Geveerde of ongeveerde trike?

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
gvansteelant
Supporter
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 24 jan 2011, 13:27
Postcode: 3110
Contacteer:

Geveerde of ongeveerde trike?

#1 Bericht door gvansteelant »

Ave liggers!

Mijn eerste berichtje hier en al meteen een wat geladen vraag.
Ik droom al enkele maanden ervan om tadpole trike aan te schaffen maar twijfel nog sterk tussen twee (totaal) verschillende modellen: de ICE Vortex2-700 of de HPV Scorpion FS.
Ongeveerd, snel en cool of volledig geveerd, comfortabel en cool dus. 8)
Ik besef dat het standaard antwoord wellicht zal luiden in de trant van "probeer ze gewoon alle twee uit in een proefrit" maar dat blijkt niet zo eenvoudig. Vorig weekend nog een testrit gedaan met een Ice Adventure 2FS bij À-bikes en dat was heel fijn maar ik vermoed nog net geen Scorpion FS. Roel heeft momenteel geen andere trikes staan.
Eigenlijk spreekt de Vortex mij het meest aan maar ik vrees een beetje voor mijn arme botten met die erbarmelijke fietspaden (en wegen) hier.
Ik zou de trike voornamelijk gebruiken voor de dagelijkse woonwerkrit van 15 tot 17 km (afhankelijk van gekozen route) enkel. Hierbij zitten zowel schitterende brede fietspaden als enkele stukken onverharde zandweg, klinkerpaden, schots en scheef liggende betonplaten als enkele korte stukjes kasseiweg. Is dergelijk parcour wel te doen met een ongeveerde Vortex? Iemand ervaring?

Grts,
Günther

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Geveerde of ongeveerde trike?

#2 Bericht door Peter J »

Welkom Günther,
Edje kan je meer vertellen wat de Vortex aangaat...
Ik heb zelf bij HP op de opendeurdag gereden met de Scorpion FS en da's een heel
comfortabele trike, ik had eerder een gewone Scorpion gehuurd voor een week en
dat was toch in niets te vergelijken met de FS.
Vooral de overgangen tussen betonplaten en de omhooggekomen asfalt door boom-
wortels verteert de vering van de FS heel goed.
Ik denk dat het inderdaad een kwestie van testen zal zijn en dan ook de eigen
voorkeur, meer op comfort gericht of meer op snelheid gericht.
Bij een HP heb je 3 dezelfde wielen, met name 20" dus in principe kan 1 reserve
buitenband volstaan, bij een ICE heb je een 20" of een 28" nodig als het tegenslaat...
Qua prijs heb ik het vermoeden dat je iets meer gaat betalen voor een HP dan een ICE.
Allicht volgen er nog vele andere meningen... :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Geveerde of ongeveerde trike?

#3 Bericht door Bram Mouton »

Is een HP duurder dan een Vortex of versta ik je nu verkeerd Peter?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2570
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Geveerde of ongeveerde trike?

#4 Bericht door CapoJan »

Ik rij niet met één van die twee machines, maar wel met een ongeveerde trike met 26" achterwiel. Toch kun je ook daarbij het comfort in redelijke mate beïnvloeden, door bijvoorbeeld een Ventisit matje te plaatsen en/of door ballonbanden te gebruiken.

En de rest is inderdaad testen, want naar mijn gevoel is het rijgedrag tussen een Ice en een HP Velotechnik ook verschillend. Een fiets waar je niet graag mee rijdt, gebruik je niet zoveel, denk ik en dan is het zonde van het uitgegeven geld.
Anderzijds, met de ervaring die ik nu heb (de ballonbanden zijn nog in bestelling) ga ik absoluut niet graag over kasseien.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Geveerde of ongeveerde trike?

#5 Bericht door Peter J »

Bram Mouton schreef:Is een HP duurder dan een Vortex of versta ik je nu verkeerd Peter?
De verschillende basisprijzen volgens de internetsites van de respectievelijke constructeurs:
-Vortex 2 700c -- 3172,16 excl. btw
-Scorpion FS -- 3490,00 incl. btw
-Vortex 1 700c -- 2661,56 excl. btw
Voor de duidelijkheid, als je bij HP een paar opties neemt loopt de prijs algauw op...
Langs de andere kant, ik heb 2 fietsen van HP, met name de Speedmachine en de
Streetmachine Gte en ben daar zeer gelukkig mee.
Moest ik echter een trike kopen dan zou ik toch wel voor een Vortex durven gaan :mrgreen:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Geveerde of ongeveerde trike?

#6 Bericht door Bram Mouton »

Sorry, ik was niet op de hoogte van de prijzen van HP... Vortex iet wat uitgerust gaat toch rap naar de 3600€ dacht ik... Voor wat HP is lijkt me dat dan toch ook wel duur... Mijn Challenge ligt dan nog maar in de middenklasse...

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Geveerde of ongeveerde trike?

#7 Bericht door Wouter D »

ik rij met een oudere ongeveerde ice trike S en heb daar geen klagen van op slechter terrein, wel heb ik er dikkere banden op liggen, vooraan 47mm en achter 54mm dat heeft natuurlijk ook een beetje demping en het knaagt ook wel een beetje van je snelheid weg :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

gvansteelant
Supporter
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 24 jan 2011, 13:27
Postcode: 3110
Contacteer:

Re: Geveerde of ongeveerde trike?

#8 Bericht door gvansteelant »

Als je ze gelijkaardig uitrust, komen ze eigenlijk ongeveer op dezelfde prijs neer. Dan mag je natuurlijk geen Rohloff in je Scorpion laten zetten of voor de carbon spatborden kiezen.

Ik had eerst ook gedacht dat de Vortex met BigApple banden eronder toch comfortabel genoeg zou moeten zijn maar die passen er helaas niet op. De Scorpion kan je wel krijgen met BigApples maar die heeft het dan misschien weer niet nodig (alhoewel, als je eenmaal voor comfort kiest, kan het nooit genoeg zijn, zeker?).

Ik vind ook dat de kettingspanner bij een 20" achterwiel zo dicht tegen de grond komt. Is dit niet kwetsbaar?

G

gvansteelant
Supporter
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 24 jan 2011, 13:27
Postcode: 3110
Contacteer:

Re: Geveerde of ongeveerde trike?

#9 Bericht door gvansteelant »

Bram Mouton schreef:Sorry, ik was niet op de hoogte van de prijzen van HP... Vortex iet wat uitgerust gaat toch rap naar de 3600€ dacht ik... Voor wat HP is lijkt me dat dan toch ook wel duur... Mijn Challenge ligt dan nog maar in de middenklasse...
Bram, heb jij je Alizé ondertussen verkocht?
Als ik me niet vergis, heeft die enkel achtervering.
Hoe liep dat op slechter terrein?

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Geveerde of ongeveerde trike?

#10 Bericht door Bram Mouton »

Heb er nooit mee op slecht terein gereden :oops: al kan je de belgische wegen niet echt een biljartlaken noemen hé... Een kasseistrookje kon geen kwaad, voldoende demping. Ik denk dat het meer verschil maakt of je een zitschelp of een gaaszitting hebt dan dat je vooraan geveerd zit. Je gewicht komt toch voornamelijk op het achterwiel terecht... Ongeveerd vool je een drempel dus wel hé, ik ga daar niet over zeveren... Hij is ondertussen wel al verkocht, kans verkeken... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Geveerde of ongeveerde trike?

#11 Bericht door Wouter D »

die deraileur zit dicht tegen de grond, maar dat hebben alle fietsen met 20 inch wiel en grote cassette, dat kan geen kwaad, zolang je niet onverhard, ik bedoel MTB routes gaat rijden. op gewone zandpaden kan je al eens een takje of een grassprietje meenemen, maar das ook geen echte belemmering,

je kan laaghangende derailleur voorkomen door naaf versnelling te plaatsen, dat hoeft daarom geen rolhoff te zijn, dat in combinatie met een kettingspanner
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

gvansteelant
Supporter
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 24 jan 2011, 13:27
Postcode: 3110
Contacteer:

Re: Geveerde of ongeveerde trike?

#12 Bericht door gvansteelant »

spruitje schreef: je kan laaghangende derailleur voorkomen door naaf versnelling te plaatsen, dat hoeft daarom geen rolhoff te zijn, dat in combinatie met een kettingspanner
Welke andere naafversnellingen bestaan er nog? Ik ken eigenlijk enkel Rohloff (14v) en natuurlijk de SRAM DualDrive, maar die laatste heeft natuurlijk nog steeds een cassette en grote kettingspanner. De Scorpion FS komt trouwens standaard met de DualDrive (wat ik wel interessant vind).

mvg

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2570
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Geveerde of ongeveerde trike?

#13 Bericht door CapoJan »

Wat denk je van de Shimano Nexus en Alfine reeks ? 7, 8, 9 en 11 versnellingen. Die laatste is prijziger, maar volgt het principe van de Rolhloff (oliebad) en kost nog altijd maar de helft van die laatste. Het bereik is wel kleiner.
Of de Nuvinci naaf: traploos verstelbaar en met zowat hetzelfde bereik als de Nexus 8.

Eigenlijk wel handige dingen: quasi onderhoudsvrij.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Geveerde of ongeveerde trike?

#14 Bericht door Wouter D »

ik ga binnenkort een nexus 7 in mijn trike installeren, moet enkel nog een kettingspanner bestellen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

gvansteelant
Supporter
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 24 jan 2011, 13:27
Postcode: 3110
Contacteer:

Re: Geveerde of ongeveerde trike?

#15 Bericht door gvansteelant »

Net bericht gekregen van ICE dat de modellen 2011 er zijn.
Om het nog wat moeilijker te maken is er nu ook een Vortex FS!
:D

Plaats reactie