Flevobike Alleweder

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#226 Bericht door bicky »

fcapri schreef:op vlak van aerodynamica is die iets slechter als een quest, waw,... maar merk je daar echt zoveel van?
dat merk je natuurlijk. en dat iets mag je niet onderschatten.
als je iedere dag een afstand van 100km wil afleggen zal je blij zijn met ieder voordeel dat je kan krijgen om de reistijd te beperken. hoe klein dit ook is.
Je kan bijvoorbeeld even snel zijn maar meer uitgerust aankomen.

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#227 Bericht door aiai »

Maar heren, ik moet überhaupt nog beginnen met werken daar. Laat staan woon-werkverkeer fietsen ;-)

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#228 Bericht door hmmm »

Je onderschat het verschil tussen een moderne vm en je oude alleweder. De massa, vanzelfsprekend, maar ook het aerodynamische scheelt enorm. Volgens mij kan je wel 7 a 10km/u verschil rekenen ;).

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#229 Bericht door CapoJan »

Zoals je zegt: eerst weer aan de conditie werken en zien wat het geeft om die afstand 2 of 3 keer per week te doen.
Verknocht zijn aan je AW is mooi, maar ik ben er ook zeker van dat de tijd niet stilgestaan heeft. Er duiken geregeld mooie tweedehandse VM'en op op Marktplaats en zo. Met wat geluk kun je voor een mooie prijs een veel sneller voertuig op de kop tikken dat tegelijk veel minder onderhoud vraagt.
Het alternatief is wat ik jaren geleden deed: de AW ombouwen naar een elektrisch ondersteunde VM. De AW wordt er niet efficiënter door (het blijft een open ketting met naar mijn gevoel behoorlijk wat verliezen), maar je krijgt wel extra vermogen. Je moet maar eens op mijn blog zoeken naar de werkzaamheden daarvoor. Ik kan je al zeggen dat het niet simpel was.
Financieel is het verschil ook niet groot: aankoop van een motor en accu en de nodige onderdelen voor de montage is wel minder dan de aankoop van pakweg een tweedehandse Mango of Strada (of Quest), maar ik vermoed dat de verkoop van de AW en de aankoop van een andere niet veel meer zal kosten dan die ombouw.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#230 Bericht door aiai »

Hai Capojan,

Voor de investering zal dat niet veel uitmaken inderdaad en het is een hele klus, dat electrificeren..... Ik heb je blog al eens bekeken hierover (ook over andere zaken overigens).
Een tweedehands Quest is de investering waarschijnlijk wel waard, maar daar moet ik psychologisch nog naar toe groeien. Alhoewel ik mezelf betrap op het bekijken van "plaatjes" op Marktplaats ;-)
Nieuw is heel leuk om van te dromen, maar financieel toch een flnke investering (Quest, DF, Quattrovelo, WAW, e-Orca).

Maar eerst maar eens de Alleweder forensklaar maken en écht weer eens gaan fietsen. Daarna kan kan ik altijd nog een modernere variant aanschaffen.

Ik laat het jullie wel weten wat er uit komt. Eerst maar eens de arbeidsovereenkomst tekenen en van die dingen meer (plus dat werkritme, dat zal na al die maanden flink aanpoten zijn in het begin...).
Met een beetje geluk begin ik wat later en kan ik nog wat dagen in de Alleweder liggen als het thuisfront dat accepteert.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#231 Bericht door Wouter D »

Inderdaad, zorg maar eerst dat je je baas kan aantonen dat je een meerwaarde betekent. Daarna kan je rustig gaan opbouwen met bvb één keer per week met de faw te forenzen.

Als het goed meevalt, is uitbreiden mogelijk.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#232 Bericht door aiai »

Vandaag afgesproken dat ik 14 augustus ga starten. Voor die tijd nog twee weken met gezin de hort op. En daarvoor maar eens een straf trainingsprogramma uitvoeren ;-)
Het begint langzaam tot me door te dringen dat ik gelukkig weer werk heb :-) Ben er erg blij mee.

De cijfers:
- 88 sollicitatiebrieven
- 62 afwijzingen op brief
- 20 afwijzingen na eerste gespreksronde
- 4 afwijzingen na tweede ronde
- 1 afwijzing na derde ronde (in dit geval beide overgebleven kandidaten, onbestaanbaar!)
- 1 aanname na twee rondes :-)

Al met al leidde 29,5% van de brieven tot een of meerdere gesprekrondes. Dus ik had wel hoop dat het goed kwam, alleen duurde het nog best lang en dat is toch best lastig voor je zelfvertrouwen zo af en toe.....

Als mijn proeftijd er op zit en ik een jaarcontract heb, open ik de bubbels hier op het forum ;-)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#233 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef:heb ook nergens gezegd dat die even snel is, ik zei dat die even 'makkelijk' rijdt eens die op snelheid is. het grote nadeel bij een alleweder is dan ook het grote gewicht, en dat is vooral een probleem bij bergop rijden en optrekken (en een voordeel bergaf). op vlak van aerodynamica is die iets slechter als een quest, waw,... maar merk je daar echt zoveel van? gaat ge daar echt tientalen minuten mee winnen, of enkele minuutjes per uur?
Is het verschil merkbaar? Ja! Daar kan geen enkele twijfel over bestaan. Niet voor niets wordt er de laatste jaren steeds verder getimmerd aan het optimaliseren van de stroomlijn. Verschil in tijd lijkt me trouwens maar een element in het verhaal. Wat niet vergeten mag worden, is de spierkracht die ontwikkeld moet worden. Ongetwijfeld weegt dat bij kortere afstanden niet al te zwaar door, maar bij wat meer dagelijkse kilometers wordt dit ongetwijfeld een doorslaggevend element.
aiai schreef:Vandaag afgesproken dat ik 14 augustus ga starten. Voor die tijd nog twee weken met gezin de hort op. En daarvoor maar eens een straf trainingsprogramma uitvoeren ;-)
Het begint langzaam tot me door te dringen dat ik gelukkig weer werk heb :-) Ben er erg blij mee.
Fijn!

En wat wordt uiteindelijk je woon-werkafstand?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#234 Bericht door Wouter D »

Fcapri, ik denk dat je baas liever heeft dat je me een versatile naar je werk komt dan met je 'koekenblik'

Sorry ik zal het daar de zetten en dit mag hier dan verwijderd worden
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#235 Bericht door fcapri »


aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#236 Bericht door aiai »

Afgelopen donderdag de stuurstangen van mijn Alleweder vervangen. De wielen liepen sinds kort aan in bochten. De oorzaak was erg eenvoudig.... Ik heb bij het inruilen van mijn oude wielen bij Alligt nieuwe banden meegekregen. Maar dat zijn Schwalbe Marathon Plus banden. Daarvoor reed ik zonder de plus en die zijn toch wat minder dik. Maar goed. De stangen moesten toch eens vervangen worden, want ze zaten muurvast terwijl ik de wielen toch echt graag wat meer naar voren in de wielkasten wilde richten (die zten erg ver naar achteren).

Een vriend van mij die naast een vriendelijke, behulpzame vriend ook fietsenmaker is hielp mij (later op de avond onder het genot van wat Gulpener pils van tap van het café op de hoek. Kwamen ze op een dienblad brengen, wat een luxe, wat een leven :-).

Op de eerste foto zie je hem staan na gedane arbeid aan het rechterwiel. Op de tweede kan je de nieuwe stuurstang goed zien zitten. Het wiel zit al veel beter gecentreerd in de wielkast.
Bijlagen
IMG_4495.jpg
IMG_4494.jpg

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#237 Bericht door aiai »

Uiteraard was ik ook hard aan het werk. Duidelijk is wel dat die vriend een stuk sneller is met dit soort dingen dan ik. Terwijl hij op de vorige foto al weer een klant te woord stond via de telefoon was ik nog flink bezig. Je kan "zijn" kant van de Alleweder ook nog zien ;-)
Bijlagen
IMG_4496.jpg

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#238 Bericht door aiai »

Het werk ging, ondanks mijn tragere tempo, veel vlotter dan ik had gedacht. Nou heb ik een hele tijd geleden een nieuwe achterveer gekocht, maar tot nu toe reed ik nog met de oude versleten versie rond. Voor dat ik het door had zag de situatie er zo uit:
Bijlagen
IMG_4497.jpg

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#239 Bericht door aiai »

Ben erg blij met deze vriend. Hij helpt me graag, we keuvelen er lekker op los en ik leer ook gelijk van alles (meestal wordt ik dan eerst even op de hak genomen, maar ja, had ik het maar door moeten hebben ;-). Nog een pilsje en hoppa, even doen alsof je de Alleweder met je tanden van de grond tilt.
Bijlagen
IMG_4500.jpg

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#240 Bericht door aiai »

En deze.... die ga ik eens schoonmaken, demonteren en kijken of die nog reparabel is. Altijd handig een reserve veer.
Ondertussen heeft deze operatie een andere uitdaging opgeworpen. De banden lopen nu veel minder aan, maar in bochten nu wel af en toe aan de bovenzijde van de wielkasten. Rechts vaker en "meer" dan links. Morgen even de afstand tot de bodemplaat meten aan beide zijden en dan eens nagaan of ik de veren moet nakijken/vervangen of dat ik aan beide zijden een "blokje" op de veerpoot plaats om de afstand wat te vergroten. De wielkast nog wat extra uitbuigen/uitkloppen is geen oplossing. Dat wordt erg lelijk vertelde die fietsenmakende vriend van mij die in een vorig leven autoschade-herstel-expert was (en dus ook heel goed metaal kan uitdeuken :-).

Gisteren dan ook een deel van mijn nieuwe 55,55 kilometer lange woon-werk route verkend. Dat wordt nog wat.... De eerste tijd vermoed ik een keer per week heen en een keer per week terug (en niet op dezelfde dag). Streven is en blijft twee keer heen en twee keer terug verdeeld over vier dagen. De alternatieve route van 66 kilometer langs een kanaal (geen kruisend verkeer, geen stoplichten) wordt het denk ik niet. Ik rij te langzaam om die 11 kilometer extra in tijd terug te winnen vrees ik. Maar wie weet.....
Bijlagen
IMG_4501.jpg

Plaats reactie