Geveerde of ongeveerde trike?
Re: Geveerde of ongeveerde trike?
ja de nuvinci 360 zou wat kunnen zijn voor je. heeft een bereik van 360 versus de 308 van een nexus 8 zie http://www.fallbrooktech.com/Docs/N360_GearInchCard.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; maar ook die nieuwe naven van shimano zijn erg interessant.
ben nuvinci weer op de fietsvak tegen gekomen en erg gecharmeerd geraakt ervan. Dusdanig dat ik gelijk een aantal besteld heb om te testen voor mijn fietsen (oh en voor losse levering) weegt 2,4 kilo.
ben nuvinci weer op de fietsvak tegen gekomen en erg gecharmeerd geraakt ervan. Dusdanig dat ik gelijk een aantal besteld heb om te testen voor mijn fietsen (oh en voor losse levering) weegt 2,4 kilo.
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: Geveerde of ongeveerde trike?
Mag ik je ventueel nog een ander voorstel doen er is van HP nog een nieuw trike uit namelijk de Gekko. Deze is wel ongeveerd maar zeer makkelijk vouwbaar.
Door de juiste banden en zitting op je trike te plaatsen kan je soms evenveel bereiken dan vering te gebruiken. Met dit verschil is dat een ongeveerde een stuk minder kost dan een geveerde. Voor de gekko komt dit neer op een basisprijs van 1990€ terwijl het basis model van de scorpion toch pas begint vanaf 2890€ dat is toch een verschil van 900€ toch al eens de moeite om te proberen.
Ik zelf ben aan het wachten op mijn Gekko van zodra dat ik er een aantal tochten meegedaan heb kan ik je meer vertellen of het echt noodzakelijk is om vering te hebben in Belgïe.
Door de juiste banden en zitting op je trike te plaatsen kan je soms evenveel bereiken dan vering te gebruiken. Met dit verschil is dat een ongeveerde een stuk minder kost dan een geveerde. Voor de gekko komt dit neer op een basisprijs van 1990€ terwijl het basis model van de scorpion toch pas begint vanaf 2890€ dat is toch een verschil van 900€ toch al eens de moeite om te proberen.
Ik zelf ben aan het wachten op mijn Gekko van zodra dat ik er een aantal tochten meegedaan heb kan ik je meer vertellen of het echt noodzakelijk is om vering te hebben in Belgïe.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Geveerde of ongeveerde trike?
Argument voor achtervering: vanmiddag 1 km over een verschrikkelijke kasseiweg gedaan. Vering dient in eerste instantie om het contact tussen de band en de weg te behouden, niet voor het comfort (alhoewel dat mooi meegenomen is). Tijdens die kilometer denk ik dat bijna de helft van mijn energie in lucht opgegaan is. Dat betekent dat mijn achterwiel continu het contact met de weg kwijt was. Dat zou waarschijnlijk heel wat minder geweest zijn indien er vering op zat.
't Is een vermoeden: ik zou het op dezelfde weg, aan dezelfde snelheid en met dezelfde band moeten uitproberen met een geveerde trike om wat meer zekerheid te hebben.
Naar comfort doen ballonbanden en een dikker kussen inderdaad ook al veel.
't Is een vermoeden: ik zou het op dezelfde weg, aan dezelfde snelheid en met dezelfde band moeten uitproberen met een geveerde trike om wat meer zekerheid te hebben.
Naar comfort doen ballonbanden en een dikker kussen inderdaad ook al veel.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: Geveerde of ongeveerde trike?
Het kan dan wel dat vering het contact met de weg zou moeten vergroten, maar helaas zo heel vel verschil maakt dit niet. Het hangt van verschillende factoren af.Argument voor achtervering: vanmiddag 1 km over een verschrikkelijke kasseiweg gedaan. Vering dient in eerste instantie om het contact tussen de band en de weg te behouden, niet voor het comfort (alhoewel dat mooi meegenomen is). Tijdens die kilometer denk ik dat bijna de helft van mijn energie in lucht opgegaan is. Dat betekent dat mijn achterwiel continu het contact met de weg kwijt was. Dat zou waarschijnlijk heel wat minder geweest zijn indien er vering op zat.
't Is een vermoeden: ik zou het op dezelfde weg, aan dezelfde snelheid en met dezelfde band moeten uitproberen met een geveerde trike om wat meer zekerheid te hebben.
Naar comfort doen ballonbanden en een dikker kussen inderdaad ook al veel.
1. de snelheid
2. de staat van de weg
3. het type veering
Ik had vroeger een MTB met voor en achtervering en als ik op extreem slecht kasseistroken reed verloor ik ook veel kracht. het enige verschil met een MTB zonder veering is dat je veel meer controle hebt over je fiets.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
-
- Supporter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: ma 24 jan 2011, 13:27
- Postcode: 3110
- Contacteer:
Re: Geveerde of ongeveerde trike?
Klinkt wat tegenstrijdig. De grotere controle komt toch door beter contact met de weg of hoe zie jij dat?trikelover schreef:Ik had vroeger een MTB met voor en achtervering en als ik op extreem slecht kasseistroken reed verloor ik ook veel kracht. het enige verschil met een MTB zonder veering is dat je veel meer controle hebt over je fiets.
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: Geveerde of ongeveerde trike?
misschien wel maar als je kracht zet op je pedalen gaat je band soms toch nog al veel doorspinnen waardoor je eigenlijk veel verlies heb van kracht.
Dus ik zie het nut van vering niet.
Dus ik zie het nut van vering niet.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Re: Geveerde of ongeveerde trike?
Eerlijk gezegd vind ik achtervering wel nuttig. In het verleden heb ik een korte tijd met een ongeveerde trike gereden en al vele jaren rij ik met een volledig geveerde trike. Ik merk wel het verschil in comfortbeleving, maar tegelijkertijd ook in energieverlies. Dus hangt alles een beetje af van je prioriteiten: is comfort belangrijk, dan kun je volgens mij echt niet om de achtervering heen; staan snelheid en optimale aandrijving echter bovenaan je verlanglijstje, dan is een ongeveerde trike ongetwijfeld de juiste keuze.trikelover schreef:Dus ik zie het nut van vering niet.
En natuurlijk hangt alles in de eerste plaats af van de staat van de wegen waar je meestal op rijdt. Ik kan me gerust voorstellen dat je in Nederland veel minder nood heb aan vering, dan in België/Vlaanderen waar de wegen soms nog van DDR-kwaliteit zijn.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
-
- Junior
- Berichten: 39
- Lid geworden op: za 04 dec 2010, 16:54
- Postcode: 9185
- Fiets: Sinner Fifty Fifty
- Contacteer:
Re: Geveerde of ongeveerde trike?
trikelover schreef:
Citaat:
Ik had vroeger een MTB met voor en achtervering en als ik op extreem slecht kasseistroken reed verloor ik ook veel kracht. het enige verschil met een MTB zonder veering is dat je veel meer controle hebt over je fiets.
Klinkt wat tegenstrijdig. De grotere controle komt toch door beter contact met de weg of hoe zie jij dat?
Meer controle daar men langer contact houd met een oneffen ondergrond dankzij de vering die het stuiteren deels absorbeerd. Spijtig genoeg bestaat er nog geen perfect schokdempend systeem dat geen parasietbeweging veroorzaakt ten gevolge van de energie die al trappend opgewekt word en die dus deels absorbeerd.
Daarom gaat de voorkeur vaak uit naar veringssysteemen uitgerust met een speedlock, meerbepaald een knop waarmee je tijdens het rijden de vering kunt blokkeren/vrij maken, wat in erg veel situaties, om niet te zeggen AlTIJD, in geval van gebruik op de gewone weg tijdens het klimmen of optrekken voor een beduidend grotere efficientie zorgt.
Voorbeeld; mountainbike met achtervering erg zacht ingesteld=pogostick en een veelvoorkomende practical joke tussen mountainbikkers om elkaar te saboteren.
Zeker de moeite om mee te experimenteren!
-
- Supporter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: ma 24 jan 2011, 13:27
- Postcode: 3110
- Contacteer:
Re: Geveerde of ongeveerde trike?
Het verschil tussen een MTB en de 'no squat' constructie van HPV's Scorpion FS is wel groot. Niet helemaal te vergelijken, dunkt me.
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: Geveerde of ongeveerde trike?
Ik geef gewoon mijn menign over veering het kan wel zijn dat de no squat beter is maar ik ben niet aan vering. Het enig wat iets verbeterd met en veering is het comfort. En als je graag iets meer comfort wil dan moet men een geveerde kiezen. Als snelheid primeerd kan je beter de veering weg laten.gvansteelant schreef:Het verschil tussen een MTB en de 'no squat' constructie van HPV's Scorpion FS is wel groot. Niet helemaal te vergelijken, dunkt me.
Zie maar naar alle prof wielrenners (op bukfietsen) daar gebruikt niemand vering reden snelheid primeerd op comfort. Maar comfort kan je ook deels bereiken door de juiste band + bandenspanning en de juiste zitting. Het is niet hetzelfde natuurlijk als veering maar je kan er een tussen oplossing mee bereiken
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: Geveerde of ongeveerde trike?
algemeen kan je volgens mij stellen, hoe groter het comfort hoe meer energie je nodig hebt om dezelfde snelheid aan te houden,
dus moet jij voor jezelf uitmaken wat je belangrijker vindt, óf comfort, óf snelheid
of je zoekt is er tussenin he
in het laatste geval zou ik iets kiezen waar alleen het achterveer in zit. Daar ziet je rug al een pak minder in af, of een trike met mesh-stoel ipv achtervering, zal daar ook ergens liggen.
meer comfort wordt dan voorvering,
meer snelheid wordt dan vaste stoel en/of ongeveerd
dus moet jij voor jezelf uitmaken wat je belangrijker vindt, óf comfort, óf snelheid
of je zoekt is er tussenin he
in het laatste geval zou ik iets kiezen waar alleen het achterveer in zit. Daar ziet je rug al een pak minder in af, of een trike met mesh-stoel ipv achtervering, zal daar ook ergens liggen.
meer comfort wordt dan voorvering,
meer snelheid wordt dan vaste stoel en/of ongeveerd
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Re: Geveerde of ongeveerde trike?
Ik heb een trike zonder voorvering en achteraf gesteld was dat de verkeerde keus voor de route die ik woon-werk rijdt. Vooral mijn nek lijkt het punt te zijn die daar het meest van te verduren heeft.
Oneffen tegelpaden is niet zo'n probleem, maar asfalt dat omhoog is gedrukt door boomwortels, opstaande naden van betonplaten en kleine putten laten de voorwielen stuiteren en geven harde klappen in mijn polsen en via mijn armen ook doorheen mijn schouders en nek.
Het verschil met het wel geveerde ( en veel grotere 26 inch ) achterwiel is goed te voelen als die een seconde later ook over zo'n oneffenheid gaat.
Nadat ik bij de dokter terechtkwam met wekenlange tintelende en prikkende vingers ( bleken geirriteerde armzenuwen door die stuiterende wielen ) heb ik uiteraard geprobeerd die harde klappen in de polsen tegen te gaan door dikke schuimrubberen handvatten, daarna Swalbe Big Apples ( die niet al te hard zijn opgepompt ) daarna ook nog een extra dikke ventisit. Die maatregelen hebben geholpen, maar het blijft de verkeerde keus voor dit soort fietspaden.
Hetzelfde zag ik bij mijn ( goedkope ) kinderfietskar : eerste model totaal geen vering anders dan de banden zodat ik maar een kussen van geluidsisolatieschuim heb gemaakt om het ruggetje van mijn dochter te ontzien. En nog geen 2 jaar later, zelfde model, zelfde prijs kinderkarretje maar nu keurig met goedwerkende (schroef)vering ! Voortschijdende inzichten kennelijk....en duur was die oplossing kennelijk niet eens....
Ik ben eigenlijk van mening dat als een trike model geen racer is die alleen maar gebruikt wordt op circuits, maar bedoeld voor touren of woon-werk verkeer er zowiezo vering op alle wielen moet zijn omdat je allerlei soorten wegdek tegenkomt. De ene mens is sterker gebouwd dan de andere ( of jonger een veerkrachtiger ) maar in zijn algemeenheid lijkt mij mensen dagelijks door elkaar rammelen door een gebrek aan vering slecht is voor de gezondheid, in het bijzonder ivm onnatuurlijke wervel en kraakbeen slijtage.....
Ik heb ook allerlei oplossingen gezien bij ( duurdere ) modellen trikes dus onmogelijk is het helemaal niet en zwaar hoeven ze er ook niet van te worden. Misschien hebben die merken hun oplossing gepatenteerd ?
Overigens voor mijn recreatieve/sportieve rondjes om het meer hier, waar spiegelgladde goed onderhouden fietspaden liggen is het een heel lekkere fiets....maar ja, als ie alleen daarvoor gebruikt zou kunnen worden is het maar heel beperkt.
Oneffen tegelpaden is niet zo'n probleem, maar asfalt dat omhoog is gedrukt door boomwortels, opstaande naden van betonplaten en kleine putten laten de voorwielen stuiteren en geven harde klappen in mijn polsen en via mijn armen ook doorheen mijn schouders en nek.
Het verschil met het wel geveerde ( en veel grotere 26 inch ) achterwiel is goed te voelen als die een seconde later ook over zo'n oneffenheid gaat.
Nadat ik bij de dokter terechtkwam met wekenlange tintelende en prikkende vingers ( bleken geirriteerde armzenuwen door die stuiterende wielen ) heb ik uiteraard geprobeerd die harde klappen in de polsen tegen te gaan door dikke schuimrubberen handvatten, daarna Swalbe Big Apples ( die niet al te hard zijn opgepompt ) daarna ook nog een extra dikke ventisit. Die maatregelen hebben geholpen, maar het blijft de verkeerde keus voor dit soort fietspaden.
Hetzelfde zag ik bij mijn ( goedkope ) kinderfietskar : eerste model totaal geen vering anders dan de banden zodat ik maar een kussen van geluidsisolatieschuim heb gemaakt om het ruggetje van mijn dochter te ontzien. En nog geen 2 jaar later, zelfde model, zelfde prijs kinderkarretje maar nu keurig met goedwerkende (schroef)vering ! Voortschijdende inzichten kennelijk....en duur was die oplossing kennelijk niet eens....
Ik ben eigenlijk van mening dat als een trike model geen racer is die alleen maar gebruikt wordt op circuits, maar bedoeld voor touren of woon-werk verkeer er zowiezo vering op alle wielen moet zijn omdat je allerlei soorten wegdek tegenkomt. De ene mens is sterker gebouwd dan de andere ( of jonger een veerkrachtiger ) maar in zijn algemeenheid lijkt mij mensen dagelijks door elkaar rammelen door een gebrek aan vering slecht is voor de gezondheid, in het bijzonder ivm onnatuurlijke wervel en kraakbeen slijtage.....
Ik heb ook allerlei oplossingen gezien bij ( duurdere ) modellen trikes dus onmogelijk is het helemaal niet en zwaar hoeven ze er ook niet van te worden. Misschien hebben die merken hun oplossing gepatenteerd ?
Overigens voor mijn recreatieve/sportieve rondjes om het meer hier, waar spiegelgladde goed onderhouden fietspaden liggen is het een heel lekkere fiets....maar ja, als ie alleen daarvoor gebruikt zou kunnen worden is het maar heel beperkt.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;