Challenge Taifun

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Challenge Taifun

#1 Bericht door mel »

Hallo,

Ik ben daarstraks gaan proefrijden met een Challenge Taifun die te koop staat. Uiterlijk ziet de fiets er voor mij in zeer goede staat uit. Toch zit ik met enkele twijfels. Het stuur(tje) is er door de eigenaar opgezet en is zeer smal. Er passen met moeite de 2 handvaten op en dan is er nog net plek voor een kleine bel.Dit smal stuur gaf me tijdens het rijden een vreemd ietwat onstabiel gevoel , maar dit gevoel kan natuurlijk ook wel te wijten zijn aan het feit dat ik al enkele jaren niet meer op een ligfiets heb gereden. Toch denk ik dat een breder stuur me meer rust zou geven.
Op mijn vorige ligger ( een Fujin ) had ik ook een stuur dat ik kon 'klikken', dus met een scharnier . Op deze fiets was dit een vaste stuurstang , vrij vervelend om op de fiets plaats te nemen en er af te stappen. Misschien wordt dit na een tijd ook weer een gewoonte.
Heeft nu iemand een idee wat het kost om deze twee zaken te veranderen. Dus een stuurstang met een scharnier een een ietwat breder stuurtje.
Ik weet ook niet goed wat ik van schijfremmen moet denken. Ik heb daarstraks even het voorste wiel er uit gehaald en nadien merkte ik dat de schijf van dit wiel een klein beetje slipte tegen de remblokjes. Mss niets om druk over te maken? Makkelijk af te regelen??

Ik hoor het graag

Gr

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Challenge Taifun

#2 Bericht door trikelover »

Als de schrijfrem voor het uithalen van het wiel niet sleepte is het een questy van het wiel nog eens opnieuw in de vork te steken en de snelspanner opnieuw aan te halen. Het is namelijk zo dat als het wiel niet 100% gelijk in de vork zit zoals voorheen, of de snelspanner is te hard of te zacht is opgespannen kan dit al zorgen voor een minimale sleep van de schijfremmen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
BartV
Junior
Berichten: 65
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 15:56
Postcode: 3001
Fiets: Challenge Seiran 26 met onderstuur
Locatie: Heverlee
Contacteer:

Re: Challenge Taifun

#3 Bericht door BartV »

Ik ben zelf ook nog een echte beginner, maar voor mocht het helpen.
De methode die ik voor mijn achterste schijfrem heb toegepast om ze goed af te stellen (die remde eigenlijk amper toen ik mijn fiets tweedehands kocht en bij het aanspannen van de remkabel sleepte de rem), heb ik gevonden op:
http://www.ecovelo.info/2011/04/15/a-fo ... sc-brakes/

mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Re: Challenge Taifun

#4 Bericht door mel »

Bedankt, goeie tip
Iemand nog een idee hoe het zit met het eventueel vervangen van de vaste stuurstang door een scharnierende stuurstang en het vervangen van het smalle stuurtje door een ietwat breder stuur? En vooral dan : wat moet dat kosten ??

Gr

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Challenge Taifun

#5 Bericht door Wouter D »

ik denk dat je daarvoor best even informeert bij challenge zelf, of bij hafa?

belangrijk om te weten is of je een 1 duim of 1 1/8 duim vork hebt. ik vermoed echter dat het 1 duim is.

bij challenge kan je ook je framenr meegeven, kan soms helpen sommige zaken te achterhalen.
framenr staat normaal op eind buis onder je stoel, bij taifun weet ik het echter niet juist waar je hem moet zoeken.

vast stuur door klapstuur vervangen houd niet zo veel in, als je aan het juiste stuur geraakt, kan elke fietsmaker dat stuur wel wisselen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Re: Challenge Taifun

#6 Bericht door mel »

Net telefoontje gedaan naar ligfiets antwerpen met de volgende vragen:
- Kosten voor het vervangen van het kleine stuurtje door een groter
- Kosten voor het vervangen van de vaste stuurstang door een scharnierende.
- Plaatsen van een hoofdsteun
- plaatsen van een ' fietssteun pootje ' ( zon ding dat je je fiets kan rechtzetten )

Het antwoord van ' ligfiets ' was een domper op de vreugde :?
Op geen enkel van de 4 punten kon hij met zekerheid zeggen of het wel mogelijk was, het leveren van de hoofdsteun was geen probleem maar het leveren van de bijpassende onderdelen om de hoofsteun op vast te maken was dan weer een vraagteken :cry:
iemand raad?

Mucho gracias

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Challenge Taifun

#7 Bericht door Wouter D »

doe jezelfde mailtje eens naar de liggende hollander of elan

als je aan de onderdelen kan geraken, kan je afspreken met Wouter van 2wielen.be
Hij is fietsmaker en zelf ligfietser in Hamme. das niet zo ver bij u vandaan.

de losse onderdelen kan je evt bij hafa ligfietsen aankopen, hij handelt vooral in zelfbouwonderdelen.

anders gewoon eens afspreken bij wouter (bellen) om met je fiets langs te gaan om zo te bekijken wat je nodig hebt.

Gewoon ff gepiept prijzen excl btw
bij hafa
breder stuur: 5.10eur
neksteun: 46 of 67 eur alnaargelang het type

de andere onderdelen vind ik er niet terug
ook niet bij andere winkels

dat kan natuurlijk de prijs omhoog duwen.

misschien beter een 2dehands ligfiets zoeken mét klapstuur
heb je die taifun al gekocht of ben je van plan em te kopen?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Re: Challenge Taifun

#8 Bericht door mel »

Ik ga dadelijk nog eens voor een tweede keer naar de taifun kijken en rijden, en als het bevalt hem meenemen...ik moet hem wel in mijn auto krijgen natuurlijk :D
Hartelijk Bedankt voor de tip

Plaats reactie