Piepende pedalen/schoenplaatjes

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Piepende pedalen/schoenplaatjes

#1 Bericht door Obelix »

Ik heb al geruime tijd last van gepiep tijdens het trappen. Via deductie lijkt het aan de schurende pedalen/schoenplaatjes te liggen. Wanneer ik deze invet, bijvoorbeeld met siliconespray of vaseline, houdt het gepiep enige tijd op, maar het komt steeds terug.

Iemand een meer duurzame oplossing? Zouden nieuwe plaatjes volstaan? Of ineens nieuwe pedalen? Ik schat dat ik met deze een 20.000 km heb gedaan.

jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Piepende pedalen/schoenplaatjes

#2 Bericht door jantje »

Ik heb t zelfde gehad, maar bleek uiteindelijk de trapper/crank verbinding te zijn. Best nog eens vast zetten, gewoon voor zeker te zijn! 😉

Pietermels1979
Junior
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:47
Postcode: 4501
Fiets: M5 20/20
Contacteer:

Re: Piepende pedalen/schoenplaatjes

#3 Bericht door Pietermels1979 »

Als ze 20.000 km hebben gelopen dan zou ik ze gewoon vervangen. Monteer je pedalen en schoenplaatjes altijd met montage pasta. Voorkomt gepiep en zorgt dat er geen vocht bij kan en roest ontstaat.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Piepende pedalen/schoenplaatjes

#4 Bericht door fcapri »

toen ik de pedalen heb vervangen (eentje was kapot gelopen), had ik ook zo een gepiep. het bleek de klikpedaal zelf te zien.
om het vet te beschermen zit er aan de schroefdraadkant een rubbertje op, en dat piept tegen het ronddraaiende deel van de klikpedaal.
heb ze al 2-3keer gesmeerd, maar na een paar dagen is het gepiep terug.
de laatste weken heb ik er weinig last van gehad, omdat de kettingrol meer rateld door het terugsteken van derailleur en gewone tandwielen (naafversnelling is toch een pak stiller)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Piepende pedalen/schoenplaatjes

#5 Bericht door Wouter D »

Zolang het je gewrichten niet zijn die piepen zou ik er niet van wakker liggen.
Het kan inderdaad heel veel oorzaken hebben, al het voorgaande even overlopen en hopen dat je de oplossing vind. Ik rijd op al mijn fietsen met SPD-SL met gele kunststofplaatjes; stapt iets moeilijker maar tot nog toe nooit last gehad van pedalen die piepen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie