insecten op je weg...

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: insecten op je weg...

#16 Bericht door Jo2p »

Lex schreef:
marksje schreef:Velomobielers hebben daar wel geen last van, maar gewone (echte 8) ) ligfietsers kijken best wel uit wanneer ze in short fietsen. Steeds er voor zorgen dat de pijpen van je short goed rond je bil aansluiten want een bij of een wesp langs een pijp binnenkrijgen is geen lachertje #-o (zelf al meegemaakt, ik stond heel rap stil :oops: )
Ligt een velomobilist misschien niet onder de juiste hoek om ook een "ligfietser" te zijn??? :roll:
Wel grappig hoe de zaak kantelt, had dit niet erbij bedacht... Ik heb zowel in velomobielen als op een open ligger rondgereden en heb niet echt verschil gemerkt, zou kunnen dat een velomobilist nog meer ligt dan op een open ligger. Ik denk verder niet dat een velomobilist snel last zal hebben van een wesp of zo, al kun je natuurlijk niets uitsluiten. Velomobilisten zitten immers in een aerodynamische schil die door het ontwerp dit soort insecten weert. Echter bij het opvoeren van de snelheid kan het gebeuren dat er eentje naar binnen komt. Ik denk niet via het voeten gat, eerder richting het gezicht. Voor mij staat op tafel een ventilator, als het heet is zet ik die aan. Ik heb me altijd verbaasd dat ondanks in de hoogste stand, en dus een aardig briesje, vliegen daar geen enkele hinder van hebben en vlak voor de schoepen van de ventilator langs vliegen zonder dat er ook maar een millimeter van koers wordt geweken. Dat gezien hebbende zou het kunnen dat ondanks de aerodynamica over een velomobiel een insect zich niets aantrekt van die luchtstroom en er dwars doorheen vliegt. Maar dat gezegd hebbende, ik moet het allemaal nog gaan ervaren :mrgreen:

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: insecten op je weg...

#17 Bericht door Pleeboy »

Insecten zijn dan ook heel aërodynamisch :-)
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: insecten op je weg...

#18 Bericht door marksje »

Lex schreef:
marksje schreef:Velomobielers hebben daar wel geen last van, maar gewone (echte 8) ) ligfietsers kijken best wel uit wanneer ze in short fietsen. Steeds er voor zorgen dat de pijpen van je short goed rond je bil aansluiten want een bij of een wesp langs een pijp binnenkrijgen is geen lachertje #-o (zelf al meegemaakt, ik stond heel rap stil :oops: )
Ligt een velomobilist misschien niet onder de juiste hoek om ook een "ligfietser" te zijn??? :roll:
Mijn zadel heeft een lighoek van 25 gr, dus "lig" ik, plus heb ik maar 2 wielen, dus is het een "fiets", en zo samengesteld dus een "lig"-"fiets", de berijder is dus een "ligfietser"; Deze redenering volgend is een "velomobilist" dus in feite een "rijwieler" of zelfs nog beter, een "driewieler" :D

(Om reden er hier de laatste tijd nogal wat mensen lange tenen blijken te hebben, en voordat de boel hier ontploft, ga ik het er nog eens bijzetten "'t is maar om te lachen hé" 8-[ )
Laatst gewijzigd door marksje op di 15 nov 2016, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: insecten op je weg...

#19 Bericht door Ronnius »

marksje schreef: (Om reden er hier de laatste tijd nogal wat mensen lange tenen blijken te hebben, en voordat de boel hier ontploft, ga ik het er nog eens bijzetten "'t is maar voor te lachen hé" 8-[ )
Lachen? Wat is dat voor iets?
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: insecten op je weg...

#20 Bericht door Jo2p »

Ik ben nog een ervaring verschuldigd. De Cocoons bril met fotochromatische glazen heb ik in de vm nog niet opgehad omdat het venster in het dakje effectiever is dan ik had gedacht. Zo lopend merk ik wel dat de bril enorm snel schakelt en dat ook terug gekregen van mede wandelaars. De Cocoons bril met gele glazen heb ik een paar weken gebruikt en vervolgens niet meer opgedaan. De bril is perfect voor in de auto, maar voor in de fiets is deze bril te donker. Ik moet dan vaker naar groot licht schakelen en vooral met regen was het eigenlijk geen doen. Dus deze bril gaat mee in de auto omdat mijn oude bril met dergelijke glazen niet meer op sterkte zijn.
Ik gebruik nu een skibril met een oranje-achtig scherm van Human Nature (merk van de ANWB) HN Skibril Optic '16 zwart. Het is ietsje donkerder. Het tegenlicht wordt voldoende gedempt. Maar waar ik hem echt voor gebruik is voor mijn eigen bril. In de ochtend is het nog zo koud dat mijn titanium montuur (heel erg licht van gewicht) zo ongeveer op mijn neus vast vriest. Erg koud dus. Deze skibril past er precies overheen en weg dat extreme koude gevoel. De bril heeft goede ventilatie. Bij 15km of harder werkt dat uitstekend. Tot 30km/u gaat het goed, boven de 30km/u span ik mij te veel in waardoor mijn hoofd kennelijk erg warm wordt. Gevolg is dat mijn eigen bril beslaat als ik stil sta, niet de skibril. Met meer dan 15km/u is dat zo weg. Dus lang wachten en zelf erg warm is een nadeel. Ik trek dan de bril even naar voren zodat er meer wind langs kan gaan bij het optrekken en karren maar weer. Als de temperatuur 5 graden of hoger is zet ik die bril niet op, het montuur van mijn eigen bril wordt dan niet zo koud meer.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: insecten op je weg...

#21 Bericht door Pauvre Mouton »

CapoJan schreef: do 06 okt 2016, 18:57 Analoog: minivizier (bevestigd met zuignappen) en fotochromatische zonnebril. Geen last meer van insecten.
idem ditto hier. Ik heb even zonder bril gereden, maar opwaaiend zand en stof van voorbijrijdende bussen of vrachtwagens, hebben mij besloten de fotochromatische zonnebril op te zetten. Ook in het pikkedonker 's morgens en 's avonds.

Men ziet mij in de winter al met korte broek rijden, nu ook nog met zonnebril. Ik denk dat ik weet wat sommige mensen van mij denken als ik ze zie kijken als ik op koude winterochtend op de trein sta te wachten om 5u40 's morgens en na mijn ritje de bril vergeet af te doen :-)
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: insecten op je weg...

#22 Bericht door Jo2p »

Jo2p schreef: zo 07 jan 2018, 14:49 Ik ben nog een ervaring verschuldigd. De Cocoons bril met fotochromatische glazen heb ik in de vm nog niet opgehad omdat het venster in het dakje effectiever is dan ik had gedacht. Zo lopend merk ik wel dat de bril enorm snel schakelt en dat ook terug gekregen van mede wandelaars.
Ik heb de bril nu een paar keer opgehad met veel zonlicht. Wat opvalt is dat je kijkt in een constante lichtsterkte en dat die sterkte buiten de bril enorm varieert, daar merk je als drager dus niets van. Als ik door een tunnel rijd is het effect van even niets kunnen zien als je er uit komt bijna helemaal niet aanwezig. In de zomer gaat deze bril dus standaard mee in de tas. Veel zon, bril op.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: insecten op je weg...

#23 Bericht door Jo2p »

Jo2p schreef: zo 07 jan 2018, 14:49 Ik gebruik nu een skibril met een oranje-achtig scherm van Human Nature (merk van de ANWB) HN Skibril Optic '16 zwart. Het is ietsje donkerder.
Ik vond de skibril uiteindelijk toch nog te donker. Met de afgelopen bloedmaan kon ik haast de geparkeerde auto's in een slecht verlichte dorpsweg niet zien. Dus je gaat dan langzamer rijden etc. Met mijn eigen bril rijden en daarover heen deze skibril gaat goed zolang je kunt rijden. Beneden ongeveer 20km/u begint mijn eigen bril te beslaan. Dus ik reed met ski bril maar zonder mijn eigen bril. Ik kan voor op de fiets nog goed genoeg zien zonder bril, die is meer voor veraf en lezen.

Ik vond deze oplossing toch niet zozo, dus tijd voor wat anders.

Al snel bleek dat het aanschaffen van een nieuwe skibril nog niet zo eenvoudig is. Er zijn in mijn omgeving niet zo heel veel zaken meer die wintersport artikelen voeren. De ANWB had niets wat ik zocht, weer veel van hetzelfde. In de plaats waar ik werk is ook een Bever en een Decathlon vlak bij elkaar. Bever heeft niets meer op dit gebied. Dan maar Decathlon. Het was wel even zoeken in deze enorme zaak. Uiteindelijk een hele wand met skibrillen gevonden. Ik was op zoek naar een skibril met een blanco, dus niet gekleurd, scherm. Die heb ik gevonden. Opgezet en even door de winkel heen gewandeld op zoek naar een donkere plek. Maar die was niet te vinden. Wat mij verwonderde was dat deze skibril een fotocromatisch vizier had. Zo groot, dat verwacht je niet. Het zicht was daardoor heel erg helder. De bril kan variëren tussen S1 en S3 en alles daartussen, in de winkel aangegeven met pictogrammen van wolkje met neerslag en een zonnetje bij elkaar. De volgende morgen met de bril op naar mijn werk gereden, het is dan nog donker. Ik kon geen verschil zien tussen met bril en zonder bril. De op de slecht verlichte dorpsweg geparkeerde auto's waren goed en tijdig te zien. Geen last van condens, ook niet bij even stil staan. Pas als het stoplicht zeurt en ik lang moet wachten begint het mistig te worden. Bij ongeveer 10-15km/u is die mist dan ook al weer weg. De scherpe autolampen, te felle fietsverlichting en brommers met groot licht worden voldoende gedempt. De bril is niet echt goedkoop, maar ook niet super duur. Bij Decathlon voor 60,=, het is een Wed'ze G500PH Photochromic.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Plaats reactie