Pagina 3 van 4

Re: Velomobielkeuze

Geplaatst: do 06 apr 2017, 12:10
door fcapri
onderweg wisselen zal niet lukken, maar waar ik mee op bedoel:
smorgens woon-werk verkeer, beetje regen en wind, orca lijkt ideaal met het dakje en toch zweet je je niet kapot want je hebt rijwind.
zaterdag rijd ik eens een toertje naar de zee, lange gestrekte wegen, zonnig weertje: waw lijkt ideaal.
volgende week maandag ga ik eens naar geraardsbergen een vriend bezoeken, paar slechte wegen, paar keer goed bergop, we gaan voor een e-orca.
volgende week zaterdag gaan we gaan toeren, veel wegenwerken, paar kasseibanen, paar stukjes onverhard... dit roept achter een open trike (of een oude FAW, die voelt zich ook goed thuis op onverhard)

Re: Velomobielkeuze

Geplaatst: zo 09 apr 2017, 14:22
door Jo2p
Jan.E schreef:Een e-orca is zeker een goede vm, maar toch maak ik effe de bedenking dat die electrische ondersteuning komt met een serieus kostenplaatje. De orca kopen en achteraf zelf een electrische ondersteuning inplaatsen om de kosten te spreiden is geen optie. De inbouw is serieus ingewikkeld. dit is bij andere velomobielen wel mogelijk.
Dat is niet juist. Je kunt achteraf elektrische ondersteuning inbouwen, echter je moet vooraf wel de bedrading daarvoor laten aanleggen omdat achteraf draadjes door het buizenstelsel trekken niet is te doen. De kosten van de motor, accu en type scherm koop je dan op een later moment.

Re: Velomobielkeuze

Geplaatst: zo 09 apr 2017, 20:50
door eeuwige reiziger
fcapri schreef:onderweg wisselen zal niet lukken, maar waar ik mee op bedoel:
smorgens woon-werk verkeer, beetje regen en wind, orca lijkt ideaal met het dakje en toch zweet je je niet kapot want je hebt rijwind.
zaterdag rijd ik eens een toertje naar de zee, lange gestrekte wegen, zonnig weertje: waw lijkt ideaal.
volgende week maandag ga ik eens naar geraardsbergen een vriend bezoeken, paar slechte wegen, paar keer goed bergop, we gaan voor een e-orca.
volgende week zaterdag gaan we gaan toeren, veel wegenwerken, paar kasseibanen, paar stukjes onverhard... dit roept achter een open trike (of een oude FAW, die voelt zich ook goed thuis op onverhard)
Is de tijd rijp voor "velomobieldelen"? :wink: Ik trek het weer eens op flessen, maar, wees gerust, ik begrijp je wel. De rijkdom van de velomobielwereld bestaat er juist in dat er een heel palet voorhanden is aan velomobielen die elk vanuit een bepaalde eigenheid werden ontworpen. Hierdoor komen bepaalde eigenschappen wat sterker naar voor bij bepaalde velomobielen dan bij andere.

Mijn dagelijks woon-werktraject loopt voor een groot deel langs het kanaal Gent-Brugge. Ik prijs de hemel gelukkig dat ik iedere dag van die schoonheid mag genieten. Daar kan je ook flink snelheid halen. Maar dan moet ik op een gegeven moment de Brugse binnenstad in. En dat is een ander verhaal. Dan worden zichtbaarheid en wendbaarheid veel belangrijker dan snelheid.

Mij is trouwens opgevallen dat er bij onze Franse zuiderburen heel wat velonauten (velotisten? :wink: ) zijn die over meer dan één velomobiel beschikken. Bij ons is dat eerder een zeldzaamheid. Cultuurverschil?
Jo2p schreef:Dat is niet juist. Je kunt achteraf elektrische ondersteuning inbouwen, echter je moet vooraf wel de bedrading daarvoor laten aanleggen omdat achteraf draadjes door het buizenstelsel trekken niet is te doen. De kosten van de motor, accu en type scherm koop je dan op een later moment.
Mag ik dan aannemen dat de "basisinfrastructuur" voor de ondersteuning al standaard bij een Orca aanwezig is? Indertijd heb ik bij Flevobike nog gepolst over mogelijke ondersteuning voor de Versatile. Misschien wel mogelijk, maar technisch een hele en vrij dure klus. Het werd me over de hele lijn afgeraden.

Re: Velomobielkeuze

Geplaatst: zo 09 apr 2017, 20:55
door fcapri
eeuwige reiziger schreef:
Mij is trouwens opgevallen dat er bij onze Franse zuiderburen heel wat velonauten zijn die over meer dan één velomobiel beschikken. Bij ons is dat eerder een zeldzaamheid. Cultuurverschil?
.
bwa, zou ik er nog een andere bijkopen, dan denk ik niet dat de faw nog weggaat. en dan zouden er ook 2 staan. de 2de zou dan in functie gekozen worden van alles wat de FAW mist (e ondersteuning en dakje)

Re: Velomobielkeuze

Geplaatst: zo 09 apr 2017, 23:32
door Jo2p
eeuwige reiziger schreef:Mij is trouwens opgevallen dat er bij onze Franse zuiderburen heel wat velonauten (velotisten? :wink: ) zijn die over meer dan één velomobiel beschikken. Bij ons is dat eerder een zeldzaamheid. Cultuurverschil?
Denk het niet, eerder ruimte gebrek.
eeuwige reiziger schreef: Mag ik dan aannemen dat de "basisinfrastructuur" voor de ondersteuning al standaard bij een Orca aanwezig is? Indertijd heb ik bij Flevobike nog gepolst over mogelijke ondersteuning voor de Versatile. Misschien wel mogelijk, maar technisch een hele en vrij dure klus. Het werd me over de hele lijn afgeraden.
Nee, dat neem je verkeerd aan, zoals ik al schreef moet je de bedrading vooraf laten aanleggen en dat is een extra en kost dus extra geld. Ik denk dat het te maken heeft met de draadboom die wordt gemaakt en die in één keer door het buizenstelsel wordt getrokken. Mijn remlichtkabel kon bijvoorbeeld ook niet meer door het buizenstelsel worden getrokken, ze hebben het wel geprobeerd, maar het ging niet. Te veel scherpe hoeken en bochten. Blijft natuurlijk de vraag over waarom je niet één kabelboom maakt en alles in één keer installeert. Het zal waarschijnlijk met de kosten te maken hebben, maar met de nieuwe elektronica die nu wordt gemonteerd gaat dat mogelijk nog een keer gebeuren.

Re: Velomobielkeuze

Geplaatst: ma 10 apr 2017, 9:39
door eeuwige reiziger
Jo2p schreef:Nee, dat neem je verkeerd aan, zoals ik al schreef moet je de bedrading vooraf laten aanleggen en dat is een extra en kost dus extra geld. Ik denk dat het te maken heeft met de draadboom die wordt gemaakt en die in één keer door het buizenstelsel wordt getrokken. Mijn remlichtkabel kon bijvoorbeeld ook niet meer door het buizenstelsel worden getrokken, ze hebben het wel geprobeerd, maar het ging niet. Te veel scherpe hoeken en bochten. Blijft natuurlijk de vraag over waarom je niet één kabelboom maakt en alles in één keer installeert. Het zal waarschijnlijk met de kosten te maken hebben, maar met de nieuwe elektronica die nu wordt gemonteerd gaat dat mogelijk nog een keer gebeuren.
Wat vreemd! Gaat het dan echt alleen om de bedrading? In de onderbouw zullen er bij de constructie toch standaard ook aanhechtingspunten of een uitsparing moeten worden voorzien voor de motor? Bij een WAW of Mango kan je vrij moeiteloos een Bafang op de trapas monteren, maar de Orca is op dat vlak toch heel anders ontworpen.

fcapri schreef:bwa, zou ik er nog een andere bijkopen, dan denk ik niet dat de faw nog weggaat. en dan zouden er ook 2 staan. de 2de zou dan in functie gekozen worden van alles wat de FAW mist (e ondersteuning en dakje)
De "blinker" naast de "stinker"? :wink: :mrgreen:

Re: Velomobielkeuze

Geplaatst: di 11 apr 2017, 18:28
door CapoJan
eeuwige reiziger schreef: Mij is trouwens opgevallen dat er bij onze Franse zuiderburen heel wat velonauten (velotisten? :wink: ) zijn die over meer dan één velomobiel beschikken. Bij ons is dat eerder een zeldzaamheid. Cultuurverschil?
Jo2p schreef:Dat is niet juist. Je kunt achteraf elektrische ondersteuning inbouwen, echter je moet vooraf wel de bedrading daarvoor laten aanleggen omdat achteraf draadjes door het buizenstelsel trekken niet is te doen. De kosten van de motor, accu en type scherm koop je dan op een later moment.
Mag ik dan aannemen dat de "basisinfrastructuur" voor de ondersteuning al standaard bij een Orca aanwezig is? Indertijd heb ik bij Flevobike nog gepolst over mogelijke ondersteuning voor de Versatile. Misschien wel mogelijk, maar technisch een hele en vrij dure klus. Het werd me over de hele lijn afgeraden.
Dat is me bij onze zuiderburen ook al opgevallen. Er zijn er die er zelfs drie hebben :shock: Natuurlijk is de infrastructuur daar helemaal anders. Veel eindeloze 'routes départementales', slingerend en stijgend en dalend door het landschap. De gemiddelde automobilist geeft ook ruim plaats. In die is er wel een andere cultuur. Ik heb ook de indruk dat je je daar nog veel sterker profileert als 'fietsfanaat' indien je voor een velomobiel kiest. Misschien daardoor, omdat ze nog meer overtuigd zijn, dat er enkele meerdere exemplaren bezitten?

Wat de Orca betreft: de behuizing waarin de Rohloffnaaf zit, is inderdaad al voorbereid om de motor aan te bouwen. Vooraan hoeft daar niets voor te veranderen en aan het achterwiel ook niet. Vermoedelijk moet op de 'brug' vooraan, waar de ketting doorloopt, achteraf de houder voor de accu gemonteerd worden. Verder zit je inderdaad met bedrading; die verbindt de motor/controller met een krachtsensor op de ketting (geen idee of die in de voorbereide versie al zit) en met het scherm met bediening in de kap. Dat zijn meteen grote verschillen met de Versatile, waardoor je in die geen ondersteuning kan toevoegen. Een trapasmotor is uitgesloten en de behuizing van de versnellingsnaaf is er ook niet voor geschikt. De enkelzijdige achterwielophanging maakt een naafmotor ook al onmogelijk.

Een tweetal jaren geleden werd in Zwitserland een Orca aangeboden voor een echt laag bedrag, maar die was niet voorbereid voor ondersteuning. Als je die erin wilde, kostte de ombouw meer dan de aankoop van de Orca. Dat is ergens wel te begrijpen, als je rekent hoe lastig het is om achteraf de kabelboom te vervangen en daar de kostprijs van de werkuren bij in rekening brengt.

Re: Velomobielkeuze

Geplaatst: di 18 apr 2017, 20:44
door crash-quest-dummy
verdorie : de toegangspoort in de CW wordt versmald ....
moet ik toch wel een andere velomobiel kopen zekerst ...
welke is de smalste ?

Re: Velomobielkeuze

Geplaatst: di 18 apr 2017, 20:59
door eeuwige reiziger
crash-quest-dummy schreef:verdorie : de toegangspoort in de CW wordt versmald ....
moet ik toch wel een andere velomobiel kopen zekerst ...
welke is de smalste ?
De VeloX 3? :wink: :mrgreen:

Re: Velomobielkeuze

Geplaatst: di 18 apr 2017, 21:24
door trikelover
eeuwige reiziger schreef:
De VeloX 3? :wink: :mrgreen:
Ik denk gewoon alle Velox fietsen

Re: Velomobielkeuze

Geplaatst: di 18 apr 2017, 21:31
door eeuwige reiziger
trikelover schreef:Ik denk gewoon alle Velox fietsen
'k Moet inderdaad mijn kennis wat bij de tijd brengen. Er is blijkbaar al een VeloX 6.

Re: Velomobielkeuze

Geplaatst: di 18 apr 2017, 23:28
door Wouter D
Is die laatste VM van go-one niet de smalste driewielige velomobiel is.

Re: Velomobielkeuze

Geplaatst: wo 19 apr 2017, 12:15
door Lex
Misschien gewoon overschakelen naar twee wielen. Die maken ze ook overdekt hoor. :wink:

Re: Velomobielkeuze

Geplaatst: do 20 apr 2017, 21:03
door crash-quest-dummy
ik ben wel voor 3 wielen iplv 2

Re: Velomobielkeuze

Geplaatst: do 20 apr 2017, 21:51
door Wouter D
crash-quest-dummy schreef:ik ben wel voor 3 wielen iplv 2
Ik neig de laatste tijd ook naar drie.
Gelukkig ben jij geen brede he Johan.
Hoe breed mag je aanstaande maximum zijn?