Hier ook 2x35km per dag (bijna elke dag), dat is echt sportief en moet je traag opbouwen. Reistijd is ook zonder ondersteuning redelijk constant, op een uur scheelt dat minder dan 5 min.
Veel hangt naar mijn gevoel van het traject af: is alles redelijk vlak en moet je weinig stoppen, dan heeft ondersteuning weinig meerwaarde en omgekeerd.
Welk type ondersteuning?
- DennisTheMenace
- Neo Prof
- Berichten: 242
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
- Postcode: 3700
- Fiets: M5 CHR
- Locatie: Tongeren
- Velomobiel: Quest 700| DF-XL
- Contacteer:
- Bart86
- Neo Prof
- Berichten: 160
- Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
- Postcode: 3560
- Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
- Contacteer:
Re: Welk type ondersteuning?
De route zou eerder heuvelachtig zijn, met +/- 10 verkeerslichten (snel geteld, en route zou hierop aangepast kunnen worden).DennisTheMenace schreef: ↑di 12 mar 2019, 22:12 Veel hangt naar mijn gevoel van het traject af: is alles redelijk vlak en moet je weinig stoppen, dan heeft ondersteuning weinig meerwaarde en omgekeerd.
- JeroenVD
- Junior
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 19 apr 2018, 21:23
- Postcode: 3110
- Fiets: HPvelotechnik Scorpion fx
- Locatie: Rotselaar
- Velomobiel: eWAW #355 | 2017
- Contacteer:
Re: Welk type ondersteuning?
Aangezien je ongeveer het hele Hageland moet oversteken, zou ik niet twijfelen over ondersteuning. Als de benen goed zijn, als het vlak is of als je wilt trainen kan je de ondersteuning nog altijd afzetten of op een lage stand houden. En als je moe bent na een werkdag en je moet je na het zoveelste verkeerslicht weer op gang duwen (liefst snel want de auto's achter jou wachten niet graag) of je moet nog maar eens een Hagelandse heuvel over, dan zal die ondersteuning meer dan welgekomen zijn.
Zelf heb ik op mijn eWAW ondersteuning met PAS, ingesteld door fietser.be en ik ben daar zeer tevreden over. Het is zeker niet OF volle gas OF niets. De ondersteuning bouwt stelselmatig op als je begint te trappen en neemt af wanneer je tegen de ingestelde maximumsnelheid aan zit. Dat betekent dat de overgang quasi onopgemerkt gebeurt.
Ik doe zo 2 x 52 km per dag, vier dagen in de week (op maandag heb ik geen les), ook over de Hagelandse heuvels. Ik kom 's morgens goed wakker op het werk toe en kom 's avonds met een frisse kop thuis, telkens zonder lichamelijk moe te zijn (maar toch gedurende ong. 1,5 uur goed bewogen).
- Samural
- Junior
- Berichten: 63
- Lid geworden op: do 23 aug 2018, 11:14
- Postcode: 5024
- Fiets: Zox 26 Low
- Velomobiel: Waw 169
- Contacteer:
Re: Welk type ondersteuning?
Ik heb een Waw die ik zelf met een naafmotor uitgerust heb. Er zit een PAS sensor op, maar de ondersteuning varieert niet met de trapcadans, wel kan ik het vermogen regelen met een potentiometer op het dashboard, tussen 0 en 500 W.
In de praktijk, rij ik met 170…270 W, afhankelijk van mijn conditie en van de helling. Boven 25 km/u help de ondersteuning niet meer.
Tussen maart en november ga ik 1 x/week met de Waw werken (2x48 km). De ondersteuning laat mij toe om zonder speciale training het seizoen te beginnen zonder dat ik last van krampen of spierpijn krijg. Met de weken evolueert mijn gemiddelde snelheid niet veel (29… 30 km/u) maar mijn elektrisch verbruik daalt wel aanzienlijk (van 2,3 Wh/km naar 1,8 Wh/km). Dit is een teken dat mijn conditie betert in de loop van mijn pendelseizoen.
Hier een voorbeeld van mijn terugrit, in het groen zie je wanneer de motor werkt:
In de praktijk, rij ik met 170…270 W, afhankelijk van mijn conditie en van de helling. Boven 25 km/u help de ondersteuning niet meer.
Tussen maart en november ga ik 1 x/week met de Waw werken (2x48 km). De ondersteuning laat mij toe om zonder speciale training het seizoen te beginnen zonder dat ik last van krampen of spierpijn krijg. Met de weken evolueert mijn gemiddelde snelheid niet veel (29… 30 km/u) maar mijn elektrisch verbruik daalt wel aanzienlijk (van 2,3 Wh/km naar 1,8 Wh/km). Dit is een teken dat mijn conditie betert in de loop van mijn pendelseizoen.
Hier een voorbeeld van mijn terugrit, in het groen zie je wanneer de motor werkt:
- erde
- Kopman
- Berichten: 731
- Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
- Fiets: challenge concept trike
- Locatie: Loker-Heuvelland
- Contacteer:
Re: Welk type ondersteuning?
Hallo,
Ik doe geen woon-erk verkeer.
Ik rij uitsluitend om in beweging te zijn en buiten te zijn.
Zoveel mogelijk fietsen als het weer beetje redelijk is en de tijd het toelaat.
Ik denk ( verbeter me als ik verkeerd ben) ( voor zover ik in staat ben te denken ) dat een ondersteuning voor mij enkel beperkingen meebrengt. Misschien ken ik de mogelijkheden van ondersteuning onvoldoende
Zodra ik een ritje doe van meer dan 100 km moet ik de motor en batterij meezeulen als surplus gewicht.
Momenteel laat mijn lichamelijke toestand toe om vrij onbeperkt te fietsen.
Zonder ondersteuning heb ik dan de zorg ook niet om attent te zijn voor opladen en bijladen van de batterij.
Ik doe geen woon-erk verkeer.
Ik rij uitsluitend om in beweging te zijn en buiten te zijn.
Zoveel mogelijk fietsen als het weer beetje redelijk is en de tijd het toelaat.
Ik denk ( verbeter me als ik verkeerd ben) ( voor zover ik in staat ben te denken ) dat een ondersteuning voor mij enkel beperkingen meebrengt. Misschien ken ik de mogelijkheden van ondersteuning onvoldoende
Zodra ik een ritje doe van meer dan 100 km moet ik de motor en batterij meezeulen als surplus gewicht.
Momenteel laat mijn lichamelijke toestand toe om vrij onbeperkt te fietsen.
Zonder ondersteuning heb ik dan de zorg ook niet om attent te zijn voor opladen en bijladen van de batterij.
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!
- paulheyndrickx
- catering
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
- Postcode: 9270
- Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
- Locatie: Laarne
- Contacteer:
Re: Welk type ondersteuning?
@ Erde: Volkomen gelijk. Als fietsen enkel recreatief, sportief en om gezondheidsredenen gebeurt vind ik trapondersteuning ook niet nodig, tenzij die echt noodzakelijk zou zijn om nog te kunnen fietsen. ik zie in het mtb-circuit ook meer en meer ondersteunde fietsen. Dat is dan vaak om mee te kunnen met de groep, langere tochten aan te kunnen of om gewoonweg nog te kunnen biken.
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: Welk type ondersteuning?
ik rijd nu een 2dagen met een prototype achterwiel hub motor in mijn alleweder, en kan het alleen maar aanraden.
een alleweder is al niet van de lichtste en dat merk je snel in bergop. bicky met zijn lichtere bango rijdt mij er zo af in bergop terwijl die op vlak toch aardig kan bijhouden (alleen zweet ik een pak meer dan ).
nu met die achterwielmotor, brommer velg, brommer achterband en stalen achterbrug is de fiets LOEIZWAAR geworden. en al helemaal achteraan (alleweder weegt 54kg nu zonder de accu).
maar met die aandrijving merk je daar niks meer van. het heeft ook nog het grote voordeel dat je gewoon niet meer moet schakelen.
ik was altijd aan het kijken naar het gewicht en aerodynamica, maar nu met die ondersteuning.... kiest een makkelijke fiets. gewicht is niet zozeer een nadeel met een motor.
ik rijd in de 2de zwaarste versnelling aan 30-32km/h op vlakke baan. moet ik stoppen aan een verkeerslicht, moest ik telkens terugschakelen en kostte het veel energie om weer aan 30 te geraken (hier zit het nadeel van de zware alleweder).
nu met motor geef ik gewoon wat electrische ondersteuning en trap ik na 10sec gewoon weer 30. zonder dat ik hoefde te schakelen. ik ben ook een pak minder vermoeid nu en kan na een bergop gewoon blijven doortrappen, terwijl ik vroeger een paar 100m ruste en liet bollen.
ik kan het alleen maar aanraden. het is een echte meerwaarde als je een wat mindere dag hebt.
hoe meer ik VM rijd, hoe meer ik neig naar een comfortabelere hogere fiets met ondersteuning, ipv een laag smal race machien. de volgende, zou ik nog eentje kopen, zal richting model orca gaan ipv waw
een alleweder is al niet van de lichtste en dat merk je snel in bergop. bicky met zijn lichtere bango rijdt mij er zo af in bergop terwijl die op vlak toch aardig kan bijhouden (alleen zweet ik een pak meer dan ).
nu met die achterwielmotor, brommer velg, brommer achterband en stalen achterbrug is de fiets LOEIZWAAR geworden. en al helemaal achteraan (alleweder weegt 54kg nu zonder de accu).
maar met die aandrijving merk je daar niks meer van. het heeft ook nog het grote voordeel dat je gewoon niet meer moet schakelen.
ik was altijd aan het kijken naar het gewicht en aerodynamica, maar nu met die ondersteuning.... kiest een makkelijke fiets. gewicht is niet zozeer een nadeel met een motor.
ik rijd in de 2de zwaarste versnelling aan 30-32km/h op vlakke baan. moet ik stoppen aan een verkeerslicht, moest ik telkens terugschakelen en kostte het veel energie om weer aan 30 te geraken (hier zit het nadeel van de zware alleweder).
nu met motor geef ik gewoon wat electrische ondersteuning en trap ik na 10sec gewoon weer 30. zonder dat ik hoefde te schakelen. ik ben ook een pak minder vermoeid nu en kan na een bergop gewoon blijven doortrappen, terwijl ik vroeger een paar 100m ruste en liet bollen.
ik kan het alleen maar aanraden. het is een echte meerwaarde als je een wat mindere dag hebt.
hoe meer ik VM rijd, hoe meer ik neig naar een comfortabelere hogere fiets met ondersteuning, ipv een laag smal race machien. de volgende, zou ik nog eentje kopen, zal richting model orca gaan ipv waw
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3853
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Welk type ondersteuning?
bij een ligfiets moet je gewoon veel meer schakelen dan bij een bukfiets.
Als je uit stilstand vertrek kan je niet gewoon even rechtstaan.
Zelf heb ik het automatisme al gekweekt om terug te schakelen bij remmen.
iets hoger en ondersteund? de elf van brecht?
http://ligfietsers.be/forum/viewtopic.p ... 40#p144940
Als je uit stilstand vertrek kan je niet gewoon even rechtstaan.
Zelf heb ik het automatisme al gekweekt om terug te schakelen bij remmen.
iets hoger en ondersteund? de elf van brecht?
http://ligfietsers.be/forum/viewtopic.p ... 40#p144940