continu variabele transmissie

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
dirk65

continu variabele transmissie

#1 Bericht door dirk65 »

Heeft al iemand deze cvt gezien? Geniaal in zijn eenvoud, als je zoiets ziet, vraag je je af waarom je er zelf niet bent opgekomen. Hopelijk komt hij snel in productie voor de fiets.
http://www.fallbrooktech.com/NuVinci.asp

Gebruikersavatar
Tjorque
Helper
Berichten: 366
Lid geworden op: do 02 dec 2004, 12:04
Postcode: 2000
Fiets: HP Grasshopper
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

#2 Bericht door Tjorque »

ik heb spijtig genoeg nog een beetje twijfel bij:

-rendement
-gewicht
-duurzaamheid

maar wie weet, 't kan mooi zijn...
Grasshopper
Rohloff - Naafdynamo - Avid BB7 - FSA SLK - Big Apple (ik eet geen fruit dus 'k ga overstappen op Racers)
[url=http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=2899]Groen transport...[/url]

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#3 Bericht door Jef »

Op het eerste gezicht ziet het er veelbelovend uit, maar over de zaken die Zeveneens in vraag stelt blijven ze vaag. Ze zeggen het zelf dat ze verschillende gewichten hebben voor verschillende toepassingen, maar hoeveel dat juist is?????
Ook heeft het toestel hetzelfde bereik als de huidige inwendige versnellingen. Welke?? Die 3 versnellingen op mijn moeder haar fiets of een Rollhoff 14??
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

dirk65

#4 Bericht door dirk65 »

Ik veronderstel dat het bereik bepaald wordt door de diameter van de bollen. Het enige waar ik eigenlijk mijn twijfels over heb is het rendement. Om ervoor te zorgen dat er geen slip optreedt moeten de bollen met voldoende kracht tussen de schijven geklemd worden maar hierdoor treedt er dan natuurlijk weer meer inwendige wrijving op... Als je het filmpje bekijkt zie je dat ze blijkbaar flink wat kracht moeten zetten om die bollen te doen kantelen waardoor ik veronderstel dat er flink wat druk opzit. Moet langs de andere kant wel te testen zijn. Ik veronderstel dat je heel het systeem zelf kunt ineensteken als je over een draaibank beschikt. Ziet er toch wel heel simpel uit...

Gebruikersavatar
Tjorque
Helper
Berichten: 366
Lid geworden op: do 02 dec 2004, 12:04
Postcode: 2000
Fiets: HP Grasshopper
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

#5 Bericht door Tjorque »

dirk65 schreef:Ik veronderstel dat het bereik bepaald wordt door de diameter van de bollen. Het enige waar ik eigenlijk mijn twijfels over heb is het rendement. Om ervoor te zorgen dat er geen slip optreedt moeten de bollen met voldoende kracht tussen de schijven geklemd worden maar hierdoor treedt er dan natuurlijk weer meer inwendige wrijving op... Als je het filmpje bekijkt zie je dat ze blijkbaar flink wat kracht moeten zetten om die bollen te doen kantelen waardoor ik veronderstel dat er flink wat druk opzit. Moet langs de andere kant wel te testen zijn. Ik veronderstel dat je heel het systeem zelf kunt ineensteken als je over een draaibank beschikt. Ziet er toch wel heel simpel uit...
een cnc draaibank dan toch denk ik, iets wat ik vandaag net niet in de schuur heb staan ;) 8)
Grasshopper
Rohloff - Naafdynamo - Avid BB7 - FSA SLK - Big Apple (ik eet geen fruit dus 'k ga overstappen op Racers)
[url=http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=2899]Groen transport...[/url]

dirk65

#6 Bericht door dirk65 »

nog geeneens een cnc draaibank in je schuur... pffffff prutser :D

Gebruikersavatar
Tjorque
Helper
Berichten: 366
Lid geworden op: do 02 dec 2004, 12:04
Postcode: 2000
Fiets: HP Grasshopper
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

#7 Bericht door Tjorque »

dirk65 schreef:nog geeneens een cnc draaibank in je schuur... pffffff prutser :D
ik heb geen schuur :p zal'ns in de voortuin kijken :shock: :wink:
Grasshopper
Rohloff - Naafdynamo - Avid BB7 - FSA SLK - Big Apple (ik eet geen fruit dus 'k ga overstappen op Racers)
[url=http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=2899]Groen transport...[/url]

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#8 Bericht door crash-quest-dummy »

zie bijlage :
voor hun variable speed toepassing voor windturbines rekenen ze met deze rendementen.

=>5% verlies minimaal. (voor toepassingen van 1,5MW, voor een toepassing van 300W zou dat dus wel eens danig kunnen tegen vallen)
Voor Los Americanos die zelfs in een auto niet met de hand willen schakelen en eens willen fietsen zonder schakelbesognes is dit OK, voor een HPV niet echt, lijkt me.
Bijlagen
cvt.jpg
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: continu variabele transmissie

#9 Bericht door crash-quest-dummy »

ik heb een nieuwe CVT gevonden (van 2005), enkel tandwielen, zelfinstellend over 3à5 ingrijpingen, kortom : wreed wijs.
vermoedelijk nog niet in produktie, en het zou al helemaal straf zijn als ze voor fietsen al zouden bestaan ...
Bijlagen
2005.01.005.pdf
(138.36 KiB) 203 keer gedownload
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: continu variabele transmissie

#10 Bericht door Wouter D »

nu snap ik waar die ingenieurs al die wiskunde voor nodig hebben... om al die info te kunnen verwerken :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: continu variabele transmissie

#11 Bericht door crash-quest-dummy »

wiskunde is een taal om de wereld mee te beschrijven.

(ooit eens, op de sterrenwacht te Ukkel, waar ik een sturing van een telescoop ging placeren, tijdens de middagpauze, 2 proffen mekaar zien tegenkomen op de gazon tussen die telescoopgebouwen. Prachtig, hoe de imaginaire tekstbalonnetjes zich vulden met wiskundige formules die de banen van planetoïden beschrijven 8) )
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

Re: continu variabele transmissie

#12 Bericht door marini »

neemt niet weg dat het voor mij te moeilijk is, laat staan de grote lijnen te verstaan.
:?
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: continu variabele transmissie

#13 Bericht door crash-quest-dummy »

kijk eens naar het mechanische prentje.
laat de ingaande as draaien en hou de uitgaande quasi stil, dan omgekeerd en bedenk wat er allemaal draait en wat niet.
de hamvraag is of die nu zelfinstellend werkt of niet.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: continu variabele transmissie

#14 Bericht door NL-ligger »

Ik heb eens meegereden in zo'n Dafje die de eerste versie hadden van cvt en het viel mij op dat diegene achter het stuur eigenlijk altijd volgas reed en de gereden snelheid niet met het motortoeretal correspondeerde zoals bij een handschakelbak of automaat maar eigenlijk constant hoog was tot de gewenste snelheid was bereikt. Ik heb zo'n vermoeden dat daar veel meer brandstof en arbeid doorheen ging dan een conventionele schakelbak....

Nu zijn die cvt's natuurlijk in tussenliggende tijd geperfectioneert en geevolueeerd, maar de eventuele fietsnaaf versie zal weg geen computergestuurde versie zijn....
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: continu variabele transmissie

#15 Bericht door crash-quest-dummy »

wel, in dit geval zou er zelfs niets gestuurd moeten worden. volledig mechanisch volautomatisch ...
Stop Fueling Around

Plaats reactie