mijn alleweder

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gast

mijn alleweder

#1 Bericht door Gast »

ik kan het nog steeds niet geloven, maar ik ben nu dus
trotse eigenaar van een alleweder

(heb foto van mezelf moeten trekken met een stok op de knop duwen,
daarmee zie je niet veel van de aw)

ik wist het op voorhand, maar waar ik nu woon krijg ik
hem niet makkelijk buiten, moet langs achter nr het huis hiernaast enzovoort, en ik moet één deur verbreden, maar dat zal niet mogen

maar ik blijf hier toch niet wonen
ik ga me dus eerst bezig houden met wat modifiëren
hij is trouwens toch niet in orde, hij kan wel rijden, maar ik heb al
een helepak dingen gezien die dringend onderhoud nodig hebben
Bijlagen
de-aw-is-mijn!.JPG

Gebruikersavatar
nestofdragons
Public Relations
Berichten: 785
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
Postcode: 2640
Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
Contacteer:

#2 Bericht door nestofdragons »

Zooooo herken je een eigenaar van een velomobiel:

Apetrots in zijn voertuig.

Het gaat je goed met je Alleweder. Maak er een mooie kar van. En komt er eens mee stoefen op een van de volgende ritten.
Keep that brain creative,

Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons

Gast

#3 Bericht door Gast »

eerst en vooral:ik ben er heel erg blij mee, als je wat volgt leest
zou je eraan kunnen twijfelen

tzal niet voor morgen zijn, en ook niet voor volgende maand,
kheb ns alles bekeken, miljaarde miljaarde, alleen de stuurinrichting al
die voorste draadstangetjes zijn met een plaatje van niks bevestigd op
het karkas, veel te licht, en dan nog ns in dikke rubbers opgehangen,
niet moeilijk dat brecht zegt dat een alleweder fragiel is...

en die stangetjes, M6? ja echt, M6
om je dood te lachen, niet moeilijk dat er daar sporingsproblemen optreden, ik plooi een M6 draadstang met mijn pink in tweeën
de kerndiameter van M6 schroefdraad is 5mm, dus heb je sterkteleerkundig gezien stuurstangetje van diam 5mm, en dan heb je
nog ns het nadelig effect van kerven door die schroefdraad
het moeten buisjes worden, en pas op de uiteinden wat schroefdraad

ik denk ook dat ik nogal energie ga verliezen in flex in de centrale
koker waar het bracket op zit, dat moet ook beter, evt verstevigen met
een carbon-mat en tussen stukken waar geen ketting loopt
(dat tweede tandwiel en voorderailleur heb ik niet nodig, ik wil
maar één blad hebben, altijd al een hekel gehad aan voorderailleurs)

ik heb er al een optima zitje ingelegd, en ns gecheckt, ik kan veel lager
en platter gaan dan ik vermoedde, ik zie dan de neus niet, maar dan moet ik maar wat rechter zitten als dat nodig zou blijken
mijn hoofd kan zo mooi steunen tegen de achterwand, en als ik een roller
meemaak is het veiliger, ik ben zeer content dat het zal gaan vr mijn
beenlengte

heel die elektrische installatie is brol, de draadjes hangen gewoon los
aan de schakelaars gesoldeerd, en de schakelaars zelf zijn van die
plastic prulletjes

morgen pak ik de neus af om de batterij ns te bekijken
de neusbvestiging wordt ook anders zodat ie er makkelijk afkan
het plexi plaatje is er zeer lelijk opgereveteerd, dat moet allemaal
uit elkaar en beter

de aandrijving is perfect vanbinnen te monteren zoals in de mango,
ik dacht dat ik veel meer problemen zou hebben om dat erin te krijgen
alleen de secondaire kettinglijn moet ik nog uitdenken zodat ik
vering kan behouden, maar in de mango zitten 4 kettingrollen
vr de kettingspanning, twee vooraan en twee achteraan
spanning instellen kan ook met één rol

wat betreft de mono-achterbrug, niet moeilijk dat die verliezen geeft
tis een stuk 20*40 rechthoekig staal op zijn platte kant gelegd,
das wat magertjes vr een monoblade
bovendien is de hoek tss de monoblade en het scharnierend stuk niet verstevigd met een hoekstukje, das toch een beetje je voeten eraan vegen
zeg ik, in de binnetste hoek ontstaan zo grote spanningen, die je
met een stukje ijzer van 20gram zo veel beter kan verdelen,dus minder
vervorming dus beter rendement
de scharnierbevestigings-stukjes vind ik wat dunnetjes

de bevestiging van de achterveer met stukken rubber ... ik zie dat niet graag, een scharniertje is toch zo moeilijk niet te maken?
ik bedoel komaan zeg, een plaatje met een gat in, zonder verstevigingsribbetje (weegt misschien 10gram?), en daar dan een bout doorgeen met wat rubber ertussen, als datverondersteld is van soepel
te scharnieren amai mijn voeten...
de bovenste bevestiging in het karkas is met een veel te klein stukje
alu verstevigd, ik denk dat ik dat contactpunt evt met wat carbonmat ga
vergroten, ofwel met een stuk grotere plaat

een hele pak revetten zitten gewoon los, nooit gesnapt waarom ze poprevetten genomen hebben en geen betere soorten vliegtuigrevetten
de tang waarschijnlijk, niemand heeft dat zomaar liggen (ik ook niet...)
bovendien weegt het staal van de doortreknagels dat in de revettten achterblijft ook al wat op zo'n hoeveelheid revetten

het eerste wat er al af ligt ie die bevestiging van de teller, een stuk afgezaagd stuur in van die elektriciteitsbuisklemmen, ik kon die klemmen
zonder moeite met de hand eraf halen, zat niet eens vast

de afwerking van de overgang tss neus en karkas is ook niet je dat

ns gevoeld aan die achterste brede nylon kettingrol, zit vol ingesleten gleuven, komaan, das toch geen systeem zeg??
dat is om schakelproblemen en lawaai vragen

de kruiskoppeling van het stuur is gemaakt uit stukjes slap alu L-profiel,
dat moet nogal flexen, er zit overal speling op

kortom, ik ben een zeer gelukkige doe-het-zelver-allewedereigenaar
die een ferme kluif naast zijn bed ziet staan
(jah, hij kan niet in de keuken...)

deze VM is in ziekenhuistoestand en ik ga hem ns verzorgen zie!
er zo mee rijden is niks vr mij, na 200meter draai ik toch mijn kar
omdat ik vanalles niet kan verdragen, alleen die piepgeluidjes
in de voorveringen al, hij smeekt om onderhoud gewoon
een eerlijk gezegd ook om aanpassingen

nogmaals: ik ben er erg blij mee, als ik dat moet zelfbouwen ben
ik nog veel langer bezig met meer kosten, nu heb ik al een koekedoos
die ik als uitgangspunt kan nemen

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#4 Bericht door Johan Clerx »

Ik ken die fiets precies ergens van :lol: .... maar of ik hem binnen een paar maanden nog ga herkennen zal een andere zaak zijn.

Bij alle punten die je hierboven opnoemde heb ikzelf in de paar maanden dat ik (met heel veel plezier) in deze alleweder heb gereden nooit stilgestaan (en eerlijk gezegd is mijn technische kennis daarvoor lang niet groot genoeg).

Wat mij, na een testrit met de Mango, natuurlijk wel is opgevallen is het verschil in techniek tussen beide velomobielen. Ik heb toen besloten een Mango te kopen. Jij besluit om de Alleweder te "upgraden" naar de techniek van een mango. Daar kan ik alleen maar heel veel respect voor hebben. Hoedje af Alt :wink: en heel veel succes met je nieuwe velomobiel.

Hou ons in ieder geval op de hoogte over je verbeteringswerken. Maar, met je post over de uitlaatbuizenlowracer in gedachten, zal dat wel lukken zekerst ... :wink:

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#5 Bericht door Luc Willaert »

Dat wordt een serieus werkje.

Je zult hem inderdaad niet meer herkennen Johan.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#6 Bericht door Johan Clerx »

Ga je hem ook een andere kleur geven Alt?

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#7 Bericht door de bakker »

Alt proficiat.

het is je gelukt om toe te treden tot de belgische lijst van velomobiel bezitters.

Gast

#8 Bericht door Gast »

ik heb idd al zitten denken over een kleurig jasje,
maar eerst de technische kant doen

maar ik moet hem eerst ergens binnenkrijgen om aan te werken
dat is geen sinecure in een oud gebouw zoals hier...
ik moet nogal goochelen met die alleweder om hem te verzetten
en in mijn atelier kan ie ook niet binnen, en tis maar daar dat ik
lustig kabaal kan maken...dus moet ik denk ik de kapbeitel en
de mortel mr ns gaan zoeken...

...
net ns gaan zien, kheb weer ns pèrdesjans,
just t onderste stuk van de deurrand was al ns afgebroken kheb
dat er indertijd opgevezen, en nu er terug afgehaald, en tgaat
justejuste gaan om hem binnen te krijgen

nog een laatste fotootje laten trekken alvorens hij op de operatietafel gaat
...
Bijlagen
ikke3.JPG

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#9 Bericht door marini »

ik begin hier gwoon te kwijlen, zoveel aanpassingen, heerlijk :lol:
ps, heb een stuurstang gemaakt met twee M8 bouten en daarover gelijmd een alubuis van 8-13mm, supperstijf licht en sterk, alle mogelijke lengtes,voor de ophanging misschien een nette oplossing.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
Jowan
Helper
Berichten: 419
Lid geworden op: wo 01 jun 2005, 22:33
Postcode: 8810
Fiets: optima stinger
Locatie: lichtervelde
Contacteer:

#10 Bericht door Jowan »

tegen volgende winter rijd hier iedereen met een VM
alé alt veel plezier ermee
maar zoveel werk nog , vergeet ook niet nog eens te fietsen hé

Gast

#11 Bericht door Gast »

Luc was gepasseerd en hefet me ervan overtuigd eerst nun keer
ermee te rijden alvorens hem uit elkaar te vijzen

één van de ophangingrubbers was kapot, deze eerst vervangen,
de ketting gesmeerd (zat nogal vast), en joep ns een testritje gaan doen

het was de bedoeling om ns rond de blok te rijden, maar
ik wou niet meer stoppen gewoon! overal waar ik niet of slecht kon rijden
met mijn lowracer... bradaboem klets er gewoon over met de alleweder
de ergste bulten, bouwwerken, kadzjang er recht door

de tandwielverhouding is wel veel te laag, ik zit cst in hoogste en
doe niks

heel t stad heb ik doorkruist, ik moest moeite doen om
niet te schaterlachen

kben moeten stoppen omdat ik moet gaan eten br kerstavond bij
mijn ouders, maar kga seffens nog wat gaan rondcrossen,
ik wil hem eigenlijk niet maanden missen tijdens aanpassingswerken,
dus waarschijnlijk ga ik de dingen zodanig plannen dat ik telkens
maar max enkele dagen zonder hoef te zitten, tis gewoonweg
veel te plezant, als voormalig niet-velomobieler
weet ik nu wat ze bedoelen met velomobiel-virus

zo anders als op een tweewieler, ik kan er precies wel niet zo rap
mee rijden of op mijn lowracer, maar ik ben natuurlijk nog niet gewend
in een VM te rijden, en ik kon het niet meten omdat ik die teller eraf heb
gezwierd, ik kon het niet aanzien hoe dat was geïnstalleerd...
zelfde met spiegeltje, ik kon t niet aanzien
in ieder geval 'I am hooked!'
komt nog ns bij dat ik door een 'kijk ns wat ik heb'-bezoekje aan een vriend waarschijnlijk
vast werk ga kunnen hebben in een cool bedrijf, een job die me ook
zal toelaten om evenementen mee te rijden enzo
tis precies alsof al mijn problemen dr die veloomobiel plots opgelost raken...

plezant dat dat is, in een VM rijden, en verslavend vanaf de eerste minuut
ik denk dat mijn tweewieler wat stof gaat vangen als de aw in orde is

Gebruikersavatar
nestofdragons
Public Relations
Berichten: 785
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
Postcode: 2640
Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
Contacteer:

#12 Bericht door nestofdragons »

Alt, ik had ook sporiingproblemen met een in Nederland gekochte trike. Had ook M6 draadstangen als stuurstang. Heb er gewoon vierkante buisjes over geschoven en vastgelast. Weg probleem.

Tip: kontroleer wel als die buizen elkaar of andere elementen niet gaan hinderen met hun nieuwe dikte.

By the way, jouw kleine aanpasingen beginnen al serieus te lijken op het programme "Beautifull" of "De zwaan". ;)
Keep that brain creative,

Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#13 Bericht door marini »

wel een verstandige beslissing alt , eerst er is mee rijden, uw voorgangers hebben het ook zo gedaan ni waar.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gast

#14 Bericht door Gast »

marini schreef: ps, heb een stuurstang gemaakt met twee M8 bouten en daarover gelijmd een alubuis van 8-13mm, supperstijf licht en sterk, alle mogelijke lengtes,voor de ophanging misschien een nette oplossing.
welke lijm is dat?

Wijnandt
Helper
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
Fiets: THIJS 209
Locatie: Veendam
Contacteer:

#15 Bericht door Wijnandt »

'k Vermoed dat zelfs onze rasknutselaar WFvN zal opkijken van de plannen van Alt... :wink:

En als ik Alt zo lees over zijn symptomen van het VM-virus dan staat mij volgend jaar het een en ander te wachten... :shock:

Maar morgen eerst een Kerstlunch in een restaurant met 1 Michelinster...
Zie http://www.restaurantidylle.nl/
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/

Plaats reactie