hout
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
hout
kopie van http://www.ligfiets.net/nieuws/bericht. ... volledig=1
http://blog.borisbeaulant.com/2009/07/i ... o-en-bois/ Schön !
http://www.coronn.com/poormansecologicalvehicle/ (mottige lijn, zelfde techniek als die stroomlijn voor die Canadeese Tera Trike Tandem)
en dan ook nog die stroomlijn van een trappenmaken : http://3.bp.blogspot.com/_cFao0zH2oMg/S ... G_0067.jpg , zelfde techniek maar voor een questachtige : mooi maar weer veel werk geweest ... curieus als t'm af is !
http://blog.borisbeaulant.com/2009/07/i ... o-en-bois/ Schön !
http://www.coronn.com/poormansecologicalvehicle/ (mottige lijn, zelfde techniek als die stroomlijn voor die Canadeese Tera Trike Tandem)
en dan ook nog die stroomlijn van een trappenmaken : http://3.bp.blogspot.com/_cFao0zH2oMg/S ... G_0067.jpg , zelfde techniek maar voor een questachtige : mooi maar weer veel werk geweest ... curieus als t'm af is !
-
- Helper
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
- Locatie: Rijswijk (NL)
- Contacteer:
Oef, wat een werk toch! Lijkt me eerlijk gezegd niet significant minder werk dan een glasvezel body, en flink zwaarder. Ik vraag me af wat de beweegredenen achter die mensen zijn.
Als ze perse een biologisch afbreekbaar of anderszins geitenwollensokken reden hebben om het van hout te maken, gebruik dan vlas en biohars. Wel knap dat de een-na-laatste link maar 16 kg aan body heeft, dat is echt een prestatie om in hout voor elkaar te krijgen!
Als ze perse een biologisch afbreekbaar of anderszins geitenwollensokken reden hebben om het van hout te maken, gebruik dan vlas en biohars. Wel knap dat de een-na-laatste link maar 16 kg aan body heeft, dat is echt een prestatie om in hout voor elkaar te krijgen!
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3853
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Hout vind ik persoonlijk veel werkbaarder dan metaal.
Zaag maar keer speciale figuur uit hout en dan zelfde uit metaal, je zal snel wete wat het gemakkelijks gaat.
Bij metaal heb je direct veel zwaarder werkmateriaal nodig.
Een ligfiets uit hout spreek mij wel aan. maar zal er toch niet zelf enen maken.
Zaag maar keer speciale figuur uit hout en dan zelfde uit metaal, je zal snel wete wat het gemakkelijks gaat.
Bij metaal heb je direct veel zwaarder werkmateriaal nodig.
Een ligfiets uit hout spreek mij wel aan. maar zal er toch niet zelf enen maken.
-
- Helper
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
- Locatie: Rijswijk (NL)
- Contacteer:
crash-quest-dummy: Er zijn meerdere bedrijven die bioharsen aanbieden, zelf heb ik met een non-toxische hars van DSM gewerkt. Het is uiteraard niet biologisch afbreekbaar (dat zou erg onhandig zijn voor de levensduur van je fiets) maar het is in ieder geval een stuk gezonder om mee te werken tijdens verwerking en als het in de natuur terecht komt is het niet giftig (maar net als plastics moet het niet door dieren opgegeten worden gezien het vast kan komen te zitten in het verteringsstelsel).
Vanzelfsprekend is het niet de goedkoopste, noch de sterkste hars. Polyurethaanhars vind ik zelf geweldig omdat het binnen een paar uur hard is, ipv de gebruikelijke 24 uur. Even voor de duidelijkheid: ik heb het dus over vezelversterkte plastics, met de hars zelf begin je niks. PU-hars gebruikt vreselijk irriterende en giftige vluchtige delen, dus helaas heb je een gasmasker nodig tijdens de verwerking.
Als vezel gebruik ik persoonlijk het liefste glasvezel (geweldig verwerkbaar, goedkoper dan alles, dun). Sommige mensen prefereren koolstofvezel, maar een velomobiel/ligfiets is in mijn ogen al duur genoeg, en veel lichter maak je het niet (als je het uberhaupt al lichter krijgt met koolstofvezel). Vlas is dikker en pluiziger, dus zal zeker zwaarder worden. Vlas is uiteraard wel een stuk 'natuurlijker' - voor zover je daar waarde aan hecht (ik zie persoonlijk niet in hoe dat ooit een argument kan zijn). Dyneema is een goede optie voor impact-gevoelige gebieden, M5 gebruikt het ook (dyneema==kevlar).
Vanzelfsprekend is het niet de goedkoopste, noch de sterkste hars. Polyurethaanhars vind ik zelf geweldig omdat het binnen een paar uur hard is, ipv de gebruikelijke 24 uur. Even voor de duidelijkheid: ik heb het dus over vezelversterkte plastics, met de hars zelf begin je niks. PU-hars gebruikt vreselijk irriterende en giftige vluchtige delen, dus helaas heb je een gasmasker nodig tijdens de verwerking.
Als vezel gebruik ik persoonlijk het liefste glasvezel (geweldig verwerkbaar, goedkoper dan alles, dun). Sommige mensen prefereren koolstofvezel, maar een velomobiel/ligfiets is in mijn ogen al duur genoeg, en veel lichter maak je het niet (als je het uberhaupt al lichter krijgt met koolstofvezel). Vlas is dikker en pluiziger, dus zal zeker zwaarder worden. Vlas is uiteraard wel een stuk 'natuurlijker' - voor zover je daar waarde aan hecht (ik zie persoonlijk niet in hoe dat ooit een argument kan zijn). Dyneema is een goede optie voor impact-gevoelige gebieden, M5 gebruikt het ook (dyneema==kevlar).
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.
- Dries
- Helper
- Berichten: 369
- Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
- Postcode: 9000
- Fiets: Taifuns
- Locatie: Gent
- Contacteer:
Is epoxy ook niet bij mijn weten? vertel meer!ssj3gohan schreef:als het in de natuur terecht komt is het niet giftig
Je kan je een dunnere wand permitteren, dus ja, het wordt lichter(als je het uberhaupt al lichter krijgt met koolstofvezel).
Hoezo? hangt er gewoon van af hoe het geweven is.Vlas is dikker en pluiziger, dus zal zeker zwaarder worden.
Vlas heeft gelijkaardige gewicht tov sterkte eigenschappen als glas. Daarentegen heeft het eerder een buiggedrag als aramide, dus uitermate geschikt voor de wand van een velomobiel.
Zo zei de boer die een bus olie in de riool goot eveneens.Vlas is uiteraard wel een stuk 'natuurlijker' - voor zover je daar waarde aan hecht (ik zie persoonlijk niet in hoe dat ooit een argument kan zijn).
Dankzij reacties als deze zou ik gaan denken dat het nog niet zo slecht is om geitenwollensok genoemd te worden
dyneema = Polyethyleen van DSM(dyneema==kevlar).
kevlar = Aramide van Dupont
Ik heb een biohars aangeboden gekregen die voor 50% uit niet-minerale olie bestaat. Vind ik een beetje belachelijk; je kan beter proberen om 50% minder materiaal te gebruiken. Maar 't is misschien een eerste stap, vooral voor de grootverbruikers (windmolens, vliegtuigen).CQD schreef: maar die biohars interesseert me wel : wat stel je voor ?
Daarentegen hebben we proeven gedaan met een gemodificeerde lijnolie (99%) wat dus wel verschillende voordelen heeft waaronder produceerbaarheid in eigen regio. hardt uit onder invloed van UV, dus niet eenvoudig te combineren met andere vezels dan glas. We hebben proeven gedaan met los geweven vlas en dat ging, maar we zijn dan wel laag per laag bezig, en dat is productietechnisch niet te verantwoorden natuurlijk.
De universiteit die ermee bezig was is aan het werken aan een chemisch hardende versie, maar er is nog werk aan vrees ik.
Mag ik terzijde even opmerken dat een glasvezelversterkt stuk, eens het aan zijn levenseinde zit, een lastig afvalprobleem is omdat het niet brandbaar of afbreekbaar is?
Bij de voorbeelden die gegeven zijn weet ik het niet, maar de twee houten velomobielen die ik ken zijn ook overtrokken met een laag glas + epoxy, waardoor het milieuargument redelijk zwakjes is. Maar het is geweldig mooi natuurlijk.
-
- Helper
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
- Locatie: Rijswijk (NL)
- Contacteer:
Klopt, maar wel als het verwerkt wordt. Daar doelde ik eigenlijk op. Het hardt ook wat gemakkelijker aan lucht (dat is meestal juist een slechte eigenschap).Dries schreef:Is epoxy ook niet bij mijn weten? vertel meer!
Enkel als je het in trek belast krijgt over je structuur. Impact en druk worden veel beter gedragen door metaal. Stijfheid is ook nog een probleem bij buigstructuren (koolstofvezel is lichter voor dezelfde sterkte, maar alu is stijver).Je kan je een dunnere wand permitteren, dus ja, het wordt lichter
Nouja, vlas waar ik mee heb gewerkt was pluiziger en zorgde voor een lastiger eindresultaat (hand layup was een stuk zwaarder, ik heb het niet met VI gebruikt)Hoezo? hangt er gewoon van af hoe het geweven is.
Vlas heeft gelijkaardige gewicht tov sterkte eigenschappen als glas. Daarentegen heeft het eerder een buiggedrag als aramide, dus uitermate geschikt voor de wand van een velomobiel.
He, we zijn het eens toch?Zo zei de boer die een bus olie in de riool goot eveneens.
Aargh!dyneema = Polyethyleen van DSM
kevlar = Aramide van Dupont
Nouja, er zijn ook nog rubberharsen...Ik heb een biohars aangeboden gekregen die voor 50% uit niet-minerale olie bestaat. Vind ik een beetje belachelijk; je kan beter proberen om 50% minder materiaal te gebruiken. Maar 't is misschien een eerste stap, vooral voor de grootverbruikers (windmolens, vliegtuigen).
Daarentegen hebben we proeven gedaan met een gemodificeerde lijnolie (99%) wat dus wel verschillende voordelen heeft waaronder produceerbaarheid in eigen regio. hardt uit onder invloed van UV, dus niet eenvoudig te combineren met andere vezels dan glas. We hebben proeven gedaan met los geweven vlas en dat ging, maar we zijn dan wel laag per laag bezig, en dat is productietechnisch niet te verantwoorden natuurlijk.
De universiteit die ermee bezig was is aan het werken aan een chemisch hardende versie, maar er is nog werk aan vrees ik.
Geldt eigenlijk voor alle vezelversterkte plastics. Het is allemaal een groot afvalprobleem omdat het zo inert als de pest is.Mag ik terzijde even opmerken dat een glasvezelversterkt stuk, eens het aan zijn levenseinde zit, een lastig afvalprobleem is omdat het niet brandbaar of afbreekbaar is?
Ik vind iets pas mooi als de maker de techniek helemaal beheerst en dat laat zien. Dan word ik namelijk enthousiastBij de voorbeelden die gegeven zijn weet ik het niet, maar de twee houten velomobielen die ik ken zijn ook overtrokken met een laag glas + epoxy, waardoor het milieuargument redelijk zwakjes is. Maar het is geweldig mooi natuurlijk.
Gewetensvraag! Nee, ik zou het graag doen maar er is *zo* veel tijd en geld mee gemoeid. Ik heb wel al interesse van iemand om met mij een velomobiel te bouwen, en eigenlijk zoek ik zelf ook mensen om samen wat mee te bouwen. Ik zie heel erg op tegen het bouwen van mallen. CNC is onbetaalbaar, schuren kost ongeveer een jaar en heeft het risico van het verpesten van de aerodynamica. Eerst denk ik dat ik maar iemand ga zoeken om een verbeterde Flevobike mee te maken. Interesse?trouwens, ooit al eens een velomobiel of ligfiets gemaakt misschien?
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.
-
- Helper
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
- Locatie: Rijswijk (NL)
- Contacteer:
Ik ben iemand die graag de uitdaging aanneemt, weet wel het e.e.a. en heb ook wel wat ervaring. Maar ik kan uiteraard niet op tegen mensen die 'het' daadwerkelijk al (tientallen) jaren doen - ik ben nog maar 22 en onbezonnen!
Dus ga asjeblieft wel de discussie aan, want in een groot percentage van de gevallen zal ik het fout hebben.
(en @edje: ik geloof dat Dries wel wat meer overtuiging nodig heeft voor hij met mij in zee durft te gaan... volgens mij heeft hij al helemaal de verkeerde indruk van mij, niet?)
Dus ga asjeblieft wel de discussie aan, want in een groot percentage van de gevallen zal ik het fout hebben.
(en @edje: ik geloof dat Dries wel wat meer overtuiging nodig heeft voor hij met mij in zee durft te gaan... volgens mij heeft hij al helemaal de verkeerde indruk van mij, niet?)
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
- Vital
- Road Runner
- Berichten: 1294
- Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
- Postcode: 3680
- Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
- Locatie: Maaseik
- Velomobiel: Quest
- Contacteer:
ik heb ooit de membraantjes van de 4 carburatoren van mijn eerste moto vervangen door heel dun geitenleer. De originele scheurden boven de 12000 tr/min en kostten 160 euro voor 4 stuks. Condooms, latex handschoenen, ballonnen enz... scheurden of werden aangevreten door de benzine. Geitenleer ging perfect tot 14000 tr/min! Jammer dat bij dat toerental sommige andere onderdelen de motorblok wensten te verlaten
Ik had misschien hazenleer moeten vragen
Ik had misschien hazenleer moeten vragen
Happiness is not a destination, it is a way of life