Flevobike Alleweder

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Flevobike Alleweder

#1 Bericht door aiai »

Velomofans,

Zondag aanstaande hoop ik mijn Flevobike Alleweder op te halen.
Hieronder post ik wat vragen en opmerkingen.

Groet.
aiai

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Flevobike Alleweder: Vervoeren van een Flevobike zonder te f

#2 Bericht door aiai »

Mijn plan is nu om de fiets bovenop mijn auto naar mijn woonplaats te vervoeren.

Graag ontvang ik tips en trucs voor het vervoer van de Alleweder A2 (die overigens over de A2 in Nederland vervoerd zal worden ;-).

Mijn plan is als volgt:
Boven op mijn Stationwagon monteer ik twee Thule dagdragers (in de breedte).
Ik zet ze zo ver uit elkaar dat de wielen van de Alleweder er net niet bovenop staan.
De voorwielen moeten iets achter de dakdrager komen te staan, en het achterwil er iets voor.
Maar wel zo dat de fiets al redelijk "klemvast" staat en tegelijkertijd genoeg steun onder de wielen heeft.
Dan per wiel een of twee tie-wraps plus een spanband.
Daarna nog een spanband over de carrosserie van de fiets.
Als laatste met een rustige vaart van 80 km/u naar huis rijden.

Heeft iemand ervaring met het zogenaamde daksgewijs velomobileren? Goede? Slechte?
Toch beter maar een boedelbak huren?

Ik zie jullie reacties met graagte tegemoet.

Met vriendelijke groet,
aiai

svdaele
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#3 Bericht door svdaele »

Ik heb zelf mijn Alleweder (A4) nog niet vervoerd, maar naar ik gehoord/gelezen heb van anderen, kan je een Velomobiel relatief eenvoudig vervoeren op het dak van je wagen, zelfs zonder die Thule-dragers.

Oplossing zou zijn om een spanband door je ramen te steken en dan door de spaken van je wielen. Maw: onderkant van de spanbanden in de auto (net onder het dak), bovenkant op de auto en door de wielen. Hetzelfde kan je dan doen met je achterwiel en je achterste ramen van de wagen.

Aangezien je enkel contact maakt tussen je fietsbanden (rubber) en je carrosserie, moet je zelfs niet zoveel schrik hebben van krassen (naar het schijnt...).

Hopelijk kunnen anderen hier op het forum kunnen mijn verhaal bevestigen of ontkrachten. Nogmaals: ik heb het zelf nog nooit zo geprobeerd, ga er dus niet van uit dat mijn uitleg zeker klopt (wil het niet op mijn geweten hebben dat je A2 op de A2 dondert...)

In je voorstel staan nog wat extra maatregelen. Lijkt me dus zeker te doen. Op velomobiel.eu vind je helemaal onderaan 2 foto's van VM's die vervoerd worden op het dak van de wagen. Enorme constructies zie ik daarbij niet.
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
halepole
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Locatie: Scheldewindeke
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#4 Bericht door halepole »

Ik heb eens mijn WAW op mijn dak vervoerd om naar het velomobieltreffen te rijden.
Om deze zo laag mogelijk te houden had ik de voorwielen er af gehaald en de waw met een kussen ertussen direct op het dak geplaatst. Het achterwiel liet ik erop en kwam net achter het dak.
De touwen die ik erop plaatste waren:
vooraan aan de trapboom naar het trekoog.
achteraan het achterwiel aan de trekhaak
beide veerpoten aan de middensteun van de deuren.
en dan nog 2 koordjes overlangs voor de zekerheid.

Het dakje liet ik eraf omdat dit te los zit.
Ik ben er zelf door stortregen mee gereden en de waw heeft zich niet verplaatst.

Succes met de verhuis. =D>
Bijlagen
20120602.jpg

Koster
Neo Prof
Berichten: 232
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 12:30
Postcode: 8501
Fiets: Strada
Locatie: Bissegem
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder: Vervoeren van een Flevobike zonder

#5 Bericht door Koster »

aiai schreef:Mijn plan is nu om de fiets bovenop mijn auto naar mijn woonplaats te vervoeren.

Graag ontvang ik tips en trucs voor het vervoer van de Alleweder A2 (die overigens over de A2 in Nederland vervoerd zal worden ;-).

Mijn plan is als volgt:
Boven op mijn Stationwagon monteer ik twee Thule dagdragers (in de breedte).
Ik zet ze zo ver uit elkaar dat de wielen van de Alleweder er net niet bovenop staan.
De voorwielen moeten iets achter de dakdrager komen te staan, en het achterwil er iets voor.
Maar wel zo dat de fiets al redelijk "klemvast" staat en tegelijkertijd genoeg steun onder de wielen heeft.
Dan per wiel een of twee tie-wraps plus een spanband.
Daarna nog een spanband over de carrosserie van de fiets.
Als laatste met een rustige vaart van 80 km/u naar huis rijden.

Heeft iemand ervaring met het zogenaamde daksgewijs velomobileren? Goede? Slechte?
Toch beter maar een boedelbak huren?

Ik zie jullie reacties met graagte tegemoet.

Met vriendelijke groet,
aiai
Vooral die spanband over de carrosserie zou ik zeker niet doen. Ik heb die fout gemaakt toen ik mijn eerste A2 ging afhalen met als gevolg: een flinke deuk over heel de langszijde van de velo. Ik heb het kunnen uitbuilen, maar beter voorkomen dan genezen. Die dakdragers zijn ook niet nodig, je zal geen schade aan je auto hebben van de rubber van je banden. Wel zorgen dat het achterwiel aan beide kanten van de wagen goed vastzit, want dat durft loskomen terwijl je rijdt. Vooraan leg ik de wielen vast zoals hiervoor al gemeld met een spanband door de spaken en dan door de deuren. Die vaart van 80 mag gerust 120km/u. Succes en veel plezier!

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#6 Bericht door trikelover »

Ik heb mijn WaW ook al op het dak vervoerd de voorbanden had ik vast gemaakt op 2 profielen van fietsendragers achteraan heb k hem vast gemaakt op de dwarsligger achteraan en voor alle zekerheid nog een band rond de ronde de carroserie voor alle zekerheid. en dan de bijde remmen vooraan de remmen blokkeren. zo kan hij zeker niet naar voor of achter.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#7 Bericht door blackarmor »

als je dakdragers hebt ,gebruik ze ( zoals omschreven heb mijne waw ook zo naar huis gebracht )
en idd geen spanband over het frame
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#8 Bericht door KarelJ »

en alles wat los zit of los kan komen (matjes, km-teller, dakje, reservebanden, ...) uit de fiets halen...

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Flevobike Alleweder: Welke buitenband achter te plaatsen?

#9 Bericht door aiai »

Velofans,

Sinds een paar maanden heb ik de hierboven besproken Flevobike Alleweder. Heel langzaam worden er zaken gewijzigd aan het beestje (hij/zij heeft nog geen naam. 't Zou de Bauxschicht, Meinomobiel, Torpedo 1 en wat dies meer kunnen worden, eerst maar eens bepalen of het een hij, zij, geen van beiden of allebei is). Heel langzaam leer ik ook wat meer over het veloteren, de velomobiel, mijzelf in combinatie met dat brok aluminium emotie en andere weggebruikers.

Wat brengt mij nu tot deze ontboezemingen?

Wel....mijn buitenbanden zijn op. Niet alleen in de zin van versleten, maar ook op. Ik heb geen andere meer.
Dat is oplosbaar. Een gang naar een fysieke of virtuele fietsenmaker zorgt voor bestelmogelijkheden.

Allereerst de bijbehorende anekdote (voor hen die direct de vraag willen lezen en eventueel beantwoorden, sla dit deel over ;-).

----------- Start hier met overslaan en ga direct door naar "De Vraag" --------
Bij afname van de Alleweder kreeg ik een originele reserveband (nog in papier gewikkeld) meegeleverd. Na een bezoek aan Dronten om het ding eens na te laten lopen door iemand die ze kent (Velomobiel.nl) kreeg ik nog een oude ongebruikte band van hen mee. Want het type Vredestein buitenbandjes wat ik er om had liggen riep nostalgische gevoelens op ("ja, die leverden we toen mee, toen we nog jong en onbezonnen waren!"). Sterker.... mijn kennismaking met Velomobiel.nl leverde twee met elkaar kirrende technici op die met grote liefde de achterband bespraken. Want die hadden ze echt al heeeel lang niet meer gezien.

Daarna eens wat aan het peddelen geslagen. Heen en terug naar het werk. Kan het ding daar binnen stallen (een collega heeft er zelfs een mooi geel vlak voor elkaar gekregen waar een bordje "Ligfietsen" bij hangt, luxe!) en douchen. Bij vertrek eerst het pakje aan wat mijn vrouw altijd lachend van de bank doet rollen (mijn antwoord:"daarom heb ik een velomobiel, dan ziet niemand het."). Bleek de rechter voorband tijdens mijn werk geknald te zijn (gelukkig niet tijdens het rijden). Een van de twee reserve buitenbanden er op met een nieuw binnenbandje (eindelijk een echt ventiel ;-). En weer peddelen, nu altijd met reserveachterband (incl binnenband) mee in de achterbak.

Afgelopen dinsdag merk ik tijdens het rijden op dat de linkerbuitenband wat van de velg is gelopen. Ik ben drie weken weg geweest en had de banden wat slapper laten staan (om eens te kijken wat er dan gebeurd. Niet veel goeds vond ik). Dus toch de gok genomen dat het daardoor kon komen en die band weer netjes terug geplaatst en de boel weer wat meer spanning gegeven.
's Ochtends weer naar het werk en wederom geluk. Bij aankomst blijkt de buitenband inderdaad gaar en komt de binnenband er al uitzetten. Maar niet lek.

Toen maar de laatste reserve buitenband met nieuwe binnenband (ook aan die kant eindelijk een echt ventiel) er op gezet, werken en met de bus naar huis.
Wat? WAAAAT? B.U.S.? Ja, zo'n extra grote dieselmobiel... Maar waarom? Waarom O.V.-teren als je ook kan velomoveren? Das eigenlijk kinderlijk eenvoudig. De volgende dag moest ik 's ochtends op de locatie zijn waar de Alleweder zich op hield (binnen dat gele vlak) om dan 's middags naar de andere locatie te gaan waar ik regelmatig werk (maar meestal niet op dezelfde dag). Omdat ik een beginneling ben die voordien niet sportte en vooral dacht aan jaren voorheen toen hij nog eens op eigen kracht beweging in van alles en nog wat zette vond ik het billijk de terug- en heenrit uit te sparen, de benen wat meer op te laden om dan de volgende dag van de ene kant dwars door Amsterdam naar de andere kant te traverseren (om na het volbrengen van de aan mij toebedeelde taken, Amsterdam achter mij latend, naar huis te peddelen). En aangezien ik jaren als bukker door Amsterdam heen en weer ben gesjeesd leek het door Amsterdam velomobileren me best een leuk, maar wellicht uitdagend, avontuur.

Nou goed dus. Tegen het einde van de ochtend roetsj richting de andere kant van Amsterdam, wetende dat ik niet al te tijd had, maar ook dat de collegae met wie ik daarna een afspraak had wisten dat ik iets later kon zijn (sociale lui die technici, vinden zo'n aluminum brikkie vaak erg geinig, terwijl de wat geliktere collegae op de andere locatie het vaak toch maar dwaas vinden en geen goede carriere move ;-). Ter hoogte van het VU ziekenhuis begon de Weder echter uit Allemacht te slingeren, alsof een hogere macht ('t blijft toch de VU he) besloten had nij te duiden dat drie maal echt gewoon scheepsrecht is.

En jawel hoor. De linkerbuitenband van de velg gelopen. Maar, wacht eens...dat was de laatste reserveband, die ene die nog in het papier zat toen ik hem ontving. Enigzins blasfemisch de hogere machten aansprekend die mij op dit onvolprezen spreekwoord wezen stapte ik uit, waarna ik, oermens geluiden imiterend (althans dat nemen we aan dat oermens soortgelijke geluiden maakten, ze hebben nooit succesvol de moeite genomen die geluiden voor ons te conserveren...) poogde de buitenband netjes om de velg te krijgen. Dat ging heel gemakkelijk. Te gemakkelijk. Maar ik zag en voelde geen breuk in de draad (heeft dat ding een officiële naam in buitenbandland?). Als ik de binnenband weer wat voller pompte plopte de buitenband er doodleuk weer af.
Collegae gebeld. Verder gestresst (ontspannend hoor dat velomobiliserend leven ;-) en toen de buitenband er enigzins op zat met een wat zachte band (bleef de buitenband tenminsten een beetje zitten) zachtjes verder getrokken door mijn oude buurt in Mokum (voordeel was dat ik de verkeerstechnisch lastige plekken nog wel kende). Route wat aangepast van snelste naar kortste (met mijn bij mijn geboorte ingebouwde TomTom, toen nog "de weg kennen" geheten) want aangezien ik jaren door die buurt naar precies die locatie van mijn werke bukte wist ik nog wel wat kruip door sluip door paden die met de aangeschoten velo te doen waren.
Maar wederom bleken de opperwezens die ik kort daarvoor nog verbaal van Jetje had gegeven mij niet vergeten te zijn. Op de Amstelveenseweg, zo net voor het voor verkeers liefhebbers zeer interessante kruispunt met de ingang van het Vondelpark, bedachten zij dat het goed voor mij zou zijn dat mijn binnenband het zou begeven. Wat dus prompt gebeurde, je bent opperwezen of niet he. Nog wat negatieve gevoelens er bij. Gelukkig had ik nog een binnenband. Vrotterdevrot en wederom zeer langzaam en behoedzaam verder getrokken. Na een tijdje (en niet al te veel afstand) besloot de gare reserve buitenband volledig los te laten en kon ik echt niet meer verder. Er restte mij niets anders dan een rustig plekje te zoeken, een bankje te verwarmen in mijn prachtige kleding en telefonisch de vergadering bij te wonen waarin ik de technici met een gloedvol betoog de bedoeling van een door mij aangevraagde wijziging zou moeten uitleggen (visionaire vergezichten schetsend en laverend tussen bedrijfstechnisch meta-niveau, operationeel micro-niveau en technisch help-mij-nou-alsjeblieft-ontzettende-helden-niveau). Zoals gezegd zijn die technici behoorlijk sociaal en ook best invoelend op het gebied van je in de steek latende reserve buitenbanden (ook al zijn deze technici in hun werk voornamelijk bezig met bits, bytes en het aan elkaar plakken, solderen en wat dies meer zij van systemen).

Bleek na de vergadering dat er enkele tientallen meters verderop een fietsenmaker zat......die was er nog niet toen ik in die buurt woonde....
Maar dat leek niet uit te maken. 20" banden? Noppes. Maar hij werd wel enthousiast van het ding. Collegae er bij, kijken, voelen, ruiken (nog net proeven) en toen...."maar wacht eens....heb ik niet nog een vouwfiets staan?". Uiteindelijk gratis en voor niets (het Hollandsche en Zeeuwsche gedeelte van mijn genen ratelden heen en weer van opwinding. Schots zit er voor zo ver ik weet niet in) een "thuiskomertje" cadeau gekregen inclusief velglintje en binnenband. Wat een held! Ik hoefde hem alleen stevig de hand te drukken en de resterend uren werkend te volbrengen.

Thuis gekomen eerst eens langs de fysieke fietsenmaker gegaan. Drie Schwalbe Marathons besteld (of zou het Schwalbes Marathon zijn in meervoud, dat zijn dan weer van die dingen... ik denk toch echt het laatste, maar aangezien Vlamingen over het algemeen een stuk beter mijn taal bezigen en ik ooit een herexamen had omdat ik ietwat veel d/t/dt fouten maakte in mijn eindexamen laat ik het oordeel met liefde door hen vellen en doe ik ondertussen alsof mijn neus voor taal hevig bloedt. 't Klinkt op deze manier overigens wel alsof het oordeel door middel van een Guillotine voltrokken wordt ;-). 't Leek ons (de fietsenmaker en mij) dat een Big Apple niet goed zou passen omdat de ketting nu al tegen de achterband komt zo nu en dan (die hele oude voor-velostorische zeg maar).

Eenmaal thuis begon echter het knagen. Dat wrede gevoel van onzekerheid dat niet meer los laat. Gelukkig was ik nog moe van mijn wederwaardigheden van die dag, dus sliep ik toch vlot in. Of ik er van gedroomd heb weet ik niet, maar ik weet wel dat ik vanochtend de fietsenmaker belde en aangaf dat ik toch maar twee van de drie banden wilde hebben, omdat.... ik alhier een roep om hulp plaats. Hulp bij banden kiezen. Of dat helpt is een tweede, getuige de vele discussies die ik over banden tegen ben gekomen. Maar ik neem de gok en houdt menigeen wellicht van de straat in de slechte zin des woords (rondliggende veloteurs die dorpspleinen onveilig maken met hun driewielige skelters voor oudere jongeren ;-)


------------ Stop, stop, stop, hoho, genoeg overgeslagen. Hieronder is 't 'ie dan.... "De Vraag" ------

Welnu. De vraag is eenvoudig. Wat zal ik eens om mijn achterste velg spannen als buitenband (als de huidige buitenband er mee stopt of door een verwoede verzamelaar voor veel geld overgenomen is). Uw adviezen zijn van harte welkom.

Waar komt de buitenband onder te hangen:
Een Flevobike Alleweder met 7 versnellingen en een enkelezijdig opgehangen achterwiel.

Wat komt er om de voorwielen als buitenband:
Schwalbe Marathon

Waar gebruik ik de velomobiel voor:
Woon- werk verkeer, enkele reis 30 kilometer en af en toe een kleine 20 kilometer (voor de lettervreters onder ons de twee verschillende locaties waar ik werk).

Wat verwacht ik van de achterband:
- Zo min mogelijk lek
- Zo lang mogelijke levensduur
- Zo veel mogelijk grip
Van minder belang voor mij is snelheid. De motor van de Alleweder is nog volop in tuning en ik zal toch nooit de snelste zijn, in absolute zin niet en op mijn route ook niet omdat er toch nog wat verkeerslichten zijn en twee woonkernen te doorkruisen (je zou maar in de Randstad wonen ;-)

En dna nog voor de prijs van één, een tweede vraag. Hoe kan je de ketting van je Alleweder wat meer bij je achterwiel vandaan houden? Hij hangt er nu zeer dicht tegen aan en bij een bredere band zeker er echt helemaal tegen aan.

Dank alvast, zeker aan hen die de euvele moed hadden de hoeveelheid non-informatie te doorlopen die boven de vraag staat.
Groet ook.

Uw aiai, nieuwere loot aan de stam der omhulde liggende flitsers.

P.S.: Ik heb een Philips Saferide 80 lux voor Pedelecs in de neus gemonteerd. Ben daarover zeer tevreden (niet over het monteren, maar over de werking van de lamp). Scheelde best een hoop met een 5 watt halogeen "peertje" tijdens de afgelopen wintermaanden, zeker als ik door wat onverlichte en beboste delen landoppervlak koerste.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#10 Bericht door bicky »

Water een muur tekst
Maar om je vraag te antwoorden.

Een marathon zal aan je eisen voldoen. Slijtvast, lekvrij en goede grip.
Zelf rijd ik met 2xmarathon voor en big apple achter. Een big apple is ook een goede band, veel grip maar iets meer slijtage.
Maar de achterband ziet dan ook iets meer af.
om er cijfers op te plakken. mijn marathons gaan 10.000km mee. mijn big apple 8.000

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#11 Bericht door aiai »

Ja, ik schoot wat uit op het toetsenbord ;-)
Dank voor je antwoord.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#12 Bericht door CapoJan »

Dag collega-Alleweder-rijder

Ik vermoed dat jouw exemplaar met een derailleur uitgerust is ? Bij mij ligt er nu namelijk een Schwalbe Big Ben (zijnde een Big Apple met een meer uitgesproken profiel) in de maat 55-406 achteraan en ik heb nog plaats over. Maar mijn A2 is dan ook met een versnellingsnaaf uitgerust...
Big Apple lijkt me ook een goede keuze; ik nam de Big Ben omdat die er in de winter opgelegd is. Wat meer tractie is dan mooi meegenomen en het noppenprofiel helpt dan wel (denk ik).

Voordien lagen er steeds Vredestein Perfect Moiree banden op. Die gingen redelijk lang mee en waren behoorlijk lekvrij (hier is wel discussie over). Dat type banden gebruik ik vooraan nog altijd (47-406). De Big Ben doet het eigenlijk prima: nog geen enkele keer lek gereden, comfortabel en baanvast. Snelheid, dat is minder belangrijk, want dan moet je geen A2 in huis halen :mrgreen:

Wat je ketting betreft, zou je kunnen kijken of je de weerkerende ketting (het onderste deel) wat meer naar buiten zou kunnen leggen aan de achterbrug. Eventueel met een spanbandje of zo een lus maken. Normaal gezien loopt die ketting een heel eind door kettingbuis, dus dat lijkt ervoor gemaakt. Voor de trekkende ketting wordt dat moeilijker, want die zit niet in een kettingbuis een keer buiten de koets. Die loopt namelijk over een kettingrol.
Dan moet je er nog op letten dat je ketting niet te schuin gaat lopen hierdoor, maar gezien de lengte heb je wel wat speling.

Wat je originele banden aangaat: ben je zeker dat het 406 banden waren en geen 451 ? Die worden ook als 20" verkocht, maar zijn net wat groter. Ik vind het gek dat ze zo makkelijk van de velg lopen/liepen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#13 Bericht door aiai »

Beste liggers,

Dank voor jullie antwoorden en informatie. Inmiddels fiets ik al een tijdje tevreden rond met drie Marathon banden van Schwalbe. Achter wat breder dan voor en voor wat harder opgepompt dan achter. Ben inmiddels ook gewend aan de nieuwe banden en de verschillen wat betreft grip met de oude banden.

Maar....nieuwe beginners vraag!
Wie van jullie heeft ervaring met het plaatsen van een andere zetel in een Flevobike Alleweder? Welke tips hebben jullie?

Ik zoek naar een kwalitatief zeer goede en comfortabele zetel omdat ik de Alleweder heel vaak gebruik (woon-werk verkeer) die ook nog eens lang mee gaat. Daarnaast zou het fijn zijn als ik er meer ruimte door krijg ten opzichte van de huidige stoel en dat de stoel eenvoudig verstelbaar is (afstand tov de trappers, zithoek, etc.).

Naar wat ik gezien heb op internet worden de zetels van de Versatile/Orca op een rails geplaatst en het leek mij dat die rails met popnagels te bevestigen is op de dubbele bodem van een Alleweder. Dat zal wat gaatjes boren betekenen in de rails en in de dubbele bodem, maar het leek mij niet al te ingewikkeld. Zie ik dat goed? Of zitten er verborgen uitdagingen in?
Ik heb Flevobike een mail gestuurd en gevraagd wat de vraagprijs is van een losse stoel met de bijbehorende rails. Keurig en snel antwoord gekregen. Met de opmerking er bij dat er wel wat technisch inzicht en ervaring nodig is om deze stoel in een Alleweder te plaatsen.

De originele aluminium zitting van de Alleweder wil ik om vier redenen vervangen.

Hij is scheef en ik kan hem niet recht krijgen. Dit leidt tot spieren die niet prettig aanvoelen in de rug en schouder.
Tevens is het zitvlak van de zetel niet lang genoeg lijkt het. Mijn biefstukken zitten net op een onprettige manier over de rand. De drie lagen matjes die ik er op leg helpen daar niet genoeg tegen.
Verder ben ik een behoorlijk zwetend type. En dat geeft gecombineerd met de afgesloten rug een extreme hoeveelheid nattigheid. Een zitting met gaas zal dat wat verminderen.
Als laatste neemt de originele stoel veel ruimte in beslag. En net daar waar ik graag wat gewicht zou leggen in plaats van hoog achter in de staartpunt.

Ik laat mij wederom graag verrassen ;-)

@Capojan: Wij kennen elkaar, virtueel. Wij hebben eind 2012 wat gecorrespondeerd over een afbeelding van jouw eFAW die ik gebruikte in mijn "velomobiel gezocht" advertentie. Mijn Alleweder heeft inderdaad een derailleur. Ik zal ooit bij een constructie bedrijf langs gaan om na te gaan of zij een mooie kettingkast voor mij kunnen fabriceren. Als dit te duur wordt zal ik met u profielen aan de slag gaan.
Wat betreft de banden, dat waren echt de "juiste" banden. Het stond er in ERTRO op..... Fabrieksfoutje vermoed ik.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#14 Bericht door CapoJan »

Wel, het moet lukken dat in CapoJan zijn Alleweder een ander zitje gemonteerd is. Herkomst onduidelijk, want het zat er al in toen ik hem kocht. Het is er eentje met een ICE spanzitting, gemonteerd op... twee rails op de dubbele bodem. Ik onderneem wel eens wat pogingen om dit met beelden te illustreren.

Mijn ervaring is dat zo'n spanzitting een pak beter ventileert. Omdat die enkel vooraan met twee boutjes vastgezet wordt, is hij ook makkelijk voorover te klappen, waardoor de ruimte onder/achter het zitje makkelijk te bereiken is.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#15 Bericht door aiai »

Heel graag beeldmateriaal!
Ik ben namelijk erg benieuwd naar de uitdagingen die het monteren van de rails met zich mee brengt. Beeldmateriaal helpt (ook van anderen die een Versatile of Orca hebben, om de rails te bekijken).

De stoel (en het dakje dat ik gelijk mee wil bestellen) zijn niet goedkoop. Maar dat vind ik an sich geen punt, als ze maar lang mee gaan en kwalitatief goed zijn. Daar ga ik bij Flevobike overigens van uit, dat dat zo is.

Na de stoel wil ik een hoofdsteun/rollbar gaan monteren. Daar zal dan uiteindelijk het dakje op moeten rusten. Ben ik klaar voor de winter (op de ketting na :-( Maar daarvoor eens naar dat constructiebedrijf. Wellicht dat die ook die hoofdsteun/rollbar kunnen en willen maken voor een prijs die ik er voor over heb.

Plaats reactie