pijn in de 2 knienen

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: pijn in de 2 knienen

#16 Bericht door Pleeboy »

Bij voor jou daniel dat het al zo snel resultaat oplevert, nog veel fietsplezier gewenst!
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: jo2p

#17 Bericht door hmmm »

spruitje schreef: Jij kan heel veel kracht zetten omdat je je kan afzetten in je stoel. Afhankelijk van je kracht in je benen zelfs tot vijf maal je eigen gewicht. Maar die monster kracht moet door je knieën om op de trappers te raken en daar zijn deze niet voor gemaakt.
In welke eenheden druk je dit uit?

Van af en toe een sprintje trekken (of vlot optrekken) gaan je knieën echt niet zomaar stuk, dan zou er geen enkele fietser kunnen rondrijden. Ook ben ik niet overtuigd van het idee dat je met een ligfiets grotere (piek) vermogens zou kunnen ontwikkelen. Helaas is mijn collectie fietsen niet groot genoeg om dat te kunnen meten. Ook tijdens deze pieken natuurlijk pogen een ietwat hoge cadans aan te houden om de krachten op de knie niet nodeloos hoog te maken.

En Ronnius, iedereen weet hier ondertussen wel dat je (belachelijk) hoge trapfrequenties hebt. Voor de meesten zal een ideale trapfrequentie, met standaardlengte van cranks, ergens tussen de 80 en 100 zijn. Nog hoger zorgt ervoor dat er minder kracht op de knieën komt, maar dan is voor velen de efficiënte van de eigen motor zoek ;).

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Knie!

#18 Bericht door eeuwige reiziger »

hmmm schreef:Van af en toe een sprintje trekken (of vlot optrekken) gaan je knieën echt niet zomaar stuk, dan zou er geen enkele fietser kunnen rondrijden. Ook ben ik niet overtuigd van het idee dat je met een ligfiets grotere (piek) vermogens zou kunnen ontwikkelen. Helaas is mijn collectie fietsen niet groot genoeg om dat te kunnen meten. Ook tijdens deze pieken natuurlijk pogen een ietwat hoge cadans aan te houden om de krachten op de knie niet nodeloos hoog te maken.
Op de blog van Werner Stiffel staat uitgelegd waarom de knie sterker belast wordt tijdens het ligfietsen dan bij het rijden op een bukker. Hij benadrukt dan ook de noodzaak te waken over een voorzichtige overgang als iemand de stap naar het ligfietsen zet. Ik denk dat spruitje dan ook een punt heeft als hij waarschuwt voor het in moes rijden van de knieën.

Voor wie het eens wil nalezen - in het Duits:

http://wstiffel.homepage.t-online.de/Mensch2.htm
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: jo2p

#19 Bericht door CapoJan »

Of als het niet de knieën zijn: Brechtix heeft nog verteld van velonauten die de cranks van hun WAW deden sneuvelen. Ze braken door. Het is uitzonderlijk, maar het zegt wel wat over de kracht die je kunt ontwikkelen. Die kracht moeten ook je knieën verwerken.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: Knie!

#20 Bericht door hmmm »

eeuwige reiziger schreef:
hmmm schreef:Van af en toe een sprintje trekken (of vlot optrekken) gaan je knieën echt niet zomaar stuk, dan zou er geen enkele fietser kunnen rondrijden. Ook ben ik niet overtuigd van het idee dat je met een ligfiets grotere (piek) vermogens zou kunnen ontwikkelen. Helaas is mijn collectie fietsen niet groot genoeg om dat te kunnen meten. Ook tijdens deze pieken natuurlijk pogen een ietwat hoge cadans aan te houden om de krachten op de knie niet nodeloos hoog te maken.
Op de blog van Werner Stiffel staat uitgelegd waarom de knie sterker belast wordt tijdens het ligfietsen dan bij het rijden op een bukker. Hij benadrukt dan ook de noodzaak te waken over een voorzichtige overgang als iemand de stap naar het ligfietsen zet. Ik denk dat spruitje dan ook een punt heeft als hij waarschuwt voor het in moes rijden van de knieën.

Voor wie het eens wil nalezen - in het Duits:

http://wstiffel.homepage.t-online.de/Mensch2.htm
Helaas ben ik het Duits niet machtig. Kan je kort uitleggen, vertalen, waarom als je een sprint van 5 seconden doet, met gemiddeld 1000w en 100rpm dit slechter is op een ligfiets dan diezelfde sprint op een racefiets?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: pijn in de 2 knienen

#21 Bericht door bicky »

ik verplaatste enkele berichten over de kniën naar een ouder onderwerp over kniepijn. zo is jo2p zijn topic niet gekaapt

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: pijn in de 2 knienen

#22 Bericht door Wouter D »

Hmmm, mijn maatstaven zijn evengoed als jouw Duits

Als fcapri zegt dat hij scooters het nakijken geeft bij 0-30 dan gaat er behoorlijk wat power door die knieën. Dat is mijns inziens iets anders dan af en toe een sprintje trekken. bij dat laatste heb je al een redelijke snelheid voor je gaat sprinten, terwijl je van nul begint...

Ik hou het met mijn normale cranks 170 ook op 80á100 toeren, meestal ga ik ook combineren met hartslag, bij gewoon losrijden is dat 140-160sl. Als ik doorpeer ga ik tot 180sl.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie