onderzakken in zadel

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

onderzakken in zadel

#1 Bericht door Wouter D »

niet direct fisiek maar misschien toch wel, ik heb mijn trappers naar behoren afgesteld, heb geen last van de pezen noch van de knieën, maar waar ik wel last van heb op de baron is onderuitzakken
ik moet telke male weer omhoog gaan zitten om enkele kms verder weer gezakt te zijn,

ik denk dat ik met minder afduw dan vroeger en dus meer vanuit mijn benen fiets, maar is dat ook zo.
wat doe ik om dat onderuitzakken tegen te gaan? stoel rechter is niet echt een optie, spanzitting had ik dat minder, nu staat er een optima stoel op

trappers misschien nog iets dichter zetten om toch iets meer vanuit de rug te fietsen?

wat denken jullie?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

Re: onderzakken in zadel

#2 Bericht door Frank II »

Minder trekken op de pedalen, meer duwen :)

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: onderzakken in zadel

#3 Bericht door marksje »

Ik weet niet hoe een Optima-zadel er juist uitziet, maar bij de Nazca-zadels is er vooraan in het midden een uitstulping die het vooruit schuiven min of meer belet. Bij de Challenge-zadels is de voorste rand dan weer iets meer omgeplooid zodat je meer een "kuipje" krijgt, daar is het wel opletten dat je met de achterkant van je dij niet steeds tegen die rand komt, dat zou de bloeddoorstroming naar de voeten kunnen verstoren (slapende voeten).
Wat ikzelf wel merk, hoe lastiger het wordt (of is) hoe platter ik ga liggen en hoe meer ik naar voor zou durven schuiven.
Vraag is ook : Is je zadel wel de juiste maat, is het lang genoeg ?
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: onderzakken in zadel

#4 Bericht door Wouter D »

het is de langste maat die ze bij optima hebben en ja het is volgens mij wel de juiste maat. zal volgende week, trappers nog eens iets dichter zetten, op den duur staan ze echter wel te dicht en belast ik de kniëen te hard;

als ik er echt op let wat ik doe, merk ik inderdaad dat wel eens durf trekken aan mijn trappers :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
FiSh
Helper
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 01 feb 2009, 20:30
Postcode: 9040
Fiets: Schlitter Encore, Zockra HR700
Locatie: Sint-Amandsberg
Contacteer:

Re: onderzakken in zadel

#5 Bericht door FiSh »

Welk matje/kussen ligt erop?

Ik ondervind op wedstrijden dat ik met een Rainbow-matje nogal snel zijwaarts schuif, dat die matjes dus redelijk glad zijn (zeker bij vochtig weer). Bij de Ventisit op de Mistral heb ik dat minder. Ik ga dat oplossen door een zwart schuim (ibiliet?) matje te gebruiken op de racer, ventilatie is hier niet echt een prioriteit.

Zou de keuze van matje bij jou ook geen opossing bieden?
FiSh Bikes
Schlitter
Performer

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: onderzakken in zadel

#6 Bericht door Ronnius »

Als ik helemaal beneden lig in mijn bodylink (hp velotechnik) zitting lig krijg ik nog steeds spierpijn in de bil.
Als ik een beetje hoger lig heb ik dat niet, maar ik zak ook steeds weer naar beneden, hoewel dat nu minder is omdat ik meer horizontaal lig dan in het begin.
Dat naar beneden schuiven is opzich geen probleem. Maar die pijn die ik dan heb.. Ik had er in het begin wel veel meer last van dan nu (na +-2000 km).
Als ik stop met fietsen is het na 2-3 minuten over en kan ik weer verder. Als ik erop let en me weer hoger ga leggen (telkens weer) dan gaat het ook over (duurt wel wat langer) of komt het niet opzetten.
Nu is het zo dat ik nergens het gevoel heb op een rand te liggen of te raken als ik helemaal beneden lig, maar toch komt telkens die pijn opzetten...
Of moet ik nog ff geduld hebben en gaat die met de tijd wel overgaan?
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: onderzakken in zadel

#7 Bericht door marksje »

FiSh schreef:Welk matje/kussen ligt erop?
...........
Ik ga dat oplossen door een zwart schuim (ibiliet?) matje te gebruiken op de racer, ventilatie is hier niet echt een prioriteit.
......
Op mijn vorige fiets stond een challenge zadel met een ibiliet matje. In de aluminium Challengezadels zijn ronde gaatjes. Ik heb dan de randen van een buisje, met eenzelfde diameter als die gaatjes, aangescherpt en zo rondjes uit het ibiliet gesneden; ik ga niet zeggen dat het een superventilatie was/is, maar alle beetjes helpen; hierbij een foto'tje. Ook te zien dat de randjes onderaan een beetje omgeplooid waren om bilcontact te vermijden.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
FiSh
Helper
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 01 feb 2009, 20:30
Postcode: 9040
Fiets: Schlitter Encore, Zockra HR700
Locatie: Sint-Amandsberg
Contacteer:

Re: onderzakken in zadel

#8 Bericht door FiSh »

Yep marksje, da's inderdaad het plan... een buis met aangescherpte rand, bedankt voor de tip =D>
FiSh Bikes
Schlitter
Performer

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: onderzakken in zadel

#9 Bericht door Wouter D »

in het verleden is erg duidelijk gebleken dat challenge zadels niet aan mij besteed zijn, ik kreeg er altijd erge zadelpijn op, tenzij is erg plat ging liggen (dwz platter dan bij een taifun)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie