vastzetten zwarte kettingbuis

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nestofdragons
Public Relations
Berichten: 785
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
Postcode: 2640
Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
Contacteer:

#16 Bericht door nestofdragons »

Ik heb vandaag gepoogd om mijn trike van een ketting te voorzien. AAAAARRRRRGGGGHHHHH !!!!! :evil: :evil: :evil: :evil:

IK WORDT ER ZOT VAN! Die kettingen die zijn van het tiype voor derailleurs en de ketting die zit nogal stroef in de buis. En als ik dan poog de kettingwielen te draaien dan schuift hij nog steeds vooruit.

Vraagje: bestaan er meerdere diktes van zo'n buizen? Bestaan er meerdere hoogtes van kettingen voor deraileurs? Ik heb nu even gepoogd om de ketting te leggen zonder buizen en dan moet ik een serie wieltjes plaatsen en dat wil ik ook niet. Trouwens, dan wordt mijn broek weeral vuil.

Aaaarrrrggghhh!

Ik vermoed dat ik er eens mee naar Tim ga moeten gaan en zijn tijd een beetje kopen. :(
Keep that brain creative,

Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#17 Bericht door Wouter D »

of er verschillende soorten kettingbuis bestaan weet ik niet, maar er bestaan wel twee (drie (tienspeed?)) soorten ketting. zevenspeed en negenspeedketting. negenspeedketting is smaller dan de andere en kan dus makkelijker door je kettingbuis,
maar tim zijn tijd kan ook wel interessant zijn om je trike rijensklaar te krijgen, probeer er bij te zijn, dan leer je er nog eens uit.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
nestofdragons
Public Relations
Berichten: 785
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
Postcode: 2640
Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
Contacteer:

#18 Bericht door nestofdragons »

Kunnen die twee speedkettingen door gebruikt worden op een niet evenveel aantal versnellingen. M.a.w. een negen speed ketting op een zeven speed kettingwielset?
Keep that brain creative,

Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#19 Bericht door Wouter D »

een zevenspeed kan je niet gebruiken op een negenspeed, omgekeerd kan misschien wel lukken, maar een negenspeedkettins is duurder he, dus ik zou niet weten waarom je een dure ketting gebruikt als het niet nodig is? alee, vraagt het eens aan den tim he, die weet da wel,
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gast

#20 Bericht door Gast »

9speed ketting gaat perfect op 7speed, heb ik
trouwens geprobeerd met mijn eerste versie van de uitlaatbuis toestand,
de grijze versie dus
daarzat een achterwiel in van bij Tim, met 7speed cassette
daarop mijn (al 1500km oude) 9sp dura-ace ketting, ging perfect

ik heb mijn 9sp dura-ace kettingen 25euro t stuk betaald, idd duur,
maar als je een kwaliteit lager gaat zal het ook wel gaan, ik heb er trouwens
spijt van dat ik dura-ace heb gekocht, gezien de vuiligheid die
in een ketting komt na 100km zal het verschil in efficiëntie wel
nihil zijn, dus ik denk niet dat het zo duur hoeft te zijn

probeer de kleinere fietsenmakers, niet de dealers van de grote merken
en sjieke mountainbikes...

ik heb in de bak die ik van Tim meehad kettingbuis gevonden die
er toch anders uitzag dan die die ik nog liggen had

ik vraag me ook af waarvoor kettingbuis oorspronkelijk gebruikt wordt,
is dat speciaal vr ketting gemaakt of is dat een buis die
je op rol goedkoop kan kopen, bedoeld voor een andere toepassing?

de wereld zit vol van zulke toestanden, neem nu die Magura-olie en
de identieke maar stukken goedkopere citroën olie...

Gast

#21 Bericht door Gast »

ma go schreef:Misschien nog een manier. Bij mij zit die buis vast in klemmetjes model waarmee men ook electriciteitsbuis vasthoud als deze op de muur gelegd worden. Voor het klemmetje gewoon een paar keer rond de buis met kleefband om zo het verschuiven tegen te gaan. Gewoon inklippen en weg wezen.
Wat je ook kan doen, is die kettingbuis door een hardere PVC buisje schuiven, pak 5 cm voor dat buisje. Maar doe er eerst silliconen in, en laat drogen. Kan je de buis met dat steviger PVC gedeelte beter aanspannen. Of met een electriciteits klem ... combinaties genoeg denk ik

Gast

#22 Bericht door Gast »

Kan je niet simpel weg een PVC electriciteitsbuis nemen ?! Je hebt genoeg diktes ....

Gast

#23 Bericht door Gast »

boonsp schreef:Kan je niet simpel weg een PVC electriciteitsbuis nemen ?! Je hebt genoeg diktes ....
dat ratelt zulle!
vlgs mij zijn er twee eisen aan kettingbuis:
-vormvaste buitenkant
-zachtere binnenkant

of ben ik weer mis?

Gebruikersavatar
nestofdragons
Public Relations
Berichten: 785
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
Postcode: 2640
Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
Contacteer:

#24 Bericht door nestofdragons »

Alex, voor fun-bikes zou ik zeggen... gebruik electriciteitsbuizen. Maar ... als je echt ermee wilt rijden naar je werk dan gebruk je best die zwarte buizen (hoe ze ook noemen) en dan vermoedelijk een of andere negenspeed ketting.
Keep that brain creative,

Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#25 Bericht door Luc Willaert »

Bij Tim is er reklame in kettingbuizen : dus tis het moment :!: :!: :!:

Gebruikersavatar
nestofdragons
Public Relations
Berichten: 785
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
Postcode: 2640
Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
Contacteer:

#26 Bericht door nestofdragons »

Ik denk dat mijn probleem is opgelost. Bij Tim heb ik de ingangen van de buis verwijd. Zodoende is er nu een rand waar ik een colson-bandje of zoeits beter kan laten grijpen. En ... die negenspeed ketting die glijdt er veel gemakkelijker in.

Ik plan die dingen morgen (allez, vandaag) te plaatsen. Zal het melden of het echt werkte of niet.
Keep that brain creative,

Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#27 Bericht door marksje »

nestofdragons schreef: En ... die negenspeed ketting die glijdt er veel gemakkelijker in.....

Ik heb altijd het probleem dat mijn ketting er uit glijdt wanneer ik ze opnieuw monteer. Van als ik ze loslaat...zwiiieep!!...en ik kan opnieuw beginnen. Vooral handig als ge ze juist goed beet hebt en dan tot de constatatie komt dat je ponsje net buiten handbereik ligt....miljaar :evil:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#28 Bericht door Filip »

ma go schreef: Ik heb altijd het probleem dat mijn ketting er uit glijdt wanneer ik ze opnieuw monteer. Van als ik ze loslaat...zwiiieep!!...en ik kan opnieuw beginnen. Vooral handig als ge ze juist goed beet hebt en dan tot de constatatie komt dat je ponsje net buiten handbereik ligt....miljaar :evil:
Heb je dit ook als je de ketting van de voorste tandwielen aflegt?
Dan is de ketting toch veel meer ontspannen?

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#29 Bericht door Luc Willaert »

ma go schreef:
nestofdragons schreef: En ... die negenspeed ketting die glijdt er veel gemakkelijker in.....

Ik heb altijd het probleem dat mijn ketting er uit glijdt wanneer ik ze opnieuw monteer. Van als ik ze loslaat...zwiiieep!!...en ik kan opnieuw beginnen. Vooral handig als ge ze juist goed beet hebt en dan tot de constatatie komt dat je ponsje net buiten handbereik ligt....miljaar :evil:
Als je ze erdoor getrokken hebt, kan je altijd een stukje ijzerdraad of iets anders erdoor steken zodat ze niet terug kan glijden.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#30 Bericht door marksje »

Luc Willaert schreef: Als je ze erdoor getrokken hebt, kan je altijd een stukje ijzerdraad of iets anders erdoor steken zodat ze niet terug kan glijden.
Ja, maar zo slim zijt ge maar als ge eerst eens goe aan't sukkelen zijt geweest.
't is uit je fouten dat ge leert zeg ik altijd, en als ge veel wilt leren moet ge dus veel fouten maken (maar mijnen baas wilt da dus nie geloven hé)
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Plaats reactie