Flevobike Alleweder

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#211 Bericht door CapoJan »

Voor ik op reis vertrok, haalde ik bij Decathlon antilek-binnenbanden (standaard gevuld met antilekvloeistof). Meteen werden de Trykers (vooraan) ook gewisseld voor Marathons. Of het verschil maakte, weet ik niet, maar ik had in elk geval geen lekke voorbanden.
Die wielen zijn een variant op de Flevobike-wielen. Ook met aangepaste SA-trommels, die in de wielen geschroefd worden. Enkel bij lange, steile afdalingen had ik er een probleem mee: de trommels raakten oververhit en er kwam speling op de bouten, vermoedelijk hierdoor. In ons vlakke landje verwacht ik dat zoiets niet kan voorvallen.
Verder zijn dit velgen zonder groef in de wang, waardoor de druk inderdaad beperkt moet blijven.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#212 Bericht door aiai »

CapoJan schreef:Of het verschil maakte, weet ik niet, maar ik had in elk geval geen lekke voorbanden.
Zo'n bout door mijn band heb ik eigenlijk nooit. En lekke banden ook niet. Maar die binnenbanden met antilek is een goede tip.
Ik heb wel altijd een reserve binnenband bij me, maar op de bewuste avond ben ik 600 meter naar huis gelopen en heb de binnenband later verwisseld (stukje frustratie moest eerst nog verwerkt worden. 600 meter op je nieuwe banden! Er is zo veel onrecht! ;-)
CapoJan schreef:Die wielen zijn een variant op de Flevobike-wielen. Ook met aangepaste SA-trommels, die in de wielen geschroefd worden. Enkel bij lange, steile afdalingen had ik er een probleem mee: de trommels raakten oververhit en er kwam speling op de bouten, vermoedelijk hierdoor. In ons vlakke landje verwacht ik dat zoiets niet kan voorvallen.
Verder zijn dit velgen zonder groef in de wang, waardoor de druk inderdaad beperkt moet blijven.
Ja, klopt. De wielen van Flevobike hebben vijf spaken, maar zijn toch niet van kunststof? Ik heb destijds zowel met Flevobike als met Alligt contact gehad. En oververhitte remmen heb ik nooit gehad (maar alla, in Noord-Holland is het wel erg vlak....). Wel moest ik op vaste routes met mijn 70mm trommels op veel punten heel vroeg gaan remmen om op tijd stil te kunnen staan als dit nodig zou zijn. Met 40 kilo fiets, bijna 100 kilo mens en dan nog wat kilo's bepakking vonden die het wel flink zwoegen om de snelheid te beperken. Met de 90mm trommels hoeft dat veel minder en neem ik eigenlijk minder risico (want weer op gang trappen is iets dat je toch gaat vermijden).

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#213 Bericht door CapoJan »

aiai schreef:
CapoJan schreef:
CapoJan schreef:Die wielen zijn een variant op de Flevobike-wielen. Ook met aangepaste SA-trommels, die in de wielen geschroefd worden. Enkel bij lange, steile afdalingen had ik er een probleem mee: de trommels raakten oververhit en er kwam speling op de bouten, vermoedelijk hierdoor. In ons vlakke landje verwacht ik dat zoiets niet kan voorvallen.
Verder zijn dit velgen zonder groef in de wang, waardoor de druk inderdaad beperkt moet blijven.
Ja, klopt. De wielen van Flevobike hebben vijf spaken, maar zijn toch niet van kunststof? Ik heb destijds zowel met Flevobike als met Alligt contact gehad. En oververhitte remmen heb ik nooit gehad (maar alla, in Noord-Holland is het wel erg vlak....). Wel moest ik op vaste routes met mijn 70mm trommels op veel punten heel vroeg gaan remmen om op tijd stil te kunnen staan als dit nodig zou zijn. Met 40 kilo fiets, bijna 100 kilo mens en dan nog wat kilo's bepakking vonden die het wel flink zwoegen om de snelheid te beperken. Met de 90mm trommels hoeft dat veel minder en neem ik eigenlijk minder risico (want weer op gang trappen is iets dat je toch gaat vermijden).
Bij Flevobike kun je kiezen: ofwel glasvezel ofwel carbon. Het zijn in elk geval kunststof wielen. De carbon versie wordt weinig gekozen: kost flink wat meer en op een Orca is het eigenlijk weinig nuttig. Wie een minimaal gewicht zoekt, koopt geen Orca, maar een DF of zo :mrgreen:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#214 Bericht door aiai »

CapoJan schreef:Bij Flevobike kun je kiezen: ofwel glasvezel ofwel carbon. Het zijn in elk geval kunststof wielen. De carbon versie wordt weinig gekozen: kost flink wat meer en op een Orca is het eigenlijk weinig nuttig. Wie een minimaal gewicht zoekt, koopt geen Orca, maar een DF of zo :mrgreen:
Zijn er al die de banden met helium vullen? Scheelt toch weer wat ;-)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#215 Bericht door fcapri »

maakt niks uit. een platte band, of eentje op 5bar wegen evenveel.
k denk niet dat helium op 5bar nog veel gaat uitmaken. een ballon die half gevuld is met helium is ook al te zwaar en stijgt niet meer. daarbij zal helium gewoon ontsnappen uit de band

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#216 Bericht door aiai »

Volledig off topic, maar aangezien ik hier toch min of meer mijn persoonlijke draad van heb gemaakt ff het volgende bericht:



VOLKSVREUGDE AAN NOORDELIJKSTE RING VAN GENT
Positief nieuws levert velomobilische uitdagingen op

van een onzer verslaggevers

Vandaag is bekend geworden dat aiai, sinds kort weer actief op voorheen de Gentse Liggers, een werkgever heeft gevonden die het behaagt hem maandelijks salaris uit te betalen.
Na een zoektocht van bijna een jaar kan hij toekomstige collegae de stuipen op het lijf jagen met het evangelie van het liggend fietsen.
En dat terwijl hij stugge pogingen zal doen om de interne helpdesk van een groot bedrijf verder te voeren in de richting van Omnichannel dienstverlening.

Een en ander leidde tot spontane vreugde bij familie en vrienden van aiai. Ook aiai zelf is zeer content, maar moet het allemaal nog wel even tot zich door laten dringen.
De maanden zonder baan maken de hersenpan klaarblijkelijk toch tot een trager werkend geheel.

Uitdaging is dat de woon-werk fietsafstand oploopt van een ruime 32 kilometer enkele reis naar een fikse 55 kilometer.
En dat terwijl het aantal fietskilometers de laatste maanden vreemd genoeg flink afgenomen zijn. De uitdaging voor aiai ligt dus naast de proeftijd en wennen aan het werkritme, in het fine tunen van zijn oude Flevobike Alleweder, het vinden van een goede kast, was- en kleedruimte en prettige velomobielstalling bij de werkgever en bovenal ene fiks hogere gemiddelde snelheid als hij serieus wil forensen met de velomobiel.

De vragen die open staan voor ons lezend publiek zijn dan ook of en hoe vaak hij gaat fietsforenzen, een ondersteuning in de Alleweder klust of een andere velomobiel gaat aanschaffen (dat laatste wordt door aiai-watchers betwijfeld in verband met een lagere PAF op dat vlak. PAF? Partner Acceptancy Factor).

Evenwel is de vreugde bij aiai van zijn gezicht af te lezen over het feit dat hij weer aan de slag kan. En dat in een functie waar hij waarschijnlijk ook nog heel blij van wordt.

Einde bericht.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Velomobiel: MilanSL MK7
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#217 Bericht door Wim -de roetsende »

Gefeliciteerd.

55km enkele reis. Oei, dat is wel veel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#218 Bericht door Wouter D »

Aiaiai
Dat wordt een hele uitdaging hoor. Die krijgt de dikste kuiten in aLUwederland [-o< =D>
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#219 Bericht door fcapri »

110km per dag... dat is idd veel.
als er een mogelijkheid met openbaar vervoer is (bv trein) zou je wel op maandag kunnen oprijden met de VM, savonds met een gewone fiets naar het station.
dinsdag oprijden met OV en die gewone fiets naar het werk, dinsdag avond terug naar huis met de VM
....
zo kan je alvast wennen tot het in 1 keer lukt de hele week lang.
ik ging ineens van 37km/dag woon-werk met de fiets naar 62km/dag met de gewone fiets.
op maandag lukt het goed,
op dinsdag ging het nog wel,
woensdag werkt het al zwaarder,
donderdag vervloekte ik dat ik de fiets had genomen,
vrijdag op het werk met de auto, was het al kotsbeu.

nu met de VM lukt het zonder problemen om een maand lang te fietsen.

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#220 Bericht door aiai »

fcapri schreef:110km per dag... dat is idd veel.
als er een mogelijkheid met openbaar vervoer is (bv trein) zou je wel op maandag kunnen oprijden met de VM, savonds met een gewone fiets naar het station.
dinsdag oprijden met OV en die gewone fiets naar het werk, dinsdag avond terug naar huis met de VM
Daar zat ik al aan te denken. Het kantoor waar ik ga werken ligt op loopafstand van het Centraal Station aldaar, echt slechts een paar honderd meter.
Vanuit mijn woonhuis is het tien minuten fietsen naar het Centraal Station van mijn woonplaats. Daar is ook een prima overdekte en bewaakte stalling (en nog kosteloos ook :-).

Ik verwacht dat een stallingsplek, was- en kleedruimte aanwezig zijn op mijn toekomstige werkplek. Het gaat om het hoofdkantoor van een groot bedrijf waar enkele duizenden mensen werken.
Mijn plan is in de tussentijd een goede route te leren kennen en die een paar keer proef te rijden (ben nu toch nog werkloos, dus dat zou moeten passen in het tijdsschema ;-).
En dan is het doel idd ene dag naar het werk met de Alleweder, terug met de trein, volgende dag terug met de Alleweder. En dat dan nog een keer in een week.
Dan pak ik toch zo'n 220 km woon-werk verkeer per week.

Maar het gaat om een oude Felovbike Alleweder, dus dat wordt echt wel aan poten. Als die kuiten na een tijd nog maar in die alu-bak passen spruitje! ;-)

En dank voor jullie felicitaties :-) Het begint langzaam tot me door te dringen en de latente stress van geen werk ebt heel langzaam weg.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#221 Bericht door fcapri »

een oude alleweder heeft in principe weinig nadeel hoor. eens die op snelheid is, rijd die even makkelijk als een andere.
het is dat acceleren aan lichten/stopborden/kruispunten en het bergop gaan dat echt dodelijk is (de bergaf daarentegen, dan vlam je gewoon +50 omlaag zonder iets te doen :twisted: ).

het is schoon te doen zo. op met de fiets, terug met de trein,....
heb je eens een dag met perfect weer (zonnig, windstil en tijd genoeg) zou je eens een heen/terug op 1dag kunnen doen

zoek maar best genoeg alternatieve routes. ik heb er een 10tal verschillende nu. de korste is 26km naar het werk, de langste is 32km. de langste is volledig vlak, de kortste moet een berg over (kruishoutem). in tijd maakt het amper uit, ik doe over beide tussen de 55min en 1h20. maar er zijn routes die best te vermijden zijn. bv smorgens is ideaal door het industrieterrein (tussen 5h en 6h), maar savonds om 16h is dat te vermijden als de pest met een ligfiets

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#222 Bericht door aiai »

Dat optrekken etc. weet ik, op mijn oude woon-werk route van een 32km enkele reis zaten veel verkeerslichten en moest ik drie maal door de bebouwde kom.
Ik zit al op de routeplanner naar een alternatief te kijken. Langer, maar een heel groot deel langs een kanaal. Dat geeft wat minder kruisende wegen en daarmee waarschijnlijk een hoger gemiddelde ;-)

Binnenkort maar eens proefrijden langs dat kanaal. Vanuit de trein (spoor loopt een groot deel evenwijdig aan dat kanaal) zag het er goed uit.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#223 Bericht door bicky »

fcapri schreef:een oude alleweder heeft in principe weinig nadeel hoor. eens die op snelheid is, rijd die even makkelijk als een andere.
spreek je uit ervaring? met hoeveel velomobielen heb je al gereden?

een alleweder vergt een pak meer onderhoud door open ketting.
Maak u maar geen illusies, een alleweder is een pak trager dan modernere velomobielen.
Spring maar eens in een WAW, quest, DF of milan.

voor een woonwerk afstand van 55km zou ik snel opteren voor een snellere en onderhoudsvriendelijkere velomobiel.

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#224 Bericht door aiai »

Een FAW is trager. Toen ik nog regelmatig fietste lag mijn kruissnelheid op een door stoplichten onderbroken route op 38 km/u. Gemiddeldes lagen flink lager (optrekken na stoplicht......), over alle kilometers over al die jaren een kleine 26 km/u.

Naast het gewicht dat optrekken langer laat duren geeft de ketting ook een lagere snelheid (vooral ook omdat ik die stug maar een maal per jaar wisselde als het weer lente was). Ik maak die zelden schoon en dat levert ook snelheidsverlies op, maar ook dikkere kuiten ;-)

Omdat ik een maand proeftijd heb icm waarschijnlijk een jaarcontract, mijn budget moet verdelen tussen andere nuttige zaken en nog zo wat van die dingen, zal ik niet zo maar een ander aan schaffen (en toch ook wel omdat ik verknocht ben aan mijn oude krakende brikkie). Eerst maar eens de route verkennen langs een kanaal. Stuk langer, maar waarschijnlijk veel en veel minder optrekken. En dan streven naar twee keer heen en twee keer terug per week. En eerst maar eens weer aan het werk na al die maanden, dat ritme moet er ook weer zo snel mogelijk in!

Overigens heb ik ooit nog eens een Strada achterna gezeten. Die reed me er niet af. Een Quest, WAW of DF zal mij niet heel lang in de spiegel zien...... Maar eerst de FAW in orde maken voor woon-werk verkeer en dan iedere dag 65 km fietsen. Dat wordt al genoeg af zien door te lang te weinig fietsen...... Wordt het totale pakket wel rap lichter :-)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#225 Bericht door fcapri »

bicky schreef:
fcapri schreef:een oude alleweder heeft in principe weinig nadeel hoor. eens die op snelheid is, rijd die even makkelijk als een andere.
spreek je uit ervaring? met hoeveel velomobielen heb je al gereden?

een alleweder vergt een pak meer onderhoud door open ketting.
Maak u maar geen illusies, een alleweder is een pak trager dan modernere velomobielen.
Spring maar eens in een WAW, quest, DF of milan.
heb ook nergens gezegd dat die even snel is, ik zei dat die even 'makkelijk' rijdt eens die op snelheid is. het grote nadeel bij een alleweder is dan ook het grote gewicht, en dat is vooral een probleem bij bergop rijden en optrekken (en een voordeel bergaf). op vlak van aerodynamica is die iets slechter als een quest, waw,... maar merk je daar echt zoveel van? gaat ge daar echt tientalen minuten mee winnen, of enkele minuutjes per uur?
het onderhoud, tja. ik zag dat aiai ook al veel heeft aangepast aan zijn alleweder, dus zal die ook wel wat verzinnen om het onderhoud tot een minimum herleiden. hoeveel onderhoud heeft de mijne nu nog nodig? mijn ketting springt er nu soms af doordat de achterbrug los zit, voor de rest kijk ik naar de ketting niet om. 1keer smeren elke 500-1000km.
uitlijnen: al geen idee meer wanneer ik dat het laatst deed. op strava moeten opzoeken,13februari

Plaats reactie