Velomobiel plus helm

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Velomobiel plus helm

#1 Bericht door paulheyndrickx »

Vanmiddag een toertje met WAW019 zonder kapje en met helm. Blijkt niet zo evident want de twee komen met mekaar in conflict. Hoe zit het met de velomobielrijders en hun ervaringen met de helm?

Wijnandt
Helper
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
Fiets: THIJS 209
Locatie: Veendam
Contacteer:

Re: Velomobiel plus helm

#2 Bericht door Wijnandt »

paulheyndrickx schreef:Hoe zit het met de velomobielrijders en hun ervaringen met de helm?
Als het koud is: WAW015 met kap met vizier;
als het warmer wordt: WAW015 met cabriokap, evt. een hoofdband erbij.

Als het echt lente/zomer is: WAW015 in de garage, en roetsen :D
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Velomobiel plus helm

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

paulheyndrickx schreef:Vanmiddag een toertje met WAW019 zonder kapje en met helm. Blijkt niet zo evident want de twee komen met mekaar in conflict. Hoe zit het met de velomobielrijders en hun ervaringen met de helm?
Eigenlijk heb ik zelden een helm aan. In de wintermaanden heb ik 's ochtends en wel eens 's avonds een helm aan, maar dat niet zozeer uit veiligheidsoverwegingen. Op de helm heb ik immers een krachtige hoofdlamp gemonteerd, zodat moeiteloos in het duister kan rijden.

M'n indruk is het trouwens dat een helm niet echt een noodzaak is in een velomobiel. Ongetwijfeld denkt NOD sedert z'n ongeluk daar wel anders over...

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#4 Bericht door Johan Clerx »

Persoonlijk draag ik in de mango bijna altijd een helm. Ik heb dan natuurlijk wel geen last van een overkapping die eventueel in de weg kan zitten.

De meningen over het dragen van een helm in een VM zijn verdeeld maar persoonlijk probeer ik steeds twee voorbeelden voor ogen te houden: het ongelijk van Wardje met de go-one waarbij de gevolgen misschien ietske minder erg geweest zouden zijn als hij een helm had gedragen en het zelfde mbt het ongeval van Koen.

Er gaan ongetwijfeld gevallen zijn waarbij een helm geen extra bescherming biedt maar er gaan er even ongetwijfeld ook zijn waarbij dit wel het geval is. Persoonlijk speel ik liever zeker.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#5 Bericht door quattrovelootje »

Ik zet nooit een helm op als ik met de AW rij. Vinnik absoluut overbodig. Ik ben niet zo'n snelheidsduivel die "grenzen" probeert te ontdekken bij het nemen van bochten ed, en voor de rest is het me totnogtoe al aardig gelukt om een goed overzicht te houden in het verkeer (al meer dan 15.000 km ongevalvrij -hout vasthouden nu maar zekerst :wink: ?).
In de winter draag ik alleen een muts, maar een helm in een velomobiel ? Nee dankjewel, niet aan mij besteed.

Tihamér -"liever 'n paar minuutjes te laat dan nooit meer op tijd"
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
nestofdragons
Public Relations
Berichten: 785
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
Postcode: 2640
Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
Contacteer:

#6 Bericht door nestofdragons »

Ik rij niets meer zonder mijn helm in de Quest. Ik heb na mijn ongeval nog een paar bijna roll-overs gehad (effie op twee wielen). Ligt meestal niet aan snelheid maar aan het niet tijdig zien van een obstakel.
Keep that brain creative,

Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons

Wijnandt
Helper
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
Fiets: THIJS 209
Locatie: Veendam
Contacteer:

Re: Velomobiel plus helm

#7 Bericht door Wijnandt »

Jullie hebben al kunnen opmaken uit m'n eerdere posting dat ik geen helm draag in m'n WAW.

Over helmen: natuurlijk denk je het eerste aan 'n fietshelm, zo'n meestal uitbundig vormgegeven geval dat voor en achter het hoofd nogal uitsteekt. Maar heeft niemand al gedacht aan het dragen van een helm zoals rollerskaters die gebruiken? Die is veel compacter en zal dus minder hinder in de velomobiel veroorzaken.

De speciale helm van Velomobiel.nl gaat al in de richting van een rollerskater helm.
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/

Plaats reactie