Hoe snel gaat het van zero to hero?

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Hoe snel gaat het van zero to hero?

#1 Bericht door DennisTheMenace »

Omdat dit iets is waar beginners (zoals ik :wink: ) meestal toch in geinteresseerd zijn, dacht ik het misschien wel eens nuttig om mijn eerste ervaringen te delen.
Na 10 jaar stilzitten valt het niet mee om terug te beginnen sporten, vooral niet wanneer je vroeger wedstrijden hebt gereden. Je hoofd weet nog wel hoe het allemaal ging, maar die benen willen absoluut niet mee.
Mijn eerste tochtje was een testrit op een raptobike van 30 km samen met mijn ouders tegen een zondagstempo, ik was kapot, over en out :(
Begin mei een Fujin gekocht, en begonnen met tripjes van 10 km, waarbij mijn aandacht vooral ging naar het traptempo. Na een paar weken kon ik succesvol 10-15 km fietsen aan 90 rpm. Kruissnelheid:22 km/h, ik laat vlot bejaarde vrouwtjes achter me. :oops:
Half mei ben ik dan een paar langere tochtjes gaan rijden: 40, 50 en 60km waarbij ik toch grotendeels een hoog traptempo kon aanhouden. Af en toe kon ik zelfs al eens een groepje bukkers bijhouden. Kruissnelheid ging van 25 km/h naar 27 km/h. :)
Begin juni 70 en 80 km gereden, op de laatste tocht in een groepje gezeten die 42 km/h reden. Kruissnelheid 28 km/h. :P
Tenslotte gisteren een dagje vrijaf genomen en 90 km op de teller gezet. Menig bukker eraf gereden :twisted: Het was heel veel wind, dus snelheden varieerden sterk, gemiddelde snelheid op de teller: 26.7 km/h

Een hero ga ik mezelf alleszins niet noemen maar het zero niveau ben ik gelukkig toch voorbij, en ik vind dat het redelijk snel gegaan is. Het enige waar ik op dit moment spijt van heb is dat ik er niet vroeger mee begonnen ben :wink: Hetgeen wat nog niet zo wil vlotten is klimmen, dat is echt gruwelijk in vergelijking met een bukfiets. Daar moet nog serieus aan gewerkt worden.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#2 Bericht door Wouter D »

je kan intussen meer dan veel anderen (mij inclusief) hier op het forum
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

#3 Bericht door DennisTheMenace »

Wel ik had intussen ook zoveel gelezen over aanpassingsperiodes en ligfietsspecifieke spieren enzo dat ik een beetje schrik had gekregen dat het redelijk zwaar zou zijn en maaanden ging duren.
Mijn doel is om met mijn vader mee te kunnen rijden, een doorwinterde bukker die denk ik 200+ km per week doet :shock: Dat doel is zeker nog niet bereikt, een trainingsritje met hem is nog steeds een mooi lesje in nederigheid :lol:

Edit:
je kan intussen meer dan veel anderen (mij inclusief) hier op het forum
Oeeps, ik dacht dat het net andersom was :oops: . Dan riskeert mijn eerste bericht wel wat stoefferig over te komen, soit dan heb ik mijn naam van antwerpenaar weeral eer aangedaan :P
Laatst gewijzigd door DennisTheMenace op vr 18 jun 2010, 0:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
FrodoriC
pechvogel van de maand
Berichten: 674
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
Postcode: 9000
Fiets: WAW003
Locatie: Gent
Contacteer:

#4 Bericht door FrodoriC »

Dat klimmen went wel, ik had het daar ook moeilijk mee in het begin. Nu moet ik bijna elke dag voor naar het school te gaan de blandijnberg op, al bij al niet heel lang, maar toch een ferme helling die nog eens zwaarder wordt naar het einde toe. In het begin (eind april) lukte dat aan 21km/h en waar de zwaardere helling is werd dat 15km/h en zelfs 13km/h. Nu is het van 30 naar 26 op de zwaardere helling, kwestie van de spiertjes het gewoon maken ;)

Veel succes
(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

#5 Bericht door DennisTheMenace »

Merci :) Ik ben momenteel nog blij als ik boven geraak zonder om te vallen van de traagheid :roll: ...

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#6 Bericht door rik »

Proficiat! Gewoon blijven fietsen en het zal steeds beter gaan. 8)
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#7 Bericht door graddus »

Al die verhalen over het aanpassen van spieren zijn natuurlijk ook alleen maar echt van toepassing als de 'normale' spieren flink in vorm zijn he. Als je net als jij van bijna nul begint, dan zet je meteen de goeie spieren in werking. Overigens geloof ik zelf niet zo heel hard in dat enorme verschil hoor. Het zijn meestal de koppekes die menen dat ze op een ligfiets gelijk een enorme snelheidswinst gaan boeken. Helaas moet je daarvoor op een ligfiets ook nog steeds gewoon trappen 8)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#8 Bericht door eeuwige reiziger »

graddus schreef: Het zijn meestal de koppekes die menen dat ze op een ligfiets gelijk een enorme snelheidswinst gaan boeken. Helaas moet je daarvoor op een ligfiets ook nog steeds gewoon trappen 8)
Dat is heel terecht opgemerkt en vormt niet zelden ook de oorzaak waarom mensen heel ontgoocheld na een korte tijd hun ligfiets weer verkopen. Op de tweedehands ligfietsmarkt krioelt het van de impulsieve aankopen... 'k Heb al ligfietsen en zelfs velomobielen te koop staan die nauwelijks enkele honderden kilometers hadden gereden. Daarom is het toch zo belangrijk eerst te testen vooraleer je koopt.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

#9 Bericht door DennisTheMenace »

Bwa, het zit misschien effectief in het kopke, maar ik heb toch het gevoel dat er behoorlijke winst zit in een ligfiets. (vooral als het wind op kop is) Uiteraard is training onvermijdelijk, als je inderdaad denkt dat het vanzelf gaat, koop je beter een fiets met elektrische ondersteuning :lol: .
Hetgeen het best is meegevallen, is eigelijk gewoon dat je na drie uur rijden gewoon kan rechtstaan zonder pijn aan je kont, en dat het gewoon superleuk is om liggend rond te cruisen :D
Zelfs al zou morgen mijn rug op miraculeuze wijze terug genezen, zou ik zelfs nog niet overwegen om terug met een bukfiets te gaan rijden, bekeerd voor het leven!

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#10 Bericht door bicky »

Deze week reed ik 4x60km met mijn ligfiets naar het werk.
Vandaag eens met de racefiets. Ben ik 10min sneller.

Korte conclusie: racefiets is sneller.

Maar 1: Vroeger reed ik 4x60km met mijn racefiets naar het werk. Was ik moe als ik thuis kwam, had tegen eind van de week een pijnlijk achterwerk en spierpijn in nek, schouders, polsen. Mijn snelheid was dan gelijk aan mijn ligfiets nu en lager indien er een sterke tegenwind stond.

Maar 2: ligfietsspieren zijn niet gelijk aan racebenen. andere spieren die nog niet zo uitgeput zijn.

Maar 3: Nu rij ik veel meer, veel comfortabeler en geniet meer van de omgeving. 5x per week is goed haalbaar.

Maar 4: nu sleep ik zakken vol mee naar en van mijn werk zonder probleem. met mijn racefiets was da klein rugzakje per rit.

nog paar opmerkingen.
De rit naar huis ging veel langzamer met de racefiets. van tijd was hetzelfde als met ligfiets. maar mijn gat en armen deden pijn. Drinkfles leeg (met ligfiets is ze nooit leeg) en was ook veel meer moe.
Volgende week terug met de ligfiets, joepie.


Snelheid is ook relatief, wat is 10 minuten op 24u. Ben je 10min vroeger thuis maar moet je wel nog een half uur in de zetel bekomen.
Ik geniet nu veel meer van rit, voel me veiliger en heb meer vertrouwen in mijn fiets.[/u]

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

#11 Bericht door CapoJan »

Koersfiets vs ligfiets. Da's een moeilijke vergelijking. Er wordt me ook altijd maar gevraagd of mijn trike nu sneller is dan "een gewone fiets".
Wat is een gewone fiets ? En mijn trike is relatief eenvoudig qua opbouw, zeker geen racemachine. Hoe moet je dat dan vergelijken ?
Vorig jaar probeerde ik de woon-werkverplaatsing ook met een degelijke koersfiets.
1. Alles moest in een rugzak, dus eerder beperkt
2. Bijna onmiddellijk kletsnatte rug van die rugzak
3. Bijzonder oncomfortabel
4. Wel snel: na één keer al een gemiddelde van 28 km/u. Noteer dat ik daarvoor nooit met een koersfiets reed en dat dit een gemiddelde over ruim 40 km was.
Sinds dit jaar met de trike. Nu, na enkele maanden en > 1.500 km kom ik aan 27 km/u gemiddeld voor dezelfde verplaatsing. Maar: 't is heel ontspannen fietsen en erg motiverend. En er is plaats voor een paar fietstassen: veel handiger.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Dries
Helper
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
Postcode: 9000
Fiets: Taifuns
Locatie: Gent
Contacteer:

#12 Bericht door Dries »

En, niet te vergeten, de ene (lig)fiets is de andere niet. En de ene heeft al betere banden dan de andere. En de ene is al harder opgepompt dan de andere...

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#13 Bericht door eeuwige reiziger »

CapoJan schreef:Koersfiets vs ligfiets. Da's een moeilijke vergelijking.
Ja en neen, natuurlijk. Net zoals er allerlei soorten bukfietsen zijn, bestaan er ook verschillende soorten ligfietsen. Er zijn toermodellen, scheurijzers, ligfietsen met hoge comfortbeleving, spartaanse uitvoeringen, enz. Alleen weet ik zeker dat wanneer je een lowracer langs een jaagpad laat rijden tegen een lichte koersfiets, de lowracer flink sneller zal gaan (er theoretisch van uitgaand dat de mannetjes die erop zitten/liggen eenzelfde vermogen weten te leveren).

De vraag is natuurlijk: wat vergelijkt men met elkaar? En sommige bukkers durven wel eens foutieve vergelijkingen te maken, al was het maar om hun zogezegde superioriteit bevestigd te zien. Onlangs meegemaakt met een wielertoerist die me langs het kanaal Gent-Brugge met z'n carbonfietsje inhaalde. Hij zei niets, maar zijn gezicht sprak boekdelen: hij bleef enkele seconden naast me rijden waarbij hij al heel laagdunkend naar me keek om vervolgens spoorslags te versnellen en nog eens slamend naar me om te kijken. Ja, natuurlijk is de Thorax Tangens flink trager dan zo'n koersfietsje, alleen is die trike niet gebouwd vanuit de filosofie "zo snel mogelijk" maar wel "zo comfortabel mogelijk".
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#14 Bericht door Wouter D »

ik denk dat je de vergelijking ligfietsen vs gewone fietsen het beste kunt omschrijven als appelen met peren vergelijken :-)
het is allebei fruit, of het zijn allebei fietsen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#15 Bericht door eeuwige reiziger »

spruitje schreef:ik denk dat je de vergelijking ligfietsen vs gewone fietsen het beste kunt omschrijven als appelen met peren vergelijken :-)
het is allebei fruit, of het zijn allebei fietsen
Toch denk ik dat je wel kunt vergelijken, maar dan binnen dezelfde categorieën. Lowracers versus koersfietsen, high racers versus hybride bukfietsen, enz. Eigenlijk zou het wel eens interessant zijn dat sportscholen bijvoorbeeld dit eens onderzoeken.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie