Winterbanden velomobiel

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Winterbanden velomobiel

#1 Bericht door jantje »

Hier gaan we weer: kouder, slechter wegdek, vuil op straat. Gisteren nog een halve remork kiezels op de 2 fietspaden van de Nijverheidsstraat tussen Geel West en Oevel. (2,5km lang)
Daarom heb toch maar de 20" Durano plus bandjes gestoken die ik had liggen van vorige winter.

Maar wat een draak van een band is dat!
Komende van een Kojak is zowat alles slecht aan de Durano Plus. (behalve dan de vermoedelijke antilekfunctie, maar die moet zich nog bewijzen over de volgende 1000den kms)
  • Te dun: niet comfortabel
  • Omwille van hoge druk en dun beperkte grip op nat oppervlak (en laat nu net dat in de winter iets meer voorkomen)
  • Traag: Fietscomputer geeft mss wel dezelfde snelheid aan, maar de GPS zegt dat hij bijna 3% trager is (1km/h verschil tussen kilometrik en GPS)
  • Hopeloos om op te leggen (en dan nog in een warme garage, laat staan bij -5°C onderweg met koude vingers...)
  • Moeilijk te centreren (t is dat ik nog van vorige winter wist dat ik er op moest letten, 3x moeten proberen voor het goed was)
Iemand suggesties voor een 20" velomobielwintervoorband?
Ik ben dus op zoek naar iets dat makkelijker omlegt, best comfortabel bolt en bijna niet lek rijdt in de winter. Ik boet graag wat in qua lekbestendigheid als het maar onderweg repareerbaar is!
Met een Kojak (35mm breed) is bochten nemen nergens een probleem dus het kan gerust wat breder zijn!

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Winterbanden velomobiel

#2 Bericht door Ares »

Ik heb de marathon racer gehad vorige winter maar ga voor de ultieme draak van marathon Plus deze winter. Wil echt niet meer vervangen in de vrieskou :p
jantje schreef:Hier gaan we weer: kouder, slechter wegdek, vuil op straat. Gisteren nog een halve remork kiezels op de 2 fietspaden van de Nijverheidsstraat tussen Geel West en Oevel. (2,5km lang)
Daarom heb toch maar de 20" Durano plus bandjes gestoken die ik had liggen van vorige winter.

Maar wat een draak van een band is dat!
Komende van een Kojak is zowat alles slecht aan de Durano Plus. (behalve dan de vermoedelijke antilekfunctie, maar die moet zich nog bewijzen over de volgende 1000den kms)
  • Te dun: niet comfortabel
  • Omwille van hoge druk en dun beperkte grip op nat oppervlak (en laat nu net dat in de winter iets meer voorkomen)
  • Traag: Fietscomputer geeft mss wel dezelfde snelheid aan, maar de GPS zegt dat hij bijna 3% trager is (1km/h verschil tussen kilometrik en GPS)
  • Hopeloos om op te leggen (en dan nog in een warme garage, laat staan bij -5°C onderweg met koude vingers...)
  • Moeilijk te centreren (t is dat ik nog van vorige winter wist dat ik er op moest letten, 3x moeten proberen voor het goed was)
Iemand suggesties voor een 20" velomobielwintervoorband?
Ik ben dus op zoek naar iets dat makkelijker omlegt, best comfortabel bolt en bijna niet lek rijdt in de winter. Ik boet graag wat in qua lekbestendigheid als het maar onderweg repareerbaar is!
Met een Kojak (35mm breed) is bochten nemen nergens een probleem dus het kan gerust wat breder zijn!
Verstuurd vanaf mijn Pixel XL met Tapatalk


Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Winterbanden velomobiel

#3 Bericht door Lex »

De marathon plus in zijn smalste versie.

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Winterbanden velomobiel

#4 Bericht door DennisTheMenace »

Ik ga precies blijven rijden met de Continental speed contact, is comfortabeler dan de durano, rolt even goed en krijg ik er in het donker nog zonder bandenlichters af ( zoals ik deze week 3 keer op 2km heb mogen oefenen 😣)

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 287
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: Winterbanden velomobiel

#5 Bericht door Markske »

Voor mij zijn de gewone marathons (greenguard) een goede middenweg. Kunnen wat hebben eer ze lek gaan (toch zeker de eerste 10000 km), ik krijg ze ook netjes omgelegd zonder bandenlichters (eraf moet je die zeker wel gebruiken).

Deze week nog een lek gehad 's morgens, maar de banden die er nu op liggen zijn ook echt versleten, want ze kijken nogal groen. Het vorige lek met deze banden is zowiezo meer dan 5000 km geleden (ze gaan bij mij 20000 km mee). Vervangen ging zonder problemen. Qua grip zijn het zeker geen toppers, maar wellicht is dat bij alle antilekbanden zo. Zo lang de weg droog is gaat het prima met de grip.

Achter heb ik nu big apple, eens benieuwd hoe die zich als winterband gaan gedragen. Deze hebben nu een 6000-7000 km erop. Tot nu toe lekvrij.
Het nuttige met het aangename combineren

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Winterbanden velomobiel

#6 Bericht door bicky »

rijd nu al bijna altijd met big apple achteraan. top band. als ik lek rijd weet ik dat het tijd is om te vervangen.
voorraan heb ik er nog in de winter mee gereden en doet hij het ook goed maar als het koud/nat wordt heeft hij niet genoeg grip dus als winterband no-go.

Vooraan gebruik ik als winterband de gewone marathon green. bijna onplatbaar en goede grip. wel trager natuurlijk maar niet zoveel als de plus.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Winterbanden velomobiel

#7 Bericht door CapoJan »

Hier ook de gewone Marathons vooraan, gecombineerd met antilek-binnenbanden (Decathlon). Voor woon-werk verkeer is wat zekerheid welkom. Sinds die combinatie op de Orca ligt (mei 2017) nog geen enkel lek gemerkt. Achteraan ligt een goedkope Conti Tour Ride (47-406) en die is verrassend genoeg ook nog geen enkele keer lek geraakt.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Winterbanden velomobiel

#8 Bericht door Pauvre Mouton »

Mijn Durano plus (die hier de grond in worden geboord) hebben mij vorige winter anders wel goed gediend :D
Ik moet wel zeggen dat het weer deze zachte winter goed meezat en dat ik nooit op bevroren grond (ijsplekken/sneeuw) heb moeten fietsen. Ik vrees dat het deze winter toch wel wat anders zal zijn, dus ik volg even mee om dan mijn winterbanden te laat te bestellen :lol:
My smile is always in shape!

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Winterbanden velomobiel

#9 Bericht door Ares »

Achteraan had ik vorig jaar al een top contact winter 2. Die leg ik er morgen ook weer op. Nog niet echt mee in de sneeuw gereden, eens benieuwd :)

Verstuurd vanaf mijn Pixel XL met Tapatalk


Gebruikersavatar
maarten
Kopman
Berichten: 532
Lid geworden op: zo 14 aug 2011, 0:16
Postcode: 3500
Fiets: DF, M5 26-26
Contacteer:

Re: Winterbanden velomobiel

#10 Bericht door maarten »

Ares schreef: zo 18 nov 2018, 19:35 Achteraan had ik vorig jaar al een top contact winter 2. Die leg ik er morgen ook weer op. Nog niet echt mee in de sneeuw gereden, eens benieuwd :)

Verstuurd vanaf mijn Pixel XL met Tapatalk
Die top contact winter 2 is blijkbaar niet te krijgen in 20 inch.
Is er een andere winterband die een goede grip heeft met koud weer?

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Winterbanden velomobiel

#11 Bericht door Lex »

Lex schreef: vr 16 nov 2018, 16:37 De marathon plus in zijn smalste versie.
Na de vorige opmerkingen gelezen te hebben vroeg ik mezelf af waarom ik in hemelsnaam met de marathon plus rond rij ipv de greenguard ivm de rolweerstand. Na wat opzoekwerk werd het mij (opnieuw) duidelijk waarom. De plus is minimum 1,35 en de greenguard is minimum 1,50. Een grotere draaicirkel dus.
Achter heb ik óók de marathon plus liggen.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Winterbanden velomobiel

#12 Bericht door fcapri »

toen ik de VM had gekocht, lag er achteraan een marathon racer en vooraan kleine vredestein.
ik heb voorraan kojak gelegd en was superte vreden. alleen, de kojaks erdoor op 1800km (met slechte uitlijning waren de eerste op 400km weg).
heb dan marathon greenguard gelegd vooraan en die heb ik vorige week vervangen na 13 000km. slechts 1x lekgereden door op een beton rand te rijden.
de achterband heeft het begeven op een stuk glas na 10 082km (en die lag er al op van bij de vorige eigenaar). er is dan een big ben op gekomen (55x406). na 7400km zie je nog niks van slijtage op die band. die rijd wel confortabel maar vind die trager dan een marathon racer. heb het direct gemerkt toen ik die monteerde. t is de miserie dat het een werk is om die te wisselen met die naafversnelling, anders had ik al snel eens een racer terug gelegd als test

ik heb nu trykers gestoken vooraan en geraak daar echt niet mee vooruit, terwijl de rolweerstand gelijkaardig zou zijn met een kojak. nuja, k heb in 2maand amper gefietst en kan aan de conditie liggen.
eens ik weer vlot rijd, ga ik toch eens een weekje terug met mijn marathons rijden om te zien of het verschil geeft.

voor volgende zomer ga ik weer eens voor kojak en als ik verschil merk, zullen het weer marathons worden voor de winter

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Winterbanden velomobiel

#13 Bericht door DennisTheMenace »

Ik ga precies blijven rijden met de Continental speed contact, is comfortabeler dan de durano, rolt even goed en krijg ik er in het donker nog zonder bandenlichters af
Bon, ik heb na 5 platte banden deze week mijn mening moeten herzien: Duranos en Contis werken als steentjes- en scherven magneten als het nat is. Ik kan elke dag talloze steentjes uit mijn banden pulken die zich een weg naar binnen boren.
Voor bredere banden dan 28mm had ik een beetje schrik omwille van de grotere draaicirkel en rolweerstand. Awel, ik ben vandaag voor de eerste keer met marathon racers gereden (40mm) en dat beviel reuze :D . Draaicirkel valt goed mee en heb ik eigelijk weinig last van op mijn w-w traject en ook de rolweerstand was nauwelijks anders. Maar wat een comfort, vooral op de kasseien. Mijn duranos blijven vanaf nu in de garage liggen tot de zomer. Heb voor tijdens de hele koude maanden dan ook maar eens marathon plussen besteld, om hopelijk niet te moeten uitstappen bij minus temperaturen. [-o<

(mijn Almotion tubeless achterband heeft mij op 10K km nog nooit in de steek gelaten, dus die laat ik voorlopig liggen.)

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Winterbanden velomobiel

#14 Bericht door Jan.E »

Gisteren na amper 1 week rijden al platte band met de kojak, niets voor de winter dus. Normaal rijd ik met marathon greenguard, die vallen best mee en zijn goed lekbestendig en bovendien niet te duur.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Winterbanden velomobiel

#15 Bericht door rik »

Jan.E schreef: wo 12 dec 2018, 7:43 Gisteren na amper 1 week rijden al platte band met de kojak, niets voor de winter dus. Normaal rijd ik met marathon greenguard, die vallen best mee en zijn goed lekbestendig en bovendien niet te duur.
Ik heb dezelfde ervaring. Met de greenguards kan je haast probleemloos het ganse jaar door rijden.
DF 269
Ice sprint1 26"

Plaats reactie