Pagina 1 van 2

Verlichting WAW

Geplaatst: di 05 nov 2019, 11:16
door Jonas&Frits
een vraagje voor extra velichting van een WAW.
Nu ik in het donker naar huis kar is de standaard verlichting op het jaachpad toch aan de magere kant.
Nu ben ik op zoek naar extra lumen.
Dit lijk me wel een eenvoudige oplossing SIGMA SPORT Aura 45 USB, als ze simpel te monteren zijn naast de spliegels.

Het zou properdder zijn als ik hooflapen kan monteren naast de leds in op de spliegel stangetjes. Maar geen idee of dit nu op de bestaande bedraading mag aansluiten en of dit dan wel zo handig is?

Wie heeft dit nog gedaan? wat zijn julie ervaringen?
foto's van Frits: https://photos.app.goo.gl/vCZDCxnpwDm7w9Jh8

Re: Verlichting WAW

Geplaatst: di 05 nov 2019, 21:17
door Helen
Ik heb nu net drie jaar de Sigma Buster 600 lampen op mijn spiegels staan. Ze geven fantastisch licht, ideaal voor bochten in donkere jaagpaden. Dan kan je een bredere lichtstraal wel gebruiken.
Voor het wegfilteren van de driehoekige schaduw in het midden heb je dan je gewone koplamp :-)

Met bedradingen aansluiten heb ik geen ervaring.

https://www.sigmasport.com/nl/produkte/ ... /buster600
Afbeelding

Voor meer actie (filmpje) van de lampen in het donker, zie https://bmwaw.blogspot.com/2019/04/earth-hour.html

Re: Verlichting WAW

Geplaatst: wo 06 nov 2019, 13:58
door Samural
Ik heb een Busch&Müller IQ-XE 150 lux boven de WAW gemonteerd. Ik heb geen ander lamp, behalve een DRL op de neus.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Verlichting WAW

Geplaatst: do 07 nov 2019, 13:57
door Brechtix
Hallo,

we raden eigenlijk af om zware lichten op de kap te zetten omdat je dan de neus verlicht: doordat je ogen zich aanpassen aan dit licht heb je weer méér licht nodig op de weg.

Naast de zware ingebouwde lampen van de hedendaagse WAWs (Cyo 80 lux en optioneel IQ X E van 150 lux) is de beste oplossing voor oudere WAWS wel lichten op de spiegelpoken. Meestal gebruiken wij de weergaloze IQ X E tegenwoordig, wegens niet verblindende, goed afgekapte lichtbundel. Kost wel wat maar je mag niet vergelijken met de Chinese lumenkanonnen die alles en iedereen verblinden. Niet goed voor de veiligheid en m.i. ook lomp t.o. de medeweggebruikers.

Het zijn ook prachtige lichten qua vormgeving. Bevestiging gewoon met blindklinkmoeren op de spiegelsteunen.

Re: Verlichting WAW

Geplaatst: do 07 nov 2019, 14:39
door Samural
Daar ik heel laag zit, heb ik geen last van het licht op de neus.

Omdat de spiegelpoken onder een hoek staan bestaat het risico dat je het tegenverkeer wel gaat verblinden: de afgekapte lichtbundel loopt inderdaad opzij omhoog.
Afbeelding

Re: Verlichting WAW

Geplaatst: do 07 nov 2019, 14:57
door fcapri
je kan ook een stuk plakband op de lens plakken. zet je fiets tegen een muur in het donker, neem een strook plankband en houd dit vlak voor de lens. dan hoef je maar te draaien of te verhogen/verlagen tot het bovenste van de verlichting 'afgeknipt' wordt. ik rijd met auto mistlampen in de alleweder.

ze staan iets omlaag gericht en dan het bovenste afgeplakt
Afbeelding

dit geeft dan zo een beeld ongeveer. de lijn stopt heel bruusk halfweg de straat. doordat het semi transparant gele plakband is, komt er toch nog een kleine hoeveelheid licht aan de overkant graskant. dit is 2x 5W ledlamp (de chinees beweerde dat het 10W lampen waren)
Afbeelding

dit is met de camera langs voor getrokken, camera is niet eens verblind
Afbeelding

in tegenstelling tot de led ringen errond die overal heen schijnen
Afbeelding

Re: Verlichting WAW

Geplaatst: do 07 nov 2019, 15:36
door Obelix
Ik heb op mijn Strada-spiegels twee Lezyne Hecto Drive 400XL staan. Zeer tevreden over.

Re: Verlichting WAW

Geplaatst: do 07 nov 2019, 16:40
door blackarmor
niet goedkoop maar highsider heeft een hoop moto koplampen die goed bruikbaar zijn bv de comet low beam . https://www.louis.be/artikel/highsider- ... fe42527e5c
of de dual stream voor in de kop
deze zijn ook wel leuk https://www.louis.be/artikel/highsider- ... r=10036677

Re: Verlichting WAW

Geplaatst: do 07 nov 2019, 17:19
door Samural
Highsider heeft inderdaad interessante lampen, maar hun verbruik is wat aan de hoge kant: 12W voor de low beam of 12W/19W voor de Dual Stream (hier is de juiste link: https://www.highsider-germany.de/en/pro ... ack-32321/).
Te vergelijken met 7,5W voor de Busch&Müller IQ-XE.

Re: Verlichting WAW

Geplaatst: do 07 nov 2019, 20:20
door blackarmor
ja die moeten natuurlijk niet op de standaard 6v aa pakjes aaangesloten worden he . maar met een 3s2p zit je nu al makkelijk op 7000mah ,als je naar de nieuwe 20700 cellen gaat nog hoger . en vermits je li ion best zo vol mogelijk houd laad je toch best elke dag en dus moet je al serieus wat afstand doen om die op 1 rit leeg te trekken .

Re: Verlichting WAW

Geplaatst: vr 08 nov 2019, 10:27
door fcapri
blackarmor schreef: do 07 nov 2019, 20:20 en vermits je li ion best zo vol mogelijk houd laad je toch best elke dag en dus moet je al serieus wat afstand doen om die op 1 rit leeg te trekken .
li-ion moet je niet zo vol mogelijk houden.
li-ion heeft een vast aantal ontlaadbeurten. stel bv 500keer.
dit is 500keer van 100% naar 0%
maar als jij tijdens je rit van 100% naar 75% gaat, dan ga je dit 2000keer kunnen doen.

het beste voor li-ion is dat ze NIET vol geladen worden. een li-ion gaat van 4.2V (volgeladen) naar 3.3V (leeg, extreem leeg is rond 3.0V maar 't verschil tussen 3.0 en 3.3 is iets van 1-2%).
echter is er 1 nadeel, een li-ion slijt heel hard als ze boven de 4.0V zitten (vers opgeladen dus), daarom moet je ze op een 3.7-3.8V zetten als je ze lange tijd in de kast gaat houden (storage charge). ze leeg wegleggen is ook HEEEL SLECHT omdat ze door interne ontlading onder de 3.0V kunnen zakken en zijn ze kapot (een lader aanvaard geen cellen meer onder de 3.0V).

als je dus elke avond je accu aan de lader hangt om op te laden, dan zit u accu elke keer 1 nacht op 4,2V. op 1 jaar tijd is dat dan 180 volle dagen dat je ze gestockeerd hebt boven de 4.0V en dat is heel ongezond.
een gsm/laptop snachts op de lader laden is dus ook slecht en sloopt de accu.

het beste voor de accu is als je tussen de 80 en 30% werkt, of tussen 4.0 en 3.5V. als je ze dagelijks zou gebruiken daartussen, zou je theoretisch 1000keer die cyclus kunnen herhalen (500x van 100% naar 0% = 1000x ontladen met 50%). echter doordat je in de hele gezonde situatie zit gaat die accu dat meer dan 1000keer kunnen doen (geschat 1200-1500keer).
dagelijks van 85-60% ontladen zou ze dan al vlot 2500-3000keer kunnen.

dagelijks een beetje bijladen maar niet helemaal vol is het gezondste. 1keer per maand volledig opladen zodat alle cellen gebalanceerd worden moet je dan wel doen, best bv vlak voor je vertrekt, zodat ze vol op 4,2V geladen zijn en dan direct weer ontladen naar een veiligere spanning

Re: Verlichting WAW

Geplaatst: vr 08 nov 2019, 10:47
door bicky
mooie fotos, mijn verlichting is maar ondermaats blijkbaar.
op mijn dagelijks woon werkverkeer moet ik niet kunnen zien maar gezien worden en dat is geen probleem.

B&M heeft mooie lampen maar wel niet goedkoop.

Re: Verlichting WAW

Geplaatst: vr 08 nov 2019, 20:54
door CapoJan
Ik gebruik al enkele jaren de B&M E-Cyo Premium (80 lux). Dat is wat mij betreft ruim voldoende, zelfs langs onverlichte jaagpaden. Getwijfeld over de IQ-X E, maar dat extra licht was nergens voor nodig. Bij bike24 kost die 55 euro. Die IQ- X E is flink wat duurder.

Re: Verlichting WAW

Geplaatst: di 12 nov 2019, 22:52
door fujin
2 jaar geleden de IXON IQ PREMIUM 80 Lux bijgeplaatst op de rechterzijde van de Mango.
Heeft een mooi brede lichtstraal. En dat is wat ik nodig had op onverlichte landweggetjes.
Ook breedtezicht is belangrijk om je redelijk op de weg te kunnen oriënteren.

Re: Verlichting WAW

Geplaatst: wo 13 nov 2019, 14:37
door bicky
fujin schreef: di 12 nov 2019, 22:52 2 jaar geleden de IXON IQ PREMIUM 80 Lux bijgeplaatst op de rechterzijde van de Mango.
Heeft een mooi brede lichtstraal. En dat is wat ik nodig had op onverlichte landweggetjes.
Ook breedtezicht is belangrijk om je redelijk op de weg te kunnen oriënteren.
maar AA batterijen erin? heb zelf jaren met de ixon iq gereden op de mango maar ze zijn na jaren gebruik niet meer betrouwbaar.
ik geef de voorkeur aan grote externe accu maar heb gemerkt dat die soms zakt onder de 6V en sommige lampen dat niet plezant vinden.