Verhalen over staartpunten sterk overdreven

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#16 Bericht door Duckjibepete »

Zeveneens schreef: ik heb jaar en dag met een gemiddelde gereden van 32km/h toen ik naar school reed op m'n MTB met baanbanden.
:? dan moet je dringend mee met ons wedstrijdjes rijden! Als je dat kan ben je een atleet, sterker nog, een topatleet! :lol:

ivm die staartpunt, verschil eens boven de 40 is minstens 10%. op dat moment is zelfs het gewicht van de fiets ondergeschikt aan de aerodynamica, alhoewel je natuurlijk langer gaat kunnen fietsen met een lichtere fiets...
De vraag is natuurlijk of een staartpunt die hoog hang zoals op pp zijn seiran wel aerodynamisch is?! Je krijgt ook een grondzuigtoestand, die ervoor zorgt dat je terug afremt...
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#17 Bericht door hugo »

voor patrick pevenage > patrick in mijn vorige post = patrick proesmans

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#18 Bericht door marini »

grootste probleem is het vergelijken zonder externe factoren.
dan zou je al op een piste moeten rijden , de zelfde dag, met hartslagmeter, een keer met en een keer zonder punt.

als ik zo alles begin bij elkaar te tellen zou je toch aan 5km/h verschil kunnen komen ,
je vergelijkt tegenover de zomer als ik mij niet vergis, dat geeft alleen al 1 a 2 per uur verschil.

peter dat grondeffect moogt ge bij PP vergeten zene, dat is alleen met driewielers die een redelijk vlakke bodem hebben.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
Tjorque
Helper
Berichten: 366
Lid geworden op: do 02 dec 2004, 12:04
Postcode: 2000
Fiets: HP Grasshopper
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

#19 Bericht door Tjorque »

Duckjibepete schreef:
Zeveneens schreef: ik heb jaar en dag met een gemiddelde gereden van 32km/h toen ik naar school reed op m'n MTB met baanbanden.
:? dan moet je dringend mee met ons wedstrijdjes rijden! Als je dat kan ben je een atleet, sterker nog, een topatleet! :lol:

ivm die staartpunt, verschil eens boven de 40 is minstens 10%. op dat moment is zelfs het gewicht van de fiets ondergeschikt aan de aerodynamica, alhoewel je natuurlijk langer gaat kunnen fietsen met een lichtere fiets...
De vraag is natuurlijk of een staartpunt die hoog hang zoals op pp zijn seiran wel aerodynamisch is?! Je krijgt ook een grondzuigtoestand, die ervoor zorgt dat je terug afremt...
been there done that, geen tijd voor ;)

gewicht is enkel van belang bij acceleratie en bij klimmen. op een constante snelheid, verbruik je met een fiets van 200kg normaal gezien niet meer dan er eentje van 15kg. (tenzij de rolweerstand drastisch hoger is maar das een ander verhaal)

grondzuig effect is volgens mij uit te sluiten. 't zal eerder een grondpers effect zijn, omdat de lucht tussen de grond en fiets samengedrukt wordt.

het oorspronkelijke probleem in dit topic:

de plaatsing van een stroomlijnpunt is een sinecure die niet iedereen is weggelegd. Een punt die iets te veel naar beneden of naar boven staat verliest veel van z'n nut. Ook de manier waarop hij op je lichaam aansluit.

Sommige wedstrijdrijders worden niet voor nix aan hun punt getaped ;)
Grasshopper
Rohloff - Naafdynamo - Avid BB7 - FSA SLK - Big Apple (ik eet geen fruit dus 'k ga overstappen op Racers)
[url=http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=2899]Groen transport...[/url]

Gebruikersavatar
sietse
Junior
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 23 jan 2005, 23:17
Postcode: 2900
Locatie: Schoten
Contacteer:

#20 Bericht door sietse »

heb nog een mooi voorbeeldje gevonden wat het veschil is met en zonder punt. Op het WK in friedrichshafen (2003) was er een afsluitend criterium van 1,5u op een stratencircuit. Ymte heeft daar 22 ronden iedereen naar huis gereden tot er in de 22ste ronde iets mis was met zijn staartpunt. Hij heeft die er tijdens de wedstrijd gewoon letterlijk afgetrokken en is met kale flevoracer verder gereden. Nu kan je op ligfietsplaza grafiek en tabel maken met gem. snelheid per ronde. Kan je duidelijk zien dat Ymte na het verliezen van zijn punt , over zijn toeren moet gaan om dezelfde snelheid aan te houden, zelfs de laatste 7 ronden daalt zijn gemiddelde enorm. Ymte is (denk ik) door de meesten van jullie gekend en die kerel kan uren hard rijden. Ik heb hem toen achteraf gesproken en ie was bekaf.
naar mijn inzien is dit wel een duidelijk voorbeeld wat een stroomlijn kan doen

je kan het opzoeken op de ligfietsplaza onder wedstrijden.

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#21 Bericht door Duckjibepete »

dus Proes, met die seiran de tunnel in zou ik zeggen :wink:
ride to live, live to ride

Gast

#22 Bericht door Gast »

ik volg patrick pevenage volledig dat staartpunten een beperkt nut hebben
wat betreft terrein en omstandigheden, maar het helpt mij toch wel een beetje, vooral dus tegenwind, en het werkt als spatbord, en ik kan
er makkelijk mijn pulletje water en materiaalzak in vervoeren (zijvakken
optimapunt), en ik kan mijn hoofd op die bovenste koker laten rusten,
ik kan er makkelijk mijn achterlicht op kwijt, alsook reflecterende stickers
(ik moet dringen nog zo'n rol kopen, tijdens de laatste toertocht had ik
er nog snel wat restjes opgekleefd, maar ik wil een
lange reflecterende streep, je kan daar niet genoeg van hebben op je fiets)

een praktisch nadeel is dat je moeilijk aan je fiets kan werken onder
die punt, bij mij zit daar en velgrem die ik waasrchijnlijk meer zou onderhouden dan nu moest die punt er niet aanhangen /-)

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#23 Bericht door Proes »

een praktisch nadeel is dat je moeilijk aan je fiets kan werken
Mijn punt gaat er af met 3 vleugelmoeren.
Géén 2 minuten werk!

'k Zal als het beter weer is eens wat testen gaan doen!
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gast

#24 Bericht door Gast »

ja maar jouw punt is nog helemaal toe
als je de onderkant er zou uitzagen om op een lowracer
te passen heb je meer bevestigingen nodig, alles hangt dan te zwabberen,
ik heb daarom ook wat spanbandjes en mousse ophangingen vanonderen

en mijn licht staat er ook op

bij jou moet die punt er ook helemaal niet afkunnen, want je kan zo
aan je remmen werken

maar het is idd wel mogelijk om een snelmontage-systeempje
te maken, ik had die punt ook nog savonds laat de dag voor de toertocht
rond gent gemonteerd...

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#25 Bericht door graddus »

Euh Proes, wat ik tijdens het tochtje rond Gent wel gezien heb is dat uw staartpunt breder is dan uw schouders. Als dat ding lucht hapt gaat ge geen winst boeken he!?

Gast

#26 Bericht door Gast »

die windhappers moeten idd weg, hetzou goed kunnen dat
die de winst van je punt wegcancelen, ze zijn tamelijk groot,
en de lucht die daarin komt kan er niet meer uit aan de achterkant,
dus heb je eigenlijk een rem-parachute gemonteerd!

vlgs mij moet de punt lager t.o.v. je body komen, zodat je schouders
volledig in de punt zitten
ofwel moet je de voorkanten bijknippen tot de punt goed aansluit,
met mijn polyesterpunt gaat dat met een gewone schaar
en als je de gelukkige eigenaar van een dremel bent... zoveelstebeter!

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#27 Bericht door Proes »

De punt is ondertussen al een beetje verlaagd.
Ik merk als ik een dikke jas aan heb ('t is koud hé) dat de luchthappers volledig toe zijn.
Wanneer ik dunne kleding draag is er bovenaan inderdaad nog een kleine opening te zien en die moet inderdaad toe.
Op het tochtje stond de punt véél te hoog een ook scheef.
ja maar jouw punt is nog helemaal toe
Mijn punt is niet toe onderaan maar ook opengesneden tot onder het zadel ... anders moest ik steeds mijn titanium stangetjes losmaken achteraan om de punt te kunnen verwijderen.
Na bevestiging van de punt (inderdaad slechts 3 minuten werk) moet ik dan wel de open "spleet" volledig aftapen.

Ik heb gisteren nog eens gaan rijden en ik merk toch wel verschil hoor (ik had mijn dikke jas aan zodat de luchthappers volledig bedekt waren).
Ik had een beetje wind mee en merkte dat ik toch vlot 37 aan het rijden was (zonder een sprint te doen of zo) ... dit is toch wel degelijk een verschil!
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#28 Bericht door Edje »

Zou punt ook iet afdoen op een trike zit ik dan te denken he.

Als ik tweewieler heb zou ik speed wat acsescoirekes willen meegeven.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gast

#29 Bericht door Gast »

eigenlijk is de boodschap: punt opzetten en trainen tot je snel
genoeg kan rijden!

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#30 Bericht door Duckjibepete »

het gedacht alleen al geeft je vleugels! :twisted: Ben net begonnen met een plaat biplex, kan je ook een stroomlijn mee maken, maar ik ga voor wieldoekjes-platen :wink:
ride to live, live to ride

Plaats reactie