fietsendrager voor auto

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Korneel
Junior
Berichten: 44
Lid geworden op: di 29 jan 2008, 20:17
Postcode: 3000
Fiets: Optima Stinger EX
Locatie: Leuven
Contacteer:

fietsendrager voor auto

#1 Bericht door Korneel »

Ik zou graag mijn ligfiets kunnen meenemen met mijn auto.
Past een ligfiets zomaar op een fietsendrager?
Moet ik ergens op letten als ik een fietsendrager?
Bijlagen
P10405703.jpg

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#2 Bericht door quattrovelootje »

Enkele weken geleden was er in de Aldi een fietsendrager in de aanbieding, daar zou die wel op gepast hebben denk ik. Je kunt niet op alle fietsdragers een ligfiets plaatsen, maar er bestaan er wel. Iemand die er zo één heeft, zal wel reageren zekerst ?

Tihamér -heeft er ook eentje van de Aldi gekocht
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
lieve
Kopman
Berichten: 591
Lid geworden op: wo 26 jan 2005, 23:01
Postcode: 9160

#3 Bericht door lieve »

je kan beter een fietsdrager voor 2 fietsen kopen , dan heb je wat meer plek. en een dat je kan uitschuiven voor de wielen.
wij hebben een fietsrek voor drie fietsen maar dat is net te krap.

Caroline
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: di 22 jan 2008, 12:36
Postcode: 3545
Locatie: Halen
Contacteer:

#4 Bericht door Caroline »

Wij hebben een fietsendrager voor 2 fietsen van het merk Thule denk ik. Daar kunnen onze fietsen gemakkelijk op (een stinger bovenstuur en een M5 onderstuur). Die heeft uitschuifbare baren om het frame vast te maken en ook de stangen voor de wielen kan je uiteenschuiven.

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#5 Bericht door WFvN »

Ik heb een drager van Spinder. Een Hurricane past er standaard op maar dan staat hij niet echt recht achter de auto.
Ik heb daarom een eenvoudige (volledig ongedaan te maken) aanpassing gemaakt:

http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/proj ... ject_nr=93

Ik heb inmiddels ook de tweede balk aangepast om m'n Fujin erop te kunnen zetten.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Korneel
Junior
Berichten: 44
Lid geworden op: di 29 jan 2008, 20:17
Postcode: 3000
Fiets: Optima Stinger EX
Locatie: Leuven
Contacteer:

#6 Bericht door Korneel »

Dat zijn allemaal wel goeie tips.

Maar ...
Ik heb geen trekhaak op mij auto. En er past ook geen trekhaak op (ik mag niks trekken met de auto).

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#7 Bericht door ET »

Korneel schreef:Dat zijn allemaal wel goeie tips.

Maar ...
Ik heb geen trekhaak op mij auto. En er past ook geen trekhaak op (ik mag niks trekken met de auto).
Er zijn er die je op het kofferdeksel kan bevestigen, (wel opletten da je de lak niet beschadigd)
Of je kan gaan voor fietsgoten op de porte-bagage (vergt wel effe moeite om die fiets op het dak te heffen) indien die schuine stang ergens verbinding kan maken met de fiets z'n kader.

ET

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#8 Bericht door WFvN »

Korneel schreef:Dat zijn allemaal wel goeie tips.

Maar ...
Ik heb geen trekhaak op mij auto. En er past ook geen trekhaak op (ik mag niks trekken met de auto).
Koop dan ook een fatsoenlijke auto :P

Ik had niet gelet op eventuele aanwezigheid van een trekhaak. Ik ben ook nog wezen zoeken op internet en kwam er tot m'n verbazing achter dat de MX5 inderdaad geen trekhaak mag hebben. Da's nieuw voor me: een auto waar geen trekhaak onder mag.

Maar het is een cabrio? Volgens mij gaat het allemaal een heel stuk lastiger worden, ook met van die dragers die je aan de achterklep monteert (doorgaans is dat bij schuine ruiten overigens)
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: fietsendrager voor auto

#9 Bericht door eeuwige reiziger »

Korneel schreef:Moet ik ergens op letten als ik een fietsendrager?
Toch even melden dat er wettelijke voorschriften bestaan in welke mate de fiets in breedte buiten de wagen mag komen!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

cable guy
Belofte
Berichten: 141
Lid geworden op: ma 06 dec 2004, 13:23
Postcode: 2170
Fiets: 20' 20' van de marini stal
Locatie: Merksem
Contacteer:

#10 Bericht door cable guy »

Er bestaan van die dragers waar normale fietsen kunnen gemonteerd worden op de achterplek zie site thule. Je ziet die mestaal voorbij flitsen bij de volgwagens wielerkoers.
Bij jouw wagen word er soms een soort van kofferrekje (kdacht dat ik dat al in de mazda schowroom had zien staan) gemonteerd op de achterklep en dat is waarschijnlijk ook aan pasbaar.
Laatst gewijzigd door cable guy op wo 02 jul 2008, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bliksem
Nieuweling
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 02 sep 2007, 17:35
Postcode: 3945
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Ham B
Contacteer:

#11 Bericht door Bliksem »

Da's het nadeel van een wagen met uitstekende koffer.
In mijn Golf III wat niet echt een grote wagen is krijg ik zowel mijn Stinger als Hurricane makkelijk in.
Challenge Hurricane

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#12 Bericht door Jan.E »

Doe zoals ik, koop een bestelwagen en al uw problemen zijn opgelost. :wink: En da kost ook nog niet veel aan taks en je moet geen eenmalige inschrijvingstaks betalen. Ik heb het me nog geen moment beklaagd. Oei, da is hier een fietsforum zeker. Toch nog effe, aan cabrio's mag dikwijls geen aanhanger omdat dat een te grote belasting is voor het chassis. Door het ontbreken van een dak moet de bodem versterkt , wat ook meer weegt. Als je aan een cabrio een remork hangt, zou het kunnen dat je na verloop van tijd je deuren niet meer open of toe krijgt.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#13 Bericht door Edje »

weer wat bijfeleerd Jan ivm die cabrio, dat wist ik niet

In polo steek ik mijn baron, stinger was net haalbaar. Stratus zou ook kunnne n mits ik een klantenkaart krijg bij Carglass :wink: (liefst voor voor EN achteruit :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#14 Bericht door rik »

Jan.E schreef:Doe zoals ik, koop een bestelwagen en al uw problemen zijn opgelost. :wink: En da kost ook nog niet veel aan taks en je moet geen eenmalige inschrijvingstaks betalen. Ik heb het me nog geen moment beklaagd. Oei, da is hier een fietsforum zeker. Toch nog effe, aan cabrio's mag dikwijls geen aanhanger omdat dat een te grote belasting is voor het chassis. Door het ontbreken van een dak moet de bodem versterkt , wat ook meer weegt. Als je aan een cabrio een remork hangt, zou het kunnen dat je na verloop van tijd je deuren niet meer open of toe krijgt.
Wil je daarmee zeggen dat je geen camionette cabrio moet kopen om een ligfiets te vervoeren? :P ](*,) :lol:
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#15 Bericht door Jan.E »

Ik zeg da maar omdat Wilfried niet door had dat hij met zijne cabrio geen remork mag trekken. :lol: Trouwens kijk eens naar buiten :roll: , laat dat dak maar waar het is. :evil: :?

Plaats reactie