Krassen Avid BB7 remmen na vervoer op fietsendrager

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
GertJe
Nieuweling
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 12:40
Postcode: 2460
Fiets: Hp velotechnik gekko fx + Hp velotechnik spirit
Contacteer:

Krassen Avid BB7 remmen na vervoer op fietsendrager

#1 Bericht door GertJe »

Sinds enkele maanden ben ik de trotse bezitter van een HP Velotechnik Streetmachine gte met een Go Swissdrive ondersteuning ( gekregen van mijn lieve vrouwke voor onze tiende huwelijksverjaardag :D ).
De eerste 600 km zitten er ondertussen op en ik kan de ligfiets met 1 woord omschrijven: fantastisch. Toch heb ik een vraag waarvan ik hoop dat 1 van jullie deze kan beantwoorden.
Ik neem de fiets regelmatig mee op de fietsendrager op de trekhaak van de auto. Telkens wanneer ik de fiets daarna van de drager haal, maken de schijfremmen een krassend geluid. De remmen zijn van het type Avid BB7. Het lijkt of de schijfremmen op de drager worden scheef getrokken. Kan het zijn door de riempjes van de fietsendrager? Lijkt me eigenlijk onwaarschijnlijk. Aan de fietsendrager kan het niet liggen; het krassen van de remmen komt zowel voor bij met Thule drager voor 2 fietsen als mijn Bosal drager voor 3 fietsen.
Mijn andere fiets, een Hp velotechnik Spirit met dezelfde remmen, had in het verleden hetzelfde probleem.
Ik hoop dat iemand een oplossing weet.
Bijlagen
ligfiets.jpg

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: Krassen Avid BB7 remmen na vervoer op fietsendrager

#2 Bericht door erde »

Als de fiets achter op de wagen staat, is deze continu in de wind en uitlaat van de lucht turbulentie achter de wagen tijdens het rijden.
Het is niet onmogelijk dat zand en stof door de lucht turbulentie blijven hangen aan de remschijf of tussen de remschijf en de remblokken. :idea:
Ook roetdeeltjes zetten zich af op alles die zich achter de wagen bevindt.
Indien je op een regendag met de wagen rijdt, moet eens zien wat er zich opstapelt aan allerhande vuil aan de wagen.
Bij nat wegdek en regen blijft het plakken en is het goed zichtbaar, bij droog weer blijft deze vuiligheid niet hangen, maar ze is er wel.
Misschien is dat de reden :?:
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Krassen Avid BB7 remmen na vervoer op fietsendrager

#3 Bericht door Wouter D »

Blijft dat krassen geluid aanhouden?
Zoals Erik aanhaalt kan er zand tussenkomen. Gewoon ff lichtjes remmen is genoeg om het zand te verwijderen.
Als je echter continue aanloop hebt, kan je beter de remmen (laten) bijstellen.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je met de riempjes van je drager, blijvende schade kan toebrengen aan je fiets. Mooie fiets trouwens.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

GertJe
Nieuweling
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 12:40
Postcode: 2460
Fiets: Hp velotechnik gekko fx + Hp velotechnik spirit
Contacteer:

Re: Krassen Avid BB7 remmen na vervoer op fietsendrager

#4 Bericht door GertJe »

Bedankt voor de reacties. Daar had ik nog niet aan gedacht.

Ik heb mijn fiets onlangs binnen gedaan voor het eerste onderhoud. Ik heb dit toen gezegd en zijn de remmen bijgeregeld. Ik heb toen een proefrit gemaakt en alles was in orde. De fiets terug op de drager gezet en naar huis. Thuis aangekomen krasten de remmen terug... :evil:

De volgende keer als ik ga fietsen ga ik eens een paar keer hard remmen. Hopelijk heeft het inderdaad met zand of vuil te maken...

Plaats reactie