Vadertje Vorst is er, samen met z'n vrienden Sneeuw en IJzel

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: Vadertje Vorst is er, samen met z'n vrienden Sneeuw en I

#16 Bericht door hugo »

laatste 2 dagen betekende de half ontdooide sneeuw *
ernstig ploeteren en baggeren
je raakt dus écht niet vooruit

door verse of gewone sneeuw rijden gaat beter

*als die grotendeels ontdooid is dan rij je in de pap en dit blijkt makkelijker

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Vadertje Vorst is er, samen met z'n vrienden Sneeuw en I

#17 Bericht door CapoJan »

Volgende week is het alweer november, dus wil ik dit eeuwiglopende thema weer aanwakkeren. November en de maanden daarna betekenen een grote kans op glibberige wegen (nat, modder, sneeuw, ...) en dus de noodzaak aan banden die daarmee overweg kunnen.
Neen, geen spijkerbanden, want daarvoor sneeuwt het hier niet genoeg: de spijkers zouden sneller slijten dan je ze kunt vervangen. Schwalbe, Continental en anderen maken wel winterbanden (andere samenstelling, ander profiel), maar wat ik niet vind zijn zo'n banden in 20" ...
Momenteel liggen op de Alleweder vooraan kaalgereden Big Apples (ver van ideaal als het glad ligt) en achteraan een Perfect Moiree. Wat is het interessantste alternatief voor de wintermaanden ? Moet ik naar de eeuwige Marathon Plus gaan of zijn er ondertussen betere alternatieven ?
Specifiek voor velomobielen zijn er ondertussen de Schwalbe Tryker (onvoldoende bevonden bij tests) en de F-Lite, maar dat zijn duidelijk banden gericht op snelheid en helemaal niet op grip onder slechte omstandigheden.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3864
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Vadertje Vorst is er, samen met z'n vrienden Sneeuw en I

#18 Bericht door bicky »

Toen ik informeerde voor winterbanden werd mij BMX banden aangeraden, een grof profiel zou goed zijn voor het sneeuwploegen
de lekbestendigheid en snelheid worden dan ter zijde gelaten

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Vadertje Vorst is er, samen met z'n vrienden Sneeuw en I

#19 Bericht door CapoJan »

Ik rij nu met de Alleweder al vanaf het begin lekvrij (ondertussen ruim 3000 km) en wil dat graag zo houden. Dat de snelheid vermindert, dat neem ik er dan maar bij, maar lekvrij is wel belangrijk. Lekken herstellen is geen aangenaam werk, maar is vooral tijdverlies op woonwerkverplaatsingen.
Het gaat niet enkel om sneeuw he (hoewel deze week veel lawaai gemaakt wordt over een voorspelde uitermate strenge winter), maar ook om regen en modder. Glibberige toestanden, zeg maar.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

atlantic saint
Junior
Berichten: 39
Lid geworden op: za 04 dec 2010, 16:54
Postcode: 9185
Fiets: Sinner Fifty Fifty
Contacteer:

Re: Vadertje Vorst is er, samen met z'n vrienden Sneeuw en I

#20 Bericht door atlantic saint »

Winter? Mja... doe maar jongens, ik kruip een trapje hoger wanneer het sneeuwt, mounainbike all the way dan! Ik rijd als koerier altijd onder tijdsdruk in betrekkelijk heuvelachtig terrein, liefst altijd met de ligger, maar als het achterwiel pattineerd kunt ge gewoon ni verder, en dan moet men al chance hebben dat de versnellingskabel niet vast zit. Snakeskin is zever op dat gebied, het profiel van de getorste kabel lijd het water er uitijndelijk toch voorbij.
Okeej, tractie bekomt men met spikes, maar een 20inch voorwiel met spikes overwint de sporen in het ijs van auto's niet, met een laag sneeuw erover is dat naar mijn mening russische roulette.
Met een bukker heeft je voet een veel efficientere werking als noodsteun, je rijd zoiso trager dus geeft de ligger (bijna) geen aerodynamische voordelen meer.
Met een velomobiel of trike zou ik het best nog wel eens willen proberen, minder vallen, maar tractie bergop???
kweeni

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Vadertje Vorst is er, samen met z'n vrienden Sneeuw en I

#21 Bericht door PatRecumbent »

Eens een snowmobiel bestuderen? :wink:
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3864
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Vadertje Vorst is er, samen met z'n vrienden Sneeuw en I

#22 Bericht door bicky »

Vorig jaar trok ik ook door de sneeuw met de MTB.
tot ik mijn viel, mijn ving brak en en gat in mijn kuit van 3cm groot.
dank u wel, ik neem nu wel de trein.
moet het nog keer proberen met de velomobiel, maar 3 wielen door de sneeuw duwen lijkt me erg lastig.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Vadertje Vorst is er, samen met z'n vrienden Sneeuw en I

#23 Bericht door eeuwige reiziger »

atlantic saint schreef: Met een velomobiel of trike zou ik het best nog wel eens willen proberen, minder vallen, maar tractie bergop???
kweeni
bicky schreef: moet het nog keer proberen met de velomobiel, maar 3 wielen door de sneeuw duwen lijkt me erg lastig.
'To snow or not to snow, that's not the question', is mijn opvatting. Gesterkt door ondertussen al flink wat kilometers door allerlei vormen van sneeuw, ijzel, ijs en ander winters witgoed. Soms kan het inderdaad best lastig worden, vooral dan wanneer je je een weg moet banen, vaak als hotsend en botsend, door in schotsen weer aangevroren smeltsneeuw en -ijs. Op verse sneeuw rijden mag dan wel een bijkomende inspanning vragen, erg lastig wordt het niet. Tenzij er natuurlijk vele centimeters naar beneden is gevallen. 'n (Steile) brug op bleek nog nooit echt een probleem, tenzij er een flinke ijslaag op ligt. Dan gaat het achterwiel een gevecht van Don Quichote aan. Achteraan een Marathon Winter of een geschikte BMX-band zal ongetwijfeld dit euvel wel overwinnen. Met het oog op wat de komende winter misschien komen zal, heb ik eergisteren contact opgenomen met Edge on Wheels in Wetteren, een winkel met een uitgebreid gamma aan BMX-materiaal waaronder een grote collectie banden. Ik ga binnenkort eens langs om te zien welke band bij de velomobiel kan passen en aan de drie voorwaarden voldoet, nl. voldoende grip op sneeuw en ijs, aanvaardbare rolweerstand en lekbestendigheid.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

Re: Vadertje Vorst is er, samen met z'n vrienden Sneeuw en I

#24 Bericht door skywise »

CapoJan schreef:...Wat is het interessantste alternatief voor de wintermaanden ? Moet ik naar de eeuwige Marathon Plus gaan of zijn er ondertussen betere alternatieven ?
Ik zou eerlijk gezegd eerder opteren voor gewone marathons: meer profiel en minder gewicht en in de winter slijten banden toch minder snel.
CapoJan schreef:Specifiek voor velomobielen zijn er ondertussen de Schwalbe Tryker (onvoldoende bevonden bij tests) en de F-Lite, maar dat zijn duidelijk banden gericht op snelheid en helemaal niet op grip onder slechte omstandigheden.
Lijkt mij te kloppen maar ik ben wel geïnteresseerd waar je tests heb gelezen over die Tryker die aan mijn aandacht zijn ontsnapt.
Laatst gewijzigd door skywise op wo 09 nov 2011, 0:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Skywise (WAW 558 & 011)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Vadertje Vorst is er, samen met z'n vrienden Sneeuw en I

#25 Bericht door eeuwige reiziger »

skywise schreef: Ik zou eerlijk gezegd eerder opteren voor gewone marathons: meer profiel en minder gewicht en in de winter slijten banden toch minder snel.
Twee jaar geleden heb ik het sneeuwlandschap met de Alleweder te lijf gegaan. Achteraan lag er - en ligt er nog steeds - een Marathon. Ik heb toen moeten vaststellen dat je op bepaalde plaatsen ook wel gaat doorslippen en dat het over het algemeen niet merkelijk beter gaat dan met de vette Perfect Moiree (achteraan de Versatile zoals afgelopen winter). Zo heb ik het toch persoonlijk ervaren.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3864
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Vadertje Vorst is er, samen met z'n vrienden Sneeuw en I

#26 Bericht door bicky »

skywise schreef:Lijkt mij te kloppen maar ik ben wel geïnteresseerd waar je tests heb gelezen over die Tryker die aan mijn aandacht zijn ontsnapt.
http://wimschermer.blogspot.com/2011/07 ... eview.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

Re: Vadertje Vorst is er, samen met z'n vrienden Sneeuw en I

#27 Bericht door skywise »

bicky schreef:
skywise schreef:Lijkt mij te kloppen maar ik ben wel geïnteresseerd waar je tests heb gelezen over die Tryker die aan mijn aandacht zijn ontsnapt.
http://wimschermer.blogspot.com/2011/07 ... eview.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt! Ook leuk dat mijn mening over de Kojak wordt gedeeld: perfect voor perfect en droog asfalt maar anders te mijden als je geen platte bandenparcours wil (dus voor mij alleen voor wedstrijden).
Skywise (WAW 558 & 011)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Vadertje Vorst is er, samen met z'n vrienden Sneeuw en I

#28 Bericht door eeuwige reiziger »

atlantic saint schreef:Die bandjes hier "bij den Duits" waren de schwalbe marathon winter, zoals flevo bovenstaand gepost heeft.
De man van de fietsenwinkel had ze op z'n eigen fiets gemonteerd maar vertelde eerlijkheidshalve dat deze oplossing in zijn ogen te omslachtig was voor mensen die geen toegang hebben tot fabrieksprijs en een werkplaats waar de banden in een handomdraai gewisseld kunnen worden. De spikes slijten naamelijk erg snel als ze op zuiver asvalt gebruikt worden...
Daarnaast is het ook zo dat het grootste probleem spoorvorming in het ijs is waardoor je zelfs met spikes toch het "tramspoorfenomeen" nog blijft beleven.
En of! 't Is niet alleen vrij ergerlijk, maar ook vermoeiend zich met een velomobiel een weg te banen door een straat waar de sneeuw slechts ter breedte van de twee autobanden is uitgesleten, maar waar de overige sneeuw naar het midden en de zijkanten is opgehoopt. De afgelopen dagen heb ik tussen m'n woonplaats en Gent gependeld, daarbij gebruik makend van de binnenwegen wat leuke en sprookjesachtige beelden opleverde maar ook een goede conditietraining met zich meebracht. Althans de eerste dagen van en na de sneeuwval.

Spikes had ik niet echt nodig, alhoewel ik soms het gevoel had dat de velomobiel op bepaalde plaatsen minder strak op de weg lag dan anders...

http://andredronkersalleweder6.blogspot ... kocht.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://andredronkersalleweder6.blogspot ... inter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Vadertje Vorst is er, samen met z'n vrienden Sneeuw en I

#29 Bericht door crash-quest-dummy »

er was toch een band die normaal opgepomp geen spikes heeft en als je'm platter zet wel ?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Peter C
Belofte
Berichten: 127
Lid geworden op: zo 18 mei 2008, 18:19
Postcode: 3200
Fiets: Alpha 7, Buelk
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vadertje Vorst is er, samen met z'n vrienden Sneeuw en I

#30 Bericht door Peter C »

crash-quest-dummy schreef:er was toch een band die normaal opgepomp geen spikes heeft en als je'm platter zet wel ?
Je bedoelt de Marathon Winter. Wim D. gebruikt die op zijn MTB en is daar erg tevreden van.
Mocht er een hele maand ijs gelegen hebben zou ik zeker de investering doen.
Zelf heb ik me de voorbije 10d probleemloos uit de slag kunnen trekken met de zomeruitvoering.

Plaats reactie