Flevobike Alleweder

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#181 Bericht door Mugtango »

Wou reageren op het plaatsen van je stoel..... maar is intussen al een 'oud' verhaal...

Zelf overweeg ik dit ook te doen in mijn A2, maar door mijn korte beentjes moet de zitting van de stoel tussen de wielkasten komen.

Brecht stelde de spanzitting van ICE voor, maar volgens de website van de fabrikant meet die 38 cm breed...ik heb maar zo'n 37 cm tussen de wielkasten. Maar misschien moet ik dat door Brecht of door een bezitter van een ICE spanzitting even laten nameten.

Van de spanzittingen van AZUB en HPVelotechnik weet ik intussen dat ze 36 cm breed zouden zijn, prijs voor die van AZUB zo'n 230 €

Kan jij misschien even laten weten hoe breed je Flevo-zitting is? Mischien kan ik die dan aan mijn lijst met mogelijkheden toevoegen. En minstens even belangrijk: wat zijn je bevindingen van jouw zetel?
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#182 Bericht door eeuwige reiziger »

Mugtango schreef:Wou reageren op het plaatsen van je stoel..... maar is intussen al een 'oud' verhaal...

Zelf overweeg ik dit ook te doen in mijn A2, maar door mijn korte beentjes moet de zitting van de stoel tussen de wielkasten komen.

Brecht stelde de spanzitting van ICE voor, maar volgens de website van de fabrikant meet die 38 cm breed...ik heb maar zo'n 37 cm tussen de wielkasten. Maar misschien moet ik dat door Brecht of door een bezitter van een ICE spanzitting even laten nameten.

Van de spanzittingen van AZUB en HPVelotechnik weet ik intussen dat ze 36 cm breed zouden zijn, prijs voor die van AZUB zo'n 230 €

Kan jij misschien even laten weten hoe breed je Flevo-zitting is? Mischien kan ik die dan aan mijn lijst met mogelijkheden toevoegen. En minstens even belangrijk: wat zijn je bevindingen van jouw zetel?
Nacza heeft ook een gaaszitting in de aanbieding, maar waarschijnlijk moet er wat aan de bevestigingspunten geknutseld worden. Dit is een zitje dat op een ligfiets past. Ook is er nog Challenge waar op een van hun trikes zo'n zitting gemonteerd zit.

Al eens gekeken op de blog van allewedertje? Hij heeft de zitting van een oude Batavus Relaxx gerecupereerd. Even navragen bij Mark (marksje op dit forum)? Jaren geleden heeft hij de spanzitting op zijn Relaxx vervangen door een schaalzitje. Misschien ligt de oorspronkelijke gaaszitting ergens op zolder stof te vergaren?

http://allewedertje.blogspot.be/2005/06/zit.html
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#183 Bericht door Wouter D »

als het maar een cm is, zou je kunnen opteren een stukje uit de tussenbuis te zagen en weer aan elkaar te laten zetten. evt met buis die erover of erin schuif en boutjes. en aldus je stoel smaller te maken, In de vm, moet ik er niet aan denken, omdat ik zo al krap zit, maar ik heb mijn ice-stoel zowel op de mijn hurri als op mijn xlow baron gehad en voor mij had het zeker een meerwaarde.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#184 Bericht door Mugtango »

Hey...bedankt voor jullie reacties en tips...

Het ziet er wel naar uit dat ik bij om het even welke gaaszitting zal moeten prutsen aan de manier van bevestigen omdat de meeste van die gaaszittingen idd voorzien zijn om op een trike en/of ligfiets te plaatsen. (lees: meestal op een centrale buis)
Het versmallen van de ICE-zitting heb ik ook al overwogen, maar iets nieuw aankopen en dan meteen in stukken gaan zagen ???? Heb ik toch wat schrik van, hoewel uw idee met een iets groter stuk buis er over wel genegen ben. Ik vraag met dan enkel af of je de gaaszitting dan nog voldoende kan aanspannen.

Binnenkortt start ik wel even een aparte topic om jullie raad en adviezen te vragen, maar hier heb ik het gevoel dat we aiai zijn verhaal aan't kraken zijn. :oops:
En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn hé [-X
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#185 Bericht door Wouter D »

informeer eens bij Tim Biesemans of hij nog spanzittingen heeft, hij heeft die indertijd ontworpe voor op zijn tandem, die zijn iets smaller dan de ice-zittingen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#186 Bericht door aiai »

Mugtango schreef:Kan jij misschien even laten weten hoe breed je Flevo-zitting is? Mischien kan ik die dan aan mijn lijst met mogelijkheden toevoegen. En minstens even belangrijk: wat zijn je bevindingen van jouw zetel?
Ik zal hem binnenkort eens opmeten. Volgens mij zou die tussen de wielkasten moeten passen. Ik ga het iig binnenkort even voor je bekijken.

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#187 Bericht door Mugtango »

Alvast allemaal bedankt....
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#188 Bericht door aiai »

Enig zwak licht aan het einde van de stil staande Alleweder tunnel. Eerste operatie (verherpopnagelisatie) gaat waarschijnlijk plaatsvinden op 28 januari......
Dinsdag aanstaande mijn Flevotrike naar de fietsenmaker. Kabel van de rem sprong na reparatie er weer direct af :-(
Kan momenteel alleen rechtop of "gevouwen" fietsen.

Geduld...geduld...en dat met dit mooie fietsweer :-(

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#189 Bericht door aiai »

Vandaag de eerste operatie gestart. Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen.

De operatie is niet volledig afgerond zoals van te voren bedacht. Nadat het deksel van de doos was verwijderd waar de zetel op rust en de schuimblokken die er in zaten om de krachten op te vangen de boel schoongemaakt. En toen bleken er twee scheuren in de bodemplaat te zitten onder de zetel. De schade is dus groter dan gedacht :-(

Maar, reparabel. Binnenkort langs de smid met de vraag of die een stevige aluminium plaat kan maken die we onder de bodem hangen en vast zetten op de plekken waar de oorspronkelijke bodem ook vast zat. 't Wordt even doorbijten, maar het is waarschijnlijk goed te doen. Geluk bij een ongeluk is dat een Flevobike Alleweder toch al geen lichtgewicht is, dus die paar honderd extra grammen aan aluminium vallen niet echt op. Maar eerst de smid er naar laten kijken en die eens aan het denken zetten.

Ik ben in ieder geval blij dat ik gestopt ben met fietsen, anders was de boel veel en veel verder uitgescheurd.

Binnenkort dus wat actie foto's van de eerste kijkoperatie. En hopelijk niet al te lang daarna het nieuws dat de reparatie verder kan.

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#190 Bericht door aiai »

Mugtango schreef:Kan jij misschien even laten weten hoe breed je Flevo-zitting is? Mischien kan ik die dan aan mijn lijst met mogelijkheden toevoegen. En minstens even belangrijk: wat zijn je bevindingen van jouw zetel?
Breedste punt van het zitvlak is ongeveer 33 centimeter. Maximaal. De onderkant is iets breder dan de bovenkant van het zitvlak. Ook hier zal ik een foto van plaatsen binnenkort.

De zetel van de Flevobike Greenmachine bevalt mij goed. Ik heb slechts een klein nadeel gevonden. Er zitten twee stiksels aan de onderzijde van de rugleuning. Die "prikken" door dunne fietskleding heen. Ik vond dat na een tijd vervelend voelen en heb er nu een Ventisit matje overheen gelegd. Maar misschien speelt dit alleen bij mij of bij mijn zetel......
Verder helemaal prima. Zit lekker in de rug, zitvlak is mooi gevormd zodat je er geen last van hebt als je trapt (je benen schuren er niet tegen aan terwijl het zitvlak schuin omhoog staat).

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#191 Bericht door Wim -de roetsende »

Het fijnste stoeltje waar ik tot nu toe op heb mogen zitten zat aan een Rans' Stratus vast.

Maar zelfs die fiets/stoel had een nadeel. Bij dit soort fietsen zit je iets rechterop en daardoor komt het fenomeen 'zadelpijn' weer enigszins om de hoek kijken.

De gazen rugleuning van een Rans' komt wel in de buurt van perfect. Hoeft bijna niet aan- en/of nagespannen te worden, blijft namelijk lange tijd keurig op spanning.

Succes met de reparaties.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#192 Bericht door aiai »

Wim -de roetsende schreef:Maar zelfs die fiets/stoel had een nadeel. Bij dit soort fietsen zit je iets rechterop en daardoor komt het fenomeen 'zadelpijn' weer enigszins om de hoek kijken.
In mijn Alleweder staat het stoeltje ook behoorlijk recht op omdat ik wat lengte betreft net o het maximum zit of er net overheen. Wellicht dat dit ook meespeelt bij het nadeel wat ik ervoer bij het Flevobike zitje.

Maar, voor de duidelijkheid, ik ben dus heel tevreden over dit zitje!

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#193 Bericht door aiai »

aiai schreef:
Mugtango schreef:Kan jij misschien even laten weten hoe breed je Flevo-zitting is? Mischien kan ik die dan aan mijn lijst met mogelijkheden toevoegen. En minstens even belangrijk: wat zijn je bevindingen van jouw zetel?
Breedste punt van het zitvlak is ongeveer 33 centimeter. Maximaal. De onderkant is iets breder dan de bovenkant van het zitvlak. Ook hier zal ik een foto van plaatsen binnenkort.

De zetel van de Flevobike Greenmachine bevalt mij goed. Ik heb slechts een klein nadeel gevonden. Er zitten twee stiksels aan de onderzijde van de rugleuning. Die "prikken" door dunne fietskleding heen. Ik vond dat na een tijd vervelend voelen en heb er nu een Ventisit matje overheen gelegd. Maar misschien speelt dit alleen bij mij of bij mijn zetel......
Verder helemaal prima. Zit lekker in de rug, zitvlak is mooi gevormd zodat je er geen last van hebt als je trapt (je benen schuren er niet tegen aan terwijl het zitvlak schuin omhoog staat).
Et voila, het bewijs. Een foto. Niet al te scherp, excuses daarvoor. Het moest even tussen de bedrijven door.
Bijlagen
IMG_3277.jpeg
IMG_3277.jpeg (15.64 KiB) 2738 keer bekeken

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#194 Bericht door Mugtango »

Hey....

Hartelijk bedankt, maar ik geloofde je ook al zonder foto hoor :wink:

Dit maakt mijn keuze niet gemakkelijker. Ik ga maar eens luisteren bij Brecht of hij aan een Flevo-zitting kan komen en wat dat moet kosten. Hetzelfde voor de ICE zitting. En dan maar afwegen...

De Flevozitting kan er direct in, maar is wat smaller en prijs is mij onbekend. Hoe te bevestigen is mij ook onbekend.
De ICE -zitting, daar kan ik de prijs ongeveer van schatten (www.icletta.com) en heb ik door de foto's een idee over de bevestiging, maar dan moet een mooi nieuw stuk doorgezaagd worden, opnieuw aan elkaar gezet en ik heb geen idee of ik de spanzitting dan nog voldoende kan opspannen...

Aan iedereen die zijn bijdrage leverde aan mijn zoektocht: nogmaals hartelijk bedankt.... nu nog de knoop doorhakken...
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#195 Bericht door aiai »

De Flevobike zetel wordt soms tweedehands aangeboden. Ga in ieder geval speuren op tweede hands sites.

Op de site van Flevobike kan je zien hoe je de juiste maat van de stoel bepaalt. Handig bij het zoeken of bestellen ;-).

Voor mijn zetel zijn destijds twee nieuwe klemmen gemaakt door Leo Visscher van Alligt. Aan iedere zijkant zit een gleuf die aan de bovenzijde om de stang aan de onderzijde van de zetel grijpt. Aan de onderzijde ziet het er hetzelfde uit als de originele klemmen van de aluminium zetel. Aan de zetel zelf hoefde niets veranderd te worden.

Het is dus te doen, maar je moet dan wel iemand vinden die zoiets kan maken.

Plaats reactie