Banden

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Banden

#136 Bericht door PatRecumbent »

Na alle beweringen over trage Marathon Plussen heb ik vooraan een stel Kojaks gemonteerd. Dit zijn mijn conclusies:
- geen duidelijke snelheidswinst
- twee maal lek op 570 km
- gisteren bij vertrek op het werk (18u09) stel ik vast dat de rechterband tot op de draad (letterlijk) versleten is
- vandaag terug Marathon Plus erop

Ik ben voorzichtig huiswaarts gereden. In de enige fietswinkel onderweg (om 18u58 aangekomen, sloot om 19u) heb ik nog een Marathon Plus kunnen kopen als verzekering.

Het experiment met de Kojaks was dus kort en eenmalig. Ik hou het op Marathon Plus.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Banden

#137 Bericht door blackarmor »

heb de marathon racers plooibaar terug (tijdelijk) vervangen door een set durano's die ik als reserve had
conclusie
slijten veel sneller dan de draadversie 1500 km ( eerste 100 sleten te snel door slechte sporing ) na 500 van kant gewisselt
draadversie haalde toch wel vlot de 4 a 5000 .
niet merkbaar sneller dan de draadversie .
geen enkele platte band , weinig snijwonden door glas enz . de draadversie 1 dubbele snakebite (krater in weg 10 cm diep en een 90 graden rand aan +-40 km/hr dan mogen ze nog op 5 bar staan :( )
makkelijk te monteren en demonteren zonder gereedschap centreren zeer makkelijk ( velg is een sun equalizer dus zeer breed )
kwa grip was het redelijk al krijg je die op droge asfalt zelf met 70mm dums aan het slippen .

de duranos ben ik eigelijk aangenaam verast door ,
sneller en niet veel onconfortabeler dan de racers ondanks de hogere druk .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Banden

#138 Bericht door Wouter D »

PatRecumbent schreef:Na alle beweringen over trage Marathon Plussen heb ik vooraan een stel Kojaks gemonteerd. Dit zijn mijn conclusies:
- geen duidelijke snelheidswinst
- twee maal lek op 570 km
- gisteren bij vertrek op het werk (18u09) stel ik vast dat de rechterband tot op de draad (letterlijk) versleten is
- vandaag terug Marathon Plus erop

Ik ben voorzichtig huiswaarts gereden. In de enige fietswinkel onderweg (om 18u58 aangekomen, sloot om 19u) heb ik nog een Marathon Plus kunnen kopen als verzekering.

Het experiment met de Kojaks was dus kort en eenmalig. Ik hou het op Marathon Plus.
ik heb een zeer geschikte band voor je liggen, moet wel even checken of ik em nog heb in 406. is de primo black comet, behoorlijk lekbestendig, een jaar of vijf terug reden ver alle velomobilisten ermee, je doet er tussen de 5 en de 8000 km mee. zal eens zien wat ik ervoor heb betaald, ik had ze voor de trike, nu deze weg is, kan ik ze wel doorverkopen,
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Banden

#139 Bericht door Pleeboy »

De kojaks op hoeveel bar gezet? Bij mij waren ze toch veel sneller, of zijn ze de laatste 2 jaar geëvolueerd?
Durano's beginnen (op een vm) pas écht te bollen bij 7 bar, daarom zijn ze volgens mij minder goed dan de kojaks, en daarbij zijn ze volgens mij ook kwetsbaarder
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Banden

#140 Bericht door wout »

Pleeboy schreef:De kojaks op hoeveel bar gezet? Bij mij waren ze toch veel sneller, of zijn ze de laatste 2 jaar geëvolueerd?
Durano's beginnen (op een vm) pas écht te bollen bij 7 bar, daarom zijn ze volgens mij minder goed dan de kojaks, en daarbij zijn ze volgens mij ook kwetsbaarder
Die ervaring heb ik toch niet. Ik rijd nu ruim 15000 km met durano's op 7à8 bar. Ik rijd veel minder lek dan in de tijd met de kojaks, ik heb het gevoel ook sneller te rijden en de banden gaan veel langer mee. Ik reed max 3000 km met een paar kojaks terwijl ik nu vlot 5000km haal met de durano's
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Banden

#141 Bericht door Jan.E »

Als uw banden tot op de draad versleten zijn na 600 km, dan staat de sporing behoorlijk uit de haak. Anders kan dit niet.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Banden

#142 Bericht door Brechtix »

Akkoord. En dat zou ook verklaren dat de bandenwissel geen snelheidsverschil gaf.

Sporing is alfa en omega, dedju!

Back to lurking mode.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Banden

#143 Bericht door PatRecumbent »

PatRecumbent schreef:Na alle beweringen over trage Marathon Plussen heb ik vooraan een stel Kojaks gemonteerd. Dit zijn mijn conclusies:
- geen duidelijke snelheidswinst
- twee maal lek op 570 km
- gisteren bij vertrek op het werk (18u09) stel ik vast dat de rechterband tot op de draad (letterlijk) versleten is
- vandaag terug Marathon Plus erop
Ik moet hier even iets rechtzetten. Tijdens het wisselen van de banden had ik al een paar keer vastgesteld dat het rechterwiel sleepte. De trommelrem was de eerste verdachte vooral omdat de buitenkabel vervangen moet worden. Uiteindelijk blijkt de as iets dieper te liggen dan de binnenring van het lager waardoor ik bij het vastzetten van het wiel eigenlijk een spanning over de lagers zetten. De weerstand met wiel van de grond leek niet veel maar bij het rijden was dat toch een verschil van 5 km/u. Door deze weerstand zal de rechterband dus te snel versleten zijn.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Banden

#144 Bericht door PatRecumbent »

Jan.E schreef:Als uw banden tot op de draad versleten zijn na 600 km, dan staat de sporing behoorlijk uit de haak. Anders kan dit niet.
De sporing van de wielen is recent gecontroleerd. Er was slechts 2 mm verschil tussen voor en achter. Dit kan je niet wegregelen. De echte reden staat hierboven en was dus niet de schuld van de band.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Banden

#145 Bericht door Brechtix »

PatRecumbent schreef: Uiteindelijk blijkt de as iets dieper te liggen dan de binnenring van het lager waardoor ik bij het vastzetten van het wiel eigenlijk een spanning over de lagers zetten. De weerstand met wiel van de grond leek niet veel maar bij het rijden was dat toch een verschil van 5 km/u. Door deze weerstand zal de rechterband dus te snel versleten zijn.
Interessant!
Was je de tussenbus tussen de twee lagers kwijt dan? En hoe heb je 't verholpen?
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Banden

#146 Bericht door dmd »

PatRecumbent schreef:
PatRecumbent schreef:Na alle beweringen over trage Marathon Plussen heb ik vooraan een stel Kojaks gemonteerd. Dit zijn mijn conclusies:
- geen duidelijke snelheidswinst
- twee maal lek op 570 km
- gisteren bij vertrek op het werk (18u09) stel ik vast dat de rechterband tot op de draad (letterlijk) versleten is
- vandaag terug Marathon Plus erop
Ik moet hier even iets rechtzetten. Tijdens het wisselen van de banden had ik al een paar keer vastgesteld dat het rechterwiel sleepte. De trommelrem was de eerste verdachte vooral omdat de buitenkabel vervangen moet worden. Uiteindelijk blijkt de as iets dieper te liggen dan de binnenring van het lager waardoor ik bij het vastzetten van het wiel eigenlijk een spanning over de lagers zetten. De weerstand met wiel van de grond leek niet veel maar bij het rijden was dat toch een verschil van 5 km/u. Door deze weerstand zal de rechterband dus te snel versleten zijn.
Ook ik ben lang aan het experimenteren geweest met dit asje, omdat ik tot dezelfde conclusie kwam. als je het centervijsje van je trommelrem vast zet, zet je te veel druk op de lager.

Ik ging ervan uit dat het busje dat tussen de 2 lagers zit te kort is, en heb een nieuw busje laten draaien bij velomobiel.nl.

Conclusie is dat het wiel veel langer draait als je er eens een goeie duw aan geeft. In snelheid heb ik echter nog niet veel gemerkt... maar het moet iets doen, dat kan niet anders...
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Banden

#147 Bericht door PatRecumbent »

dmd schreef:... In snelheid heb ik echter nog niet veel gemerkt... maar het moet iets doen, dat kan niet anders...
Ik merkte het wel. Het zal van de spanning op de lagers en de massa van de rijder afhangen. Dat laatste is na een te lange winterstop noigal omhoog geschoten :oops: [-X :evil: en dwarrelt nu terug naar beneden :? . In elk geval is de conditie terug op peil =D> en zijn de benen gretig :wink:
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Banden

#148 Bericht door PatRecumbent »

Brechtix schreef:... Interessant! Was je de tussenbus tussen de twee lagers kwijt dan? En hoe heb je 't verholpen?
Ik ken de oorzaak niet maar ik stelde vast dat de as een kleine mm dieper zit dan de binnenring van het lager. Ik heb de volledige trommelrem en as gedemonteerd en proper gemaakt. Dat hielp niet. Dan heb ik gezocht in mijn verzameling sluitringen (rondellen) naar een exemplaar met binnendiameter 6, buitendiameter 12 en dikte ongeveer 0.5 mm. Zo was er juist één en die heeft het euvel verholpen.

Eén van de lagers (binnenste) heb ik ook vervangen omdat ik kon voelen dat het niet meer 100% liep. Dat heeft ooit een extra belasting gekregen toen ik het buitenste kwijt was en de opspanning had ook geen goed gedaan.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

Re: Banden

#149 Bericht door skywise »

Iemand ervaring met Continental Contact II? Op Ligfietsplaza heeft er niemand over gepost en op het net vind ik ze alleen opgelijst bij Hollandbikeshop.com (zij het wel niet op voorraad).

Ik ben namelijk op zoek naar allround bandjes (comfortabel en lekbestendig) ter vervanging van de Vredestein S-lick voor op mijn Taifun. S-licks zijn echter niet meer leverbaar (net als Marathon Slicks en Primo Comets). Op mijn WAW leg ik vooraan Marathons of Marathon Racers 40-406 maar die passen net niet (schuren tegen de voorvork) en Kojaks 35-406 zijn niet lekbestendig genoeg, Duranos te dun (oncomfortabel). O, ja, Moirées heb ik nog nooit geprobeerd maar mindere lekbestendigheid en grip op nat wegdek volgens toch wel meer dan één review doen mij toch zoeken naar iets anders...
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Banden

#150 Bericht door Peter J »

Ik heb met Conti City Contact 32-406 gereden en was daar eigenlijk best tevreden over. Deze zijn echter bijna niet meer te vinden, alhoewel ik hier nog een aanbieding zie staan aan een uitermate interessante prijs !
Heden ten dage rijd ik met Conti Comfort Contact, ik kan me echter niet van de indruk ontdoen dat deze band identiek gelijk is aan de City Contact die ik eerder gebruikt heb, ik ben hier ook zeer tevreden over, vooral de lekbestendigheid kan me bekoren daar ik op dikke 12000 km maar 2 keer lek gereden ben. Eénmaal zat er een duimspijker in de band en de 2de maal een doorn van een net geschoren haag vlak naast het fietspad... Ik rijd er steeds mee op max. druk of zelfs iets meer, met name 6 bar, en dat komt het comfort niet echt ten goede, ze zijn vrij hard en je voelt quasi elke oneffenheid die je tegenkomt op je weg.
Qua rolweerstand heb ik geen idee of die al dan niet meevalt daar ik nog geen andere banden heb gebruikt.
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Plaats reactie