son naafdynamo voor velomobielen
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
son naafdynamo voor velomobielen
ter info :
We think about a solution for this demand for some time now. Problems are:
The trike market is so small and the mounting of single-sided is different
from manufacturer to manufacturer... A single sided hub will make it
neccessary to make room for a thicker axle in the generator, bring
disc-brake and electrical connections to one side. If we find the time, we
might show a prototype of a single sided front-hub for recumbent-trikes on
this years "Spezialradmesse". Don't expect something like this to be in
series production soon!
Gruß
Andreas Oehler
--
Wilfried Schmidt Maschinenbau Tel. (+49) 7071 38870
Aixer Strasse 44 Fax. (+49) 7071 38876
D-72072 Tuebingen email info@nabendynamo.de
Germany http://www.nabendynamo.de
We think about a solution for this demand for some time now. Problems are:
The trike market is so small and the mounting of single-sided is different
from manufacturer to manufacturer... A single sided hub will make it
neccessary to make room for a thicker axle in the generator, bring
disc-brake and electrical connections to one side. If we find the time, we
might show a prototype of a single sided front-hub for recumbent-trikes on
this years "Spezialradmesse". Don't expect something like this to be in
series production soon!
Gruß
Andreas Oehler
--
Wilfried Schmidt Maschinenbau Tel. (+49) 7071 38870
Aixer Strasse 44 Fax. (+49) 7071 38876
D-72072 Tuebingen email info@nabendynamo.de
Germany http://www.nabendynamo.de
Stop Fueling Around
interessant
ik wist dat Ian Sims van greenspeed er al over had
gevraagd bij Schmidt maschinenbau,
maar ik dacht dat het antwoord 'njet' was
anyway, ik heb van t weekend een sram i-light naafdynamo
opengesmeten, die is perfect aan te passen nr dikkere as
dat ga ik nu wel niet doen met die naaf omdat er geen rem opstaat
mijn volgende stap: de dynamonaaf van sturmey archer
(met trommelrem en industriële lagers) kopen
en zien of die ook aan te passen is
zo ja kan dat al een oplossing zijn voor de meeste VM'en
ik wist dat Ian Sims van greenspeed er al over had
gevraagd bij Schmidt maschinenbau,
maar ik dacht dat het antwoord 'njet' was
anyway, ik heb van t weekend een sram i-light naafdynamo
opengesmeten, die is perfect aan te passen nr dikkere as
dat ga ik nu wel niet doen met die naaf omdat er geen rem opstaat
mijn volgende stap: de dynamonaaf van sturmey archer
(met trommelrem en industriële lagers) kopen
en zien of die ook aan te passen is
zo ja kan dat al een oplossing zijn voor de meeste VM'en
- paulheyndrickx
- catering
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
- Postcode: 9270
- Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
- Locatie: Laarne
- Contacteer:
Toeval of niet: heb me gisteren zitten afvragen of een naafdynamo haalbaar en zinnig is in een velomobiel (in mijn geval de bestelde waw019). Bijvoorbeeld: gaat zo'n naafdynamo niet aan de haal met een deel van de snelheidswinst die je puurt uit de stroomlijn?
Heb wat zitten googlen en de meningen daarover lijken verdeeld. Ik ben een complete leek en wil wel eens vernemen wat de technische knobbels daarover te vertellen hebben.
Heb wat zitten googlen en de meningen daarover lijken verdeeld. Ik ben een complete leek en wil wel eens vernemen wat de technische knobbels daarover te vertellen hebben.
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
paul,
ga je echt om die tienden van seconden da ge verliest beslissen geen naafdynamo te installeren.
als je de waw gebruikt om te forenzen en je bent van mening dat jet het eruit haalt, van em te betalen. dan zou ik em steken,
wil je em dan eens opentrekken op een wedstrijd of zo, dn s het een kleine moeite van em eventjes tijdelijk te verwijderen, denk je niet?
ga je echt om die tienden van seconden da ge verliest beslissen geen naafdynamo te installeren.
als je de waw gebruikt om te forenzen en je bent van mening dat jet het eruit haalt, van em te betalen. dan zou ik em steken,
wil je em dan eens opentrekken op een wedstrijd of zo, dn s het een kleine moeite van em eventjes tijdelijk te verwijderen, denk je niet?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
het verschil tss naafdynamos is grotendeels de weerstand bij
nullast
de duurste shimano blijft ongeveer dezelfde weerstand geven,
lamp aan of uit
de SON geeft in nullast een weerstand die te vgl is met het stijgen
van 30cm over een afstand van 1km, wat erg weinig is
ik voelde bij het installeren van mijn SON geen enkel verschil,
zelfs bij het aanzetten van de lamp is het niet merkbaar
de andere dynamonaven (eigenlijk mogen we geen 'dynamo' zeggen, het moet zijn generator) zijn daarin slechter, maar ik vraag me af
of dat nog niet binnen het aanvaardbare zal liggen
een vergelijking:
www.myra-simon.com/bike/dynotest.html
de dynamonaven van sturmey archer hebben een trommelrem van
70mm, identiek aan de naven die bijv in de waw worden gebruikt
maar als je van wiel zou verwisselen vr een wedstrijd zijn je remschoenen
op het dynamowiel ingesleten, niet op je 'wedstrijd'wiel
ik denk dat de grootorde van extra wrijving zodanig is dat je kan zeggen
"eet een stuute meer en het is opgelost"
er is een waw die met een standaard band-dynamo ofte 'bottle generator'
rondrijdt, naar volle tevredenheid van de eigenaar
de LightSpin schijnt ongelooflijk licht te bollen
nullast
de duurste shimano blijft ongeveer dezelfde weerstand geven,
lamp aan of uit
de SON geeft in nullast een weerstand die te vgl is met het stijgen
van 30cm over een afstand van 1km, wat erg weinig is
ik voelde bij het installeren van mijn SON geen enkel verschil,
zelfs bij het aanzetten van de lamp is het niet merkbaar
de andere dynamonaven (eigenlijk mogen we geen 'dynamo' zeggen, het moet zijn generator) zijn daarin slechter, maar ik vraag me af
of dat nog niet binnen het aanvaardbare zal liggen
een vergelijking:
www.myra-simon.com/bike/dynotest.html
de dynamonaven van sturmey archer hebben een trommelrem van
70mm, identiek aan de naven die bijv in de waw worden gebruikt
maar als je van wiel zou verwisselen vr een wedstrijd zijn je remschoenen
op het dynamowiel ingesleten, niet op je 'wedstrijd'wiel
ik denk dat de grootorde van extra wrijving zodanig is dat je kan zeggen
"eet een stuute meer en het is opgelost"
er is een waw die met een standaard band-dynamo ofte 'bottle generator'
rondrijdt, naar volle tevredenheid van de eigenaar
de LightSpin schijnt ongelooflijk licht te bollen
- Luc Willaert
- General Manager
- Berichten: 3432
- Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
- Postcode: 8400
- Fiets: Mango 137
- Locatie: Oostende
- Contacteer:
- wost
- the travelling cook
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
- Postcode: 9220
- Fiets: Velo-de-Ville
- Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
- Contacteer:
Waarom zou de weerstand op een wedstrijd groter zijn?Luc Willaert schreef:Sedert een maand of 2 heb ik nu een son op de baron en ik merk toch geen verschil in weerstand. Misschien wel op wedstrijden, maar voor toertochten of woon-werk is dat zeker te verwaarlozen.
Groeten
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
dat heeft hij niet gezegd, mor op wedstrijden kan je elke procentje weerstand missen he
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
Een test in het duitse Aktiv Radfahren bracht volgende cijfers aan het licht. Shimano 3N30 is wel een zeer goed en veel goedkoper alternatief. De prijs bij www.roseversand.nl is iets van een 27€ !!!
http://www.nabendynamo.de/pdf/ar.1-2_2005.pdf
groeten,
Dimitri
http://www.nabendynamo.de/pdf/ar.1-2_2005.pdf
groeten,
Dimitri
- paulheyndrickx
- catering
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
- Postcode: 9270
- Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
- Locatie: Laarne
- Contacteer:
Als het om tienden van seconden gaat zie ik geen probleem. Als ik de reacties lees is de weerstand van een naafdynamo niet voelbaar, klopt dat? Ik heb helemaal geen ervaring met een naaf-dynamo. Ik heb op de Piraeus een band-dynamo en dat scheelt toch enkele km/u. Verder is dat ding vrij bedrijfszeker, ook met sneeuw en regen. Voordeel is dat je helemaal geen weerstand hebt als hij uit staat.Wouter schreef:paul,
ga je echt om die tienden van seconden da ge verliest beslissen geen naafdynamo te installeren.
als je de waw gebruikt om te forenzen en je bent van mening dat jet het eruit haalt, van em te betalen. dan zou ik em steken,
Ik denk dat ik andere handicaps heb in de wedstrijden die ik toch niet ga rijden. Mijn leeftijd bvb (49 in 2006), een kapotte knie en een kapotte enkel.
Maar verder gaat het goed, dank u.
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
paul, ik dacht dat jaen peinture van op tforum met een gewone dynamo werkt in zijn WAW (dan wel een light-spin dynamo, denk ik,) misschien moet je zijn ervaringen eens vragen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- wost
- the travelling cook
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
- Postcode: 9220
- Fiets: Velo-de-Ville
- Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
- Contacteer:
tis niet de 30 maar de 70 die er zo goed uitkomt en die kost rond de 100.pinguin schreef:Een test in het duitse Aktiv Radfahren bracht volgende cijfers aan het licht. Shimano 3N30 is wel een zeer goed en veel goedkoper alternatief. De prijs bij www.roseversand.nl is iets van een 27€ !!!
http://www.nabendynamo.de/pdf/ar.1-2_2005.pdf
groeten,
Dimitri
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.
-
- Neo Prof
- Berichten: 244
- Lid geworden op: wo 10 nov 2004, 19:21
- Postcode: 3500
- Fiets: rans stratus + birdy tour
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
Dat klopt, het is een s6 van bush en muller. Redelijk content van, geeft zonder enige twijfel een pak minder licht als de verschillende opties en combinaties bij de collega's. Voor mij is het echter belangrijk dat ik licht heb wanneer ik dat wil, onafhankelijk van de toestand van de batterij. Als ik 's nachts 10 uur gewerkt heb en dan nog een uur moet fietsen om thuis te komen dan wil ik gewoon slapen... batterijen zouden mijn actieradius behoorlijk beperken denk ik (scenario: "doeme, weer die batterijen vergeten op te laden...). Aan een behoorlijk alternatief, dus een goede naafdynamo, wil ik nog wel geld uitgeven alhoewel ik de s12 van b&m ook wel zie zitten, 12 volt uit een dynamo met lage rolweerstand... als die afstaat geeft die geen gram weerstand natuurlijk...ik dacht dat jaen peinture van op tforum met een gewone dynamo werkt in zijn WAW
"De wereld is een boek. Wie niet reist, leest enkel één bladzijde." (Augustinus)
Ik had me eigenlijk niet goed uitgedrukt Wouter. Ik bedoelde eerder dat de nieuwe 3N30 toch wel goed scoort voor zijn geringe prijs. Uiteraard is de 70 nog beter, maar die kost ook het dubbele. Het verlies in vrijloop is bij de 3N30 toch beperkt in vergelijking tot zijn voorganger, de NX32.wost schreef:tis niet de 30 maar de 70 die er zo goed uitkomt en die kost rond de 100.
De prijs voor een 3N70 is trouwens geen 100€, je vindt hem al vanaf 54€. Ik heb er 2 in bestelling op :
http://www.roseversand.nl/rose_main.cfm ... =0&CID=175
Groeten,
Dimitri