hout
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
jawaddedadde
denk niet dat dat veel is voor een bukfiets,
denk niet dat dat veel is voor een bukfiets,
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- steve'O
- Neo Prof
- Berichten: 178
- Lid geworden op: do 30 apr 2009, 23:08
- Postcode: 9260
- Fiets: Optima Cheetah
- Locatie: Wichelen
- Velomobiel: WAW 573 (2022)
- Contacteer:
Is wel een mooie fiets, en dat gewicht is volgens mij zelfs redelijk laag...crash-quest-dummy schreef:http://www.deredactie.be/permalink//1.640453
7kg voor een bukfiets, is da veel ?
Als het niet past, moet je een grotere hamer gebruiken.... (maar niet heus)
=================================
Optima Cheetah
Optima High Baron
WAW 573 (CyclisWAW)
=================================
Optima Cheetah
Optima High Baron
WAW 573 (CyclisWAW)
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
-
- Helper
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
- Locatie: Rijswijk (NL)
- Contacteer:
Ik vraag me toch echt af of het staal voor een fiets echt zoveel energie kost. Volgens mij is 100km de auto laten staan en de fiets gebruiken al meer dan genoeg om quitte te spelen, en staal heeft nou eenmaal veel fijnere duurzaamheidseigenschappen dan hout (duurzaam als in bestendigheid).
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.
-
- Helper
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
- Locatie: Rijswijk (NL)
- Contacteer:
Mja, maar van ijzererts hebben we nog wel genoeg om een paar miljard jaar verder te komen, bovendien is ijzer het meest stabiele element. Echt een argument kun je dat niet noemen. Dan moet je in het geval van die boom ook alle groeifactoren van de boom meenemen?
Het enige wat je serieus tegen elkaar kunt afwegen is de hoeveelheid energie die het ontginnen je kost. In het geval van de boom is het slechts grove verwerking (kappen en ontbasten), fijne verwerking (zagen) en transploft. In het geval van het staal is het mijnwerkzaamheden, de-oxideren (koolstof eroverheen blazen), legeren, smelten, rollen, vormen en transporteren. Vooral het deoxideren en legeren zijn zeer energie-intensief, ik zou zeggen dominant. Ik geloof zelfs dat dat meer energie kost dan het anodisch winnen van aluminium uit bauxiet (en dat kost monsterlijke hoeveelheden elektriciteit).
edit: volgens hier kost van ruw ijzererts naar halffabrikaat gemiddeld 475 kWh per ton. Dan moeten er nog buizen van worden gemaakt, dat is in principe een rolproces dus als ik uitga van dezelfde site moet dat in de orde van 100-125 kWh/ton kosten. Dan hebben we dus 600 kWh per ton, of 6 kWh per 10 kg (ruwweg de hoeveelheid metaal op een fiets, als een frame 6kg weegt, naven 2kg en de rest 2kg, ander gewicht gaat in plastics e.d. zitten). Een fiets in elkaar lassen kost ongeveer 1,5 manuur-equivalent aan powertool-gebruik, dat is dus lassen en nabewerken, komt neer op 3 kWh. Even helemaal vanuit deze (enkelvoudige bron, niet goed na te checken) cijfers geredeneerd zit je dus in de buurt van 10 kWh voor een stalen frame. Dat is 1 litertje benzine, of 12-20 km autogebruik.
Kleine componenten weet ik persoonlijk wat meer vanaf, en in principe kun je daar uitgaan van prijs=80% materiaal, 20% energie. Hoe dan ook, dit voegt geen orde van grootte toe aan de rekensom, het blijft in de orde van tientallen kWh per fiets. Peanuts dus vergeleken met zowel het menselijk verbruik op de fiets als het uitgespaarde motorvoertuigen-verbruik.
Het enige wat je serieus tegen elkaar kunt afwegen is de hoeveelheid energie die het ontginnen je kost. In het geval van de boom is het slechts grove verwerking (kappen en ontbasten), fijne verwerking (zagen) en transploft. In het geval van het staal is het mijnwerkzaamheden, de-oxideren (koolstof eroverheen blazen), legeren, smelten, rollen, vormen en transporteren. Vooral het deoxideren en legeren zijn zeer energie-intensief, ik zou zeggen dominant. Ik geloof zelfs dat dat meer energie kost dan het anodisch winnen van aluminium uit bauxiet (en dat kost monsterlijke hoeveelheden elektriciteit).
edit: volgens hier kost van ruw ijzererts naar halffabrikaat gemiddeld 475 kWh per ton. Dan moeten er nog buizen van worden gemaakt, dat is in principe een rolproces dus als ik uitga van dezelfde site moet dat in de orde van 100-125 kWh/ton kosten. Dan hebben we dus 600 kWh per ton, of 6 kWh per 10 kg (ruwweg de hoeveelheid metaal op een fiets, als een frame 6kg weegt, naven 2kg en de rest 2kg, ander gewicht gaat in plastics e.d. zitten). Een fiets in elkaar lassen kost ongeveer 1,5 manuur-equivalent aan powertool-gebruik, dat is dus lassen en nabewerken, komt neer op 3 kWh. Even helemaal vanuit deze (enkelvoudige bron, niet goed na te checken) cijfers geredeneerd zit je dus in de buurt van 10 kWh voor een stalen frame. Dat is 1 litertje benzine, of 12-20 km autogebruik.
Kleine componenten weet ik persoonlijk wat meer vanaf, en in principe kun je daar uitgaan van prijs=80% materiaal, 20% energie. Hoe dan ook, dit voegt geen orde van grootte toe aan de rekensom, het blijft in de orde van tientallen kWh per fiets. Peanuts dus vergeleken met zowel het menselijk verbruik op de fiets als het uitgespaarde motorvoertuigen-verbruik.
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.
- slangetje
- dokter
- Berichten: 1499
- Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
- Postcode: 9100
- Fiets: Nazca - Gaucho
- Locatie: Sint-Niklaas
- Contacteer:
Het witte kinderbos op de E19 in Mechelen staat er al 10 jaar, ik zie niet dat die binnen nog eens 10 jaar elk een fiets gaan produceren. Misschien het hele bos wel, ja...Pleeboy schreef:Met het verschil dat je op 20 jaar een boom hebt
Hoe sneller je boom groeit, hoe minder de kwaliteit van het hout, niet?
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
yep prima beredeneerd : je kan beter outo's overbodig maken dan staal voor fietsen (Plan A).
Maar de argumenten om outo's overbodig te maken (kost van CO2, kost van energie) zijn ook dezelfde om materialen te gebruiken met een kleinere voetafdruk, ook voor fietsen (Plan B).
Prima dus dat er mensen zijn die zich er mee bezig houden.
Maar de argumenten om outo's overbodig te maken (kost van CO2, kost van energie) zijn ook dezelfde om materialen te gebruiken met een kleinere voetafdruk, ook voor fietsen (Plan B).
Prima dus dat er mensen zijn die zich er mee bezig houden.
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
Re: hout
http://plywoodvelomobile.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Stop Fueling Around
-
- Junior
- Berichten: 70
- Lid geworden op: zo 28 mar 2010, 11:31
- Postcode: 30449
- Fiets: Scorpion
- Locatie: D-Hannover
- Velomobiel: C5 - 1985
- Contacteer:
Re: hout
met behulp van twee Vaders van Kinderen gebouwt...
de foto is na een bootsing, dus iederen een betje "down"
de foto is na een bootsing, dus iederen een betje "down"
- Bijlagen
-
- Seifenkiste.jpeg (33.04 KiB) 2597 keer bekeken
Grotjes, Kulle
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: hout
ziet er wel knap uit hoor,
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?