Banden

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Banden

#151 Bericht door trikelover »

Op mijn challenge zitten momenteel kojak banden maar ik vraag mij af of ik voor de winter (ijzige omstandigheden) beter geen andere banden zou opleggen. Tot nu toe nog geen problemen gehad tijdens regen en modder op de weg.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Banden

#152 Bericht door Wouter D »

doordat je geen profiel hebt, kan het water niet worden afgevoerd, ik zou toch andere banden adviseren
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Banden

#153 Bericht door CapoJan »

spruitje schreef:doordat je geen profiel hebt, kan het water niet worden afgevoerd, ik zou toch andere banden adviseren
Wel, Spruitje, daar stel ik me vragen bij. Kan helemaal fout zitten, natuurlijk :wink:
Mijn idee is dat een fietsband geen probleem kan hebben met aquaplaning, omdat die een ronde doorsnede heeft. Dat is iets helemaal anders dan een autoband. Het profiel op een fietsband heeft eerder als doel de grip op een zachte ondergrond te verbeteren (tractie op sneeuw of modder, bijvoorbeeld).
De snelheid van een fiets lijkt me ook te laag om last te krijgen met een waterlaagje eronder.

Enne: de grip van PM's vond ik prima. De zijdelingse grip was te vergelijken met die van de Kojaks (op mijn trike), maar die laatste waren veel minder lekbestendig. Enfin, iedereen lijkt verschillende ervaringen te hebben. Het feit dat banden met dezelfde naam van jaar tot jaar veranderen, maakt het er ook niet eenvoudiger op.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Banden

#154 Bericht door Peter J »

Is er hier een ervaringsdeskundige wat betreft Continental GP 28-406 en 28-559 banden voor op de velomobiel ?
Ik heb tot op heden steeds met Continental City Contact en Comfort Contact gereden maar zou nu graag eens de
GP's proberen... in de hoop dat die minder (rol)weerstand bieden :roll: [-o<
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: Banden

#155 Bericht door erde »

Hallo,
Ik denk dat een fietsband (zelfs bij motorrijders is het zeldzaam, hoor ik) omzeggens nooit last heeft van aquaplanning omdat het oppervlak (stukje band op de weg) te klein is om de fietser te dragen als er water tussen zit. Het water is direct weggedrukt door het gewicht en de vorm van de band.
Modder en sneeuw is natuurlijk iets anders. :cry:
Met mijn challenge trike, rij ik winter-zomer vooraan met Kojak, en dat geeft geen enkel probleem, enkel op modder en sneeuw, en ijs moet ik oppassen.
Achter rij ik 8 maand met kojak en de andere 4 maanden met een band met tekening om beetje meer grip te hebben ( om vooruit te geraken) als er modder is op de weg.
Ik ondervind geen vermindering van baanvastheid, problemen, met mijn kojak banden op een nat wegdek. :D
Ik rij per jaar wel 10.000 km en mijn kojak banden rijden 15.000 km zonder problemen.
Dit jaar reeds 9000 km zonder lekke banden. :) Hout vast houden :lol:
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Banden

#156 Bericht door aiai »

En hoe zijn de ervaringen met Schwalbe Marathon onder een Velomobiel in de winter?

Dit wordt mijn tweede liggende winter (in januari serieus begonnen in de Flevobike Alleweder).
Halverwege dit jaar heb ik mijn banden vervangen en gisteren merkte ik wat slipperigheid vanwege de nattigheid, waarschijnlijk in combinatie met nog niet op nattigheid aangepaste rijstijl, dat moet er even in slijten ;-)

Hiervoor reed ik met oude Vredestein bandjes die mij keurig door de winter hebben geloodst. Maar moet ik de bandenindustrie nu gaan steunen met de aankoop van "winterbanden" of adviseren jullie deze "verre Gentenaar" gewoon met de Marathons de winter door te glijden?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Banden

#157 Bericht door bicky »

aiai schreef:En hoe zijn de ervaringen met Schwalbe Marathon onder een Velomobiel in de winter?

Dit wordt mijn tweede liggende winter (in januari serieus begonnen in de Flevobike Alleweder).
Halverwege dit jaar heb ik mijn banden vervangen en gisteren merkte ik wat slipperigheid vanwege de nattigheid, waarschijnlijk in combinatie met nog niet op nattigheid aangepaste rijstijl, dat moet er even in slijten ;-)

Hiervoor reed ik met oude Vredestein bandjes die mij keurig door de winter hebben geloodst. Maar moet ik de bandenindustrie nu gaan steunen met de aankoop van "winterbanden" of adviseren jullie deze "verre Gentenaar" gewoon met de Marathons de winter door te glijden?
vorige jaar reed ik met de marathon plus de winter door.
2 jaar terug met gewone marathons.
Nu staan er terug gewone marathons op het programma. De green versie nu.
heb er nog nooit problemen mee gehad.
Achteraan opteer ik altijd voor de Big Apple. Volgende zomer probeer ik deze ook eens vooraan.

Winterbanden hebben niet veel nut hier in Vlaanderen volgens mij.
Ik heb enkel een BMX band met veel noppen klaar liggen om mee door de sneeuw te ploegen.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Banden

#158 Bericht door CapoJan »

Bij mij ligt er sinds de sneeuwval in de voorbije winter een Schwalbe Big Ben achteraan. Eigenlijk is dat een Big Apple met een meer uitgesproken profiel. Doet het prima in modder en sneeuw. Ook geen lekken en dat is mooi meegenomen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Banden

#159 Bericht door aiai »

Eventueel een andere achterband dus. Vanwege de grip vermoed ik.
Ik ga het aankijken en zo nodig wisselen.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Banden

#160 Bericht door blackarmor »

aquaplaning treed pas op aan een 400 km/h op bij een 700-23 fietsband (volgens wat ik op het alwetende inet heb gelezen ) dus voor de moment nog niet echt een probleem .
probleem is gewoon dat rubber nu eenmaal minder grip heeft op ijs en bij koude temperaturen ,bij sneeuw en vuiligheid spelen het profiel wel een rol .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: Banden

#161 Bericht door erde »

blackarmor schreef:aquaplaning treed pas op aan een 400 km/h op bij een 700-23 fietsband (volgens wat ik op het alwetende inet heb gelezen ) dus voor de moment nog niet echt een probleem .
probleem is gewoon dat rubber nu eenmaal minder grip heeft op ijs en bij koude temperaturen ,bij sneeuw en vuiligheid spelen het profiel wel een rol .
Bedankt,
Dat weten we nu ook weer.
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Banden

#162 Bericht door CapoJan »

Op de bukker van dochterlief legde ik voor de voorbije winter een Conti winterband. Die heeft effectief veel meer grip op sneeuw en bij lage temperaturen (op ijs helpen enkel spijkers). Dit is wel een echte winterband, die in andere omstandigheden niet zo goed presteert. Dat schrijft ook Wim Schermer in één van zijn beroemde bandentests.
Beperking: bestaat enkel in de maten 559 en 622.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
FiSh
Helper
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 01 feb 2009, 20:30
Postcode: 9040
Fiets: Schlitter Encore, Zockra HR700
Locatie: Sint-Amandsberg
Contacteer:

Re: Banden

#163 Bericht door FiSh »

Vorige winter heb ik op de Seiran (woon-werk) ook de Conti Topcontact Winter II opgelegd en heb er absoluut geen spijt van gehad.
Daarvoor reed ik met Marathon Racers, waar ik bij hogere temperaturen (>10°), zeer tevreden over was. Bij lagere temperaturen merkte ik dat het rubber harder werd, dit resulteerde in: minder grip, minder comfort en minder snelheid...

Het zachtere rubber van de Conti Winter geeft een uitstekende grip bij koude en natte omstandigheden, het comfort is uitstekend (oa ook door de grotere diameter). De snelheid is uiteraard minder, maar tov een 'bevroren' marathon (racer) is het verschil een heel stuk minder. Ik zou ook durven stellen dat de gemiddelde snelheid weinig verschilt door meer vertrouwen in de bochten en beter over slecht wegdek (heel slecht op mijn w-w).
Het nadeel van de Conti Winter is meer rolgeluid (verrassend merkbaar) en zoals CapoJan zegt het beperkte gamma van maten: een brede 26' of een iets smallere 700. Ook durft het zachtere rubber wat meer steentjes vast te houden, maar voolopig nog geen lek [-o< gehad.

Momenteel liggen er Big Apples op, die ergens tussen de twee vorige gesitueerd kunnen worden, maar met een super comfort. Ik wacht nog even om te zien of het gedrag verandert met koudere temperaturen, maar binnenkort gaan de Conti Winters er weer op.

:!: Opgepast dit zijn subjectieve bevindingen en alleen op een tweewieler getest, één-, drie- of meerwielers kunnen andere resultaten geven :lol:
FiSh Bikes
Schlitter
Performer

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Banden

#164 Bericht door Wouter D »

capojan, heb je al eens met een tweewieler bij nat weer op gladde asfalt een bocht genomen aan 20 kph, je zal je zien schuiven. met een profielband kan je ook schuiven, al is mijn ervaring dat die kans kleiner is.
en tijdens herfst en winter heb je nu eenmaal meer kans op vochtig weer.

op drie wielen is dat een minder waarneembaar probleem
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: Banden

#165 Bericht door fujin »

bicky schreef:
aiai schreef: vorige jaar reed ik met de marathon plus de winter door.
Na veel wikken en wegen vanavond de Kojak's toch maar vervangen door de gebruikte Marathon Plussen 35-406.
Zondag was er wel erg veel rommel op het fietspad, en morgenvroeg onderweg naar het werk verwacht ik hetzelfde.
En ik heb geen zin om om 6.30 ergens in de regen banden staan te vervangen. Gewoon gerust mijn 43 km wegtrappen.
Ook al hobbelt het iets meer dan de Kojaks (en is het echt wel langzamer)

Plaats reactie