Waar nog olie?

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Waar nog olie?

#16 Bericht door CapoJan »

rik schreef:
CapoJan schreef: (maar nu is de remdruk weg :( )
Dan zal er waarschijnlijk ergens lucht inzitten. Ontluchten zal vermoedelijk de oplossing zijn!
Reden gevonden: de koppeling tussen de handgreep/oliereservoir en de hoofdleiding was losgekomen. Mijn fout: nooit nagekeken. Hierdoor was er wat remvloeistof weggelekt. Heb ik natuurlijk niet in huis, dus morgen boodschappen doen. Geen lucht in de leidingen dus, maar ook geen (te weinig) olie.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Waar nog olie?

#17 Bericht door Bram Mouton »

Jan, ik heb ooit de fout gemaakt met mijn kever door de remmen niet opnieuw te ontluchten en dat is mij niet bevallen dus zou ik toch maar aanraden om eens te controleren... Voor hetzelfde geld is er geen probleem maar anderzijds kan er aan hoge snelheid opeens iets opduiken die je liever niet ziet gebeuren... Ik hoop het in ieder geval nooit meer mee te maken [-o<

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Waar nog olie?

#18 Bericht door rik »

CapoJan schreef: Geen lucht in de leidingen dus, maar ook geen (te weinig) olie.
Ik wil absoluut niet de betweter uithangen, maar van die lucht daar zou ik nog zo zeker niet van zijn. Waar olie uit kan, kan ook lucht in. Maar nogmaals: ik hoop dat ik fout ben, dan rij jij tenminste veilig! :wink:
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Waar nog olie?

#19 Bericht door CapoJan »

Ik bedoelde vooral: de oorzaak is niet lucht in de leiding. De oorzaak is te weinig olie. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen lucht kan in gekomen zijn.
Planning: eerst de nodige olie halen, dan het reservoir bijvullen en dan controleren hoe de remmen reageren. Indien nodig: ontluchten, maar aan dat laatste moet ik zelfs niet beginnen zolang het oliepeil te laag is.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Waar nog olie?

#20 Bericht door Wouter D »

hier moet ik rik toch gelijk geven hoor, op het ogenblik dat er te weinig olie in uw reservior zit om je remmen te kunnen bedienen, rest er alleen nog lucht om in uw leidingen te pompen, als je je oliereservoir bijvult, ga je ervoor moeten zorgen dat je remmen zelf lager staan dan het reservoir; en natuurlijk dat je lekkage dicht is,

om te ontluchten, vul je dus je reservior, en pomp je mat je remhendel de olie naar je remmen, als er nog een lek is, zal je zien dat er olie ontsnapt, als er geen lek meer is, moet je volgens mij (help! kenners!) ergens een ontluchtingsvijsje losdraaien en pompen tot daar geen lucht meer uitkomt en dus alleen nog olie, dan vijsje terug vastdraaien, reservoir voldoende aanvullen (vol bij niet bediende remhendel en degelijk afsluiten.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Re: Waar nog olie?

#21 Bericht door ward »

Je moet ze vullen langs onder zowel als langs boven en werken met twee spuiten zo werkt het toch bij degene die ik heb en je moet daar toch een speciale ontluchtingsset voor hebben en is niet zo simpel om dat degelijk en alleen te doen.
Hier kan je de werkwijze lezen. :wink:
http://www.magura.com/uploads/media/dow ... _07_NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

ward
Laatst gewijzigd door ward op do 28 okt 2010, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Waar nog olie?

#22 Bericht door CapoJan »

Bedankt mannen. De remmen staan sowieso lager dan het reservoir. Het lek was een koppeling die losgeraakt was; die is ondertussen weer vastgezet (waarschijnlijk gevolg van werken aan de fiets). Niveau is dus gezakt, aangezien de olie wegsijpelde. Vanavond vul ik dat weer bij en dan zien we wel verder. Ik zal zeker aan de wijze raad denken en proberen om niet tegen een muur te knallen als gevolg van niet-werkende remmen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

Re: Waar nog olie?

#23 Bericht door GeertJ »

Mathia schreef:
spruitje schreef:die rem en versnellingsleidingen hebben eigenlijk helemaal geen olie van doen voor een goede werking, in de meeste gevallen kan het ook geen kwaad, maar is het dus overbodig.

als ik de ketting smeer, controleer ik altijd eens of er niet te veel aangekoekt vet op mijn deraileurwieltjes zit, dat kuis ik dan evt af met een schroevendraaier of zo,
over het algemeen durf ik ook op die wieltjes een druppeltje olie laten vallen, maar eigenlijk is het overbodig

die zelfde derailleurwieltjes, indien het er zijn zonder lagers, kan het geen kwaad om om de zoveel tijd de wieltjes eens eruit te halen en het vet te vernieuwen. doe je dat niet, dan kunnen ze op termijn stroever gaan draaien.

eigenlijk is het dus alleen de ketting die af en toe een beetje olie vraagt, alnaargelang het gebruik
Ik smeer alle bewegende delen op mijn fiets regelmatig in. Daaronder vallen dus inderdaad ook de derailleur, kettingwieltjes, en dergelijke. Ik begrijp niet goed waarom je je remkabels niet zou invetten. Niet dat ik dat zoveel doe, maar ik denk dat het geen kwaad kan, integendeel. :twisted: Vooral als je je fiets dagelijks gebruikt -ook in de winter, wanneer kabels enzo al snel eens bevroren raken. Ik denk dan in de logica dat olie water afstoot, dus zal er ook minder water in mijn remleidingen zitten [-o< ... Sjaja..
Om even terug te komen op het smeren van rem en versnellingskabels, zoals hier eerder al gezegd is het eigenlijk niet nodig deze te smeren, als ze de neiging hebben om vast te komen zitten zal het eerder komen doordat de buitenste kabel (bowdenkabel) versleten is en vervangen moet worden.
Als je ze toch perse wilt smeren, gebruik dan een olie op basis van PTFE (teflon) en zeker geen WD40 of andere smeermiddelen. De binnenste mantel van de bowdenkabel is dikwijls bekleed met een tefloncoating (en dat is dan weer de reden dat er niet gesmeerd moet worden), die als deze in aanraking komt met WD40 en andere olieen die niet op basis van PTFE zijn, de neiging hebben om op te zwellen met als gevolg dat je eigenlijk meer kwaad dan goed doet.
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Harry59
Helper
Berichten: 279
Lid geworden op: wo 15 feb 2006, 17:57
Postcode: 2280
Fiets: Slyway Explorer Ultegra
Contacteer:

Re: Waar nog olie?

#24 Bericht door Harry59 »

Goed gezegd.

[url]http://www.dk-content.de/trekkingbike/p ... mittel.pdf[/url]

Op bovenstaande link (ik hoop dat het werkt!) vindt men een pdf met de resultaten van een Duitse test over smeermiddelen voor de ketting. En als duitsers iets doen, dan is het ook degelijk gedaan. De meeste produkten zijn te krijgen via Rose of Bike Components (postorder/internetverkoop).
Slyway Explorer Ultegra

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Waar nog olie?

#25 Bericht door Wouter D »

ik moet toch even opmerken dat WD40 onterecht een smeermiddel word genoemd.
het is eerder een reiniger, als je bvb WD40 op je derailleur gebruikt, dan zal al het vet van in de lagertjes verdwijnen,
WD40 is goed om je ketting schoon te maken omdat je daarmee al het vet erafkrijgt, maar als je te veel gebruikt dan is de olie van tussen de schakels ook weg en ben je veel verder van huis,
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

Re: Waar nog olie?

#26 Bericht door GeertJ »

spruitje schreef:ik moet toch even opmerken dat WD40 onterecht een smeermiddel word genoemd.
het is eerder een reiniger, als je bvb WD40 op je derailleur gebruikt, dan zal al het vet van in de lagertjes verdwijnen,
WD40 is goed om je ketting schoon te maken omdat je daarmee al het vet erafkrijgt, maar als je te veel gebruikt dan is de olie van tussen de schakels ook weg en ben je veel verder van huis,
Idd, WD40 lost vet op, was ik ook nog vergeten vertellen, WD40 verkeerd toepassen heeft bij mij opt werk trouwens al voor serieuse miserie gezorgd...
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
Michael
Helper
Berichten: 278
Lid geworden op: di 13 jul 2004, 16:41
Postcode: 4367
Fiets: Witte Challenge Seiran
Locatie: Crisnee (Prov. Luik )
Velomobiel: Strada 2010
Contacteer:

Re: Waar nog olie?

#27 Bericht door Michael »

heb even gegoogelt en het volgende gevonden over fietskettingsmeermiddelprodukten
zelf verkies ik olijfolie omdat dat het beste smaakt
Opgelet veel smeermiddelen tasten O ringen aan dus niet ideaal.

Olie wordt bij fietsen toegepast voor smering (bv naafolie), corrosiebescherming (poetsolie) en bij hydraulische remmen als drukmiddel. De meeste olies zijn mineraal van oorsprong, maar opgevoerd met allerlei chemische toevoegingen. Behalve op de viscositeit (dunvloeibaarheid) hebben de toevoegingen invloed op de corrossiewerendheid, waterbestendigheid, chemische en thermische stabiliteit, kleur en giftigheid.
Vet bestaat uit een matrix van meestal een metaalzeep met olie. Vet is verkrijgbaar in diverse diktes, maar NLGI 2 is voor fietsen het meest gebruikelijke. Gebruikelijke zeepskeleten zijn op basis van aluminium, lithium en of calcium, maar klei (bentoniet) kan ook. Afhankelijk van de toepassing komen daar nog meer of minder additieven bij. Net als bij olie moet je overmatig huidcontact met vet vermijden, en na afloop de huid goed reinigen met water en -garage-zeep. Afwasmiddel en koffiedrab of Biotex en zaagsel doen het in geval van nood ook, maar drogen de huid sterk uit.

Vaste smeermiddelen zijn oa grafiet, molybdeendisulfide en PFTE bekend als Teflon. De werking van deze vaste deeltjes is dat bij glijdende vlakken metaal-metaal contact wordt vermeden. Ook verkrijgbaar in spuitbussen ed met een verdampend oplosmiddel.

Vaseline
Vettig aardoliedestillaat, met de huidige chemische processen al 100 jaar zuurvrij. Beschermd passief tegen corrosie door het afdekken van het ingevette metalen oppervlak tegen zuurstof. Niet gedoopt met chemische toevoegingen, dus zeer huidvriendelijk. Is het belangrijkste bestanddeel van Broekenvet a.k.a uierzalf.

Parafine
bv kaarsvet, wordt wel gebruikt om een ketting in uit te koken (zie kettingvet). Beperkte smerende en corrosiewerende werking, je wordt er dan ook niet vies van.

Lithiumvet
Het oude witte Campagnolo vet was een lithiumvet, en dus lijkt wit en lithium synoniem. De kleur wordt echter niet bepaald door het zeepskelet, en lithiumvet kan dus vele kleuren hebben. En wit vet hoeft niet op basis van een lithiumskelet te zijn gemaakt. Voordeel van wit vet is wel dat je er zelf niet al te vies van wordt.

Molykotevet
Vet (meestal lithiumbasis) met MoS2 toevoeging. De zwart-grijze toevoeging verbetert de smering onder extreme omstandigheden (hoge drukken en temperaturen), maar je wordt er zelf ontzettend vies van. Voor fietsen niet direkt noodzakelijk, maar een 400 gramspatroon is zo opgepikt bij de boerenbond en kost niet veel.

Vet voor grondverzetmachines
Oa Shell Retinax WB. Heavy-duty vet met nadruk op roestwerende eigenschappen, goede grenssmering en kraagvorming. Door de kraagvorming vormt het vet een effectieve afdichting tegen zand en vuil. Misschien niet de laagste wrijving, maar een prima keus als je met je ATB door het strand baggert. Niet gebruiken als de fiets boven je bed hangt.

Teflonvet
Doorgaans doorzichtig (aluminium?) vet met PFTE toevoeging. Als het Teflon heet komt het van Du Pont. Toe te passen bij glijdende vlakken zoals in gripshifters, derailleurkabels ed.

Kopervet
Anti-seize vet op basis van een klei (voor hoog temperatuurbereik) met koper en aluminium toevoeging voor zeer goede anticorrosie eigenschappen. Prima te gebruiken voor boutjes of stuurpennen die volgend jaar ook nog los moeten kunnen. Bekend uit de autowereld als remmenvet, vanwege de temperatuurbestendigheid. Vlekt vreselijk. Sommige varieteiten (geen idee welke) zijn prima bij staal-staal, maar slecht bij staal-aluminium combinaties.

Anti-seize
Normale anti-seize is meestal wit of grijs en vlekt een stuk minder als het bekende kopervet. Bij fietstemperaturen mag je verder een vergelijkbare roestwerendheid verwachten. Bekend als Never-seez of Lok-not. Prima voor het invetten van alle boutjes en zadelpennen, verplicht bij titanium onderdelen.

Motorolie
Te vinden in 'lege' blikken bij ieder pomp en in iedere zuid- & oost -europese wegberm. Voldoet prima als kettingsmering, als een blank uiterlijk minder belangrijk als goede smering is.

Olijfolie
Kun je ook gebruiken om de ketting mee te smeren

LHM olie
Dunne minerale olie zoals wordt toegepast in het veersysteem van de grote Citroens. Is in wezen hetzelfde spul als de officiele Magura olie, en om de hoek verkrijgbaar in grote flessen.

Naaimachine-olie
Dunne minerale olie, is in noodgevallen prima bruikbaar in Magura velgremmen. Te dun voor zwaar belaste toepassingen zoals op de ketting.

Kettingzaagolie
Ontworpen voor het smeren van een ketting en redelijk vuilafstotend. Ook als biologisch afbreekbare olie verkrijgbaar en niet duur.

Lijnolie
Geen smeerolie, maar een luchthardende olie. Basis van olieverf en stopverf, dus een bekende geur. Te gebruiken voor het inolien van spaaknippels, omdat de uithardende olie een lichte borgwerking heeft. Geeft ook een goede roestwering op blankstaal.

Grafiet
Koolstof, met een zodanige kristalstructuur dat het vlakke gladde plaatjes vormt. De plaatjes schuiven met weinig wrijving over elkaar en verhinderen zo metaal-metaal contact. Bruikbaar voor het smeren van cyliindersloten.

Molybdeendisulfide (MoS2
Een Hi-tech versie van het oeroude grafiet., zie ook Molykote

Kettingspray
Populair product als je een schone fiets belangrijk vindt, bv omdat je je fiets veel in de auto meeneemt. Smeert minder goed dan echte olie, zeker als het regent.

Designer smeermiddelen
Zitten doorgaans in kleine potjes voorzien van prachtige namen en fantastische claims. Bekende namen zijn Oil of Ulay, Max fact..(sorry verkeerde bandje) De meeste maken die claims IMHO dan ook niet waar, en kunnen niet tegen regen, vormen een vieze koek etc. Wil je het toch proberen, koop dan niet direkt de grootste fles die je kunt vinden.

Kettingvet
Verkrijgbaar in blikken die je au-bain-marie moet verwarmen. De schoongemaakte ketting onderdompelen en bewegen, en dan zo heet mogelijk uit het blik hijsen, ophangen en direkt met veel lappen boven een krant afvegen. Prima voor stads en motorfietsen, maar ook voor derailleurfietsen, hoewel de ketting de eerste kilometers wat stug is. Ipv kettingvet kun je ook je eigen duivelsmix samenstellen uit kaarsvet en motorolie. Omdat de procedure wat bewerkelijk is, is de methode vooral aantrekkelijk als je een twee of drie kettingen op je fiets gebruikt. Allemaal tegelijk uitkoken, en vervolgens weer om de duizend km een verse ketting monteren.

Leerolie
Niet gebruiken voor leren zadels, die lubberen dan wel erg snel uit

Bijenwas
Aanbevolen voor het onderhoud van leren Lepper zadels.

Remolie
Oppassen!. De remolie bij fietsremmen is of minerale olie (bv Magura Blood) of remvloeistof DOT zoveel, zoals ook bij auto's wordt toegepast. Remvloeistof lost lak op en de afdichtingen die bestand zijn tegen minerale olie. Altijd controleren wat voor vloeistof er in de rem moet, en nooit gokken!

SB (aka product X)
Supreme Black. Een voorbeeld van een specifiek smeermiddel voor de ketting. Bestaat uit grafiet (of zou het stiekum toner zijn?) als droog smeermiddel, was om het smeermiddel aan het metaal te hechten en alcohol om de suspensie transporteerbaar te maken. Filosofie hierachter is dat zand bij kettingslijtage een hoofdrol speelt, zoals dat zeker bij MTB's het geval is. Door nu een niet plakkend en afdichtend smeermiddel te gebruiken, krijgt de ketting het zoveel makkelijker dat het op zich minder optimale smeermiddel meer dan gecompenseerd wordt. Met ketting uitkoken doe je in wezen het zelfde, maar kettingvet breng je aan in gesmolten toestand, en hier wordt het smeermiddel vast doordat de alcohol verdampt.

WD40
De vreemde eend in de bijt smeermiddelen. WaterDispersant40 is een vochtverdrijvend middel dat hoofdzakelijk bestaat uit drijfgas, vluchtige aardoliedistillaten en parfum (als ik de msds goed begrepen heb). Spuit het op een glasplaatje en je ziet je euro's voor je ogen verdampen. Het is dus een prima schoonmaakmiddel, maar voor smering van zwaar belaste glijlagers zoals in de ketting is het niet bedoeld.
Pijn vergeet je, opgeven vergeet je nooit.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Waar nog olie?

#28 Bericht door Wouter D »

even een uitbreiding op die remolie.

als je bij avid olie moet vernieuwen of met de rem olie in contact kan komen moet je altijd handschoenen dragen aangezien de zuurtegraad van die olie nogal hoog is.

wat ik intussen ook heb geleerd is dat alle oliën zuur zijn. de een wat meer dan de andere
desgewenst kan ik hiervoor wel eens citeren uit de cursus. of het er letterlijk in staat kan ik niet vertellen, werd me wel op het hart gedrukt in de les
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie