bergop op enkel een rohloff

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
HiGhtAn
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 13:51
Postcode: 9000
Fiets: M5 Blueglide By Speedliner
Locatie: gent
Contacteer:

bergop op enkel een rohloff

#1 Bericht door HiGhtAn »

Dag iedereen,
Lang geleden dat ik hier nog actief op geweest ben maar dit betekent niet dat ik het ligfietsen afgeleerd ben integendeel.

Ik heb een 2 dehands ligfiets op het oog om aan mijn collectie te voegen.
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... on=asqSent

Het is dus een Hurricane met Rohloff naaf.

Nu zoals je kan zien heeft de fiets geen versnellingen vooraan. De vraag is nu zou dit een probleem kunnen vormen zeer stijl bergop met zeer veel bagage op mijn fiets. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik moet wel snel beslissen. Uiteraard kan ik vooraan een kleiner tandwiel plaatsen dat weet ik ook.

Groetjes

Gaëtan
nog maar 5 keer gevallen
nee 6 keer tramsporen+regen+werken st-pt-station
7 keer dus tramsporen+lichtjes zwaar beschonken
nr 8 poging persoonlijk snelheidsrecord frontale botsing met een dikke vlieg door zware klap controle verloren in de berm beland

Gebruikersavatar
Patrick Vanmechelen
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 22:21
Postcode: 3600
Fiets: Challenge Hurricane
Contacteer:

Re: bergop op enkel een rohloff

#2 Bericht door Patrick Vanmechelen »

Man, man, man, wat een koopje, een hele fiets voor de prijs onder die van de rohloff naaf alleen.... Niet twijfelen.
Ik ook een hurricane met Rohloff en dit is bijna overal ruim voldoende. Ik heb vooraan wel een dubbel tandwiel, weliswaar zonder schakeling, dus ketting om te leggen door aan de kettingbuis te trekken, maar bij de ronde van de westhoek onlangs enkel nodig gehad om de kemmelberg op te fietsen.
Ik ben aan mijn derde rohloff toe (2 fietsen verkocht, een WAW en een Allight) en ik zou niets anders meer willen..

Succes ermee, Patrick

Gebruikersavatar
HiGhtAn
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 13:51
Postcode: 9000
Fiets: M5 Blueglide By Speedliner
Locatie: gent
Contacteer:

Re: bergop op enkel een rohloff

#3 Bericht door HiGhtAn »

Dus op zeer steile bergen met veel bagage ben je toch beter af met versnellingen vooraan...Had al zo'n vermoeden. Fiets is ondertussen verkocht.
nog maar 5 keer gevallen
nee 6 keer tramsporen+regen+werken st-pt-station
7 keer dus tramsporen+lichtjes zwaar beschonken
nr 8 poging persoonlijk snelheidsrecord frontale botsing met een dikke vlieg door zware klap controle verloren in de berm beland

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: bergop op enkel een rohloff

#4 Bericht door Wouter D »

volgens mij niet hoor, als je geen snelheidsduivel bent, kan je gewoon een kleiner tandwiel leggen vooraan om allround te fietsen. Ik ben ervan overtuigd dat je met een bv 39t tandwiel in je groot verzet nog dertig kan rijden, terwijl je meer dan klein genoeg kunt om elke berg op te rijden.
hopelijk vind je binnenkort een nieuw aanbod.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: bergop op enkel een rohloff

#5 Bericht door erde »

Hallo,
heb een vriend, die reeds zeer veel fietste met rohlof met een rechtop fiets met riem.
Reed reeds naar Compostella met zijn fiets met riem en rohlof;
Zijn advies, om te helpen om duidelijkheid te scheppen qua mogelijkheden :roll:

Bij Rohloff

Mijn eerste voortandwiel was 55 tanden, ik heb deze laten vervangen door een 50. Bij mijn nieuwe Santos trekkingfiets heb ik gekozen voor een 46 om toch nog die héle steile berg nog aan te kunnen met pakken en zakken. Dit maakt dat je nog goed rondtrapt tegen 4à5km/u. Je kan dan wel "maar" 35km/u maximum fietsen, nu doe je dat toch nooit met een trekkingfiets.

Achteraan kan je ook kiezen, ik dacht dat ik een 22tanden heb staan.

Als je vriend bepakt en bezakt over de Pyreneeën fietst zou ik een 46 tanden vooraan kiezen. Ik heb wel een riem en die kan je niet plaatsen op een fiets met een ketting, een riem vraagt een aanpassing van de kader.

Dit ter info :)
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

Gebruikersavatar
HiGhtAn
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 13:51
Postcode: 9000
Fiets: M5 Blueglide By Speedliner
Locatie: gent
Contacteer:

Re: bergop op enkel een rohloff

#6 Bericht door HiGhtAn »

hmmm, goed om weten.
Ben van plan om wereldreis te maken met de ligfiets. Dinsdag is mijn laatste werkdag. In Maart vertrek ik.
Op het gemak aan het zoeken naar een andere ligfiets.
Was eigenlijk van plan alles zo simpel mogelijk te houden. Dus simpele derailleur en continue shifters als er iets mis gaat kan ik overal reserve onderdelen kopen. Terwijl zo'n rohloff uitgaat van een volledige andere mindset...
nog maar 5 keer gevallen
nee 6 keer tramsporen+regen+werken st-pt-station
7 keer dus tramsporen+lichtjes zwaar beschonken
nr 8 poging persoonlijk snelheidsrecord frontale botsing met een dikke vlieg door zware klap controle verloren in de berm beland

Plaats reactie