Hydraulische aandrijving (Cyclo Pump)

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Pixel-Man
Helper
Berichten: 277
Lid geworden op: vr 15 feb 2008, 12:12
Postcode: 59000
Fiets: Quest
Locatie: Lille (Rijsel, F)
Contacteer:

Hydraulische aandrijving (Cyclo Pump)

#1 Bericht door Pixel-Man »

De beelden spreken van zich zelf (pps doc in het frans).
Is dat niet de toekomst van de aandrijving?
Is de ketting systeem niet plots een ouderwetse technologie geworden?
Zie

http://olly.gouny.free.fr/
Ik ben franstalig... fouten gezien: 't is normaal.
http://www.piximatic.net/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#2 Bericht door Vital »

Lijkt me onmogelijk dat een hydraulische aandrijving het rendement van een ketting (98%) kan benaderen....
Happiness is not a destination, it is a way of life

Broeno
Helper
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 1:06
Postcode: 8790
Fiets: Azub Max
Locatie: Waregem
Contacteer:

#3 Bericht door Broeno »

Ik vind het eerder onbegrijpelijk dat er bijna geen getande riemen gebruikt worden op fietsen. Eén keer gezien op een plooifiets.
Een tandriem is onderhoudsvrij, heeft een constant rendement vergelijkbaar met een goedgesmeerde ketting, is lichter dan een ketting en in combinatie met een Rohloff even flexibel. Mijn BMW motorfiets met 86pk heeft er eentje die een slordige 40.000km zou moeten meegaan! :shock: :D
@brunomobiel

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#4 Bericht door Wouter D »

alleen wordt schakelen met uw getande riem op een fiets iets minder makkelijk he, want een schakeldoos ôp de fiets geeft te veel verlies, vrees

misschien in combinatie met naafversnellingen

alleen moet je dan als de slijt te groot begint te worden een reserve riem bijhebben voor als hij breekt
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#5 Bericht door Vital »

Vandaar dat Broeno al de combinatie met de Rohloff voorstelde. En een riem breekt niet zo snel, je kan visueel heel snel de staat van een riem beoordelen daar waar een ketting die metaalmoeheid krijgt onverwacht durft te breken...
Happiness is not a destination, it is a way of life

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#6 Bericht door Wouter D »

je kan natuurlijk ook je ketting kontroleren op rek he, en als hij te veel gerokken is, kan je hem vervangen,

zie je je al rijden vital, met een tandriem op je M5, ik zou bijna denken dat hij met die lengte gevoeliger wordt aan rek? zo veel ken ik er nu ook weer niet van natuurlijk
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#7 Bericht door Johan Clerx »

misschien een domme vraag .... maar hoe komt het eigenlijk dat een ketting rekt?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#8 Bericht door Wouter D »

door dat de pennetjes en de busjes uitslijten
eigenlijk gewoon omdat er meer speling op zit krijg je een iets langere ketting

domme vragen bestaan niet, allen domme antwoorden bestaan

thx rik
Laatst gewijzigd door Wouter D op zo 28 sep 2008, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#9 Bericht door rik »

spruitje schreef:door dat de pennetjes en de busjes uitsluiten
Uitslijten bedoelt hij volgens mij!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#10 Bericht door Vital »

ja en bovenop dat kettingrek-verhaal slijten de tandholtes van het kettingwiel nog radiaal waardoor de ketting op een kleinere diameter draagt => kleinere diam. = kleinere omtrek => afstand tss 2 holtes korter wordt en de ketting nog langer lijkt. Daarom raden ze aan samen met de ketting de kettingbladen te vervangen.
En persoonlijk zie ik zo een riem wel zitten hoor...
Happiness is not a destination, it is a way of life

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#11 Bericht door crash-quest-dummy »

vooral in het engels is de monotone stem best slaapverwekkend, gelukkig zijn de getrainde benen beter te pruimen.

schottenpompen zijn niet echt een wonder van rendement.
wel traploos te verstellen en geen smurrie ...
Stop Fueling Around

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#12 Bericht door eeuwige reiziger »

Broeno schreef:Ik vind het eerder onbegrijpelijk dat er bijna geen getande riemen gebruikt worden op fietsen. Eén keer gezien op een plooifiets.
Een tandriem is onderhoudsvrij, heeft een constant rendement vergelijkbaar met een goedgesmeerde ketting, is lichter dan een ketting en in combinatie met een Rohloff even flexibel. Mijn BMW motorfiets met 86pk heeft er eentje die een slordige 40.000km zou moeten meegaan! :shock: :D
Als ik me niet vergis, heeft men in het verleden Birdy's uitgebracht met een tandriem. Schijnbaar voldeed het niet, want het verdween al even snel als het gekomen was.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hydraulische aandrijving (Cyclo Pump)

#13 Bericht door eeuwige reiziger »

Pixel-Man schreef:Zie

http://olly.gouny.free.fr/
Wanneer maakt men voor velomobielen ook zo'n publiciteitsfilmpje? Liefst met dezelfde actrices... :wink:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Wijnandt
Helper
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
Fiets: THIJS 209
Locatie: Veendam
Contacteer:

Re: Hydraulische aandrijving (Cyclo Pump)

#14 Bericht door Wijnandt »

Jammer dat deze discussie zo snel off-topic is geraakt door het bekende gedoe over slijtende kettingschakelpennetjes, getande riemen enzovoorts. En dat is jammer omdat Pixel-Man
1) de moeite heeft genomen om voor de hydraulische aandrijving een apart onderwerp te openen en
2) voor het ontwerp van mensaangedreven voertuigen (HPV's) een paar relevante vragen heeft gesteld, te weten:

"Is dat niet de toekomst van de aandrijving?
Is de ketting systeem niet plots een ouderwetse technologie geworden?"


'k Zal een poging doen om deze discussie weer on topic te krijgen...

Toch eerst maar kort ingaan op de getande riem: deze is vooral interessant als het belangrijk is om van de bekende kettingsmeerboel af te raken, bij bijv. vouwfietsen. Voor het overige heeft de getande riem dezelfde beperkingen als de ketting voor wat betreft de eisen die worden gesteld aan een vrije, zo recht mogelijke loop van het trekkende deel van de ketting c.q. riem. Dat betekent weer dezelfde beperkingen in het ontwerp van HPV's voor de centrale plaats die voor het aandrijfmechanisme moet worden ingeruimd.

Nu even de historie, heel beknopt: de idee van de hydraulische aandrijving heeft de gewoonte om van tijd tot tijd z'n kop weer op te steken. De laatste keer dat ik daarmee in aanraking kwam was eind 2000 (hoor! opa vertelt van vroeger...). 'k Heb daarvan verslag gedaan op http://www.xs4all.nl/~wtv/archief/fiets ... _drive.htm. 'k Heb de indruk dat er niets met deze vinding is gebeurd; de link op m'n oude pagina leidt ook tot niets.

De door Pixel-Man genoemde presentatie komt neer op het volgende (Pixel-Man moet mij maar corrigeren als ik het fout heb, want m'n frans is niet zo best, helaas):
- de firma Cyclo Pump concentreert zich op het doel om in 2009 de eerste hydraulische transmissie te presenteren voor de fietswereld;
- er worden enkele, op dit forum welbekende, voordelen genoemd. Het voordeel van de grotere ontwerpvrijheid wordt echter niet expliciet genoemd;
- Cyclo Pump wil samenwerkingsverbanden aangaan met andere ondernemingen voor het gebruik van het hydraulische systeem in hun produkten;
- op basis van ontwikkelingsgegevens in april 2007 geeft men wat technische kenmerken zoals gewicht en afmetingen. Het hydraulische systeem zou ca. 1 kg zwaarder zijn dan een kettingaandrijving met voor- en achterderailleur;
- voor de hydraulische motor noemt men een rendement van 92%;
- men geeft een kostenplaatje voor het onderhoud van de kettingaandrijving;
- men geeft een beslissingsmatrix voor de marsroute, met de evaluatiecriteria voor de afzonderlijke toepassingsgebieden;
- op het eind worden de mogelijke toepassingsgebieden in beeld gebracht.

Nu mijn commentaar:

Over het rendement van aandrijvingen:
Het is maar de vraag of het rendement van de kettingaandrijving in de realiteit 98% bereikt. Het ontwerp van de kettingloop van velomobielen en open ligfietsen doet vrezen van niet. Gemeten aandrijfrendementen onder praktijkomstandigheden voor deze HPV's zijn naar mijn beste weten niet beschikbaar.

Over de grotere ontwerpvrijheid:
Pixel-Man zal daar wel raad mee weten! Een aardig voorbeeld is overigens te zien op http://www.treehugger.com/files/2006/02 ... e_jack.php. Over de hydraulisch aangedreven fiets is ook een Wikipedia artikel, nog wel in "stub"-status: http://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_bicycle.

Over de commerciële introductie:
'k heb het vermoeden dat men heel goed via het marktmodel van de z.g. "early adaptors" zou kunnen werken. Dan kan men een goede prijs maken voor een exclusief produkt, waarvan ook de koper weet dat-ie met het nieuwste van het nieuwste bezig is. Ook zou men, wanneer men het gevoel heeft dat het rendement een heet hangijzer is, ervoor kunnen kiezen om een serie representatieve rendementsmetingen aan verschillende HPV's onder praktijkomstandigheden te laten verrichten. En men zou zich kunnen richten op toepassingen waarbij een als aanmerkelijk gevoeld rendementsnadeel kan worden gecompenseerd. De fietsen c.q. HPV's die zijn voorzien van elektrische trapondersteuning komen dan natuurlijk het eerst in aanmerking.
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/

jonathan

#15 Bericht door jonathan »

Broeno schreef:Ik vind het eerder onbegrijpelijk dat er bijna geen getande riemen gebruikt worden op fietsen. Eén keer gezien op een plooifiets.
Omdat een riem idd wel een goed systeem is maar helaas enkel en alleen als je genoeg toeren maakt.
En wij met onze +-90rpm is een ketting gewoon veel beter.

Sorry voor niet on-topic. Heb geen direct onderbouwde mening maar stel me bij gewicht wel vragen.

Plaats reactie