger.

De ruimte tussen de bodem en de wielkasten verklaart voor mij ook de ruime aanwezigheid van zand in mijn Alleweder...... Ik fungeer als een soort stofzuiger door die openingen ;-)
Bijlagen
IMG_3185.jpeg
IMG_3185.jpeg (20.03 KiB) 1895 keer bekeken
IMG_3184.jpeg
IMG_3184.jpeg (16.72 KiB) 1895 keer bekeken
IMG_3189.jpeg
IMG_3189.jpeg (21.57 KiB) 1895 keer bekeken
IMG_3186.jpeg
IMG_3186.jpeg (19.25 KiB) 1895 keer bekeken
IMG_3187.jpeg
IMG_3187.jpeg (16.44 KiB) 1895 keer bekeken

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#164 Bericht door Wouter D »

hoe oud is je alleweder? thv je voorbrug, je wielkasten en zo werken er volgens mij veel krachten, en het lijkt met dan wel logisch dat op een bepaald moment de alu gaat scheuren.

Volgens mij zit je met een geval van metaalmoeheid. dit zou ik door uw vriend de smid laten herstellen en achteraf verstevigen door, zoals hier eerder al werd aangebracht, er een laagje kevlarmat over te leggen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#165 Bericht door aiai »

De "doos" met de grote scheuren waar de zetel op rust wordt vervangen. Die draagt ook niets anders dan de zetel en is constructief van minder belang.

Het gaat mij vooral om het scheurtje in de wielkast zelf i.c.m. de vermiste popnagels. Daar ga ik binnenkort wat aan doen.

Hoe oud de Alleweder is weet ik niet. Ik ben de tweede eigenaar en weet wel dat er door de eerste eigenaar weinig mee is gereden omdat de originele achter buitenband er nog om lag en die niet zozeer versleten was door gebruik als wel versleten door uitdroging (vreemde ervaring als je voor een eerste check in Dronten staat en zowel Theo van Andel als Allert Jacobs staan kirrend met elkaar voorover gebogen over je Alleweder uitroepend welke originele onderdelen er nog allemaal op en aan zitten).

Dat metaalmoeheid op een gegeven moment parten gaat spelen weet ik. Ik hoop snel met die vriend van mij die ervaring en kennis heeft van plaatwerk en met behulp van de smid een en ander te bevestigen of uit te sluiten en dan te repareren. Ik hoop dat ik dan nog vele kilometers met deze bak kan rijden en ondertussen kan sparen voor vervanging (meerjaren spaarplan, waar blijft de eerste groene bank die sparen voor milieuvriendelijke vervoersmiddelen stimuleert met de "Groene kilometervreterspaarrekening". "Nu met 1000 euro bonus op aanschaf van uw velomobiel bij het afronden van uw spaarplan". ;-)

Of toch maar werk vinden bij een werkgever die ook velomobielen als "auto van de zaak" ziet....

Maar eerst die ouwe trouwe bak oplappen en klaarmaken voor nog vele kilometers extra!

Plaats reactie