Waar kan ik hoge liggers met onderstuur huren/testen?

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
BartV
Junior
Berichten: 65
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 15:56
Postcode: 3001
Fiets: Challenge Seiran 26 met onderstuur
Locatie: Heverlee
Contacteer:

Re: Waar kan ik hoge liggers met onderstuur huren/testen?

#16 Bericht door BartV »

Ik heb al met bovenstuur-fietsen gereden ja, maar geen langere testrit mee gedaan.
Ik ga wel van een vriend een seiran24 met bovenstuur eens lenen binnenkort...

Gebruikersavatar
BartV
Junior
Berichten: 65
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 15:56
Postcode: 3001
Fiets: Challenge Seiran 26 met onderstuur
Locatie: Heverlee
Contacteer:

Re: Waar kan ik hoge liggers met onderstuur huren/testen?

#17 Bericht door BartV »

Ondertussen heb ik ontdekt dat Maia ligfietspunt in Dordrecht blijkbaar een Gaucho 26 USS in verhuur heeft, dat is in ieder geval al een begin :)
Elan in Nijmegen zou binnenkort een Seiran 26 USS hebben

Allebei wel een eindje rijden natuurlijk

Gebruikersavatar
BartV
Junior
Berichten: 65
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 15:56
Postcode: 3001
Fiets: Challenge Seiran 26 met onderstuur
Locatie: Heverlee
Contacteer:

Re: Waar kan ik hoge liggers met onderstuur huren/testen?

#18 Bericht door BartV »

Kleine update.

Ik ben gisteren naar Dordrecht gereden en heb daar even een Gaucho 24 USS (spijtig genoeg was het geen 26) gehuurd.

Groot verschil tussen start/stop met onder- of bovenstuur blijkbaar op grotere wielen, of toch bij Nazca...
Het stuur zat bij het stoppen en starten met de Gaucho toch wat in de weg en het stond ook wat te recht, maar daar kan ik de fiets niet op afrekenen lijkt me.
Het zitje leek me ook net te klein op de Gaucho (zou nochtans een L geweest zijn), ik had het gevoel dat het te snel noor voren kromde.

Nadien nog een heel kort ritje met een Seiran 24 USS, met een stuur uit twee delen en dat meer naar achter bevestigd was. Dat hielp blijkbaar enorm voor het starten en stoppen.
Het zitje zat, ondanks dat het hetzelfde formaat zou zijn, ook iets beter en ik vond de fiets ook aangenamer sturen.

Gevolg, ik ga nog wat moeten verder testen en blijf benieuwd naar de 26" versies... momenteel vooral van de Seiran, maar ik schrijf de Gaucho nog niet af

svdaele
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: Waar kan ik hoge liggers met onderstuur huren/testen?

#19 Bericht door svdaele »

spruitje schreef:de meeste nederlandse fabricanten staan op CV, daar proberen ze ook meestel de recente modellen aan te bieden om te testen.
Dat viel wel wat tegen. Ik had persoonlijk toch wel wat meer fabrikanten verwacht, of zouden er een aantal enkel op zaterdag geweest zijn?

Wat het OC-stuur betreft (zie boven): hoewel ik het zeker niet de mooiste setup vind, ben ik verkocht!

Gisteren een ritje gedaan met de Seiran en Furai (bovenstuur) en nadien met de Seiran onderstuur. Hoewel ik me wel kan voorstellen dat het een zekere gewenningsperiode nodig heeft, vond ik het toch wel een groot verschil. Bij het opstappen voelde ik me er nogal belachelijk uitzien (je hebt immers geen stuur waaraan je de fiets gemakkelijk kan vasthouden terwijl je je been over de fiets gooit) en het rijden was toch ook wat wennen (als in: ik kon zelfs niet direct vertrekken). Zodra ik onderweg was, reed het wel aangenaam, maar ik miste toch iets.

Dan op een Gaucho met aerostuur gestapt en dit voelde aan als het beste van de 2: wegrijden alsof het niets is (misschien zelfs nog gemakkelijker dan gewoon bovenstuur), maar wel een ontspannen houding zoals op het onderstuur. Ook op- en afstappen gaat bijzonder gemakkelijk, net zoals de voeten naar de grond brengen bij het stoppen.
Het grote nadeel van een OC-stuur is de beperkte wendbaarheid bij lage snelheden (lees je toch regelmatig), maar ik vond dat wel meevallen. De achtjes die ik maakte waren misschien iets groter, maar ik weet niet of ik met een ander stuur zoveel korter zou kunnen draaien (en dan was de lengte-afstelling nog niet optimaal, waardoor ik iets sneller met de benen tegen het stuur zat).
Het ontspannen gevoel kan natuurlijk ook met de fiets te maken hebben - in dat geval weet ik direct welke fiets ik moet kopen - aangezien er geen andere fietsen waren met OC-stuur om te proberen, maar toch.

Ik ben dus niet langer op zoek naar een fiets met onderstuur :)
Zoals spruitje zegt: een puur persoonlijke keuze weliswaar, maar wie twijfelt aan welk stuurtype hij/zij het liefste heeft, raad ik toch aan om ook een OC-stuur minstens eens te proberen!
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
BartV
Junior
Berichten: 65
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 15:56
Postcode: 3001
Fiets: Challenge Seiran 26 met onderstuur
Locatie: Heverlee
Contacteer:

Re: Waar kan ik hoge liggers met onderstuur huren/testen?

#20 Bericht door BartV »

BartV schreef:Kleine update.

Ik ben gisteren naar Dordrecht gereden en heb daar even een Gaucho 24 USS (spijtig genoeg was het geen 26) gehuurd.

Groot verschil tussen start/stop met onder- of bovenstuur blijkbaar op grotere wielen, of toch bij Nazca...
Het stuur zat bij het stoppen en starten met de Gaucho toch wat in de weg en het stond ook wat te recht, maar daar kan ik de fiets niet op afrekenen lijkt me.
Het zitje leek me ook net te klein op de Gaucho (zou nochtans een L geweest zijn), ik had het gevoel dat het te snel noor voren kromde.

Nadien nog een heel kort ritje met een Seiran 24 USS, met een stuur uit twee delen en dat meer naar achter bevestigd was. Dat hielp blijkbaar enorm voor het starten en stoppen.
Het zitje zat, ondanks dat het hetzelfde formaat zou zijn, ook iets beter en ik vond de fiets ook aangenamer sturen.

Gevolg, ik ga nog wat moeten verder testen en blijf benieuwd naar de 26" versies... momenteel vooral van de Seiran, maar ik schrijf de Gaucho nog niet af
En waar ik net aan dacht... mocht Fish de performer High Racer-26X met onderstuur bij toeval toch nog binnenkrijgen om te testen, is dat natuurlijk ook nog een optie [-o<

Gebruikersavatar
FiSh
Helper
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 01 feb 2009, 20:30
Postcode: 9040
Fiets: Schlitter Encore, Zockra HR700
Locatie: Sint-Amandsberg
Contacteer:

Re: Waar kan ik hoge liggers met onderstuur huren/testen?

#21 Bericht door FiSh »

BartV schreef: En waar ik net aan dacht... mocht Fish de performer High Racer-26X met onderstuur bij toeval toch nog binnenkrijgen om te testen, is dat natuurlijk ook nog een optie [-o<
...goed nieuws:
Ik heb van Performer net de Trike-F en de High Racer-26X USS binnengekregen, ze zijn nog niet volledig gemonteerd maar dat komt snel in orde. Je kan wel al een afspraak maken om ze te testen voor 6 augustus (want dan vertrek ik naar het WK).
FiSh Bikes
Schlitter
Performer

Gebruikersavatar
BartV
Junior
Berichten: 65
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 15:56
Postcode: 3001
Fiets: Challenge Seiran 26 met onderstuur
Locatie: Heverlee
Contacteer:

Re: Waar kan ik hoge liggers met onderstuur huren/testen?

#22 Bericht door BartV »

FiSh schreef:
BartV schreef: En waar ik net aan dacht... mocht Fish de performer High Racer-26X met onderstuur bij toeval toch nog binnenkrijgen om te testen, is dat natuurlijk ook nog een optie [-o<
...goed nieuws:
Ik heb van Performer net de Trike-F en de High Racer-26X USS binnengekregen, ze zijn nog niet volledig gemonteerd maar dat komt snel in orde. Je kan wel al een afspraak maken om ze te testen voor 6 augustus (want dan vertrek ik naar het WK).
Mooi zo, ik contacteer je even via facebook.

Gebruikersavatar
BartV
Junior
Berichten: 65
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 15:56
Postcode: 3001
Fiets: Challenge Seiran 26 met onderstuur
Locatie: Heverlee
Contacteer:

Re: Waar kan ik hoge liggers met onderstuur huren/testen?

#23 Bericht door BartV »

Ik ga morgen de high racer 26x testen, mocht er iemand nog een tip hebben van waar ik eens moet op letten, word zeker geapprecieerd.

Gebruikersavatar
BartV
Junior
Berichten: 65
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 15:56
Postcode: 3001
Fiets: Challenge Seiran 26 met onderstuur
Locatie: Heverlee
Contacteer:

Re: Waar kan ik hoge liggers met onderstuur huren/testen?

#24 Bericht door BartV »

Nog eens een kleine update.
De Performer High Racer 26X viel me enorm goed mee. Hij rijdt echt aangenaam, het stuur mag uiteraard nog aangepast worden aan persoonlijke smaak.
Voor een relatief 'goedkope' fiets, is het dus een enorme meevaller.
Een van de redenen om voor 26" (of meer) te gaan was voor mij echter het hoger (maar niet rechter) liggen. De Performer heeft voor mijn gevoel een aangename 'lighoek' (of hoe je zoiets ook noemt), maar ligt wel echt laag. Ligt heel fijn natuurlijk, zo tussen de wielen, maar gaat voor mij dus een beetje het doel voorbij van een 26".
Ik heb nog een fotootje getrokken met de performer naast Fish zijn Seiran 26, waarop het verschil in lighoogte echt wel duidelijk is, terwijl de wielbasis niet veel verschilt. Ik ga hem hier wel niet posten zonder Fish zijn toestemming natuurlijk.
Al bij al schrijf ik de performer nog niet helemaal af, maar lijkt mijn voorkeur voorlopig toch uit te gaan naar een Seiran. Hopelijk lukt het me om volgende week een Seiran 26" USS te testen.

Ik ben vorige weekend ook eens met de Seiran 24 met bovenstuur van een vriend van Herent naar Mechelen en 's nachts terug naar Heverlee gefietst. Al bij al een heel fijne ervaring, maar voorlopig blijft mijn voorkeur toch bij onderstuur.

Plaats reactie