De zoektocht is bezig...

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: De zoektocht is bezig...

#16 Bericht door Ronnius »

Of er verschil zit in 2 ongelijke wielen weet ik niet, wegens geen ervaring.
Maar er is meer waar je rekening mee moet houden.
Ik heb 2 2-wielers (20 inch), een Grasshopper en een Flite.
Wielbasis verschilt zo een kleine 10 cm.
Maar een wereld in verschil in rijgedrag.
De Grasshopper is zeer rustig, uiteindelijk zelfs loom (maar snelle leercurve).
De Flite is eerder onstuimig, uiteindelijk zeer wendbaar (kortste wielbasis).
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: De zoektocht is bezig...

#17 Bericht door Wouter D »

het zit in de buurt maar klopt niet helemaal?

je kan beter een vergelijk maken ifv de wielbasis.

kortere wielbasis: agressiever stuur gedrag
langere wielbasis: rustiger stuurgedrag

je zou dat kunnen uitbreiden met de naloop van je voorvork, maar dan zit je al iets technischer
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Re: De zoektocht is bezig...

#18 Bericht door mel »

Nog een beginnersvraag:

Als ik het goed heb is bij een bukfiets de framemaat nogal zeer belangrijk, m.a.w. in de fietswinkel wordt je opgemeten en aan de hand daarvan wordt een fietsmaat bepaald.
is dit voor een ligger ook zo? of is het enkel de trapas verkorten of verlengen zodat je goed aan de trappers kan? :)

Dank voor de info

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: De zoektocht is bezig...

#19 Bericht door Wouter D »

je moet het inderdaad niet te ver zoeken...

in eerste instantie is het trapbuis in- of uitschuiven
afhankelijk van je lichaamsbouw is het wel uitkijken dat je het voorwiel niet raakt met je hielen tijdens het draaien
verder is de maat van de stoel ook belangrijk, de grootste merken zoals optima, challenge, M5... hebben stoelen in verschillende maten. al kan je bij de meeste modellen ook een andere maat monteren als dat nodig mocht blijken.

Bij de meeste ligfietsen is ook je eigengewicht + geplande bagage van belang. de meeste ligfietsen zijn gebouwd voor een max belasting van 130 kg verdeelt over de wielen van de fiets.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Re: De zoektocht is bezig...

#20 Bericht door mel »

Ik ben momenteel verschillende ligfietsen aan het uitproberen en ga wss deze week toch ook een trike proberen.
Kent iemand deze? http://www.ligfiets-trike.nl/
Weinig testen en reviews van te vinden op het net

Gr

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: De zoektocht is bezig...

#21 Bericht door CapoJan »

Dat lijkt Performer te zijn? Model met directe sturing en dat vond ik niet zo fijn indertijd, maar dat is persoonlijk. De componenten zijn van het niveau "te doen", maar ook daar hangt het weer af van wat je ermee doet. Anderzijds heb je wel veel trike voor je geld.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Re: De zoektocht is bezig...

#22 Bericht door mel »

CapoJan schreef:Dat lijkt Performer te zijn? Model met directe sturing en dat vond ik niet zo fijn indertijd, maar dat is persoonlijk. De componenten zijn van het niveau "te doen", maar ook daar hangt het weer af van wat je ermee doet. Anderzijds heb je wel veel trike voor je geld.
Wat moet ik me voorstellen bij ' directe sturing' ? En het verschil met indirecte sturing? ( ik neem aan dat dit dan ook wel zal bestaan :D )

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: De zoektocht is bezig...

#23 Bericht door CapoJan »

Bij directe sturing zitten de stuurhelften rechtstreeks op de balhoofden. Stuurt nogal zenuwachtig (was bij de Gforce erg gevoelig voor de gekozen banden: snel shimmy). Bij indirect sturen zitten er wat stangen en zo tussen. Dat maakt het wat complexer (en dus duurder), maar de stuureigenschappen kunnen makkelijker aangepast worden in het ontwerp (enfin, zo heb ik het toch begrepen).

Mocht je ook trikes testen: dat is een heel andere klasse dan een éénsporige ligfiets. Bochten neem je helemaal anders en de rijervaring is ook verschillend. Minder snelheid, maar ook meer comfort en zekerheid in de winter. Best aanpakken zoals Ronnius: minstens één van elke soort :mrgreen:

Elk zijn voorkeur, he, maar mijn beste herinnering aan de trike is het afrazen van de Col du Soulor, waarbij ik bijna zonder afremmen door de bochten kon gaan. Daar kan geen enkele andere fiets aan tippen. (jammer dat die cols zo ver weg zijn)
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Re: De zoektocht is bezig...

#24 Bericht door mel »

Vorig weekeind in de trike shop een aantal trikes gaan testrijden, zeer leerzaam, zeker het overwegen waard.

Een ander vraag over de nazca Fuego, die bestaat in twee framematen : M voor 160-185 cm. en L frame voor 180-200 cm
Ik benzelf 172 cm , zou een L framemaat een totaal foute keuze zijn voor mij??

Gr

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: De zoektocht is bezig...

#25 Bericht door marksje »

mel schreef:Vorig weekeind in de trike shop een aantal trikes gaan testrijden, zeer leerzaam, zeker het overwegen waard.

Een ander vraag over de nazca Fuego, die bestaat in twee framematen : M voor 160-185 cm. en L frame voor 180-200 cm
Ik benzelf 172 cm , zou een L framemaat een totaal foute keuze zijn voor mij??

Gr
Ik ben ± 175 cm en heb een nazca fuego M. Ik ben destijds naar Nazca zelf gaan proefrijden en toen bestond er enkel één versie (die nu de L versie is ). Voor mensen kleiner dan 180 cm, is het niet VEILIG fietsen met de L versie; de neusbuis staat dan te kort en bij het draaien komt de pedaal tegen het voorwiel. Ik was toen de zoveelste "te kleine" ligfietser voor de Fuego en zo heeft Henk (van der woerdt) de fuego hertekend en de M versie gemaakt. Deze is iets korter en iets hoger.
Met uw 172 cm lijkt mij enkel de M versie voor u geschikt.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Re: De zoektocht is bezig...

#26 Bericht door mel »

marksje schreef:
mel schreef:Vorig weekeind in de trike shop een aantal trikes gaan testrijden, zeer leerzaam, zeker het overwegen waard.

Een ander vraag over de nazca Fuego, die bestaat in twee framematen : M voor 160-185 cm. en L frame voor 180-200 cm
Ik benzelf 172 cm , zou een L framemaat een totaal foute keuze zijn voor mij??

Gr
Ik ben ± 175 cm en heb een nazca fuego M. Ik ben destijds naar Nazca zelf gaan proefrijden en toen bestond er enkel één versie (die nu de L versie is ). Voor mensen kleiner dan 180 cm, is het niet VEILIG fietsen met de L versie; de neusbuis staat dan te kort en bij het draaien komt de pedaal tegen het voorwiel. Ik was toen de zoveelste "te kleine" ligfietser voor de Fuego en zo heeft Henk (van der woerdt) de fuego hertekend en de M versie gemaakt. Deze is iets korter en iets hoger.
Met uw 172 cm lijkt mij enkel de M versie voor u geschikt.
Duidelijk , beetje jammer ...de fiets zag er uitmuntend uit, maar ondertussen toch al verkocht zie ik net

bedankt

Plaats reactie