Banden
- knaai
- Junior
- Berichten: 71
- Lid geworden op: zo 09 okt 2011, 0:30
- Postcode: 6663
- Fiets: waw xl 116
- Locatie: Nijmegen NL
- Contacteer:
Re: Banden
Heb sinds krap zes weken Durano's gemonteerd. Heerlijk snelle bandjes, vooral in de bochten veel fijner dan iets anders in de WaW. De Durano wordt daarbij overal geroemd om zijn lange levensduur.
Maar....de eerste sneuvelde al snel met een klapband en de ander vertoond al zeer grote slijtageplekken (met harige uitsteeksels) zodat die al weer gewisseld moet worden .
Heb dit eerder met de Kojaks niet zo snel gehad.
Is mijn bochten/rem-rijstijl iets te agressief of zijn Durano's op een velomobiel toch veel slijtage-gevoeliger dan overal gezegd?
Hoe is jullie ervaring?
Maar....de eerste sneuvelde al snel met een klapband en de ander vertoond al zeer grote slijtageplekken (met harige uitsteeksels) zodat die al weer gewisseld moet worden .
Heb dit eerder met de Kojaks niet zo snel gehad.
Is mijn bochten/rem-rijstijl iets te agressief of zijn Durano's op een velomobiel toch veel slijtage-gevoeliger dan overal gezegd?
Hoe is jullie ervaring?
waw 116
- skywise
- lijstbeheerder velomobielen
- Berichten: 1364
- Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
- Postcode: 9220
- Fiets: Challenge Taifun
- Locatie: Hamme
- Velomobiel: WAW 011 & 558
- Contacteer:
Re: Banden
Het ging hier wel over het ACHTERwiel dat bij een derailleur asymmetrisch (re korter dan li) gespaakt wordt om de velg gecentreerd te houden. Bij een driewieler is die centralisatie veel minder van belang, maar stevigheid tegen dwarskrachten des te meer omdat het wiel altijd vertikaal staat (in tegenstelling tot tweewielers). Er is dan ook geen nood om speciale spaken te gebruiken maar gewoon het wiel te spaken alsof het gaat om een vaste naaf (of één met naafversnellingen). Ik rij nu al twee jaar met zo'n wiel en heb geen spaakbreuk meer gehad (in tegenstelling tot assymetrische wielen waar ik gemiddeld één rechterspaak om de twee maanden moest betreuren).Brechtix schreef:Gewone ouwerwetse fietswielen met pignon zijn asymmetrisch gespaakt eigenlijk. Symmetrisch gespaakte zijn inderdaad steviger, die gebruiken we sinds de uitvinding van de symmetrispokes standaard in de WAW en op de trikes.skywise schreef: Ik heb in mijn WAW een assymetrisch wiel laten maken maar dat was vooral voor stevigheid (spaaklengte links = rechts => minder kans op spaakbreuk).
Voordelen:
Als de band in een richting versleten is kan je het wiel gewoon omdraaien.
Snelle bochten zijn altijd naar links (nascar, speedway...) dus meer stabiliteit.
De voordelen voor het bandengebruik zijn echter nihil. Een derailleurwiel kan je immers niet zomaar omdraaien en zoals gezegd is het effect op de baanhouding minimaal => geen duidelijk voordeel naar linker- of rechterbochtenwerk. De kleinere wielkast rechts heeft echter wel een negatief effect op bochten naar rechts.
Skywise (WAW 558 & 011)
- dmd
- Kopman
- Berichten: 687
- Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
- Postcode: 9041
- Locatie: Oostakker
- Contacteer:
Re: Banden
Het is allemaal nog wat vroeg om te beoordelen, maar het ziet ernaar uit dat ik dezelfde conclusie zal moeten nemen. Ik rij nu 1500km met Durano: al 1 lek, en buitenkant van de banden al goed afgesleten.knaai schreef:Is mijn bochten/rem-rijstijl iets te agressief of zijn Durano's op een velomobiel toch veel slijtage-gevoeliger dan overal gezegd?
Hoe is jullie ervaring?
Voor de rest vind ik het echter zalige banden!!!
Quest 581 - M5 CHR
- wout
- Helper
- Berichten: 438
- Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
- Postcode: 9988
- Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
- Locatie: Watervliet
- Contacteer:
Re: Banden
Idd zalige banden!dmd schreef:Het is allemaal nog wat vroeg om te beoordelen, maar het ziet ernaar uit dat ik dezelfde conclusie zal moeten nemen. Ik rij nu 1500km met Durano: al 1 lek, en buitenkant van de banden al goed afgesleten.knaai schreef:Is mijn bochten/rem-rijstijl iets te agressief of zijn Durano's op een velomobiel toch veel slijtage-gevoeliger dan overal gezegd?
Hoe is jullie ervaring?
Voor de rest vind ik het echter zalige banden!!!
Ik deel alleen jullie ervaring niet, na ongeveer 1500km nog geen lek en geen spoor van slijtage te zien dit in tegenstelling met de kojaks. Ik ben dus zeer tevreden.
Is de sporing van jullie VM wel ok?
weer of geen weer, altijd velomobielweer
- knaai
- Junior
- Berichten: 71
- Lid geworden op: zo 09 okt 2011, 0:30
- Postcode: 6663
- Fiets: waw xl 116
- Locatie: Nijmegen NL
- Contacteer:
Re: Banden
Ik zal eens naar de sporing kijken, maar ik heb in ieder geval geen snelheidsverlies of zo. Wel slijten de banden vooral aan 1 kant af; is dat niet normaal?
waw 116
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: Banden
Dat is normaal. want de banden staan niet loodrecht maar scheef. De kunst is ze regelmatig te draaien zodat de band geen te plat loopvlak krijgt. Ik doe dit ongeveer elke 1500km.knaai schreef:Ik zal eens naar de sporing kijken, maar ik heb in ieder geval geen snelheidsverlies of zo. Wel slijten de banden vooral aan 1 kant af; is dat niet normaal?
Een ding heb ik nog ik heb daarnet gezien dat het ondertussen dringend tijd word om mijn banden te vervangen want aan de ene kant is de zwarte laag volledig versleten en zie ik al hier en daar het bruin er door. Normaal gezien zou ik deze week durano's bestellen maar na jullie reacties weet ik het niet goed meer. Ik heb mijn PM er nu +- 5000km op liggen en nu al zijn ze op en versleten. Hoe lang rijden jullie met jullie banden? Ik had gehoopt mijn banden maar elke 10.000km te moeten vervangen. Nu denk ik wel dat het misschien ook een beetje aan mijn rijstijl ligt want de big apple banden van mijn trike zijn na 3.800km toch al redelijk versleten ook hier hoopte ik op iets meer maar nu heb ik voorgenomen ze nog te laten liggen tot ze er 5.000km hebben(tenzij ze ook door de eerst laag heen zouden zijn).
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
- wout
- Helper
- Berichten: 438
- Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
- Postcode: 9988
- Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
- Locatie: Watervliet
- Contacteer:
Re: Banden
Zoals ik reeds schreef ben ik zeer tevreden van de durano's 1500 km en nog geen lek of spoor van slijtage dat was met de kojaks toch anders, een slechte sporing is wel nefast voor de slijtage van de banden, ook al is het maar een beetje zodat je het in snelheid niet meteen merkt. Banden goed op druk houden is ook goed voor de levensduur
weer of geen weer, altijd velomobielweer
- FrodoriC
- pechvogel van de maand
- Berichten: 674
- Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
- Postcode: 9000
- Fiets: WAW003
- Locatie: Gent
- Contacteer:
Re: Banden
Ik zal nu ongeveer 1000km op de duranos zitten, al 3 lekken gehad, 1 keer door een ferm stuk glas tijdens het meitreffen, bij de andere komt het door het nemen van superscherpe bochten (meestal traag rijdend/manouvrerend) waarbij ik tegen een heel scherpe bout schuur, die moet ik nog eens bijvijlen en dan met wat oude binnenband verzegelen
ik vind ze ook super, draaicirkel is iets kleiner ook, en heerlijk snel natuurlijk
ik vind ze ook super, draaicirkel is iets kleiner ook, en heerlijk snel natuurlijk
(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-
- anne
- Neo Prof
- Berichten: 189
- Lid geworden op: do 14 jan 2010, 18:35
- Postcode: 9000
- Fiets: Challenge wizard
- Locatie: Gent
- Contacteer:
Re: Banden
ik had ook een Durano op voorwiel Wizard maar na een bocht waarbij een steen in de zijflank van de band schuurde, zijn die onbruikbaar geworden(100km).
Challenge Wizard, Challenge Seiran SL, Challenge Hurricane
- wout
- Helper
- Berichten: 438
- Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
- Postcode: 9988
- Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
- Locatie: Watervliet
- Contacteer:
Re: Banden
helaas kunnen de meeste banden dat niet hebbenanne schreef:ik had ook een Durano op voorwiel Wizard maar na een bocht waarbij een steen in de zijflank van de band schuurde, zijn die onbruikbaar geworden(100km).
weer of geen weer, altijd velomobielweer
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Re: Banden
Mijn F-lites zijn nog altijd niet lek ( 500 km ) Misschien heeft het ermee te maken dat ik tegenwoordig midden op het fietspad rijdt terwijl de meeste rotzooi aan de buitenkanten van het fietspad ligt....Waarom ook niet....wie gaat me inhalen op het fietspad ? Brommers rijden tegenwoordig op de autorijbaan.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- knaai
- Junior
- Berichten: 71
- Lid geworden op: zo 09 okt 2011, 0:30
- Postcode: 6663
- Fiets: waw xl 116
- Locatie: Nijmegen NL
- Contacteer:
Re: Banden
Net vanochtend weer een klapband gehad met de durano's. Compleet doorgesleten. Dat betekent voor mij wel een compleet setje banden erdoor binnen twee maanden en 800 km
Toch blijven ze wel favoriet omdat je er heerlijk mee kan 'scheuren'...
Ik ben er wel achter dat velomobiel rijden toch wel hoge bandenkosten met zich meebrengt als je het vergelijkt met gewone- en racefietsen. Heb dit jaar al 4 setjes voorbanden aangeschaft (incl anti-lek banden voor in de winter).
Alleen mijn achterband, de Vittoria Randonneur pro blijft geweldig sterk, licht en snel (in vergelijking met de Schwalbe M+). Nog nooit problemen mee gehad.
Toch blijven ze wel favoriet omdat je er heerlijk mee kan 'scheuren'...
Ik ben er wel achter dat velomobiel rijden toch wel hoge bandenkosten met zich meebrengt als je het vergelijkt met gewone- en racefietsen. Heb dit jaar al 4 setjes voorbanden aangeschaft (incl anti-lek banden voor in de winter).
Alleen mijn achterband, de Vittoria Randonneur pro blijft geweldig sterk, licht en snel (in vergelijking met de Schwalbe M+). Nog nooit problemen mee gehad.
waw 116
- Brechtix
- dokter
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
- Postcode: 9000
- Fiets: EWAW, RAW, Milan,
- Locatie: B-9000 Gent
- Velomobiel: eWAW
- Contacteer:
Re: Banden
Hey Sky, dat was wel een grapje dus. Heb je die symmetrispokes al eens bekeken?Brechtix schreef: symmetrispokes
Als de band in een richting versleten is kan je het wiel gewoon omdraaien.
Snelle bochten zijn altijd naar links (nascar, speedway...) dus meer stabiliteit.
Meanwhile... heb ik vergelijkbare ervaringen met de Durano's. Kojak rules.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."
Larry Page
Larry Page
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Re: Banden
800 km ?
Ik weet dat er grote verschillen zijn in motorbanden, iets waar je zelf voor kiest. Sportbanden zijn totaal weg na 3000 km, toerbanden gaan wel 10.000 km mee. Ik had altijd sportbanden onder mijn zware toermotoren hangen omdat ik ze bereed als sportmotoren en zodoende haalde ik de 1500 km niet eens. Een keer liet ik mij overhalen om toerbanden te monteren....dat kostte bijna mijn leven, die banden zijn gewoon harder en kleven minder aan het wegdek in grenssituaties.
Als dat nou ook zo is voor deze (fiets)banden moet je grote verschillen verwachten. De zware PM's hebben bij mij in ieder geval in 1000 km amper slijtage aan het profiel terwijl ik ook liefst mijn snelheid niet aanpas in bochten. Bij mijn veel snellere F-lites zie ik na 500 km toch echt wel gebruiksslijtage aan het loopvlak.
Waarschijnlijk is het niet alleen de afweging lekrijden/snelheid maar dus ook levensduur/snelheid bij keuze van een band.
Ik weet dat er grote verschillen zijn in motorbanden, iets waar je zelf voor kiest. Sportbanden zijn totaal weg na 3000 km, toerbanden gaan wel 10.000 km mee. Ik had altijd sportbanden onder mijn zware toermotoren hangen omdat ik ze bereed als sportmotoren en zodoende haalde ik de 1500 km niet eens. Een keer liet ik mij overhalen om toerbanden te monteren....dat kostte bijna mijn leven, die banden zijn gewoon harder en kleven minder aan het wegdek in grenssituaties.
Als dat nou ook zo is voor deze (fiets)banden moet je grote verschillen verwachten. De zware PM's hebben bij mij in ieder geval in 1000 km amper slijtage aan het profiel terwijl ik ook liefst mijn snelheid niet aanpas in bochten. Bij mijn veel snellere F-lites zie ik na 500 km toch echt wel gebruiksslijtage aan het loopvlak.
Waarschijnlijk is het niet alleen de afweging lekrijden/snelheid maar dus ook levensduur/snelheid bij keuze van een band.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Neo Prof
- Berichten: 249
- Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
- Postcode: 2880
- Locatie: Bornem
- Contacteer:
Re: Banden
Ook durano's, ook heel tevreden. Ik rij soms wel eens lek, let niet op de kms, maar ik denk dat dat normaal is als je anarchistische getto's als Brussel doorkruist. Ik heb achteraan even naar een kojak 622-35 overgeschakeld (heb ik de waw iets voor moeten bijwerken) omdat ik dacht dat die lekbestendiger zou zijn dan de koersbandjes, maar ik ben toch terug overgeschakeld op de koersbandjes omdat ze in lekbestendigheid eigenlijk geen verschil maken en ze, naar mijn gevoel, toch sneller zijn dan de kojak.
De ronding van de durano's heeft duidelijk te lijden onder de sleet, maar niet dat ze volledig doorslijten.
Telkens ik lek rij met de durano's, draai ik de band om, zodat het raakvlak zich verlegt naar de andere kant en ik zodoende de 'penetratiekracht' van een niet gevonden stukje glas mogelijks ontwijk.
De ronding van de durano's heeft duidelijk te lijden onder de sleet, maar niet dat ze volledig doorslijten.
Telkens ik lek rij met de durano's, draai ik de band om, zodat het raakvlak zich verlegt naar de andere kant en ik zodoende de 'penetratiekracht' van een niet gevonden stukje glas mogelijks ontwijk.
ex-WAW017
ex-WAW235
ex-WAW235