Google Maps op Android smartphone

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Google Maps op Android smartphone

#1 Bericht door paulheyndrickx »

Google Maps werkt vooral goed als je internet-verbinding hebt. Thuis gaat dat over de wifi maar onderweg heb je dat niet. In België is dat niet zo erg want redelijk betaalbaar. Geen geld voor steeds up to date kaartmateriaal. Je hoeft (en kunt) niet alle kaarten op je telefoon op te slaan.
Ik heb ontdekt dat je in Google Maps op de android-telefoon bepaalde gebieden toch in cache kan opslaan. Je selecteert een punt op de kaart en je kan het gebied er omheen bewaren voor onderweg. Dit zit nog in beta fase. Ga naar Maps. Selecteer in Instellingen Google labs en dan Kaart vooraf cachen. Als je dan op de kaart een punt aanduidt krijg je in het menu de mogelijkheid om het gebied eromheen te bewaren.
Ook interessant in het buitenland als je in je hotel of camping wifi ter beschikking hebt, of voor je op reis vertrekt.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Google Maps op Android smartphone

#2 Bericht door bicky »

Zelf experimenteer ik de laatste tijd met osmand op android.
Daar kan je veel meer mee dan google maps.
- Kaarten cachen op voorhand
- keuze uit verschillende kaarten
- Gereden tracks opslaan (mytracks werkt daar ook voor)
- Navigatie via GPX tracks
- Navigatie op adres
- voice Navigatie
- nog veel extras die ik nog moet verkennen.



Google maps heb ik ook nog gebruikt combinatie met google latitude, zo wordt je locatie getoont op kaart en kan je die delen met vrienden. Is ideaal om te zien waar je medefietsers zitten als je ermee hebt afgesproken.

Gebruikersavatar
FrodoriC
pechvogel van de maand
Berichten: 674
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
Postcode: 9000
Fiets: WAW003
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Google Maps op Android smartphone

#3 Bericht door FrodoriC »

Kwil nu geen reclame maken, maar moest ik nu de pech hebben om de weg niet te vinden, zet ik gewoon het mobiele netwerk aan (bij MobileVikings 2gb gratis... En die doe je niet rap op) in het buitenland is het duur, maar de europese unie werkt aan goedkopere dataroaming.

Je kan je toestel ook 'hacken' en dan heb je gratis 'tomtom' of 'sygic' of wat je maar wil
(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Google Maps op Android smartphone

#4 Bericht door paulheyndrickx »

bicky schreef:Zelf experimenteer ik de laatste tijd met osmand op android.
Daar kan je veel meer mee dan google maps.
- Kaarten cachen op voorhand
- keuze uit verschillende kaarten
- Gereden tracks opslaan (mytracks werkt daar ook voor)
- Navigatie via GPX tracks
- Navigatie op adres
- voice Navigatie
- nog veel extras die ik nog moet verkennen.

.
Ziet er interessant uit. Gebruik je de free versie of de betalende (die blijkbaar ook nog spotgoedkoop is)? Kan je gpx tracks importeren? Ik registreer mijn routes met mijn Garmin Forerunner 305

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Google Maps op Android smartphone

#5 Bericht door bicky »

paulheyndrickx schreef:Ziet er interessant uit. Gebruik je de free versie of de betalende (die blijkbaar ook nog spotgoedkoop is)? Kan je gpx tracks importeren? Ik registreer mijn routes met mijn Garmin Forerunner 305
Ik gebruik de free version. je kan gpx tracks importeren, maar heb maar 1 keer mee geëxperimenteerd. Ik zoek nog een betere montage voor het aflezen in mijn mango.
Mijn gsm staat standaard gemonteerd op de rechterwielkast maar dat is iets te ver om duidelijk de map te kunnen lezen, vooral bij zonlicht

Heb nu ook forerunner 305 in leen van mijn collega om mijn hartslag waarden te evalueren.

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Google Maps op Android smartphone

#6 Bericht door dmd »

Ik heb vorig jaar op een trektocht door de Pyreneen (GR10 voor de kenners) mijn smartphone (HTC wildfire met Osmand) vergeleken met mijn oude Garmin 60csx. Na deze test heb ik besloten om nog maar even bij mijn Garmin te blijven. Dat was te wijten aan:
- Levensduur van de batterij: met GPS aan is dit maar enkele uren, wanneer je ook nog eens wireless data ophaalt slechts een uur!
- acuuraatheid: soms liep ik volgens mijn smartphone aan de andere kant van de vallei (zijn reflecties, en zou je met de fiets minder last van moeten hebben)
- ontvangst: bij dichte mist had ik geen ontvangst met de smartphone
- Afleesbaarheid van het scherm: Een 60csx kan je aflezen onder alle hoeken zonder backlight, bij mijn HTC was dit net iets anders.

Ik ben ervan overtuigd dat de ontwikkeling van smartphones nog vollop aan de gang is, en dat die ooit de markt van de draagbare GPS toestellen zal verdringen. Maar wat mij betreft is het nog wat vroeg...
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Google Maps op Android smartphone

#7 Bericht door bicky »

Ik heb geen zin om +300€ te geven als ik het maar occasioneel gebruik, dan is de telefoon gebruiken die je hebt een kostloze oplossing.

Een smartphone monteert ook niet gemakkelijk op een fiets en kan niet tegen de regen.
In een VM is dit minder een probleem.
De batterijduur wordt verlengt door gebruik van externe batterijen. met 3x 2800mah kom ik toch al aardig ver.

Gebruikersavatar
fetzl
Belofte
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 22:17
Postcode: 2250
Fiets: QuestXS (027)
Locatie: Olen
Contacteer:

Re: Google Maps op Android smartphone

#8 Bericht door fetzl »

voor de geïnteresseerden: ik heb een vrij eenvoudige manier gevonden om de levensduur van je batterij te verlengen
Uit diepgaand onderzoek is gebleken dat je toestel half zo vaak gebruiken er toe kan leiden dat de batterij dubbel zo lang meegaat.

ik ben alvast overtuigd ! 8)

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: Google Maps op Android smartphone

#9 Bericht door hugo »

NavDroyd eens proberen

kost 5.00 maar ook free te vinden

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Google Maps op Android smartphone

#10 Bericht door NL-ligger »

Dat Osmand en Navdroid zijn dus gebaseerd op Openstreetmaps.

En die Openstreetmaps is heel erg gedetailleerd en nog gratis ook. Had ik dat maar geweten voordat ik 50 euro uitgaf voor een sterk verouderde en ongedetailleerde fietsmap ( onroute ) :twisted:

Ik had ook geen idee dat je gewoon een standaard GPS kon kopen zonder maps en dat je Openstreetmaps ( ik heb de versie Openfietsmap Benelux nu ) gratis en in zulk detail kon downloaden en erop zetten. Letterlijk elk verhard bospad staat erop.

Eigenlijk is dat best een steile leercurve voor iemand die hier niets van weet. Ik ben ook een totale leek in ( niet auto tomtom ) GPS navigatie en al die telefoons, tablets en pads en wat niet meer.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
knaai
Junior
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 09 okt 2011, 0:30
Postcode: 6663
Fiets: waw xl 116
Locatie: Nijmegen NL
Contacteer:

Re: Google Maps op Android smartphone

#11 Bericht door knaai »

NL-ligger, wat zijn je ervaringen dan met de onroute kaart? Ik zat er over te denken om de Benelux-fietskaart van Garmin aan te schaffen (deze lijkt geloof ik wel op de onroute-kaart), maar als jouw ervaringen met de open-streetmap beter zijn, is dit idd zonde van het geld.
waw 116

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Google Maps op Android smartphone

#12 Bericht door NL-ligger »

knaai schreef:NL-ligger, wat zijn je ervaringen dan met de onroute kaart? Ik zat er over te denken om de Benelux-fietskaart van Garmin aan te schaffen (deze lijkt geloof ik wel op de onroute-kaart), maar als jouw ervaringen met de open-streetmap beter zijn, is dit idd zonde van het geld.
De onroute kaart is een sterk verouderde kaart die fietspaden die er al 4 jaar liggen niet eens aangeeft. Bovendien ziet hij verharde (bos)weggetjes niet en neemt geen wijkstraten mee als bruikbare weg voor berekeningen. Eigenlijk ziet deze kaart enkel grote doorgaande ( touristische ) ANWB fietsroutes. Volledig onbruikbaar om door een stad te navigeren. Misschien leuk voor de recreatief tourende fietser.

Openstreetmaps bied kaarten aan tot op verhard bospadniveau, een detailniveau dat veel andere kaarten niet eens halen. Zelfs Google maps niet zag ik wel. Zelfs de sporen op het rangeerterrein waar ik werk staan er gedetailleerd op ! Bebouwing met adressering wat ik gezien heb ook. En de hagelnieuwe Hanzelijn die nog niet geopent is, is er al op aangegeven.

De Openfietsmap benelux gebaseerd op Openstreetmaps geeft verharde weggetjes en fietspaden aan geschikt als te prefereren fietsroute met gekeurde arcering, verschillende kleuren voor verschillende types fietswegen. Hierdoor kan je GPS zoveel mogelijk indien gevraagd routes berekenen over fietspaden of jaagpaden, en kan bepaalde te kleine bospaden of te grote wegen mijden als je dat wilt. Maar neemt dus ook (woonwijk)straten en landwegen mee als er niets anders voorhanden is of het alternatief te ver om is. Sommige andere (fiets)kaarten bieden dat niet en geven alleen hoofdfietspaden in de algemene regio aan waardoor je onzinnige routes voorgerekent krijgt die je 10 km laten omrijden waar een doorsteekje van 10 m is die ze niet als weg kunnen zien....voor mij voldoen zulke kaarten niet, ik wil een praktische GPS/kaart die alles weergeeft en routes berekend zoals ik die ook zou kiezen op een papieren kaart.

Ik zou zeggen download het http://sites.google.com/site/openfietsmap/" onclick="window.open(this.href);return false; programma en probeer het zelf. Het is gratis en betaalde maps kun je altijd achteraf kopen/downloaden mocht het niet bevallen.

Met garmin basecamp http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=4435" onclick="window.open(this.href);return false; of eventueel aangevuld met garmin map installer ( http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=3291" onclick="window.open(this.href);return false; ) kun je het kaartmateriaal in je GPS zetten en beheren op je PC. Het is makkelijker om waypoints en routes op de PC te maken, tracks uit te lezen dan dat op de GPS zelf te doen.

Had ik alles vooraf geweten had ik alleen een standaard Garmin GPS gekocht zonder maps. Misschien zijn er betaalde kaarten die nog meer bieden. Ik zou zelf graag satelietfoto's als kaartmateriaal zien....maar ja dat kan mijn apperaatje zeker niet aan. Maar zulk detail als in papieren kaartmateriaal zoals openstreetmaps dat biedt, recente wijzingen verwerkt, en gratis, en doet alles wat ik wil is voor mij meer dan voldoende.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
knaai
Junior
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 09 okt 2011, 0:30
Postcode: 6663
Fiets: waw xl 116
Locatie: Nijmegen NL
Contacteer:

Re: Google Maps op Android smartphone

#13 Bericht door knaai »

Kijk aan, dat zijn nog eens bruikbare tips! =D>
Wel erg dat ze nog steeds erg veel geld vragen voor de Garmin fietskaarten terwijl ze maar matig voldoen.
Vooral goed om te horen dat de verschillende weergegeven wegen in je gps/base camp ook gefilterd kunnen worden.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! 8)
waw 116

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Google Maps op Android smartphone

#14 Bericht door trikelover »

Ik heb de onroute stafkaart van Nederland en moet zeggen de keren dat ik die gebruik moet ik zeggen dat deze toch goed mevallen nog niet echt wegen gezien die er niet op staan. Het kan natuurlijk wel zijn dat er op de fiets versie een aantal wegen weg zijn gevallen maar mits ik meer doe dan enkel fietsen was de stafkaart veel beter dan een fietskaart.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Google Maps op Android smartphone

#15 Bericht door NL-ligger »

Hieronder wat afbeeldingen van verschillen in detail.

Onroute map gebruikt enkel (toeristische) hoofdfietspaden om routes te berekenen, maar kan geen woonwijkstraten gebruiken en ziet verharde (bos)paden ook niet. Oversteken van de landtong in het midden naar de meest linkse weg van Hollandse hout kan niet volgens Onroute. Die ziet daar helemaal geen weg en is zelfs compleet blanco. Er ligt in realiteit wel een verhard pad waar je over kunt fietsen.....

Google maps is al veel gedetailleerder en kan wel woonwijkstraten gebruiken voor routes berekenen en ook fietspaden. Maar kan niet verharde (bos)paden gebruiken voor navigatie alhoewel het wel aangeeft dat daar een pad is door een enkel grijs lijntje. Je weet dus wel dat daar een pad is ( aan basis navigatie is dus voldaan ) maar daar een route over plannen gaat niet.

Openstreetmap ziet alle wegen. Ook de verharde (bos)paden. Nu heb ik ineens de keus ( rode pad ) kort door te steken naar Hollandse Hout, zonder op het hoofdfietspad te moeten fietsen. Ook op deze map geeft de software de voorkeur aan hoofdfietspaden die goed aangegeven zijn in categorie, maar KAN ook andere wegen zoals verharde (bos)paden gebruiken indien je dat wilt.

Met Openstreetmap kaartmateriaal krijg je dus niet meer dat je in een extreem geval 3 km moet omrijden omdat een doorsteekje of steegje van 5 m niet gezien wordt.

ONROUTE MAP

Afbeelding

GOOGLE MAPS

Afbeelding

OPENSSTREETMAPS ( openfietsmap benelux )

Afbeelding
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie