Wie neemt er nu bij elke fietstocht een appel en een ei meeLex schreef:Voor een appel en een ei
Eindelijk.... Een Nazca Fuego
- Ronnius
- General Manager
- Berichten: 3020
- Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
- Postcode: 9040
- Fiets: Grasshopper FX
- Locatie: Sint Amandsberg
- Contacteer:
Re: Eindelijk.... Een Nazca Fuego
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Eindelijk.... Een Nazca Fuego
Klassiek systeem om een goedkope meetfiets te hebben: als het ei heel blijft, is het fietspad te doen
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
Re: Eindelijk.... Een Nazca Fuego
Of: dan is het een comfortabele (goed geveerde) velomobiel of ligfiets.CapoJan schreef:
Klassiek systeem om een goedkope meetfiets te hebben: als het ei heel blijft, is het fietspad te doen
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- erde
- Kopman
- Berichten: 731
- Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
- Fiets: challenge concept trike
- Locatie: Loker-Heuvelland
- Contacteer:
Re: Eindelijk.... Een Nazca Fuego
Oftewel het ei in mousse verpakken dan moet er geen goedgeveerde fiets zijn en mogen de fietspaden vol putten zijnscuri schreef:Of: dan is het een comfortabele (goed geveerde) velomobiel of ligfiets.CapoJan schreef:Klassiek systeem om een goedkope meetfiets te hebben: als het ei heel blijft, is het fietspad te doen
We wijken af, we wijken af
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Eindelijk.... Een Nazca Fuego
Even ernstig weer. Je hebt dus een naafmotor in het achterwiel. Dat betekent dat de onafgeveerde massa flink hoger wordt. Ik ben benieuwd welk resultaat dit zal geven op a. de wegligging en b. de belasting op de achterbrug.
a: indertijd zat in mijn Alleweder een relatief zware versnellingsnaaf (NuVinci N360). Dat merkte ik meteen indien de ondergrond niet vlak lag: het achterwiel kreeg de neiging tot stuiteren, dribbelen, ... Dat betekent dat het in die omstandigheden meer niet dan wel contact had met de weg en er dus een pak vermogen verloren ging. Ook het bochtgedrag ging op kasseien en klinkers flink achteruit.
b: ik zag al fietsen waarbij de achterbrug gescheurd was door de extra onafgeveerde massa. De constructie is hier niet op voorzien.
't Is niet om paniek te veroorzaken, want er zullen er allicht genoeg zijn waar het geen probleem vormt. Bij de meeste fietsen heb je echter geen achtervering en dan spelen die zaken niet. Dat is mee de reden waarom ik de mening van Scuri deel: liever een motor op de trapas.
a: indertijd zat in mijn Alleweder een relatief zware versnellingsnaaf (NuVinci N360). Dat merkte ik meteen indien de ondergrond niet vlak lag: het achterwiel kreeg de neiging tot stuiteren, dribbelen, ... Dat betekent dat het in die omstandigheden meer niet dan wel contact had met de weg en er dus een pak vermogen verloren ging. Ook het bochtgedrag ging op kasseien en klinkers flink achteruit.
b: ik zag al fietsen waarbij de achterbrug gescheurd was door de extra onafgeveerde massa. De constructie is hier niet op voorzien.
't Is niet om paniek te veroorzaken, want er zullen er allicht genoeg zijn waar het geen probleem vormt. Bij de meeste fietsen heb je echter geen achtervering en dan spelen die zaken niet. Dat is mee de reden waarom ik de mening van Scuri deel: liever een motor op de trapas.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
Re: Eindelijk.... Een Nazca Fuego
Ik weet niet in hoeverre ik nu appelen met citroenen aan het vergelijken ben maar ik rij nu drie jaar met een gewone fiets die ik met een identiek dezelfde motor heb uitgerust en tot nu toe is alles prima verlopen.
Er zijn mss niet zo veel liggers met een elektrische ondersteuning maar ik heb geen weet van mensen die er problemen mee zou hebben gehad....hout vasthouden.
Er zijn mss niet zo veel liggers met een elektrische ondersteuning maar ik heb geen weet van mensen die er problemen mee zou hebben gehad....hout vasthouden.
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Eindelijk.... Een Nazca Fuego
De meeste gewone fietsen hebben geen achtervering. Het is net dat wat me interesseert.mel schreef:Ik weet niet in hoeverre ik nu appelen met citroenen aan het vergelijken ben maar ik rij nu drie jaar met een gewone fiets die ik met een identiek dezelfde motor heb uitgerust en tot nu toe is alles prima verlopen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
Re: Eindelijk.... Een Nazca Fuego
Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig kennis van zaken heb over wat je aanhaalt, ik vraag me nu vooral af of ik me zorgen moet maken. Het laatste wat ik wil is de fuego' in de soep laten draaien'CapoJan schreef:Even ernstig weer. Je hebt dus een naafmotor in het achterwiel. Dat betekent dat de onafgeveerde massa flink hoger wordt. Ik ben benieuwd welk resultaat dit zal geven op a. de wegligging en b. de belasting op de achterbrug.
a: indertijd zat in mijn Alleweder een relatief zware versnellingsnaaf (NuVinci N360). Dat merkte ik meteen indien de ondergrond niet vlak lag: het achterwiel kreeg de neiging tot stuiteren, dribbelen, ... Dat betekent dat het in die omstandigheden meer niet dan wel contact had met de weg en er dus een pak vermogen verloren ging. Ook het bochtgedrag ging op kasseien en klinkers flink achteruit.
b: ik zag al fietsen waarbij de achterbrug gescheurd was door de extra onafgeveerde massa. De constructie is hier niet op voorzien.
't Is niet om paniek te veroorzaken, want er zullen er allicht genoeg zijn waar het geen probleem vormt. Bij de meeste fietsen heb je echter geen achtervering en dan spelen die zaken niet. Dat is mee de reden waarom ik de mening van Scuri deel: liever een motor op de trapas.
Het traject dat ik fiets is bijna allemaal degelijk fietspad , geen stukken met ' kinderkopkes ' zoals wij de klinkers noemen.
Over welke onafgeveerde masse heb je het als je praat over de fietsen die je hebt gezien met gescheurde achterbrug?
Als er nog mensen hier iets over te zeggen hebben hoor ik het graag, hoewel het eigenlijk rijkelijk laat is, de elektrische ondersteuning is volledig af...
Re: Eindelijk.... Een Nazca Fuego
Hallo,
Toch nog even de mening vragen van meer ervaren liggers.
Nu ik de batterij op het bagagerekje heb geplaatst ben ik er meer en meer van overtuigd dat i.v.m. evenwicht en stabiliteit ik de batterij beter lager kan plaatsen, de batterij weegt immers +/- 3 kg en het lijkt me nu ineens veel meer logisch dat ik deze 3 kg zo laag mogelijk tegen de grond plaats.
Hier een foto van de fiets met de geplaatste batterij. Een andere mogelijk lagere plaats zou het frame zijn waar nu het fluogroene lampje hangt.
Ik hoor het graag.
Toch nog even de mening vragen van meer ervaren liggers.
Nu ik de batterij op het bagagerekje heb geplaatst ben ik er meer en meer van overtuigd dat i.v.m. evenwicht en stabiliteit ik de batterij beter lager kan plaatsen, de batterij weegt immers +/- 3 kg en het lijkt me nu ineens veel meer logisch dat ik deze 3 kg zo laag mogelijk tegen de grond plaats.
Hier een foto van de fiets met de geplaatste batterij. Een andere mogelijk lagere plaats zou het frame zijn waar nu het fluogroene lampje hangt.
Ik hoor het graag.
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Eindelijk.... Een Nazca Fuego
Wel, ik kan de bal misslaan natuurlijk, maar het staat me voor dat je een verschil moet maken tussen een fiets (twee wielen) en een rijwiel. Bij een trike of velomobiel of ... moet je zwaartepunt altijd binnen de driehoek (of rechthoek, indien vier wielen) van de contactpunten blijven. Verplaatst het zich daarbuiten, dan ga je om. Onherroepelijk.
Bij een fiets ligt dat anders. Daar zou de stabiliteit verhogen naargelang het zwaartepunt hoger ligt. Het moet wel mooi tussen je wielen liggen en niet aan één kant. Dat stuurt niet zo makkelijk...
Bij een fiets ligt dat anders. Daar zou de stabiliteit verhogen naargelang het zwaartepunt hoger ligt. Het moet wel mooi tussen je wielen liggen en niet aan één kant. Dat stuurt niet zo makkelijk...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: Eindelijk.... Een Nazca Fuego
volgens mij zit je batterij daar op de beste plaats hoor, als je bagage gaat laden ga je dat ook op de drager doen of aan de zijvakken; 3kg op die hoogte is absoluut geen hinderpaal volgens mij. Wat meer is. je batterij ondergaat ook minder trilling omdat ze op het geveerde gedeelte staat.
Nu ga je 3kg aan je zijdrager ook niet direct gaan voelen, al zou ik dan wel je dagelijkse bagage in een tas aan de andere zijkant vervoeren ipv op je topdrager
Nu ga je 3kg aan je zijdrager ook niet direct gaan voelen, al zou ik dan wel je dagelijkse bagage in een tas aan de andere zijkant vervoeren ipv op je topdrager
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
Re: Eindelijk.... Een Nazca Fuego
Hmm. Mijn accu weegt een slordige 5 kg en op mijn Flyer S zou dit op het bagagerek niet bevorderlijk zijn voor de stabiliteit. Dus ik begrijp mel ergens wel, wellicht voelt hij toch wat 'zwieberig' gedrag op zijn Fuego?CapoJan schreef:
(...) Bij een fiets ligt dat anders. Daar zou de stabiliteit verhogen naargelang het zwaartepunt hoger ligt. Het moet wel mooi tussen je wielen liggen en niet aan één kant. Dat stuurt niet zo makkelijk...
Wellicht doel je op iets anders: een fietser die z'n fiets bijna stil kan houden, dit doet hij doorgaans rechtopstaand, dus hij legt zijn eigen zwaartepunt hoger - volgens mij is dit een ander (krachten)fenomeen.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Eindelijk.... Een Nazca Fuego
Zou het niet mogelijk zijn de batterij onder het frame te bevestigen? (Eerst uitproberen door goed vast te maken.)
Van trillen zou ik niet teveel wakker liggen, mijn Flyer S heeft al twee jaar nogal wat kloppen te verduren gekregen op onze Vlaamsche fantastische wegen. Kan ook zijn dat een Flyer accu stevig materiaal is, moeilijk om te vergelijken. Voor alle zekerheid kan je dempingsmateriaal gebruiken o.i.d.. Hier heeft iemand versch. materialen getest voor zijn action cam op een quadcopter: http://youtu.be/h3y4Clyf1cw. Het is voor een wat ander doel, dus voor wat het waard is.
Deze heren hebben hun accu's op een laag zwaartepunt gelegd, al zijn het long wheelbase ligfietsen met dus veel plaats: https://www.electricbike.com/recumbent en http://www.almanacnews.com/news/2010/04 ... tric-bikes.
Van trillen zou ik niet teveel wakker liggen, mijn Flyer S heeft al twee jaar nogal wat kloppen te verduren gekregen op onze Vlaamsche fantastische wegen. Kan ook zijn dat een Flyer accu stevig materiaal is, moeilijk om te vergelijken. Voor alle zekerheid kan je dempingsmateriaal gebruiken o.i.d.. Hier heeft iemand versch. materialen getest voor zijn action cam op een quadcopter: http://youtu.be/h3y4Clyf1cw. Het is voor een wat ander doel, dus voor wat het waard is.
Deze heren hebben hun accu's op een laag zwaartepunt gelegd, al zijn het long wheelbase ligfietsen met dus veel plaats: https://www.electricbike.com/recumbent en http://www.almanacnews.com/news/2010/04 ... tric-bikes.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Eindelijk.... Een Nazca Fuego
mmm, onder het frame, ga ik in het weekeind eens goed bekijken maar ik betwijfel het. De batterij is ongeveer 35 cm lang en ik geloof nooit dat er onder het frame zoveel plek is.
Toch bedankt
Toch bedankt
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Eindelijk.... Een Nazca Fuego
Als die accu op de bagagedrager een minder strak rijgevoel zou geven, waar ligt dat dan aan? Ligt het zwaartepunt dan te hoog? Ik denk het niet. Het is wel zo dat het gewicht dan helemaal achteraan op het frame ligt. Indien dat niet stijf genoeg is ('t is tenslotte de bagagedrager en niet het frame zelf), kan de boel beginnen slingeren. Vergelijk het min of meer met fietstassen vol boodschappen. Ook dat voel je.
Een trekkingfiets heeft een frame dat hierop voorzien is. Een lage racer moet ook zo licht mogelijk zijn en het kan dus dat die daar niet op berekend is (hoewel, met een Nazca?).
Een trekkingfiets heeft een frame dat hierop voorzien is. Een lage racer moet ook zo licht mogelijk zijn en het kan dus dat die daar niet op berekend is (hoewel, met een Nazca?).
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com