Fietskar

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Fietskar

#1 Bericht door Jan.E »

We hadden gedacht om een fietskar aan te schaffen om ons kleine Hanne (ongeveer 1j) mee te nemen achter de ligfiets. We hadden gedacht aan een burley solo. Niet meteen het goedkoopste, maar ziet er wel degelijk uit en licht. Of raden jullie ons dat af, of moeten we ergens op letten. Of andere goedkopere, maar ook goede fietskarren?

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#2 Bericht door paulheyndrickx »

wij hebben een chariot comfort van cts (zweipluszwei.com). Wellicht wat zwaarder, maar volgens mij ook veiliger, wegens de harde plastic kuip. De kinderen zijn er ondertussen uit gegroeid maar wij gebruiken de kar nog steeds als bagagekar.

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#3 Bericht door Duckjibepete »

J, ik heb Belle vier jaar getrokken in een burley d'light. weegt niks (10 kg), en bagageruimte groot genoeg en goed afgesloten, kan niks uitvallen. Vanaf dit jaar zat Roos (vanaf 4 maand oud) er ook bij in zo een babyschelp van Weber. Heb de kar tweedehands gekocht en is nu helemaal op, doek overal gescheurd, ze is zeker 10jaar oud. Burley vouwt wel makkelijk op tot een klein pakketje en zijn perfect waterdicht. Vind ze nieuw wel véél te duur, 600€. Vroeger waren ze nog duurder. Wij zijn ook zoek naar een andere, maar nog niks gevonden echt naar onze zin. En die echt goedkope zijn niet waterdicht en wegen direkt meer dan 15 kg...
Ik heb graag dat er een volledige stootrand is rond de wielen (zoals burley d'light), je rijdt zowieso overal tegenaan met die kar, met zo een rand hindert dat niet, maar als de wielen bloot staan, dan hang je wel vast. Hadden gedacht aan een Croozer 400€, ontworpen door chariot maar gemaakt in het oosten dacht ik. Maar wielen onbeschermt en bageruimte met klitteband dicht, kan je alles kwijtspelen... en een pak zwaarder. Op vlakke weg misschien niet zo belangrijk, maar klimmen voel je direkt het verschil. Ik neem de hond (10kg) ook nog dikwijls mee in de bagageruimte en dan kom ik op ong 42 kg te trekken. Burley blijft wel superstabiel. Ons roos is nu ook 1j, en die kar moet dus nog zeker 3jaar meegaan. Spijtig dat de goeie zo duur zijn, want het is zo handig zo een ding! Hou me op de hoogte van je marktonderzoek! :wink:
Laatst gewijzigd door Duckjibepete op do 13 apr 2006, 10:40, 3 keer totaal gewijzigd.
ride to live, live to ride


sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#5 Bericht door sniper »

ik heb er een tijdje terug een gekocht op ebay
toen heb ik iets van een 120 euro betaald

er staat nu dezelfde te koop hier voor 135 euro

het grote voordeel is dat er een derde wiel aan is
plooit heel gemakkelijk samen en is redelijk licht
better a bad day at sea
than a good day at the office

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#6 Bericht door Johan Clerx »

Je mag die van ons altijd eens komen bekijken en proberen Jan. Weet niet juist welk merk, maar heb der altijd veel plezier van gehad. Je kan ze dmv een derde wiel ook makkelijk ombouwen tot buggy en das zeker een pluspunt

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#7 Bericht door Jan.E »

Peter, bedankt voor de links, zoveel, dat ik niet meer weet wat ik wil. De burley solo blijft favoriet, maar de croozer 737 zie ik ook wel zitten, een stuk goedkoper, maar ook 7kg zwaarder. Ik ben er nog niet uit. Ik zie knappe dingen en ook zeer licht, maar 800 euro, jongens, jongens!!!

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#8 Bericht door Duckjibepete »

begrijp die prijzen ook niet... Als je de testen van de fietsersbond leest koop je best geen goedkope kar, maar ik vind de prijzen van chariot en burley niet normaal meer.
ride to live, live to ride

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#9 Bericht door sniper »

ge moogt die van mij ook komen proberen
ge zult zien dat hij licht trekt

en voor het prijsverschil kunt ge nog een paar keer over en weer rijden ook
better a bad day at sea
than a good day at the office

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#10 Bericht door Johan Clerx »

Jongens, ik vind 800 euro der toch een beetje over hoor. Wij hebben voor onze kar iets van een 350 euro gegeven en dat vond ik al veel geld. Die kar bolt trouwens ook heel licht en je kan er ook een buggy van maken.

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#11 Bericht door Jan.E »

Johan, ik was ook helemaal niet van zin om 800 euro aan een kar te geven. De burley kost ongeveer 450 euro en de croozer 737 kost nog 120 euro minder. Ge moogt toch ook niet vergeten dat uwe kleine daar moet inzitten, dus het moet toch ook een beetje fatsoenlijk zijn.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#12 Bericht door Johan Clerx »

Das zeer zeker waar Jan maar voor 300 - 400 euro moogt ge toch al iets heel degelijk vinden. Voor 800 euro koop ik m dan liever zijn eerste ligfiets :wink:

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#13 Bericht door sniper »

Johan Clerx schreef:Das zeer zeker waar Jan maar voor 300 - 400 euro moogt ge toch al iets heel degelijk vinden.
voor de helft van die prijs heb je ook al iets degelijks
bij mij gaan de kindjes van 2 en 3.5 jr erin zonder klachten
better a bad day at sea
than a good day at the office

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#14 Bericht door Duckjibepete »

Hoe komen die budgetvriendelijke karren uit de crashtesten? Even veilig als de duurdere? Ik wil niet dat de veiligheidskooi dichklapt bij een aanrijding of eventueel gewoon bij omkantelen.
Johan, welke kar heb jij?
ride to live, live to ride

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#15 Bericht door eeuwige reiziger »

Duckjibepete schreef:Hoe komen die budgetvriendelijke karren uit de crashtesten? Even veilig als de duurdere? Ik wil niet dat de veiligheidskooi dichklapt bij een aanrijding of eventueel gewoon bij omkantelen.
Johan, welke kar heb jij?
De Dolphin is de beste fietsaanhanger voor kinderen voor alledaags gebruik. De Burley d'Lite is de beste kinderkar in de categorie 'licht en klein op te vouwen'. De Chariot Couger is de beste fietskar die ook als wandelwagen te gebruiken is. Deze drie kinderkarren zijn de winnaars van de grote kinderkarrentest van de Fietsersbond die in het meinummer 2003 van de Vogelvrije Fietser bekend worden gemaakt.

De Fietsersbond heeft de tien meest bekende kinderkarren uitvoerig in de praktijk getest. Ouders met kinderen beoordeelden de Dolphin (789 euro) gemiddeld met het hoogste cijfer. De rijeigenschappen en het zitje zijn erg goed, mede doordat de kar een kunststof bak heeft. De Dolphin heeft een ruime bagageruimte. De kar maakt een degelijke indruk. Er kan weinig kapot aan gaan. Daardoor is het een goede kar voor alledaags gebruik. Wie het klein opvouwen of het gebruik als wandelwagen belangrijk vindt, kan beter de Burley d'Lite of Chariot Couger kiezen. De Burley d'Lite (599 euro) is de lichtste kar uit de test die erg soepel rijdt. Hij is bovendien goed en klein op te vouwen. De Chariot Couger (614 euro) scoort het beste op het gebruik als wandelwagen. Doordat de kar weinig trilt is het een goede fietskar voor jonge kinderen. Testrijders gaven een oordeel over de rijeigenschappen, de zitplaats voor de kinderen en het gebruik als wandelwagen. Zij gaven iedere kar een cijfer. Dit cijfer woog zwaar mee in de eindbeoordeling. De karren zijn vanaf 10 mei 2003 uit te proberen bij Bike Experience in Boxtel, een nieuw testcentrum van de Kleine Aarde in samenwerking met de Fietsersbond.

Veel ouders hebben het idee dat het gevaarlijk is om een kind in een kinderkar achter de fiets te vervoeren. Uit onderzoek blijkt echter dat een kinderkar veiliger is dan een kinderzitje. Met kinderzitjes gebeuren soms ongelukken doordat de fiets (met kind) omvalt of doordat de voeten van het kind tussen de spaken komen.


Op de website van de Fietsersbond (www.fietsersbond.nl/kinderkarren) zijn de volledige testresultaten te vinden inclusief scoretabel van de testpersonen.
http://www.fietsen.123.nl/test%20van%20fietsen.htm

Plaats reactie