Ik geef niet op !!!

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Ik geef niet op !!!

#1 Bericht door Martin »

Enkele weken terug ben ik dom geweest. Ik ging op een woensdag in die hitte gaan fietsen en brak mijn eigen record, meer dan 90km.
De dag erop kreeg ik pijn in de borst en mijn schouderblad, de dagen erop straalde dit door in de volledige schouder en nek en kreeg ik last van oorsuizing en kortademigheid. Op zaterdag ging ik naar de spoed, het gevoel ging niet weg en was bangelijk. Wetende dat ik iets meer dan 2 jaar terug mijn derde hartoperatie kreeg en geboren ben met 4 hartafwijkingen waarvoor 2 openhartoperaties op mijn 2de en 10de levensjaar, dacht ik dat het mijn hart was.
Ik kreeg allerhande onderzoeken, 3D scan, ego, bloed, longen,... na 4 dagen niets te vinden. Ik begon in de richting te denken van, zouden dit symptomen kunnen zijn van de Parkinson en wordt de ziekte erger. Om uit te sluiten dat het probleem mijn hart was werd er vorige maandag een coronair onderzoek uitgevoerd. Via de arm vonden ze geen hartslag waardoor ze deze via de lies deden. En ja hoor, ze vonden het probleem. Een vernauwing van de kransslagader zorgde voor mijn klachten. Normaal niet echt een groot probleem als je er op tijd bij bent. Men steekt een stent en de dag erop ben je weer de oude. Echter ben ik weer de uitzondering op de regel. De vernauwing zit net in de kromming die in het hart verdwijnt naast de hartspier, bij mij zit die niet naast de hartspier maar erdoor. Telkens mijn hart klopt trekt de hartspier samen en drukt deze de ader dicht. Dit is operatief onmogelijk op te lossen en een stent kan ook niet. Enige mogelijkheid is levenslang een extra pilletje om deze ader wat open te zetten. Tevens is het mij nog verboden verder zware inspanningen te doen. SHIT SHIT SHIT ...
Ik laat mij niet neerhalen door deze tegenslag, ik heb al zoveel lichamelijke tegenslagen overwonnen of overbrugt met andere oplossingen, hier vind ik ook wel wat voor.
Ik besprak met de arts dat ik niet wens te stoppen met fietsen en dat stilstaan mijn Parkinson zou verergeren. Ik fiets nu al 3 weken niet meer en mijn heupen, benen en voetzolen verkrampen weer tot het pijnlijke toe. Straks loop ik weer op krukken. Wij planden een fietsproef om mijn hart onder controle te belasten, zo weten wij de parameters om de gevarenzone vast te leggen. Ik koop mij een hartslagmeter en zal fietsen binnen de veilige door de arts vastgestelde parameters. 90 kilometer zal niet meer lukken, met warm weer zal ik moeten binnen blijven. Maar ik heb een ambitieus plan. Ik zou volledig rond de knooppuntenroute willen de grens van deze af fietsen. Deze afstand is ongeveer 1200km. Ik zou proberen om deze in afstanden van 50km per dag af te fietsen. Ik ben niet kapitaalkrachtig genoeg om elke nacht te voorzien in een B&B of een hotel maar kan ook niet slapen in een tent. Ik heb wegens de Parkinson en de slaapapneu een degelijk bed nodig. Ik weet niet als het mogelijk zou zijn om elke 50km een gastgezin te vinden waar ik terecht kan. Deze tocht zou een sponsortocht zijn ten voordele van de Vlaamse Parkinson Vereniging om hun te steunen in hun onderzoeken naar een geneesmiddel tegen deze degenererende ongeneeslijke ziekte. Wie weet vinden ze nog iets itijdens onze generatie zodat ik nog een kans krijg om kwalitatief langer te leven.
Hoe je een sponsortocht moet beginnen, contacten leggen, centen moet binnenhalen per km of advertentie is nieuw voor mij. Wie mij kan helpen met info hoe hier aan te beginnen is zeer welkom. Misschien neem ik weer teveel hooi op mijn vork, maar op een slechte dag kan ik ook eens een rustdag nemen. Om de twee weken ga ik voor het weekend naar huis, dan zorg ik voor mijn beperkte zoon en deze lieve jongen staat boven mijn eigen problemen. Vaderliefde is sterker dan de pijn van een ziekte.
Wie weet lukt het mij en fiets ik de 1200km of meer en maak met deze sponsortocht het verschil voor al wie moet leven en strijden tegen Parkinson.
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Ik geef niet op !!!

#2 Bericht door Pleeboy »

Amai, moedig van je! Is een mobilhome misschien iets om te kunnen overnachten? Voor de rest heb ik ook geen ervaring met een dergelijke tocht, maar met zo'n verhaal zou ik de media wel durven aanspreken...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Ik geef niet op !!!

#3 Bericht door Martin »

Pleeboy schreef:Amai, moedig van je! Is een mobilhome misschien iets om te kunnen overnachten? Voor de rest heb ik ook geen ervaring met een dergelijke tocht, maar met zo'n verhaal zou ik de media wel durven aanspreken...
Die tip kreeg ik gisteren ook. Zou inderdaad een ideale oplossing zijn. Ik stop als het niet meer gaat en moet niet verder doorfietsen of afwijken van de route naar de volgende slaapplaats. Ik moet niet al mijn spullen meesleuren met de fiets. De mobilhome zou ook dienst kunnen doen als info punt om mensen te informeren over de ziekte.
Nu nog een mobilhome vinden en een chauffeur die zin heeft een maandje door Vlaanderen te trekken.
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Ik geef niet op !!!

#4 Bericht door fcapri »

om meer aandacht te krijgen, kan je evengoed met een oldtimer en opvallende oldtimer caravan de begeleiding doen. valt al meer op dan een gewone mobilhome. opvallen en aandacht trekken is wat je nodig hebt, de media meekrijgen nog een pak beter.

verder zou ik ook niet weten hoe aan zoiets te beginnen. crowdfunding geen optie als begin?

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Ik geef niet op !!!

#5 Bericht door Martin »

fcapri schreef:om meer aandacht te krijgen, kan je evengoed met een oldtimer en opvallende oldtimer caravan de begeleiding doen. valt al meer op dan een gewone mobilhome. opvallen en aandacht trekken is wat je nodig hebt, de media meekrijgen nog een pak beter.

verder zou ik ook niet weten hoe aan zoiets te beginnen. crowdfunding geen optie als begin?
Old timers, ook een idee om deze als evenement te gebruiken als aandachtstrekker
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Ik geef niet op !!!

#6 Bericht door KarelJ »

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar om te overnachten zou je ook eens kunnen kijken naar http://www.vriendenopdefiets.nl/nl/

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Ik geef niet op !!!

#7 Bericht door Martin »

KarelJ schreef:Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar om te overnachten zou je ook eens kunnen kijken naar http://www.vriendenopdefiets.nl/nl/
Ook een goed idee, ik probeer eerst een mobilhome te versieren. Dit kan een reserve alternatief zijn
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Ik geef niet op !!!

#8 Bericht door Martin »

Groen licht gekregen van de cardioloog.
Deze ochtend deed ik op eigen vraag de fietsproef om te weten wat nu wel, en niet mag aan inspanningen sinds mijn laatste ziekenhuisopname.
Blijkbaar zit het nu goed met de medicatie die ik neem en mag ik terug fietsen en mijn hart belasten. De cardioloog wil dat ik wat werk aan mijn conditie en gewicht.
Nu op zoek naar een hartslagmeter. Ik mag fietsen tussen de 80 a 85 slagen per minuut en maximum belasten tot 110 slagen per minuut.
Geen idee hoeveel dit is maar dat zullen wij snel merken.
Terug in de running voor de 1200 km
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Ik geef niet op !!!

#9 Bericht door trikelover »

Ik weet niet hoe dat zit bij jou maar van zodra ik in beweging ben zit ik rond de 100 slagen/minuut dit zal dus we een zeer lichte inspanning zijn die jij mag doen
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Ik geef niet op !!!

#10 Bericht door fcapri »

dat is idd heel laag.
in rust (zittend) zit ik tussen de 50-60. als ik wandel, klaar om te gaan lopen zit ik al tussen de 85-100. minste dat ik sport komt dat op 140-150.

ik heb zo een simpele hartslap meter op de horloge, maar je moet daar zo een band aan je borstkas hangen. en dat is heel irritant. in het begin detecteerd die niks, span ik die band harder op, schiet die altijd los.
pas als ik goed aan het lopen ben, en goed zweet detecteerd die iets.

ik zou toch overwegen om iets te vinden zonder zo een losse sensor. horloge die rechtstreeks aan de pols meet

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Ik geef niet op !!!

#11 Bericht door Martin »

Die borstband zie ik niet zitten, die horloge wel. Ik ga even op zoek naar de mogelijkheden
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: Ik geef niet op !!!

#12 Bericht door hmmm »

Allereerst veel sterkte.

Over je tocht, je moet zeker eens kijken naar de website https://www.warmshowers.org. Het is een beetje het "couch surfen" voor (vakantie)fietsers. Zelf heb ik al enkele nachten gebruik gemaakt van warmshowers gastgezinnen, waarbij dat het telkenmale een erg leuke ontmoeting was met andere fietsers. Ook heb ik al een keertje zelf fietsers ontvangen voor een nacht :). Ik kan het van harte aanraden, bekijk het eens.

Ik zou, zonder twijfel, opteren voor een hartslagband (met ant+). Als je tochten fietst heb, ben je mogelijk al in het bezit van een (fiets) gps die je kan gebruiken in combinatie met. Sommige smartphones hebben ook ant+ aan boord. Na een enkele rit ben je er zelfs niet meer van bewust dat je een hartslagband om hebt, ik voel mij naakt als ik het huis zonder verlaat. De sensoren een klein beetje vochtig maken helpt als je niet direct zweet.

Hartslag is erg persoonlijk (leeftijd, fitheid, ...) maar het lijkt me erg lastig om een hartslag onder de 110 slagen per minuut te houden bij enige inspanning, zeker als je geen afgetrainde duuratleet bent. Vermoedelijk kom je bij die belasting ook niet in een hartslagzone waarbij je fitheid kan opbouwen. Heb je aan de hand van de tests toevallig een idee wat je omslagpunt is? Natuurlijk zal, en kan, het rustig fietsen je ook al talloze gezondheidsvoordelen bieden bij de strijd tegen Parkinson.

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Ik geef niet op !!!

#13 Bericht door paulheyndrickx »

Ik heb een vrij simpel Mio Alpha 2 sporthorloge dat de hartslag meet op de pols. Op zich heb je dan al zicht op je hartslag.
Je moet wel de polsband voldoende aanspannen en een vochtige huid bevordert de exacte telling.
Via bluetooth kan ik de Mio verbinden met mijn smartphone waarop endomondo staat. Zo kan ik mijn hartslag zien in mijn geregistreerde ritten. Werkt ook met strava.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Ik geef niet op !!!

#14 Bericht door Ronnius »

paulheyndrickx schreef: Je moet wel de polsband voldoende aanspannen en een vochtige huid bevordert de exacte telling.
Ik heb een Garmin 222 (dacht ik). Dat is ook zonder borstband.
Ze schrijven dat de horloge stark om de pols moet zitten, en soms duurt het wel even voor de hartslag reageert bij versbellen/vertragen.

Maar wat merkte ik deze week?
Ik was met horloge aan het experimenteren met de mogelijkheden
en hield de horloge verschillende cm van de pols vast en het bleek dat die ook de hartslag vond en weergaf.
Dus zo strak moet het niet steeds zitten (toch niet bij de Garmin).

De Garmin is wel een prijzig beestje.

Wat de hartslag zelf betreft.
Onder de 100 rpm ben ik niet aan het fietsen (een afdaling bvb).
Als ik deftig aan het rijden ben gaat het alarm regelmatig af (staat op 155)
De laatste keer dat ik naar Zottegem reed (2 weken geleden met de Toxy)
sleurde ik mezelf een paar keer naar boven met een hartslag tot 170 rpm, en dit in de kleinste versnelling.
Een paar jaar geleden de hartslag (met borstband) bij slapen gemeten en de traagste hartslag was 40 dacht ik me te herinneren.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Ik geef niet op !!!

#15 Bericht door Martin »

Bedankt iedereen voor de goede raad en tips. Zal blijkbaar een moeilijke opdracht worden om onder de 110 te blijven. In februari heb ik nog een afspraak in het uz te Gent. Daar zal ik eens een tweede opinie vragen
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

Plaats reactie