Reanimatie ICE Sprint 26

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Reanimatie ICE Sprint 26

#1 Bericht door Mugtango »

Wie schreef hier ooit :" het ideale aantal fietsen is N+1" ?????
Deze gedachte in het achterhoofd kwam hier een extra Ice sprint in huis. Maar dan wel eentje met nog wat werk aan. En voor enkele van die problemen had ik graag even jullie input of een brainstormsessie.

De ankerplaat van het rechter voorwiel zit helemaal los op de as. Remmen gaat nog, maar is duidelijk minder effectief dan bij een 'normale' trommelrem. De ankerplaat draait steeds een stukje mee met de trommel.
Als ik het wiel verwijder en ook de ankerplaat (die schuift eigenlijk gewoon mee over de as) dan zie ik dus het chassis van de trike en de daarin vastzittende as. De trike zelf is zwart van kleur, doch het uiteinde van het chassis (daar waar de as in gaat) heeft een grijze (inox? aluminium?) kleur.

Een moeilijke beschrijving, ik weet het, en ik hoop binnenkort eens een foto te maken om één en ander te verduidelijken.

Nu is mijn vraag: is dit een onderdeel van het chassis of een vastzittend en versleten onderdeel van de trommelrem? De 'outer washer' ,nr 6 op bijgaande tekening.

http://rs.130928.mrsite.com/images/thum ... 78661.jpeg

Het simpelste antwoord: Doe het linker wiel er af en vergelijk! Mja..... ware het niet dat bij het linker wiel de ankerplaat VAST zit en dan ook echt VAST. Geen mm beweging in te krijgen. Zelfs niet in de as van het wiel (beide kanten trouwens)

En dit brengt mij bij mijn tweede vraag: bij mijn vrouw haar recentere Sprint kan de as ook volledig verwijdert worden. Hoort dit ook te kunnen bij en oudere Sprint (°2014)? Als ik naar de opbouw kijk volgens mij wel. Maar dit lukt echt niet. Tips? Kracht gebruiken? Hamer en iets van ongeveer gelijke diameter gebruiken en meppen maar? Andere methodes?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Reanimatie ICE Sprint 26

#2 Bericht door CapoJan »

Eerste gedachte: kruipolie op spuiten en zijn werk laten doen. Nog eens proberen. Lukt het niet, nog eens dezelfde behandeling. Ik zou die kruipolie rustig enkele dagen laten inwerken.
En - maar dat spreekt voor zich - goed kijken hoe de as bevestigd is. Je zal er maar stevig op meppen met een hamer om nadien te merken dat de as erin geschroefd zit :shock:
Op meppen heeft nog een belangrijk risico: je kan de hele as opstuiken, waardoor je wiel er niet meer op kan.

Of informeer eens bij Fietser. Brecht en Ben werken al sinds de vorige eeuw of zo aan ICE trikes. Ervaring genoeg. Een mailtje naar ICE kan ook altijd. Voor zover ik weet, werken ze daar ook graag mee.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Reanimatie ICE Sprint 26

#3 Bericht door Mugtango »

@ Capojan: de kruipolie deed intussen al haar werk, maar voorlopig zonder resultaat. De assen zitten bij de Ice trikes vast met schroeven op het uiteinde, maar hebben voor de rest geen 'draad' waarmee ze vast te schroeven zijn. Althans niet bij de huidige generatie. Ik zou niet weten waarom het in 2014 anders zou geweest zijn, maar je weet maar nooit.

Na het 'meppen' zou ik in elk geval een nieuwe as steken.

En Fietser stond ook al in het lijstje, maar dat is niet altijd zo direct mogelijk. En het is toch altijd leuker om zelf wat te prutsen hé. Vandaar mijn oproep/hoop om hier wat tips te sprokkelen. Maar ik zal het blijkbaar aan Ben moeten vragen :lol: :wink:
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Reanimatie ICE Sprint 26

#4 Bericht door CapoJan »

Succes ermee.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Reanimatie ICE Sprint 26

#5 Bericht door Wouter D »

Die gewoon een mailtje naar ice met je probleem. Die sturen gegarandeerd antwoord.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Reanimatie ICE Sprint 26

#6 Bericht door Mugtango »

Thx.

Voorlopig de loszittende ankerplaat wat kunnen verhelpen en remmen naar goedbevinden getest. Het los krijgen van de linker ankerplaat en/of wielas is nog niet gelukt en wordt bij deze voorlopig opgegeven. Dit wordt een werkje voor Ben als ik eens de tijd kan vinden om tot daar te fietsen. Waarschijnlijk in aanloop naar de zomermaanden, dan kan de WAW even op groot onderhoud en is de trike intussen betrouwbaar als vervanger op het woon-werkverkeer.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Reanimatie ICE Sprint 26

#7 Bericht door Mugtango »

De hulp ingeroepen van Dr Ben en Professor Brecht: er kwam zelfs een lasbrander aan te pas om de (versleten) as los te krijgen.
2 nieuwe assen en een nieuwe klauwplaat verder loopt en remt de trike weer zoals het hoort.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Plaats reactie