Hydraulische aandrijving (Cyclo Pump)
- Pixel-Man
- Helper
- Berichten: 277
- Lid geworden op: vr 15 feb 2008, 12:12
- Postcode: 59000
- Fiets: Quest
- Locatie: Lille (Rijsel, F)
- Contacteer:
Hydraulische aandrijving (Cyclo Pump)
De beelden spreken van zich zelf (pps doc in het frans).
Is dat niet de toekomst van de aandrijving?
Is de ketting systeem niet plots een ouderwetse technologie geworden?
Zie
http://olly.gouny.free.fr/
Is dat niet de toekomst van de aandrijving?
Is de ketting systeem niet plots een ouderwetse technologie geworden?
Zie
http://olly.gouny.free.fr/
Ik ben franstalig... fouten gezien: 't is normaal.
http://www.piximatic.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.piximatic.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Helper
- Berichten: 325
- Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 1:06
- Postcode: 8790
- Fiets: Azub Max
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Ik vind het eerder onbegrijpelijk dat er bijna geen getande riemen gebruikt worden op fietsen. Eén keer gezien op een plooifiets.
Een tandriem is onderhoudsvrij, heeft een constant rendement vergelijkbaar met een goedgesmeerde ketting, is lichter dan een ketting en in combinatie met een Rohloff even flexibel. Mijn BMW motorfiets met 86pk heeft er eentje die een slordige 40.000km zou moeten meegaan!
Een tandriem is onderhoudsvrij, heeft een constant rendement vergelijkbaar met een goedgesmeerde ketting, is lichter dan een ketting en in combinatie met een Rohloff even flexibel. Mijn BMW motorfiets met 86pk heeft er eentje die een slordige 40.000km zou moeten meegaan!
@brunomobiel
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
alleen wordt schakelen met uw getande riem op een fiets iets minder makkelijk he, want een schakeldoos ôp de fiets geeft te veel verlies, vrees
misschien in combinatie met naafversnellingen
alleen moet je dan als de slijt te groot begint te worden een reserve riem bijhebben voor als hij breekt
misschien in combinatie met naafversnellingen
alleen moet je dan als de slijt te groot begint te worden een reserve riem bijhebben voor als hij breekt
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
je kan natuurlijk ook je ketting kontroleren op rek he, en als hij te veel gerokken is, kan je hem vervangen,
zie je je al rijden vital, met een tandriem op je M5, ik zou bijna denken dat hij met die lengte gevoeliger wordt aan rek? zo veel ken ik er nu ook weer niet van natuurlijk
zie je je al rijden vital, met een tandriem op je M5, ik zou bijna denken dat hij met die lengte gevoeliger wordt aan rek? zo veel ken ik er nu ook weer niet van natuurlijk
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- Johan Clerx
- General Manager
- Berichten: 3123
- Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
- Postcode: 3690
- Fiets: Quest 300
- Locatie: Zutendaal
- Contacteer:
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
door dat de pennetjes en de busjes uitslijten
eigenlijk gewoon omdat er meer speling op zit krijg je een iets langere ketting
domme vragen bestaan niet, allen domme antwoorden bestaan
thx rik
eigenlijk gewoon omdat er meer speling op zit krijg je een iets langere ketting
domme vragen bestaan niet, allen domme antwoorden bestaan
thx rik
Laatst gewijzigd door Wouter D op zo 28 sep 2008, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- Vital
- Road Runner
- Berichten: 1294
- Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
- Postcode: 3680
- Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
- Locatie: Maaseik
- Velomobiel: Quest
- Contacteer:
ja en bovenop dat kettingrek-verhaal slijten de tandholtes van het kettingwiel nog radiaal waardoor de ketting op een kleinere diameter draagt => kleinere diam. = kleinere omtrek => afstand tss 2 holtes korter wordt en de ketting nog langer lijkt. Daarom raden ze aan samen met de ketting de kettingbladen te vervangen.
En persoonlijk zie ik zo een riem wel zitten hoor...
En persoonlijk zie ik zo een riem wel zitten hoor...
Happiness is not a destination, it is a way of life
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Als ik me niet vergis, heeft men in het verleden Birdy's uitgebracht met een tandriem. Schijnbaar voldeed het niet, want het verdween al even snel als het gekomen was.Broeno schreef:Ik vind het eerder onbegrijpelijk dat er bijna geen getande riemen gebruikt worden op fietsen. Eén keer gezien op een plooifiets.
Een tandriem is onderhoudsvrij, heeft een constant rendement vergelijkbaar met een goedgesmeerde ketting, is lichter dan een ketting en in combinatie met een Rohloff even flexibel. Mijn BMW motorfiets met 86pk heeft er eentje die een slordige 40.000km zou moeten meegaan!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Re: Hydraulische aandrijving (Cyclo Pump)
Wanneer maakt men voor velomobielen ook zo'n publiciteitsfilmpje? Liefst met dezelfde actrices...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
-
- Helper
- Berichten: 260
- Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
- Fiets: THIJS 209
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Re: Hydraulische aandrijving (Cyclo Pump)
Jammer dat deze discussie zo snel off-topic is geraakt door het bekende gedoe over slijtende kettingschakelpennetjes, getande riemen enzovoorts. En dat is jammer omdat Pixel-Man
1) de moeite heeft genomen om voor de hydraulische aandrijving een apart onderwerp te openen en
2) voor het ontwerp van mensaangedreven voertuigen (HPV's) een paar relevante vragen heeft gesteld, te weten:
"Is dat niet de toekomst van de aandrijving?
Is de ketting systeem niet plots een ouderwetse technologie geworden?"
'k Zal een poging doen om deze discussie weer on topic te krijgen...
Toch eerst maar kort ingaan op de getande riem: deze is vooral interessant als het belangrijk is om van de bekende kettingsmeerboel af te raken, bij bijv. vouwfietsen. Voor het overige heeft de getande riem dezelfde beperkingen als de ketting voor wat betreft de eisen die worden gesteld aan een vrije, zo recht mogelijke loop van het trekkende deel van de ketting c.q. riem. Dat betekent weer dezelfde beperkingen in het ontwerp van HPV's voor de centrale plaats die voor het aandrijfmechanisme moet worden ingeruimd.
Nu even de historie, heel beknopt: de idee van de hydraulische aandrijving heeft de gewoonte om van tijd tot tijd z'n kop weer op te steken. De laatste keer dat ik daarmee in aanraking kwam was eind 2000 (hoor! opa vertelt van vroeger...). 'k Heb daarvan verslag gedaan op http://www.xs4all.nl/~wtv/archief/fiets ... _drive.htm. 'k Heb de indruk dat er niets met deze vinding is gebeurd; de link op m'n oude pagina leidt ook tot niets.
De door Pixel-Man genoemde presentatie komt neer op het volgende (Pixel-Man moet mij maar corrigeren als ik het fout heb, want m'n frans is niet zo best, helaas):
- de firma Cyclo Pump concentreert zich op het doel om in 2009 de eerste hydraulische transmissie te presenteren voor de fietswereld;
- er worden enkele, op dit forum welbekende, voordelen genoemd. Het voordeel van de grotere ontwerpvrijheid wordt echter niet expliciet genoemd;
- Cyclo Pump wil samenwerkingsverbanden aangaan met andere ondernemingen voor het gebruik van het hydraulische systeem in hun produkten;
- op basis van ontwikkelingsgegevens in april 2007 geeft men wat technische kenmerken zoals gewicht en afmetingen. Het hydraulische systeem zou ca. 1 kg zwaarder zijn dan een kettingaandrijving met voor- en achterderailleur;
- voor de hydraulische motor noemt men een rendement van 92%;
- men geeft een kostenplaatje voor het onderhoud van de kettingaandrijving;
- men geeft een beslissingsmatrix voor de marsroute, met de evaluatiecriteria voor de afzonderlijke toepassingsgebieden;
- op het eind worden de mogelijke toepassingsgebieden in beeld gebracht.
Nu mijn commentaar:
Over het rendement van aandrijvingen:
Het is maar de vraag of het rendement van de kettingaandrijving in de realiteit 98% bereikt. Het ontwerp van de kettingloop van velomobielen en open ligfietsen doet vrezen van niet. Gemeten aandrijfrendementen onder praktijkomstandigheden voor deze HPV's zijn naar mijn beste weten niet beschikbaar.
Over de grotere ontwerpvrijheid:
Pixel-Man zal daar wel raad mee weten! Een aardig voorbeeld is overigens te zien op http://www.treehugger.com/files/2006/02 ... e_jack.php. Over de hydraulisch aangedreven fiets is ook een Wikipedia artikel, nog wel in "stub"-status: http://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_bicycle.
Over de commerciële introductie:
'k heb het vermoeden dat men heel goed via het marktmodel van de z.g. "early adaptors" zou kunnen werken. Dan kan men een goede prijs maken voor een exclusief produkt, waarvan ook de koper weet dat-ie met het nieuwste van het nieuwste bezig is. Ook zou men, wanneer men het gevoel heeft dat het rendement een heet hangijzer is, ervoor kunnen kiezen om een serie representatieve rendementsmetingen aan verschillende HPV's onder praktijkomstandigheden te laten verrichten. En men zou zich kunnen richten op toepassingen waarbij een als aanmerkelijk gevoeld rendementsnadeel kan worden gecompenseerd. De fietsen c.q. HPV's die zijn voorzien van elektrische trapondersteuning komen dan natuurlijk het eerst in aanmerking.
1) de moeite heeft genomen om voor de hydraulische aandrijving een apart onderwerp te openen en
2) voor het ontwerp van mensaangedreven voertuigen (HPV's) een paar relevante vragen heeft gesteld, te weten:
"Is dat niet de toekomst van de aandrijving?
Is de ketting systeem niet plots een ouderwetse technologie geworden?"
'k Zal een poging doen om deze discussie weer on topic te krijgen...
Toch eerst maar kort ingaan op de getande riem: deze is vooral interessant als het belangrijk is om van de bekende kettingsmeerboel af te raken, bij bijv. vouwfietsen. Voor het overige heeft de getande riem dezelfde beperkingen als de ketting voor wat betreft de eisen die worden gesteld aan een vrije, zo recht mogelijke loop van het trekkende deel van de ketting c.q. riem. Dat betekent weer dezelfde beperkingen in het ontwerp van HPV's voor de centrale plaats die voor het aandrijfmechanisme moet worden ingeruimd.
Nu even de historie, heel beknopt: de idee van de hydraulische aandrijving heeft de gewoonte om van tijd tot tijd z'n kop weer op te steken. De laatste keer dat ik daarmee in aanraking kwam was eind 2000 (hoor! opa vertelt van vroeger...). 'k Heb daarvan verslag gedaan op http://www.xs4all.nl/~wtv/archief/fiets ... _drive.htm. 'k Heb de indruk dat er niets met deze vinding is gebeurd; de link op m'n oude pagina leidt ook tot niets.
De door Pixel-Man genoemde presentatie komt neer op het volgende (Pixel-Man moet mij maar corrigeren als ik het fout heb, want m'n frans is niet zo best, helaas):
- de firma Cyclo Pump concentreert zich op het doel om in 2009 de eerste hydraulische transmissie te presenteren voor de fietswereld;
- er worden enkele, op dit forum welbekende, voordelen genoemd. Het voordeel van de grotere ontwerpvrijheid wordt echter niet expliciet genoemd;
- Cyclo Pump wil samenwerkingsverbanden aangaan met andere ondernemingen voor het gebruik van het hydraulische systeem in hun produkten;
- op basis van ontwikkelingsgegevens in april 2007 geeft men wat technische kenmerken zoals gewicht en afmetingen. Het hydraulische systeem zou ca. 1 kg zwaarder zijn dan een kettingaandrijving met voor- en achterderailleur;
- voor de hydraulische motor noemt men een rendement van 92%;
- men geeft een kostenplaatje voor het onderhoud van de kettingaandrijving;
- men geeft een beslissingsmatrix voor de marsroute, met de evaluatiecriteria voor de afzonderlijke toepassingsgebieden;
- op het eind worden de mogelijke toepassingsgebieden in beeld gebracht.
Nu mijn commentaar:
Over het rendement van aandrijvingen:
Het is maar de vraag of het rendement van de kettingaandrijving in de realiteit 98% bereikt. Het ontwerp van de kettingloop van velomobielen en open ligfietsen doet vrezen van niet. Gemeten aandrijfrendementen onder praktijkomstandigheden voor deze HPV's zijn naar mijn beste weten niet beschikbaar.
Over de grotere ontwerpvrijheid:
Pixel-Man zal daar wel raad mee weten! Een aardig voorbeeld is overigens te zien op http://www.treehugger.com/files/2006/02 ... e_jack.php. Over de hydraulisch aangedreven fiets is ook een Wikipedia artikel, nog wel in "stub"-status: http://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_bicycle.
Over de commerciële introductie:
'k heb het vermoeden dat men heel goed via het marktmodel van de z.g. "early adaptors" zou kunnen werken. Dan kan men een goede prijs maken voor een exclusief produkt, waarvan ook de koper weet dat-ie met het nieuwste van het nieuwste bezig is. Ook zou men, wanneer men het gevoel heeft dat het rendement een heet hangijzer is, ervoor kunnen kiezen om een serie representatieve rendementsmetingen aan verschillende HPV's onder praktijkomstandigheden te laten verrichten. En men zou zich kunnen richten op toepassingen waarbij een als aanmerkelijk gevoeld rendementsnadeel kan worden gecompenseerd. De fietsen c.q. HPV's die zijn voorzien van elektrische trapondersteuning komen dan natuurlijk het eerst in aanmerking.
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/
Omdat een riem idd wel een goed systeem is maar helaas enkel en alleen als je genoeg toeren maakt.Broeno schreef:Ik vind het eerder onbegrijpelijk dat er bijna geen getande riemen gebruikt worden op fietsen. Eén keer gezien op een plooifiets.
En wij met onze +-90rpm is een ketting gewoon veel beter.
Sorry voor niet on-topic. Heb geen direct onderbouwde mening maar stel me bij gewicht wel vragen.